Hoe zit dat nou met zo'n laadpaal?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

Ik weet niet of zo'n kabel dan makkelijk gejat kan worden?!
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Laadpalen voor AC-laden (Mennekes Type 2, de Europese standaard) hebben nooit een vaste kabel. Het zal altijd een losse kabel zijn. Reken op een prijs van enkele honderden euro's excl. BTW voor de originele Mennekes laadkabel. Exacte prijs: vraag bij Volvo-dealer of elektrotechnisch installateur. De prijzen kunnen nogal verschillen (marges).

Tip: Neem een Modus 3 thuislaadpunt. Deze is in plaats van een standaard randaardecontactdoos voorzien van een Type 2 contactdoos (en daarmee dus ook de extra veiligheidscommunicatie tussen auto en laadpunt, hetgeen ivm de veiligheid sterk aan te raden is). Dan heb je aan 1 kabel voldoende voor zowel thuisladen als laden bij publieke laadpunten op straat of op het werk; deze kabel heeft dan aan beide einden een Mennekes Type 2 connector: Met de juist gekozen kabel (er zijn verschillende varianten) kan je er dan mee terecht bij elk publiek laadpunt op straat of op bedrijfsterrein.

Bij DC-laden (=snelladen) is er overigens wel een vaste kabel aan de laadzuil. Maar dat is niet relevant want voor DC-laden is de V60 PIH niet geschikt.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
basvolvo75
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.12.2006 - 13:32
Locatie: Veluwezoom

Ik heb intussen navraag gedaan bij Volvo Nederland tav laadkabel.
Een losse type 2 kabel ( dus NIET de bij de auto meegeleverde type2-schuko unit) kan beschikbaar komen via Volvo maar er is nu nog geen prijs van bekend.
Met een hoger amperage dan 16a laden accepteert de v60 D6 niet en is dus ook niet nodig om een snellader thuis aan te leggen. De publieke palen communiceren middels de mode 3 type2 kabels met de auto en zullen automatisch het laadamperage aanpassen.
losse kabels zijn inderdaad prijzig. mijn zoektocht liet tot nu toe prijzen van minstens 300€ zien voor een 5 meter lange kabel met bdz een mennekes type 2 stekker (resp Male en female type). ik zoek dus nog even verder. overigens bestaan er wel degelijk laadpunten met een vaste kabel. Op Nuon.nl staan voorbeelden van een dergelijk apparaat.

voorbeeld met kabel VAST 3,4m(wel wat kort...)

Afbeelding
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

basvolvo75 schreef: is dus ook niet nodig om een snellader thuis aan te leggen.
Sterker nog: het is zelfs onmogelijk om een snellader (DC) thuis aan te leggen.

Thuis kan je alleen AC-laadpunten plaatsen. 1-fase 16A/3.7 kW, 2-fasen of 2x16A, of 3-fasen 22kW.

Maar de V60 PIH wil op AC maximaal 16A dus is een 1-fase aansluiting voldoende. (dit geldt overigens ook voor de meeste andere elektrische of plugin hybride auto's).

En dat is dus geen enkel probleem: met de 16A die de V60 PIH maximaal "drinkt" kan ieder huis overweg.
Het is echter wel aan te raden om de elektrotechnisch installateur naar je meterkast te laten kijken voordat je een thuislaadpunt bestelt: voor een Modus 3 Type 2 laadpunt is het nodig om een nieuwe, aparte groep aan de meterkast toe te voegen, die uitsluitend voor het laadpunt bestemd zal zijn, plus een nieuwe, aparte aardlekschakelaar. Tevens is het dan in diverse situaties verplicht om een hoofdschakelaar vóór de groepen te laten installeren. Bovendien is het prettig om de hoofdzekering van je huisaansluiting te laten verzwaren, bij een normaal huis bijvoorbeeld naar 40A. Let op, dit kan alleen door de netbeheerder worden gedaan, want die is eigenaar van de hoofdzekering. Dit in tegenstelling tot de meterkast zelf, die hoort bij het huis. Meer informatie hierover tref je aan op www.aansluitingen.nl, een gezamenlijke site van alle netbeheerders.
Als dit allemaal voor elkaar is kan je thuis, in de prettige veiligheid van Modus 3, op de maximale stroomsterkte van 16A, dus op de snelste stand, je V60 PIH gaan laden.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Volvo stuurt bedrijf bij je langs om je elektrische installatie na te kijken voor z'n laadpunt. Ben vandaag gebeld door de belgische distributeur dat ik volgende week een telefoon kan verwachten van een bedrijf die de installatie komt nakijken.

Nu heb ik er zelf niet zoveel aan, maar ik wil alleen aangeven dat volvo zelf ook een en andere voor je (laat) regelen.
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

Ik ben ook gebeld, dat ik volgende week benaderd ga worden door the plugin company (deze mannen dus)

http://www.theplugincompany.com/nl/rech ... iculieren/

Ben benieuwd naar de kosten (en de mogelijkheden).
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Dat wordt dus goed geregeld door Volvo!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

The plugin company heeft mij gaat mij bellen voor volvo Belgie trouwens. Maar dat kan dus voor de nederlandse bestellers ook een optie zijn (ik vindt persoonlijk die RVS paal wel wat hebben bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Ja, vandaag ook telefoon uit Belgie gehad.

Voor de NL kopers is er al een aanbieding geweest van Volvo NL icm met Nuon.

http://www.loyaltylab.nl/nieuwsbrieven/ ... ijlage.pdf
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

In die mail stond trouwens nog iets opvallends:

Laadkabels en laadoplossingen
Standaard zal uw Volvo worden afgeleverd met een Mode 2-kabel, met aan de autozijde een Mennekes-connector (specifiek voor het laden van auto’s) en aan de infrazijde een Schuko (algemene) -stekker. De kabel maakt het mogelijk om uw Volvo V60 Plug-in Hybrid in elk willekeurig stopcontact op te laden. Een temperatuursensor in de stekker zal de veiligheid hiervan vergroten.

Aangezien op de Nederlandse markt Mode 3-laden – met bijbehorende infrastructuur – de standaard is in de publieke ruimte en voor zakelijke oplaadpunten, adviseren wij u om de aanschaf van een optionele Mode 3-kabel te overwegen. Dit om optimaal gebruiksgemak te garanderen. Dan kunt u namelijk gebruikmaken van zo’n 2.000 geplaatste publieke oplaadpunten in Nederland en de talloze oplaadpunten die op bedrijventerreinen staan.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

Wat is hier zo opvallend aan? De meegeleverde kabel is geschikt voor een gewoon stopcontact, en is dus niet geschikt voor laden aan openbare laadpalen/punten. De Mennekes mode 3 kabel die daarvoor nodig is moet inderdaad los aangeschaft worden (kost ca € 300.--)

Deze mode 3 kabel communiceert met de auto o.a. over de maximale laadstroom.
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

Hoe zit dat eigenlijk met diefstal ? Kabel van 300 EUR is zo meegenomen hier voor de deur. Of zit er een vergrendelingsmechanisme op aan de autozijde (via centrale vergrendeling oid)?
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

De stekkers zijn voorzien van een vergrendeling. Al het laden start gaat er aan beide zijden een pin in de stekker. Geen diefstal dus.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

M.a.w, je kunt beter niet een losse kabel aan de laadpaal laten hangen als je wegrijdt thuis. Daarom heb ik liever een laadpaal met een vaste kabel. Zo'n losse kabel gebruik ik dan alleen als ik buitenshuis wil opladen aan een andere paal.

Jammer dat VCNL ons niet laat kiezen bij bestellen: ofwel een Mode 2-kabel ofwel een Mode 3-kabel. Of beter nog: beide kabels meelevert :-)
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

DriverV70 schreef:De stekkers zijn voorzien van een vergrendeling. Al het laden start gaat er aan beide zijden een pin in de stekker. Geen diefstal dus.
thanks, dat is mooi
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Wat ik daar opvallend aan vind is dat je een auto koopt die niet kan omgaan met de in NL blijkbaar gebruikte laadmethode.
Daarvoor moet je dus een extra kabel kopen.

Die mode 3 kabel kan zeker weer niet aan een gewoon stopcontact?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Zoefje
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.06.2009 - 21:11
Locatie: Hendrik-ido-Ambacht

BanRay schreef: Door wie wordt dan de laadpaal thuis aangelegd? The New Motion? En heeft zo'n paal ook een vaste kabel? Of moet je altijd de kabel uit de kofferbak halen en aansluiten?

Weet je wat de kosten van aanleg zijn?
The New Motion schakelt een installatuer in, geen idee wie
Helaas werkt het niet met een vaste kabel. Ik heb ook gekeken naar de EV Box die wel de mogelijkheid heeft van een vaste kabel met krulsnoer. Ik vraag me af of dat goed werkt, komt de kabel dan niet strak te staan tussen de auto en de laadpaal? Ik wil wel graag dat de kabel over de grond komt te lopen.

De kosten van de aanleg zullen per geval verschillen, geen idee wat dit gaat kosten.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

stomme vraag van me waarschijnlijk maar wie niet waagt die niet wint....

voor mijn huis is een soort van perkje zeg maar, en hoewel een parkeer plaats niet gegarandeerd is, is de dichtstbijzijnde toch nog een metertje of 10-15 van de voordeur, persoonlijk lijkt het me dus niets om een kabel neer te leggen van die afstand.....


Toch?
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Mogelijk om een vrijstaande laadpaal met slot in het perkje te plaatsen? Is wel een dure oplossing, maar het kan. Of factuur naar de werkgever?
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
basvolvo75
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.12.2006 - 13:32
Locatie: Veluwezoom

hierbij nog de uitgebreide info van volvo zelf over de laadpunten en kabels:



Naar aanleiding van uw vraag m.b.t. het opladen van de Volvo V60 Plug-in Hybrid geven wij u onderstaande informatie;



De Volvo V60 PHEV wordt opgeladen vanuit het elektriciteitsnet met een laadkabel. In Europa wordt gewerkt aan standaardisatie van laadkabels/ stekkers en laadmethoden. Inmiddels is er al een hoop gestandaardiseerd.



Stekkers en laadkabels

Met een grote verscheidenheid aan elektrische auto’s is er ook een grote verscheidenheid aan laadkabels en stekkers op de markt gekomen. Toch is dit in de praktijk minder ingewikkeld dan het lijkt; de variatie tussen de verschillende automerken zit namelijk in de connectie met de auto, wat betreft de aansluiting op de laadinfrastructuur is er in Nederland wel een duidelijke standaard: Mode 3/ type 2.



Mode en Type

Om de verschillende laadmogelijkheden te begrijpen, zijn er twee zaken van belang:

1) type stekker

2) de laadmodus.



Type stekkers aan de netwerkzijde

Voor het laden van elektrische auto's zijn er op dit moment 3 typen stekkers in omloop. Type 1, Type 2 en Schuko.



Schuko

Om met de laatste te beginnen. Deze wordt ook wel de “huis tuin en keuken stekker” genoemd. Dit is de stekker die ook aan uw normale apparatuur zit en in een gewoon stopcontact past. Het nadeel van deze stekker is dat deze niet specifiek gemaakt is voor het laden van elektrische auto’s. Deze optie is dan ook niet bedoeld om met hogere vermogens (bijv 13of 16 Amp) te laden, en de kabel zal ook niet vergrendeld worden tijdens het laden.



Type 1 en Type 2

De type 1 en type 2 stekkers zijn wel specifiek ontworpen voor het laden van elektrische auto’s. Buiten het feit dat deze kabels vergrendelen zodra er geladen wordt, waardoor de kabel er niet tussentijds door iemand anders uitgetrokken kan worden, communiceren deze stekkers ook met de auto, om zo het gewenste laadvermogen vast te stellen. Als laatste garandeert een type 1 of type 2 stekker ook de veiligheid, aangezien deze alleen werken op een daarvoor speciaal geplaatst oplaadpunt, indien correct aangesloten. In Nederland is Type 2 de standaard aan de zijde van de oplaadpunten, alleen aan de auto kan het verschillen.



Laadmodus

Mode 3 laden

Indien u gebruikt maakt van een Type 1 of Type 2 connector in combinatie met een specifiek oplaadpunt,betekent het dat u uw auto laadt volgens het Mode 3 laadprotocol. Mode 3 betekent eigenlijk niets anders dan “gecontroleerd” laden. Er wordt gecommuniceerd tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte connectie, en laadvermogen is vastgesteld tussen de auto en de laadpaal wordt er spanning op de verbinding gezet. Via deze stekker wordt er dus ook aangeven hoeveel vermogen een auto vraagt om te laden, in het geval van de Volvo V60 PHEV zal dat 13 Ampère zijn. Het Mode 3 laden zorgt er ook voor dat tijdens het laden uw kabel vergrendeld is.



Mode 2 laden

Indien u geen gebruikt maakt van een Type 1 of Type 2 stekker in combinatie met een laadbox kunt u niet laden met Mode 3. In dat geval zal het laden plaatsvinden middels het Mode 2 laadprotocol. In tegenstelling tot Mode 3 laden, vindt er bij Mode 2 laden geen communicatie plaats tussen het oplaadpunt (normaal stopcontact) en de auto. Omdat het gewenste, en veilige vermogen hierdoor niet kan worden vastgesteld, heeft een Mode 2 laadconnectie daarom altijd een vast begrenst laadvermogen. Bij de Volvo V60 PHEV is deze begrenzing overigens wel door de consument handmatig in te stellen op verschillende amperages, variërend van 6 tot 13 A. Overigens is het advies in dit geval om de kabel nooit op meer dan 10 Ampère in te stellen. Zo wordt overbelasting voorkomen, maar laadt uw auto wel langzamer op. Een Mode 2 connectie is vaak in combinatie met de bovengenoemde Schuko stekker, zo ook bij de Volvo V60 PHEV. Vaak zit er dan aan de zijde van de auto nog wel een Type 1 of Type 2 stekker, maar er is geen oplaadpunt, en de kabel wordt aangesloten op een gewoon stopcontact.



Buiten het feit dat het laden langer duurt, is ook de veiligheid vaak niet optimaal te garanderen. Een gewoon stopcontact is niet aangelegd voor het laden van elektrische auto’s. Na langdurig gebruik kan er dan ook slijtage optreden. Met Mode 2 laden wordt uw kabel ook niet vergrendeld tijdens het laden. Het is dan ook raadzaam om een Mode 3 laadsituatie aan te leggen. Mocht u er echter toch voor kiezen om geen oplaadpunt te willen plaatsen en met Mode 2 te willen laden dan is het in elk geval raadzaam om een gecertificeerd elektricien naar uw installatie te laten kijken. Het stopcontact in de thuissituatie wordt dan gecontroleerd en er wordt een advies uitgebracht. Uit oogpunt van veiligheid mag de continue laadstroom bij het laden vanuit een 230V stopcontact niet hoger zijn dan 10A.De standaard laadkabel die wordt geleverd bij de Volvo V60 PHEV in Nederland, is een zogenaamde Mode 2 kabel. Deze wijkt dus af van de standaard, maar is in combinatie met de health-check wel een praktische oplossing speciaal voor het thuisladen. Deze kabel heeft aan de autozijde een “type 2” aansluiting (Mennekes stekker) en aan de netwerkzijde een Schuko stekker. De Schuko-stekker past in ieder 230V stopcontact in Nederland. In de laadkabel is een controlebox opgenomen. De betekenis van de nummers 1 tm 5 op deze controle-box is als volgt:



-1: Weergave van de laadstroom die is ingesteld (tussen 6 en 13A)

-2: Led met “huissymbool” die aangeeft wat de status is van de huisaansluiting.

-3: Toetsen om de laadstroom in te stellen

-4: Led met “autosymbool” die aangeeft wat de status is van het laadsysteem in de V60 PHEV

-5: Aan/ uit schakelaar



Het dient wel gezegd te worden dat deze kabel niet geschikt is voor publieke oplaadpunten in Nederland. Ook oplaadpunten in parkeergarages en bedrijven terreinen zijn bijna allemaal “Mode 3/ type 2”. Optioneel is het dan ook zeer aan te raden om ook deze kabel in bezit te hebben.



Zoals aangegeven, kan er thuis op 2 verschillende manieren worden geladen:



1) Via een normaal stopcontact, met de standaard kabel. Hierbij gelden wel de volgende restricties:

-Het elektrisch systeem moet middels een health-check “ok” bevonden worden

-Het laadvermogen is max 10 ampère



2) Via een door de klant bestelde wallbox, deze wordt geleverd met een vaste kabel voor optimaal gebruiksgemak, laadsnelheid (±13 Ampère, aangepast aan de laadcapaciteit van de lader in de auto) en veiligheid. Indien de klant deze optie kiest, hoeft er geen additionele kabel gekocht te worden, aangezien de wallbox met een vaste kabel wordt geleverd



Verrekening van energie (Privé-rijder)

Het energieverbruik komt boven op uw huidige energierekening. U betaalt dit dus aan uw Energieleverancier.



De praktijk leert dat veel elektrische auto’s ook veel tijd doorbrengen op zakelijke parkeerterreinen. Oplaadpunten op (zakelijke) parkeerterreinen zijn eigenlijk allemaal voorzien van een Mode 3/ type 2 aansluiting. Dit om te garanderen dat alle auto’s hier kunnen laden. (niet alle auto’s hebben een Schuko kabel). Voor Volvo rijders is het dan ook van belang om hier goed na te denken over deze laadbehoefte, en zonodig de additionele Mode 3 kabel aan te schaffen.

Publiek laden:

Ook laden in de publieke ruimte gebeurt middels de Mode 3/ type 2 connectie. Ook hier heeft een Volvo V60 PHEV rijder dus de extra kabel nodig. Naast deze kabel, is het ook belangrijk dat de berijder een laadabonnement afsluit. Een dergelijk abonnement geeft toegang tot alle openbare palen in heel Nederland (op dit moment ±2000) en hiermee kan de berijder ook gelijk afrekenen voor de gebruikte stroom
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”