Verbruik 2.4 vs 1.8

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Als vervanger voor mijn V40 2.0 overweeg ik een V50 aan te schaffen.
Ik ben er nog niet uit of het een 1.8 of 2.4 gaat worden. Ik rijd dagelijks 60km op een 100km weg waar ik met de V40 1op 13 haal. Afgezien van de voors en tegens van beide motoren ben ik erg nieuwschierig naar jullie praktijkverbruik. Kunnen jullie mij verder helpen?
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Ik zit dan op ongeveer 1:12 met mijn 2.4 automaat.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Tussen de 1 op 10/12 ongeveer met mijn 2.4 geartronic uit 2006. Ongveer zelfde verbruik als met mijn vorige s40 automaat uit '99
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

gewoon voor die heerlijke 5 cilinder gaan 8)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik herinner me dat de vroegere S40 1.8 van m'n ouders (uit 2000,dus oude model nog) iets van 1 op 14 deed. Dus vreemd genoeg is zo'n 2.4 automaat niet zoveel onzuiniger dan een 1.8 manueel. Dan zou ik ook lekker voor de roffel gaan.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

1 op 12 rijden met een 5cil automaat,dan moet je wel met een fluwelen voet rijden,ik denk zelf dat het iets te optimisties wordt voorgesteld.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

HMG kwam met rijden op een 100km weg. Dan is 1:12 met een 2.4 redelijk haalbaar.
Maar voor de rest van de tijd zit ik op 1:8,5. (in en om het dorp)
En dan rij ik aan de zuinige kant.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Precies,in de stad is het verbruik rond de 1 op 8.
En bij een snelle rit,dat iets meer.
Gebruikersavatar
Goteborg
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 14.08.2012 - 20:24
Locatie: Limburg

Ik had in mijn V50 2.4 Geartronic een gemiddeld verbruik van 9.3 L/100km dagelijks 12 km (enkele afstand) woon-werk verkeer, bestaande uit 4 km autosnelweg, 4 km 80 km wegen en rest binnendoor. Indien alleen autosnelweg (120/130km) en 80km zone was verbruik tussen 7.9 en 8.3 L /100km.

Dit waren de verbruikscijfers t/m januari 2013.
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks

2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak

2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak

2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak

2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

Ik geloof niet echt dat als je kiest voor die "heerlijke roffel" van een 2.4, dat je dan iemand bent die altijd keurig precies 100 rijdt op een 100km weg. Ik ben het met Ramon eens. Laten we eerlijk wezen... je koopt die 5 cilinder toch ook wel een beetje om het vermogen, en de mogelijkheid om met dat vermogen eens niet zo netjes en braaf te hoeven zijn?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4049
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

1 op 15 met een V50 2.0 is best wel gemakkelijk haalbaar wanneer je 100 km/h wil rijden op veel snelwegtrajecten, veel gebruik van de cruise control en weinig tot geen files.

Volgens mij doet een 1.8 daar niet veel voor onder. Maar als je dan een keer dat vermogen wil aanspreken geeft een 2.0 natuurlijk gemakkelijker thuis...
Gebruikersavatar
mr_cox
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
Contacteer:

In mijn ogen is er maar een optie: De Roffel.

IK kom uit een 2010 clio 1.2 tce die tussen de 1/15 tot 1/18 deed.

Nu een T5 C30 handgeschakeld. verbruik naar 1/9 tot 1/12.

Het geluid, het gevoel, het vermogen...veel meer waard dan die paar extra km's die ik anders op een liter deed.

Ik denk niet dat ik het zelfde plezier zou hebben met een 2.0
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4049
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het is maar net wat je in een auto zoekt: zoek je een heerlijke comfortabele bak die toch prima de bocht om wil dan is een 1.8 of 2.0 natuurlijk ook een mogelijkheid voor velen.

Ik heb ook veel ervaring met de vijfcilinder (V70 2.4T automaat en 855 T-5) en dat roffelt idd heerlijk. Met de bijkomende kosten, dat wel....
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29897
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je voor de 5 cylinder 2.4 kiest moet je niet denken dat je een zuinigheidswonder hebt gekocht zeker niet in combinatie met de GT versnellingsbak.
Een verbruik van 10-12L/100 km is zeker met de GT normaal, bij veel lange ritten kan het iets zuiniger zijn.
Daar krijg je dan wel een geweldige motor voor terug met de beroemde roffel.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Ik heb diverse V50 1.8 gereden.

1 op 15 is te halen, maar meestal reed ik zo 1 op 14.

In mijn beleving is het gebrek aan koppel het grote nadeel van de 1.8.

Heb je ingevoegd achter een rij auto's die 100 rijden, wil je in gaan halen, zorg dan voor veel ruimte op de linker strook, schakel vooral terug, geef gas en verbaas je over de traagheid waarmee de auto vanaf 100 versnelt.

Doe hetzelfde met een 5 cylinder en je weet wat ik bedoel.

De huidge S60 met 1.6 150 pk, daar kan ik prima mee inhalen op een veiligere wijze dan de voormalige V50 1.8

Ik heb ook met de V50 2.0d en de 1.6d gereden, geen inhaal probelemen mee gehad.

Dit is een weergave van mijn beleving.
Een beleving hoeft niet gelijk te zijn aan de waarheid van een ander :-)

Cheers,

GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Gewoon voor de 2.4 gaan , en je boord computer uitzetten, zie je ook niet hoeveel die verbruikt :P

En bij de pomp niet meer als voor € 50,00 tanken heb je ook niet in de gaten of de benzine duurder is geworden :(
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Goteborg
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 14.08.2012 - 20:24
Locatie: Limburg

Helemaal eens met mening van velen, heerlijke roffel en veel trekkracht. Bij woon-werkverkeer rij ik veelal in druk verkeer mee en kan men -al zou men willen- niet sneller. Verbruik viel mij dus reuze mee. Op Duitse snelwegen (gem snelheid 150-160) was gemiddeld verbruik ook altijd rond 10 l/100.

Dus lukt het economisch gezien; ga voor de roffel
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks

2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak

2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak

2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak

2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

HMG schreef:Als vervanger voor mijn V40 2.0 overweeg ik een V50 aan te schaffen.
Ik ben er nog niet uit of het een 1.8 of 2.4 gaat worden. Ik rijd dagelijks 60km op een 100km weg waar ik met de V40 1op 13 haal. Afgezien van de voors en tegens van beide motoren ben ik erg nieuwschierig naar jullie praktijkverbruik. Kunnen jullie mij verder helpen?
Ik ken de belastingtariefen en dieselprijzen in Belgie niet, maar wanneer je 60km per dag rijd schat ik in dat je jaarlijks bij elkaar wel 15.000 km of meer rijdt?
Is een diesel dan niet een betere optie? Vergelijk de lichtste benzine (1.8) met de lichtste diesel (1.6) en zie hoeveel soepeler de diesel rijdt, en veel meer koppel beschikbaar. Wil je iets meer dan is de 2.0D een goede optie, en voor de roffel in dieselvariant de D5. Maar dan is de vraag of het economisch haalbaar is. Een 1.6D kan tegen de 1:20 gemiddeld verbruik halen. Mijn 2.0D zit rond de 1:17.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Blackraven
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:44
Locatie: Friesland

Op 100km wegen rij ik ongeveer 1 op 11. Bij snelwegen ongeveer 1 op 10.
Het zuinigste wat ik haal is 1 op 12 bij 80 à 90 km/u.
Handgeschakeld met een 2.4 benzine.
V50 2.4 Momentum Black Sapphire 2004, 16"; Cygnus (W) & 17"; Zaurak Silver (Z)
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996
Gebruikersavatar
saab99gl1984
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 21.06.2007 - 11:08

Hallo,

Met onze 2.4 reden we 1 op 12 met uitschieters naar boven ( 1 op 13/14 ) wanneer je in tijdens de vakantie ongestoord over de A2 kon rijden. Bak op het dak, kofferbak vol met 135 per uur over de Peage zakte het verbruik hoogstens naar 1 op 10 gemiddeld.

Eens in je leven moet je een 5 of 6-cilinder hebben gehad is mijn motto. Heerlijke smeuige roffel van een 5-cil. maakt je gewoon blij! Ik was bij de testrit binnen 100meter verkocht.....

Alexander
Huidig: Volvo V60 T5 Momentum 2018
Van mijn vrouw: Ford Fiesta Crossroad 2008

Vroeger:
2005-2007: V50 2.0D Momentum (2004)
2007-2010: V50 2.0D Momentum (2007)
2010-2012: V50 2.4 Momentum (2006)
2013-2016: V60 T3 Kinetic (2013)
2016-2018: V70 D3 Polar 2016
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”