Hoi hoi!
Ben vrij nieuw op dit forum, heb het al zitten afschuimen op zoek naar een goede tuner voor mijn 114pk sterke 1.6D motor. Ik weet dat er duizend keuze is tussen de verschillende tuners. Het probleem is echter dat geen enkele tuning website specifiek het laatste model met de 1.6D met 114pk vermeldt.
Mocht ik kunnen kiezen ik zou (denk ik) voor BSR gaan. Het is een dure optie maar wel een zeer betrouwbare, zo blijkt. Het is echter zo dat BSR nog geen tuning heeft voor de 1.6D 114pk versie van de V50.
Iemand een alternatief? Of zou ik wachten tot ... (geen mens die weet wanneer).
Thx voor de tips.
Tuning V50 1.6D MY2011 114pk
-
- 7th Gear member
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Polestar doet geen tuning voor de 1.6D.Ramon&Ramon schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=tunen
Ik ben dus op zoek specifiek naar een goede tuning voor de 1.6D MY2011 met 85 Kw of 114 pk.
-
- 7th Gear member
Als je je vraag in dat topic stelt,komt het helemaal goed!StoereKabouter schreef:Polestar doet geen tuning voor de 1.6D.Ramon&Ramon schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=tunen
Ik ben dus op zoek specifiek naar een goede tuning voor de 1.6D MY2011 met 85 Kw of 114 pk.
- Fons099
- 3rd Gear member
Ik heb destijds mijn Twingo Diesel bij ATM laten doen.
Ik was zeer tevreden over de afhandeling en het resultaat.
Gewoon even mailtje aan wagen en omschrijven wat voor type motor je hebt.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
-
- 1st Gear member
Ben je al iets verder gekomen met je vraag over tuning? Ik heb zelf een D2 start stop die ik overweeg te tunen omdat ie nogal erg zuinig staat afgesteld zodat bij lage toeren de motor onregelmatig loopt.
Je hebt volgens mij 2 soorten tuning: via een kastje of via een chip.
De 1e optie doet geen inbreuk op de Volvo software maar leidt deze om de tuin, de 2e optie zou een betere zijn omdat je gebruik maakt van optimale software.
Komt dit misschien overeen met andere adviezen die je al hebt gehad ?
Je hebt volgens mij 2 soorten tuning: via een kastje of via een chip.
De 1e optie doet geen inbreuk op de Volvo software maar leidt deze om de tuin, de 2e optie zou een betere zijn omdat je gebruik maakt van optimale software.
Komt dit misschien overeen met andere adviezen die je al hebt gehad ?
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Ik heb ook die D2 start stop (MY 2011). Ik heb al zeer veel tuners gecontacteerd om een goed gedacht te krijgen van wat er zoal op de markt is. RICA en BSR schieten er denk ik in betrouwbaarheid (al moet ik voorzichtig zijn met wat ik zeg) bovenuit. Ze hebben ook het meeste ervaring. Zeker RICA. Helaas kan geen van beide tuners de D2 start-stop met de 6-bak reeds onderhanden nemen. Het is wachten (op Godot?).
Andere niet-typisch zweedse tuners doen het wel. Ik weet niet hoe. Maar ze doen het, en meestal voor (veel) minder geld.
Ik weet dus ook niet wat ik nu moet doen. Over het plaatsen van een chip weet ik niets. En het kastje is bij BSR, bij RICA is dat optioneel.
Andere niet-typisch zweedse tuners doen het wel. Ik weet niet hoe. Maar ze doen het, en meestal voor (veel) minder geld.
Ik weet dus ook niet wat ik nu moet doen. Over het plaatsen van een chip weet ik niets. En het kastje is bij BSR, bij RICA is dat optioneel.
-
- 1st Gear member
Ik heb vanochtend Rica gebeld. Zij geven aan dat de D2 van voor maart 2012 wel te tunen is met hun chip, de types daarna (nog) niet.
Zij vertelden het probleem er waarschijnlijk wel uit te krijgen, een tevredenheidsgarantie is mogelijk.
Tevens zit er de garantie bij dat als Volvo de "vreemde" software overschrijft Rica gratis de tuning opnieuw installeert. Klinkt wat mij betreft goed temeer omdat ik van een kennis gisteravond ook een positief geluid over chiptuning had gehoord. Hij noemde ook Rica omdat zij veel ervaring hebben met Volvo
Zij vertelden het probleem er waarschijnlijk wel uit te krijgen, een tevredenheidsgarantie is mogelijk.
Tevens zit er de garantie bij dat als Volvo de "vreemde" software overschrijft Rica gratis de tuning opnieuw installeert. Klinkt wat mij betreft goed temeer omdat ik van een kennis gisteravond ook een positief geluid over chiptuning had gehoord. Hij noemde ook Rica omdat zij veel ervaring hebben met Volvo
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Wow! Dat is mooi. Dat ze de update gratis terugzetten dat had ik ook al vernomen. Zo iets is schitterend.
Waar kan ik informatie vinden over die chip? (op de website van Rica?)
Waar kan ik informatie vinden over die chip? (op de website van Rica?)
-
- 1st Gear member
Deze link verwijst naar hun website:
http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=180
ik heb overigens contact gehad met Rica Waalwijk, telefoon: 0416- 347609
http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=180
ik heb overigens contact gehad met Rica Waalwijk, telefoon: 0416- 347609
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Ik heb hun mijn VIN nummer doorgestuurd. Zo ben ik zeker wat kan/niet kan. Dat ze een nieuwe chip erin zouden steken zou mij sterk verwonderen. Ze herprogrammeren die gewoon zodat de aansturing van de motor en het motormanagement beter/krachtiger verloopt.
Op de website vermelden ze trouwens enkel de oude DrivE zijnde de 109pk sterke 5-bak.
Op de website vermelden ze trouwens enkel de oude DrivE zijnde de 109pk sterke 5-bak.
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Na telefonisch contact opgenomen te hebben met RICA Nederland heb ik een afspraak gemaakt met RICA voor volgende week zaterdag!
Ben eens benieuwd naar de bevindingen. Uiteindelijk is die D2 toch maar een van uit de fabriek dichtgeknepen motor dus zal tevreden zijn als hij wat vlotter draait onderin de lage toeren.
Reden voor de verwarring: blijkbaar kunnen de RICA dealers in België niet mee met de evolutie van de technologie en zijn er niet willing om te investeren (wat ik ergens wel begrijp). Vandaar dat zij niet in de mogelijkheid zijn om de laatste generatie D2 motoren te kietelen. Overigens heeft RICA Nederland enkel met de D2 vanaf maart 2012 nog wat problemen maar die zijn slechts van tijdelijke aard.
Ben eens benieuwd naar de bevindingen. Uiteindelijk is die D2 toch maar een van uit de fabriek dichtgeknepen motor dus zal tevreden zijn als hij wat vlotter draait onderin de lage toeren.
Reden voor de verwarring: blijkbaar kunnen de RICA dealers in België niet mee met de evolutie van de technologie en zijn er niet willing om te investeren (wat ik ergens wel begrijp). Vandaar dat zij niet in de mogelijkheid zijn om de laatste generatie D2 motoren te kietelen. Overigens heeft RICA Nederland enkel met de D2 vanaf maart 2012 nog wat problemen maar die zijn slechts van tijdelijke aard.
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Dit weekend bij RICA auto laten fixen. Kost een zure zak met geld. Maar resultaten positief: verbruik is significant lager. Normaal zit ik aan 7,2-7,6. Nu zit ik aan 6,4. Voorlopige bevindingen:
- Auto is merkbaar stuk sneller.
- Pakt veel beter op bij uitkomen van de bocht door de koppelverhoging.
- Ook in lage toeren loopt de auto veel beter. Staat niet zo dichtgenepen.
- Auto komt merkbaar sneller op temperatuur na nacht buiten in de (vries)kou.
Eens boven de 160km/u is het verschil tussen voor en na het RICA-pakket niet echt super merkbaar. Alles daaronder gaat daarentegen pak vlotter. Loopt eigenlijk nu zoals hij zou moeten lopen wanneer hij uit de fabriek bolt. Ik vermoed echter door de gekke waarden van 99gr co2 en een gemiddeld (gemengd) officieel verbruik van 3,8 dat men de motor serieus heeft moeten dichtknijpen.
Conclusie: op het eerst zicht positief. Grondige evaluatie zal de tijd uitwijzen. Hoop ook qua slijtage van bv koppeling e.d. dat ik niet slechter af ben dan zonder aangepaste software. Ben wel alleszins al serieus content dat mijn verbruik zo sterk gedaald is.
- Auto is merkbaar stuk sneller.
- Pakt veel beter op bij uitkomen van de bocht door de koppelverhoging.
- Ook in lage toeren loopt de auto veel beter. Staat niet zo dichtgenepen.
- Auto komt merkbaar sneller op temperatuur na nacht buiten in de (vries)kou.
Eens boven de 160km/u is het verschil tussen voor en na het RICA-pakket niet echt super merkbaar. Alles daaronder gaat daarentegen pak vlotter. Loopt eigenlijk nu zoals hij zou moeten lopen wanneer hij uit de fabriek bolt. Ik vermoed echter door de gekke waarden van 99gr co2 en een gemiddeld (gemengd) officieel verbruik van 3,8 dat men de motor serieus heeft moeten dichtknijpen.
Conclusie: op het eerst zicht positief. Grondige evaluatie zal de tijd uitwijzen. Hoop ook qua slijtage van bv koppeling e.d. dat ik niet slechter af ben dan zonder aangepaste software. Ben wel alleszins al serieus content dat mijn verbruik zo sterk gedaald is.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Goed te zien dat je tune naar wens is. Heb je ook iets van cijfers? PK/NM
-
- 5th Gear member
Mis ik iets?Fons099 schreef:Ik heb destijds mijn Twingo Diesel bij ATM laten doen.

V40 T2 Nordic+
- Fons099
- 3rd Gear member
Tuners hebben niet alle beschikbare motoren op hun website staan.
Dus gewoon wat rondbellen kan zeer verhelderend zijn.
En ik was destijds tevreden over het werk van ATM.
Zo duidelijk?
Dus gewoon wat rondbellen kan zeer verhelderend zijn.
En ik was destijds tevreden over het werk van ATM.
Zo duidelijk?
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
- StoereKabouter
- 1st Gear member
Heb hem niet op de rollen laten testen. Normaal gezien zou er 141pk op de vooras moeten komen en 357 Nm koppel. Het verschil voor en na is er. Je merkt dat. Maar het blijft een 1600 waarmee ik bedoel dat je er plots geen 6 cylinder van maakt360Degreez schreef:Goed te zien dat je tune naar wens is. Heb je ook iets van cijfers? PK/NM

-
- 1st Gear member
Ik ben net als stoere kabouter vorige week bij Rica langs geweest om ook mijn D2 te laten tunen. Er blijken stiekem meer mensen ontevreden met hun D2 dan gedacht.
Ben het helemaal met hem eens: zo zou de Volvo normaal gesproken moeten rijden qua souplesse en gemak. Eerste indruk positief; niet alleen gaat het wegrijden een stuk soepeler, ook is het koppel merkbaar toegenomen.
EINDELIJK heb ik een D2 die loopt als een diesel en niet meer zo'n superzenuwachtige motor. Ik snap werkelijk niet dat Volvo zijn standaard D2 aan zijn eigen kwaliteitsnormen vindt voldoen.
Trouwens dat hele geleuter over dat A-label en die CO2 uitstoot: mijn vorige V50 1,6 D uit 2005 liep standaard al zuiniger dan 1:20 maar was een B-label; met de D2 voorzien van A-label ben ik daar nog bij lange na niet in de buurt gekomen. En volgens mij is de CO2 uitstoot toch echt gelieerd aan de verstookte brandstof.
Ben het helemaal met hem eens: zo zou de Volvo normaal gesproken moeten rijden qua souplesse en gemak. Eerste indruk positief; niet alleen gaat het wegrijden een stuk soepeler, ook is het koppel merkbaar toegenomen.
EINDELIJK heb ik een D2 die loopt als een diesel en niet meer zo'n superzenuwachtige motor. Ik snap werkelijk niet dat Volvo zijn standaard D2 aan zijn eigen kwaliteitsnormen vindt voldoen.
Trouwens dat hele geleuter over dat A-label en die CO2 uitstoot: mijn vorige V50 1,6 D uit 2005 liep standaard al zuiniger dan 1:20 maar was een B-label; met de D2 voorzien van A-label ben ik daar nog bij lange na niet in de buurt gekomen. En volgens mij is de CO2 uitstoot toch echt gelieerd aan de verstookte brandstof.
- diesel01
- Geartronic member
Ik zou dan zijn gegaan voor een D3 danwel D5, dat zijn motoren die souplesse en kracht hebben.Zoef30 schreef:Ik ben net als stoere kabouter vorige week bij Rica langs geweest om ook mijn D2 te laten tunen. Er blijken stiekem meer mensen ontevreden met hun D2 dan gedacht.
De D2 motoren worden gekocht omdat ze bijtelling technisch interessant zijn niet omdat ze uitblinken in finesse, souplesse en kracht.
Ongetwijfeld ook de reden dat je voor een D2 bent gegaan.