V60 PIH - Fiscaal

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
jvov60
4th Gear member

Om andere topics niet te vervuilen met specifieke vragen over de fiscale zaken rondom aanschaf van een Plugin Hybrid en omdat ik nog geen duidelijke antwoorden heb kunnen vinden, stel ik hier graag een aantal vragen. Ik hoop dat iemand van een boekhouder of van AgentschapNL/Belastingdienst de antwoorden heeft gehoord.

Ik (en vele anderen) hebben een V60 Plugin Hybrid besteld in 2012. Levering en betaling zal pas eind 2013 zijn. Binnen 3 maanden na de voorinschrijving waar je niet onderuit kunt moet een MIA aanvraag worden gedaan.

1)
Moet ik bij de MIA aanvraag kiezen voor het formulier voor 2012? Als ik de tekst op AgentschapNL goed lees wel. Wat hebben jullie gedaan?
Als ik online kies voor het MIA/Vamil formulier, dan staat daar "Met dit formulier kunt u uitsluitend investeringen melden waarvoor u de investeringsverplichting (opdrachtbevestiging) in 2013 bent aangegaan. Investeringen waarvoor de verplichting in 2012 is aangegaan, dient u te melden via het meldingsformulier 2012. ". Dus daarom heb ik zelf maar voor het 2012 formulier gekozen.

2)
Mag ik de MIA en KIA dan ook al in 2012 in de boekhouding verrekenen terwijl de auto pas rond november 2013 geleverd zal worden? Ik heb een aankoopprijs opgegeven bij de aanvraag MIA/Vamil en heb een referentienummer ontvangen. Ik zou de aftrek door mijn boekhouder kunnen laten verrekenen in de boekhouding van 2012. Maar wordt dat goedgekeurd door de Belastingdienst?
Heeft iemand hier al met een boekhouder over gesproken?

3)
Als ik t.z.t. de auto koop en direct Winterwielen of andere accessoires erbij koop. Mag ik de dat dan ook verrekenen in MIA, Vamil en KIA?
Volgens forumlid "IV39" is dat mogelijk. Iemand hier al ervaring mee met de eerste serie PIH?
RichieB
6th Gear member

1) het moment van investeringsverplichting geldt. Het is de vraag of het certificaat zo'n onherroepelijke verplichting is.

2) je kan de KIA en MIA gebruiken in het jaar dat je de investering daadwerkelijk doet. Als je in 2012 niets hebt betaald, kan je dat jaar ook niets aftrekken. Wel kan je de MIA en KIA in 2012 verkregen gebruiken om in 2013 de investering af te trekken.

3) De totale aanschafprijs telt voor de KIA en MIA, dus inclusief alle opties en accessoires.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
ferretje
4th Gear member

Ik heb me hier al eerder over uitgelaten, naar mijn mening (fiscalist) is het tekenen van het contract met Volvo het moment van investeren. Immers de koper kan alleen terug als Volvo niet op tijd, dat is voor 1 januari 2014, kan leveren.
Het is een juridisch perfecte overeenkomst met een ontbindende voorwaarde.

De melding moet binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst worden gedaan bij AgentschapNL. Wees dus niet te laat. Je hebt daarvoor een E-Herkenning certificaat nodig, niveau 3, kosten ongeveer € 50.

Als de auto niet in 2012 in gebruik wordt genomen, en dat is bij MY 2014 zo, kun je alleen in 2012 al je aftrek realiseren indien en voor zover je al hebt betaald.

Ik heb daarom al € 36.300 incl. BTW aanbetaald in 2012. Ik heb wel een bankgarantie van de bank van de dealer in de kluis liggen.

Zoals RichieB aangaf komen mee-bestelde accessoires ook in aanmerking, alhoewel ik denk dat als de accessoires niet aan de auto vastzitten, zoals dakdragers, bagageboxen, en dus geen bestanddeel van de auto vormen, tot discussie met de fiscus zullen kunnen leiden. Winterwielen zou naar mijn mening moeten kunnen.....

Voor meer vragen of hulp, stuur me een PB.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
RichieB
6th Gear member

E-herkennig via gebruikersnaam en wachtwoord is gratis. Een certificaat is niet verplicht voor de MIA en VAMIL aanvraag.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
Autozoeker
5th Gear member

Vanaf 1 april 2012 kunt u eHerkenning niveau 1 niet meer gratis aanschaffen. Ook voor ondernemers die in het verleden eHerkenning niveau 1 aanschaften, kan dit gevolgen hebben. Bij verlenging van de gebruiksperiode kunnen kosten in rekening worden gebracht. eHerkenning niveau 1 wordt gebruikt bij een aantal diensten die in het eLoket van Agentschap NL worden aangeboden.
Je heb niv 1 nodig, dat is inlog en pwd. Ik heb er voor moeten betalen.
Is helaas niet meer gratis.
ZX10r
5th Gear member

moet je ff zoeken tussen de aanbieders ik heb het ook nog gratis gedaan
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
RichieB
6th Gear member

Autozoeker
5th Gear member

Nou ja handig voor de volgende keer. die 50 voor 3 jaar overleef ik wel ;-)
Paul
Geartronic member

Ik schrok even dat ik de verkeerde dingen had aangezien ik ook niks heb betaald, maar wel hier een brief heb liggen van de Agentschap.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
ferretje
4th Gear member

Sorry, niveau 1 is i.d.d. voldoende, ik heb om andere redenen niveau 3 aangeschaft....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
v60pih
4th Gear member

Voor wat betreft de aanvraag MIA/VAMIL kreeg ik onderstaande reactie in antwoord op mijn vraag:

Geachte heer xxx,

Het antwoord op de onderstaande vraag is ja.

Mocht u nog meer informatie willen ontvangen, dan zou ik graag uw telefoonnummer willen ontvangen, zodat ik contact met
u kan opnemen. Uiteraard mag u ook contact met mij opnemen.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben,

Met vriendelijke groeten,

xxx

xxx
Adviseur MIA\Vamil
...............................................................................
NL Milieu en Leefomgeving
Agentschap NL
Hanzelaan 310 | 8017 JK Zwolle (bezoekadres)
Postbus 10073 | 8000 GB Zwolle
Algemeen: www.agentschapnl.nl
MIA/Vamil: www.agentschapnl.nl/miavamil

Let op! MIA\Vamil voor investeringen in 2012 kan niet meer schriftelijk aangevraagd worden, maar uitsluitend digitaal via het eLoket. U kunt inloggen op het eloket met een eHerkenningsmiddel. Meer informatie over de werking van het eLoket, het aanvragen van eHerkenning en het digitale meldingsformulier vindt u op www.agentschapnl.nl/eloket.

Agentschap NL is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Agentschap NL voert beleid uit voor diverse ministeries als het gaat om duurzaamheid, innovatie en internationaal. Agentschap NL is hèt aanspreekpunt voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Voor informatie en advies, financiering, netwerken en wet- en regelgeving.

************************************************************************************************************************************************

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: xxx
Verzonden: vrijdag 25 januari 2013 22:12
Aan: Miavamil
CC:
Onderwerp: Aanvang 3 maanden termijn MIA/VAMIL
Goedendag,

Op zaterdag 5 januari 2013 heb ik middels een voorinschrijfformulier namens mijn BV een handtekening geplaatst voor de aankoop van een Volvo V60 Plug in Hybrid.
Deze auto komt in aanmerking voor MIA/VAMIL.

Op het voorinschrijfformulier is de volgende tekst opgenomen:

Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw interesse in de V60 Plug in Hybrid. Door de ondertekening van dit
document verbindt u zich tot de aankoop van een V60 Plug In Hybrid bij voornoemde
Volvo dealer.
Om uw bestelling in behandeling te kunnen nemen dienen wij (verkoper), van u als koper
van het voertuig, daarnaast een bevestiging te krijgen aangaande het volgende.
Op grond van de huidige Nederlandse wet- en regelgeving en op basis van de Co-2
emissiewaarde van het voertuig, komt het voertuig in aanmerking voor belastingvoordelen
voor de koper en/of gebruiker. (0% bijtelling, géén BPM en géén verplichting tot betaling
van motorrijtuigenbelasting). De koper erkent dat hij/zij er door de verkoper op is
gewezen dat (voor zover de verkoper thans bekend is) de toepasselijke wet- en
regelgeving met ingang van 1 januari 2014 zal wijzigen en tot gevolg zal hebben dat
wanneer het voertuig pas na 1 januari 2014 zal worden geregistreerd, de koper en/of
gebruiker geen aanspraak meer kan maken op de eerder benoemde belastingvoordelen.
De koper erkent bovendien dat, gelet op het feit dat het voertuig pas vanaf juli 2013 in
productie kan worden genomen en er zich altijd (onvoorziene) omstandigheden kunnen
voordoen waarop de verkoper geen invloed heeft, de verkoper heden ten dage niet kan
garanderen dat het voertuig vóór 1 januari 2014 aan de koper en/of gebruiker kan
worden afgeleverd en kan worden geregistreerd. De verkoper is dan ook niet
aansprakelijk voor enige, door de koper en/of gebruiker, geleden en/of te lijden schade
als gevolg van het niet kunnen registreren van het voertuig vóór 1 januari 2014.
Voor zover de koper het voertuig, in het kader van en met het oog op zijn/haar
bedrijfsactiviteiten, aankoopt om het door een derde te laten gebruiken (o.a.
leasemaatschappijen), erkent de koper verder dat het zijn/haar eigen verplichting en
verantwoordelijkheid is het voorgaande tijdig en correct aan zijn/haar eigen klanten door
te geven. De verkoper is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele schade van
de koper en/of gebruiker als gevolg van het feit dat de koper zich niet houdt aan het
voorgaande.
De verkoper zal de koper uiterlijk 1 juli 2013 berichten of registratie van het voertuig vóór
1 januari 2014, onder normale omstandigheden mogelijk zal zijn. Indien dit niet het geval
is, dan heeft de koper gedurende 10 werkdagen vanaf die berichtgeving het recht de
overeenkomst kosteloos te ontbinden. De verkoper is de koper en/of gebruiker in dat
geval geen vergoeding of compensatie verschuldigd. Ook indien de koper géén of niet
tijdig gebruik maakt van zijn/haar recht de overeenkomst kosteloos te ontbinden en het
voertuig uiteindelijk niet vóór 1 januari 2014 geregistreerd kan worden, heeft de koper
en/of gebruiker pertinent géén recht op enige vergoeding of compensatie van de
verkoper.
In geval het bepaalde in voorgaande bepalingen in strijd mocht zijn met het bepaalde in
de op deze overeenkomst toepasselijke "Algemene Voorwaarden Zakelijke Markt van
BOVAG Autodealers en BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven", dan prevaleert het
bepaalde in voorgaande bepalingen.
Bovenstaande informatie heb ik doorgelezen en begrepen. Door middel van mijn
handtekening accepteer ik (koper en/of gebruiker) de gestelde voorwaarden en verbind
ik mij tot de aankoop van een V60 Plug In Hybrid.

Mijn vraag is de volgende:

Geldt het voorinschrijfformulier als “aangegane investeringsverplichting” waarmee de 3 maanden termijn voor de aanvraag MIA/VAMIL ingaat op 5 januari 2013?

Indien bovenstaande vraag met nee wordt beantwoord, wat is dan de aanvangsdatum voor aanvraag?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groet, xxx
volvosan
3rd Gear member

Ik ben even benieuwd voor welke bedragen jullie de VAMIL/MIA hebben aangevraagd (als je dat tenminste wil delen). Ik heb m op 58.000 ex BTW staan. Had m al wat naar boven afgerond maar gezien de voorlopige prijsstelling voor MY2014 en gewenste opties ben ik bang dat het niet toereikend gaat worden.

Wat betreft de KIA gaat ie al over de max. heen, maar zou het toch zonde vinden als de MIA niet volledig benut kan worden
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
v60pih
4th Gear member

Je mag een correctie indienen als het bedrag definitief is.
volvosan
3rd Gear member

v60pih schreef:Je mag een correctie indienen als het bedrag definitief is.
Weet je zeker dat dat over meer dan een half jaar nog kan ? Ik kan op de site vh agentschap wel terugvinden dat je een correctie/verhoging los kan opvoeren of je kan het totaal intrekken en opnieuw indienen. Er staat echter wel expliciet bij dat je hierbij de termijn van 3 maanden in ogenschouw moet blijven houden.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
v60pih
4th Gear member

Dat zei de dame van het agentschap aan de telefoon tegen mij.
Magliaveli
3rd Gear member

Idd. hier dat ook zo te horen gekregen.
Markdj
2nd Gear member

volvosan schreef:
v60pih schreef:Je mag een correctie indienen als het bedrag definitief is.
Weet je zeker dat dat over meer dan een half jaar nog kan ? Ik kan op de site vh agentschap wel terugvinden dat je een correctie/verhoging los kan opvoeren of je kan het totaal intrekken en opnieuw indienen. Er staat echter wel expliciet bij dat je hierbij de termijn van 3 maanden in ogenschouw moet blijven houden.
Is wel een goed punt. Ook ik heb op basis van de voorintekening de MIA/VAMIL aangevraagd. De prijs was echter toen nog niet bekend en ik heb op basis van MY13 een inschatting gedaan. Nu meer dan 3 maanden later lijkt de prijs toch wat hoger uit te pakken, maar zijn de genoemde 3 maanden inderdaad verstreken. Wellicht dat het laten vervallen van de oude aanvraag en een nieuwe indienen op basis van de definitieve overeenkomst de beste oplossing is. Misschien wel verstandig om dit nog even te checken.

Zie: http://www.agentschapnl.nl/programmas-r ... w-aanvraag
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid powerblue.
v60pih
4th Gear member

Dit staat trouwens in de bevestigingsmail die ik op mijn aanvraag heb ontvangen:
We wijzen u erop dat u het bedrag van een ingediende melding niet kunt verhogen. Wel kunt u een nieuwe melding indienen met het aanvullende bedrag.

U kunt ook de eerdere melding intrekken en een nieuwe melding indienen. Let daarbij wel op de geldende indieningstermijn.
geert97
1st Gear member

Hallo,

Ik heb ook ingeschreven op deze auto en heb dus ook een certificaat. Deze is al ouder dan drie maanden en ik heb nog geen aanvraag bij het Agentschap gedaan.
Ik ga er ook vanuit dat bij de definitieve order ik de aanvraag nog kan indienen. Ik hoef toch niet te praten over het certificaat?
Of denken jullie dat het slim is om het certificaat te postdateren?
Heeft iedereen hier al een aanvraag gedaan of wachten mensen op de definitieve prijs enz. Graag advies.

Geert
Markdj
2nd Gear member

geert97 schreef:Hallo,

Ik heb ook ingeschreven op deze auto en heb dus ook een certificaat. Deze is al ouder dan drie maanden en ik heb nog geen aanvraag bij het Agentschap gedaan.
Ik ga er ook vanuit dat bij de definitieve order ik de aanvraag nog kan indienen. Ik hoef toch niet te praten over het certificaat?
Of denken jullie dat het slim is om het certificaat te postdateren?
Heeft iedereen hier al een aanvraag gedaan of wachten mensen op de definitieve prijs enz. Graag advies.

Geert
Wisselend, sommige hebben de aanvraag gedaan op basis van de voorinschrijving, anderen wachten tot de definitieve bestelling. Zoals je hierboven waarschijnlijk wel hebt gelezen is de voorinschrijving wel wat lastiger aangezien het bedrag nog kan variëren, dus ik zou gewoon wachten op de definitieve bestelling, veruit het makkelijkste.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid powerblue.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”