Sinds ongeveer twee weken heeft mijn V50 2.0D af en toe wat startproblemen wanneer de auto langere tijd heeft stilgestaan. Wat hij tot nu toe heeft vertoond:
- Startmotor moet vaak rond voordat hij aanslaat. Het toerental van de startmotor lijkt dan bij de eerste omwentelingen ook iets lager te zijn.
- Startmotor gaat trager rond, en de motor slaat niet aan. Bij de tweede startpoging gaat de startmotor nog steeds trager rond, maar slaat de motor wel aan.
- Startmotor gaat nog trager rond dan eerder beschreven en de motor slaat "half aan". Daarmee bedoel ik een hoop gepruttel. Toen ik wat gas bij gaf sloeg hij aan, maar ik durf niet te zeggen of het daar ook echt door kwam.
Maar dit gebeurt dus niet altijd. Het gebeurt ook dat hij gewoon wil starten zoals het hoort. Ik heb nog wat kleine testjes uitgevoerd:
- Kort na het starten haperen de elektrische ramen soms een beetje. Het sluiten van de ramen lijkt dan ook wat trager te gaan.
- Multimeter op de accupolen gezet. Motor af: 12,4v / Draaiende motor: 14,7v / Tijdens starten: 9,4v. Klopt het dat die 9,4v te weinig is?
Mede door de laatstgenoemde testjes vermoedde ik de accu, dus die heb ik laten testen bij een garagebedrijf. Zij hebben met een klein accutestertje (modelletje multimeter met dunne kabeltjes) 690 van de 700 CCA gemeten en gaven aan dat de accu goed was. Zij vermoedden echter de startmotor op basis van het geluid dat hij maakt. Zelf vind ik hem echter niet vreemd klinken, en zou hij dan niet altijd slecht moeten aanslaan?
Wanneer de motor eenmaal loopt, is er niets aan de hand. Mooie motorloop en al het vermogen beschikbaar. Wat zou dit kunnen zijn?
V50 2.0D start soms moeilijk
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
Rijd even bij Vakgarage JMR langs, vlak bij de Volvo-dealer.
Adres even google-en.
Rudy kan je vast wel helpen.
Adres even google-en.
Rudy kan je vast wel helpen.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
-
- 3rd Gear member
Misschien ook een gloeikaars die defect is.
Draait de mnotor de eerste minuten ook vierkant? Zwaardere slag?
Bij mijn Vento was een trager toerental het teken voor een defecte gloeikaars.
Die startte zelfs nog met 1 vd 4 goed, maar dan leek het wel alsof de motor in de wagen lag ipv in het motorcompartiment.

Draait de mnotor de eerste minuten ook vierkant? Zwaardere slag?
Bij mijn Vento was een trager toerental het teken voor een defecte gloeikaars.
Die startte zelfs nog met 1 vd 4 goed, maar dan leek het wel alsof de motor in de wagen lag ipv in het motorcompartiment.

- Caponi
- 1st Gear member
Nee, daar heeft hij geen last van. Zodra de motor eenmaal loopt is er niets vreemd merkbaar/hoorbaar, op die ene keer dat hij begon te pruttelen na. Kan het zijn dat de accu niet genoeg levert aan de gloeibougies, en dat de accu vervolgens te weinig aan de startmotor levert waardoor de motor niet op het juiste toerental komt om de zelfontbranding tot stand te brengen? Of denk ik dan te simpel?
Vanochtend startte hij na anderhalve dag stilstand weer moeilijk. De startmotor ging heel traag en lang rond voordat hij aansloeg. Ik zal deze week eens bij JMR gaan kijken.
Vanochtend startte hij na anderhalve dag stilstand weer moeilijk. De startmotor ging heel traag en lang rond voordat hij aansloeg. Ik zal deze week eens bij JMR gaan kijken.
Volvo V50 D5 R-design (ice white)
-
- Starter
Ik heb helaas precies het zelfde probleem met mijn C30 2.0D 2007 sinds 2 weken.
Bij mijn laatste beurt bij de garage, gaven ze wel aan dat mijn startmotor niet meer aan de beste kant is, mogelijk dat deze vervangen moet worden..?!
Bij mijn laatste beurt bij de garage, gaven ze wel aan dat mijn startmotor niet meer aan de beste kant is, mogelijk dat deze vervangen moet worden..?!
- MssgOnline
- 1st Gear member
- Contacteer:
Probeer eens te starten met een andere accu, of met een auto er naast met startkabels.
Dan merk je snel genoeg verschil.
Dan merk je snel genoeg verschil.
Voor mij andere passie, zie www.byelavanriva.nl
- Caponi
- 1st Gear member
Het probleem is waarschijnlijk gevonden. Op basis van mijn probleembeschrijving en wat luchtbelletjes in de transparante brandstofslangetjes op het blok, vermoeden ze lucht in het brandstofsysteem. Dat verklaarde volgens hen ook dat hij die ene keer op drie cilinders leek te lopen.
Morgenochtend, als de auto een nacht heeft stilgestaan, moet ik de beschermkap van de motor halen en controleren of ik weer luchtbelletjes in de slangen zie. Zowel vóór het starten als kort na het starten. Mocht dat zo zijn, dan moet ik even terugkomen en gaan ze kijken waar hij die lucht vandaan haalt.
De startmotor is het in elk geval niet, want die vonden ze (net als ik) normaal klinken.
Morgenochtend, als de auto een nacht heeft stilgestaan, moet ik de beschermkap van de motor halen en controleren of ik weer luchtbelletjes in de slangen zie. Zowel vóór het starten als kort na het starten. Mocht dat zo zijn, dan moet ik even terugkomen en gaan ze kijken waar hij die lucht vandaan haalt.
De startmotor is het in elk geval niet, want die vonden ze (net als ik) normaal klinken.
-
- 7th Gear member
Bij een commonraildiesel zie je altijd luchtbelletjes in de slang.
Of het brandstoffilter is fout gemonteerd,dat veroorzaakt slecht starten.
Of het brandstoffilter is fout gemonteerd,dat veroorzaakt slecht starten.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Als de slang niet helemaal vast zit bovenop het filter wordt er ook meer lucht aangezogen en kan het ook wat moeizamer gaan. Maar ik had toen ook last van inhouden bij het optrekken.
Edit: maar dat er altijd wel enkele kleine bubbeltjes te zien zijn is inderdaad helemaal normaal. Pas als je bellen ziet die echt de hele dikte van de slang innemen kan je problemen krijgen omdat je dan de hogedrukpomp heel kort zonder diesel zet.
Edit: maar dat er altijd wel enkele kleine bubbeltjes te zien zijn is inderdaad helemaal normaal. Pas als je bellen ziet die echt de hele dikte van de slang innemen kan je problemen krijgen omdat je dan de hogedrukpomp heel kort zonder diesel zet.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Caponi
- 1st Gear member
Dat lijk ik dus te hebben. Dit filmpje is zo'n 15 seconden na een koude start:ppFreddy schreef:Als de slang niet helemaal vast zit bovenop het filter wordt er ook meer lucht aangezogen en kan het ook wat moeizamer gaan. Maar ik had toen ook last van inhouden bij het optrekken.
Inhouden bij optrekken is bij mij echter niet aan de orde.
-
- 7th Gear member
Die luchtbelletjes in het filmpje,dat is normaal,het is een commonrail diesel,dat werkt iets anders dan een convencionele diesel.
- Caponi
- 1st Gear member
Ook die grote bellen die af en toe langs komen?Ramon&Ramon schreef:Die luchtbelletjes in het filmpje,dat is normaal,het is een commonrail diesel,dat werkt iets anders dan een convencionele diesel.
-
- 3rd Gear member
Ja die luchtbellen zijn normaal,
de eerste keer dat ik dat zag dacht ik ook, moet dat mij weer overkomen, maar blijkbaar niks aan de hand.
Ik heb nooit de juiste uitleg daarvoor gekregen, maar zou dat niet eerder de dieselterugvoer zijn?
de eerste keer dat ik dat zag dacht ik ook, moet dat mij weer overkomen, maar blijkbaar niks aan de hand.
Ik heb nooit de juiste uitleg daarvoor gekregen, maar zou dat niet eerder de dieselterugvoer zijn?
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Nee hoor, is echt de aanvoer, en die luchtbellen zijn normaal, pas als ze enkele cm lang zijn heb je een probleem, maar dan hoor je de motor ook echt inhouden op het moment dat die bel de hogedrukpomp bereikt.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
-
- 7th Gear member
Is de auto al een keer goed uitgelezen op storingen?
-
- Starter
Bij mij vandaag de startmotor vervangen, dit bleek toch echt het probleem te zijn. Start weer als een zonnetje, nergens meer last van..
- Caponi
- 1st Gear member
Jazeker. Ik kan hem zelf uitlezen, en ik krijg daarbij geen foutcodes te zien.Ramon&Ramon schreef:Is de auto al een keer goed uitgelezen op storingen?
Ik ga deze week weer even buurten bij de garage. Vorige week is er niets van terecht gekomen i.v.m. een flinke griep. Ben benieuwd.Jeroen_C30 schreef:Bij mij vandaag de startmotor vervangen, dit bleek toch echt het probleem te zijn. Start weer als een zonnetje, nergens meer last van..
- Caponi
- 1st Gear member
Inmiddels ben ik er waarschijnlijk achter wat het probleem is geweest.
De V50 begon steeds vervelender rijgedrag te vertonen. Schokjes bij het loslaten van het gaspedaal, bokken bij het rijden op de koppeling, en nog wat meer soortgelijke dingen. Ik had het vermoeden dat het iets met de EGR zou zijn.
Ik lees overal dat je de stekker van de EGR niet zomaar kunt loskoppelen bij een V50 met roetfilter. Maar ik ben eigenwijs aangelegd en ik heb het toch gedaan. Resultaat: prima starten, alle schokjes/bokken zijn verdwenen, hij trekt lekkerder door en geen foutmelding.
Ik heb hem in januari laten chippen door Tunex, en ik vermoed dat ze iets met de EGR hebben gedaan in hun standaardprogramma. Anders kan ik het niet verklaren dat ik geen foutmelding krijg.
Edit:
Ik heb er net ook even een afdopplaatje tussen geschoven (die had ik een tijd terug al via Ebay besteld, vóórdat ik wist dat het eigenlijk niet zou kunnen). Nog steeds geen foutmelding
De V50 begon steeds vervelender rijgedrag te vertonen. Schokjes bij het loslaten van het gaspedaal, bokken bij het rijden op de koppeling, en nog wat meer soortgelijke dingen. Ik had het vermoeden dat het iets met de EGR zou zijn.
Ik lees overal dat je de stekker van de EGR niet zomaar kunt loskoppelen bij een V50 met roetfilter. Maar ik ben eigenwijs aangelegd en ik heb het toch gedaan. Resultaat: prima starten, alle schokjes/bokken zijn verdwenen, hij trekt lekkerder door en geen foutmelding.
Ik heb hem in januari laten chippen door Tunex, en ik vermoed dat ze iets met de EGR hebben gedaan in hun standaardprogramma. Anders kan ik het niet verklaren dat ik geen foutmelding krijg.
Edit:
Ik heb er net ook even een afdopplaatje tussen geschoven (die had ik een tijd terug al via Ebay besteld, vóórdat ik wist dat het eigenlijk niet zou kunnen). Nog steeds geen foutmelding