Terugduwen zuiger remklauwen achter

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
...

Zojuist terug van een lekker fris buitenweertje, waar ik onder het zwoele licht van een bouwlamp m'n remklauw en blokken rechtsachter weer een beetje gangbaar gemaakt heb.

Gisteren had ik al het idee dat de rem een keer bleef hangen en vanmiddag was het zeer duidelijk. Je rook het en nadat het op de snelweg snel duidelijk werd, direct er af en ik zag de schijf nog net nagloeien. Overduidelijk dat de blokken of klauw bleef hangen: linksachter zo goed als nieuwe blokken en rechtsachter.... 4mm max?

Ik had de indruk dat de blokken niet goed terug gingen, aangezien er niet veel remvertraging was en die op de punten waar ze moeten schuiven gehinderd leken door een forse opbouw van rotzooi.

Alles schoongemaakt en kopervet op de juiste plekken. Na eerst een dronken tor de toegang tot z'n auto te hebben geweigerd (gast kon amper opstaan van de grond, maar wou wel rijden ::? :crazy:) een proefritje gemaakt en alles leek weer prima. Op korte termijn dus maar nieuwe achterblokken halen.

Maar kan iemand mij zeggen of de achterzuigers ook lastig terug horen te gaan? Bij vorige auto's moest ik deze al draaiend terug duwen en dan ging het soepel, maar deze ging behoorlijk rot terug. Nou had ik ook geen grotere tang dan een standaard waterpomptang, dus echt kracht zetten ging niet. En toch staat het me bij dat de zuigers voor toch heel wat soepeler terug gingen.
mjeuring
3rd Gear member

Ik heb bij mijn V70 (vorige auto) achter beide klauwen vervangen omdat de zuigers niet meer gangbaar waren.
Bij mij was het op de terugweg van de wintersport dat ik het bij Ulm linksachter rook. Nog geen jaar later ook rechts.
In beide gevallen was de manchet licht beschadigd. Kilometerstand ongeveer 200.000
Scandcar was toen het meest aantrekkelijkst om nieuwe klauwen te kopen.

Zuigers gaan gewoon rechtstandig terug. Lijmklem is soms makkelijk.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
...

Een lijmklem... dat ik daar niet op gekomen ben :thumbleft: Die lag dus wel gewoon in de gereedschapskist.

KM-stand is nu zo'n 268.000 en volgens mij nog met de originele klauwen, dus misschien dat die ook gewoon aan vervanging toe zijn. Ik zal eens kijken wat een revisie setje kost, lijkt me wel een leuke klus (ook qua leerproces).
TPRPowerflush
2nd Gear member
Contacteer:

Voorzichtig met kopervet, ABS sensoren zijn daar niet blij mee, en kunnen rare storingen veroorzaken daardoor.
Liever keramisch of antipiep pasta gebruiken.

S60_D5 schreef:Zojuist terug van een lekker fris buitenweertje, waar ik onder het zwoele licht van een bouwlamp m'n remklauw en blokken rechtsachter weer een beetje gangbaar gemaakt heb.

Gisteren had ik al het idee dat de rem een keer bleef hangen en vanmiddag was het zeer duidelijk. Je rook het en nadat het op de snelweg snel duidelijk werd, direct er af en ik zag de schijf nog net nagloeien. Overduidelijk dat de blokken of klauw bleef hangen: linksachter zo goed als nieuwe blokken en rechtsachter.... 4mm max?

Ik had de indruk dat de blokken niet goed terug gingen, aangezien er niet veel remvertraging was en die op de punten waar ze moeten schuiven gehinderd leken door een forse opbouw van rotzooi.

Alles schoongemaakt en kopervet op de juiste plekken. Na eerst een dronken tor de toegang tot z'n auto te hebben geweigerd (gast kon amper opstaan van de grond, maar wou wel rijden ::? :crazy:) een proefritje gemaakt en alles leek weer prima. Op korte termijn dus maar nieuwe achterblokken halen.

Maar kan iemand mij zeggen of de achterzuigers ook lastig terug horen te gaan? Bij vorige auto's moest ik deze al draaiend terug duwen en dan ging het soepel, maar deze ging behoorlijk rot terug. Nou had ik ook geen grotere tang dan een standaard waterpomptang, dus echt kracht zetten ging niet. En toch staat het me bij dat de zuigers voor toch heel wat soepeler terug gingen.
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Vergeet niet dat je bij het terugdrukken ook remvloeistof moet verplaatsen terug naar de ABS unit,daarom gaat het vaak wat zwaarder.
mjeuring
3rd Gear member

S60_D5 schreef:Ik zal eens kijken wat een revisie setje kost, lijkt me wel een leuke klus (ook qua leerproces).
Ik meen dat de manchetten aan het huis vastgelijmd zijn, wordt dus lastig.
Verder kosten de klauwen iets van €70-80 bij bovengenoemd bedrijf.
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Rikkert91
1st Gear member

ik heb evt nog een complete set klauwen schijven blokken en zadels liggen voor een mooie prijs.
Uiteraard nog lang niet versleten en goed gangbaar.

mvg Rik
Doeke Dobma
5th Gear member

mjeuring schreef: Verder kosten de klauwen iets van €70-80 bij bovengenoemd bedrijf.
Waar vind je ze voor dat geld?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
mjeuring
3rd Gear member

V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
edraket
7th Gear member

Dat is wel immitatie en de kwaliteit van deze klauwen is bij lange na niet die van origineel. Zou ze lekker omruilen bij de dealer.
Reviseren heeft geen zin als ze al vast zitten. De zuiger is vermoedelijk al gecorrodeerd of de cilinder ingesleten. Het wordt nooit meer echt 100%.
Inderdaad zitten de manchetten vastgelijmd. Revisie setjes zijn denk ik ook niet of heel lastig te krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Johan s60
6th Gear member

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
mjeuring
3rd Gear member

Is prima kwaliteit, heb er ruim 100.000 km probleemloos mee gereden. Heb jij andere ervaringen met deze remklauwen?
Omdat er geen Volvo op staat, hoeft het geen rommel te zijn. Alsof Volvo zelf remklauwen maakt.
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Ramon&Ramon
7th Gear member

Achter zijn stuk duurder dan voor,en Volvo maakt inderdaad geen remtangen,is Girling,Ate enz.
Gereviseerde tangen zijn meestal van dit merk ,alleen de merknaam wordt er af gehaald.
Verder niks mis mee..
VolvoS60D5Black
2nd Gear member
Contacteer:

En dat gereedschap om ze terug te duwen kost geen drol :D
Volvo @ VAG monteur :D :D
V70 T5 assen
5th Gear member

VolvoS60D5Black schreef:En dat gereedschap om ze terug te duwen kost geen drol :D
Idd en terugdraaien lijkt me ook beter kan de zuiger ook niet scheef komen te zitten.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
mjeuring
3rd Gear member

V70 T5 assen schreef: Idd en terugdraaien lijkt me ook beter kan de zuiger ook niet scheef komen te zitten.
Lijkt mij beter van niet, heb je kans dat de manchet scheurt. Bovendien, de zuiger zit zo ver in het huis dat hij niet scheef kan komen te zitten.
Juiste gereedschap is natuurlijk altijd fijn, maar voor die 1x in 2 jaar voldoet een lijmklem prima.
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
...

Helaas kwam vandaag het euvel weer terug. Nieuwe remklauw dus maar!

Nadeel is dat ik wel ervaring heb met het vervangen van schijven en blokken, maar vervangen van een remslang, loskoppelen van de remklauw en vervolgens ontluchten van de remmen heb ik nog nooit gedaan. Zal dat denk ik uit besteden.
Ramon&Ramon
7th Gear member

mjeuring schreef:
V70 T5 assen schreef: Idd en terugdraaien lijkt me ook beter kan de zuiger ook niet scheef komen te zitten.
Lijkt mij beter van niet, heb je kans dat de manchet scheurt. Bovendien, de zuiger zit zo ver in het huis dat hij niet scheef kan komen te zitten.
Juiste gereedschap is natuurlijk altijd fijn, maar voor die 1x in 2 jaar voldoet een lijmklem prima.
Terug draaien is de enige juiste manier om remzuigers terug te drukken,Volvo heeft daar een speciaal gereedschapje voor,het rubber inspuiten met wd 40 en er scheurt niets stuk.
V40 remzuigers kun je alleen maar terugdraaien bijv, ivm het handrem mechaniek.
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

VolvoS60D5Black schreef:En dat gereedschap om ze terug te duwen kost geen drol :D
Ramon&Ramon
7th Gear member

Precies! :)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”