Geen turbodruk bij warmere motor?

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
T5Fred
3rd Gear member

Mijn V70-T5 heeft onder normale omstandigheden een turbodruk van 0,9 tot 1,0bar (af te lezen op een op de raamstijl gebouwde turbodrukmeter). Als ik lang in de file sta komt de druk niet hoger dan 0,6bar. Uiteraard heb ik dan ook veel minder vermogen, de auto trekt maar half :( . Pas na enige kilometers is de volledige druk er weer.

Heeft iemand een idee? Kan de temperatuursensor van de inlaatlucht kapot zijn waardoor hij een (veel) te hoge waarde doorgeeft aan de computer waardoor er om veiligheidsredenen geen volledige druk is?

Ik hoor het graag, alvast bedankt.
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
magiq480turbo
2nd Gear member
Contacteer:

hey Fred,

het is eigenlijk logisch als je lang in de file staat, dat de turbo druk minder wordt, de aangezogen lucht wordt in een file niet gekoeld door de intercooler, waardoor de moleculen veel meer uitgezet zijn en dus minder gecomprimeerde lucht naar de inlaat kan, als je daarna weer gaat rijden, wordt alles weer lekker gekoeld,
er zijn ook veel turbo rijders die een open luchtfilter hebben en deze niet afgeschermd hebben van de motor ruimte, hierdoor zuigen ze ook warme lucht aan, waardoor ze ipv meer pk´s minder pk´s krijgen,
ik hoop dat je hier iets mee kan,

groeten,
Ronald
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”