Uitval T4

Geproduceerd bij NedCar in Born
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

jaren terug reed ik een bmw 730, komt er zo,n porche van klpd voor me rijden en toen bordje aan: volgen politie, vervolgens gingen ze er volgas vandoor en ik erachteraan (befehl ist befehl ) was wel lachen ik kwam niet harder als 230 hun verdwenen met een nog hardere snelheid.


soms zijn die gasten dus wel in voor een geintje.

maar ik zou het nou toch niet weer doen ......
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

soms zijn die gasten dus wel in voor een geintje.
Italianen dat zijn toch ook van die grappige mensen? :lol:
VOLVO 440 1.8i '96
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Misschien kan ik nog iemand blij maken met een nieuw setje Bobines en Kabels!
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Wat het fototje KLPD betreft.............nog even volhouden! Wordt deze week vervangen door de eigen T4 :lol:

Ik heb de bougies gecontroleerd en............ :shock: ze zijn duidelijk op!!
Het zijn Bosch bougies en waar eens een puntje zat, zit nu een kratertje!

Ga ze eerst eens vervangen door Denso Iridium
(jammer dat er geen respons komt op de topic van bougies! Waarschijnlijk laten de meesten de bougies verwisselen door de dealer of zo :wink: )

Wat voor bobines zijn dat? van een T4? Hoe oud/hoeveel km? prijs?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

:evil: Toch wel heel belangrijk een goed vonkende Bobine.
Ik heb net een grapje van bijna 2300 EURO achter de rug naar wat achteraf de enige aanwijsbare verklaring is een slecht functionerende bobine. deze haperde bij een motor op bedrijfstemp.
Het gevolg was een vreemde tik in de motor, na onderzoek bij de garage kwam uiteindelijk een kromme drijfstang tevoorschijn.
Nu zijn bij deze reparatie gelijk de zuigerveren en drijfstanglagers maar vervangen de boel lag toch open.
Ik reageer nu op dit forum omdat ik nog last heb van een restverschijnsel dat hier beschreven wordt.
Het vermogen valt spontaan weg en dit gebeurt niet altijd???
Bij de dealer komen er geen foutcodes uit de computer.
Ikzelf vind dat de motor zo nu en dan hapert zo rond de 2500 a 3000 toeren de dealer zegt dat het goed is zo.
Wie heeft een oplossing? :P
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Oh, :oops: ik heb zojuist gereageerd in je net gemaakte topic!
Dus kijk je bougies eens na en geef eens aan wat je zag.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Dat haperen bij bepaalde toerentallen klinkt niet onbekend en is meestal et verhelpen met 1 of meerdere keren injectorreiniger toepassen.

Maar daar zie ik geen krommedrijfstangen van ontstaan.

Ik vraag me af of de distributieriem wel goed was afgesteld gezien de motorschade waar jij het over hebt, een kromme drijfstang klinkt op z'n zachtstgezegd als een extreme motorschade, en ik vraag me dan ook af wat daar de oorzaak van kan zijn.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Marinus schreef:Dat haperen bij bepaalde toerentallen klinkt niet onbekend en is meestal et verhelpen met 1 of meerdere keren injectorreiniger toepassen.

Maar daar zie ik geen krommedrijfstangen van ontstaan.

Ik vraag me af of de distributieriem wel goed was afgesteld gezien de motorschade waar jij het over hebt, een kromme drijfstang klinkt op z'n zachtstgezegd als een extreme motorschade, en ik vraag me dan ook af wat daar de oorzaak van kan zijn.
Je bent niet de enige die zich dat afvraagt wat jij opnoemt is allemaal gecontroleerd de distributieriem is nieuw zit er 7000 km op. ik heb de vorige garage waar de auto in onderhoud is geweest opgebeld en die geven aan dat er nog nooit grote motorschade is geweest, vorig jaar april een nieuwe turbo is het enige.
altijd keurig de beurtjes gehad, het blijft een raadsel.
Ik ga die injectorreiniger proberen en de nieuwe bougies controleren.

De monteur van de volvo gaf ook nog aan na een verhaal van mij dat het mogelijk is dat de waste gate niet goed gewerkt heeft, de auto reed namelijk als een beest vloog naar de 230km alof het niets was daar heb ik het gas maar los gelaten ik heb verder geen ervaring ermee omdat ik de auto eigenlijk nog maar net bezit. Wat ik wel weet is dat de auto nu niet meer zo rijd. Vertel eens jou ervaring? hoe snel is zo'n auto eigenlijk?
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Turbo vervangen?? :shock:
Die motor kan standaard 330 pk / 440 Nm aan!! Krukas is 5-voudig gelagerd!
Zelfs als de wastegate niet open zou gaan.....zou de CEM moeten ingrijpen. Bovendien gaat de DV open bij een te grote druk.
(ik vraag me trouwens af of de T4 zonder aanpassingen, met vastgezette wastegate, boven de 300 pk kan komen)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

PhysicalZen schreef:Turbo vervangen?? :shock:
Die motor kan standaard 330 pk / 440 Nm aan!! Krukas is 5-voudig gelagerd!
Zelfs als de wastegate niet open zou gaan.....zou de CEM moeten ingrijpen. Bovendien gaat de DV open bij een te grote druk.
(ik vraag me trouwens af of de T4 zonder aanpassingen, met vastgezette wastegate, boven de 300 pk kan komen)
Heel leuk allemaal maar nu begrijp ik het niet meer DV CEM :?:
1 voordeel is dat de turbo nu nieuw is.
Zo te lezen weet jij er aardig wat van, weet jij iemand of een garage waar ze veel ervaring hebben met Turbo motoren?
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

PhysicalZen schreef:Zelfs als de wastegate niet open zou gaan.....zou de CEM moeten ingrijpen. Bovendien gaat de DV open bij een te grote druk.
Dat kan wel de reden zijn waarom de turbo vervangen moest worden.

Als de wastegate vast zit, dan is je DumpValve de enige plek om je zorgen dat er geen te hoge druk ontstaat, maar ondertussen blijft je turbine en dus ook de compressor wel spinnen.


BTW ik heb ook een nieuwe turbo, de turbo gooide er op luxemburg -delft ongeveer anderhalve liter olie uit bij 130 km/uur.

Sinds het vervangen van de turbo heb ik behalve bij het verversen van de olie tussentijds geen druppel olie meer hoeven toevoegen.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Het zou inderdaad een goede verklaring zijn voor de vervangen turbo. Door een vastzittende wastegate (of de bediening) zal de turbo inderdaad zijn behuizing uitlopen of in ieder geval de seals/keerringen beschadigen waarna de rest er vanzelf mee ophoudt.

De CEM (het EMS2000 computersysteem van de T4 zou een betere benaming zijn geweest) meet een x aantal punten van de motor (o.a. vuldruk). Deze bedient dan ook de aansturing van de wastegate en regelt de ontsteking. De ontsteking wordt zover teruggeregeld als een van de cruciale motorgegevens niet klopt dat je nog net een garage kunt bereiken.
De DV staat voor Dump Valve en zorgt ervoor (mechanisch/pneumatisch) dat de compressor niet meer dan een maximale druk kan opbouwen.

Heb je de reparatie zelf meegemaakt? Was er misschien een stuk van de bougie afgebroken, waardoor de cylinder vast is geslagen? En was het niet de drijfstang (tussen cylinderkop en krukas/aandrijfas) die krom was?
Ben nou wel erg nieuwsgierig geworden.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

PhysicalZen schreef:Het zou inderdaad een goede verklaring zijn voor de vervangen turbo. Door een vastzittende wastegate (of de bediening) zal de turbo inderdaad zijn behuizing uitlopen of in ieder geval de seals/keerringen beschadigen waarna de rest er vanzelf mee ophoudt.

De CEM (het EMS2000 computersysteem van de T4 zou een betere benaming zijn geweest) meet een x aantal punten van de motor (o.a. vuldruk). Deze bedient dan ook de aansturing van de wastegate en regelt de ontsteking. De ontsteking wordt zover teruggeregeld als een van de cruciale motorgegevens niet klopt dat je nog net een garage kunt bereiken.
De DV staat voor Dump Valve en zorgt ervoor (mechanisch/pneumatisch) dat de compressor niet meer dan een maximale druk kan opbouwen.

Heb je de reparatie zelf meegemaakt? Was er misschien een stuk van de bougie afgebroken, waardoor de cylinder vast is geslagen? En was het niet de drijfstang (tussen cylinderkop en krukas/aandrijfas) die krom was?
Ben nou wel erg nieuwsgierig geworden.
Ik begrijp je nieuwschierigheid dat ben ik ook en dat is tot op heden niet tevreden gesteld.
Bij de garage hebben ze me keurig behandeld en mij iedere keer dat de motor verder uit elkaar ging geïnvormeerd en de mogelijkheid geboden om te kijken waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb.
Er was echt geen verdere aanwijsbare oorzaak te vinden (mechanisch) om de kromme drijfstang te verklaren, echt alles in topconditie, het blok was ook niet eerder uit elkaar geweest alles was nog netjes en orgineel.
De enige mogelijkheid die over gebleven is blijft de bobine die was aanwijsbaar defect en wellicht dat er een ongecontroleerde detonatie is geweest van onverbrande benzine met volle turbodruk ofzo.
Het blijft voor de rest een raadsel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is er een ruilmotor gemonteerd of heeft de dealer hem gerepareerd?
Ben erg benieuwd!
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Brutus schreef::evil: Toch wel heel belangrijk een goed vonkende Bobine.
Ik heb net een grapje van bijna 2300 EURO achter de rug naar wat achteraf de enige aanwijsbare verklaring is een slecht functionerende bobine. deze haperde bij een motor op bedrijfstemp.
Het gevolg was een vreemde tik in de motor, na onderzoek bij de garage kwam uiteindelijk een kromme drijfstang tevoorschijn.
Nu zijn bij deze reparatie gelijk de zuigerveren en drijfstanglagers maar vervangen de boel lag toch open.
Ik reageer nu op dit forum omdat ik nog last heb van een restverschijnsel dat hier beschreven wordt.
Het vermogen valt spontaan weg en dit gebeurt niet altijd???
Bij de dealer komen er geen foutcodes uit de computer.
Ikzelf vind dat de motor zo nu en dan hapert zo rond de 2500 a 3000 toeren de dealer zegt dat het goed is zo.
Wie heeft een oplossing? :P
Dit is wat ik eerder geschreven heb de motor is gerepareerd
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De reden dat ik reageer is,dat de importeur het afkeurd om deze motoren in eigen beheer te repareren!
Vandaar mijn opmerking!
Die motoren zijn dusdanig geconstrueerd,dat bij het loshalen van het onderblok dat uit twee helften bestaat,de lijnboringtolerantie verloren gaat!
Om die reden raden ze dus revisie in eigen beheer af!
En een drijfstang krom?
Was dat met het oog te zien of na een meting?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat er gebeurt bij een cylinder die niet meevonkt,de cylinder wordt gespoeld door onverbrande benzine,waardoor de smering dusdanig
te kort schiet met als gevolg een schrapende zuiger en op iets langere termijn een vastloper,hetzelfde effect krijg je als je door rijd met een verbrande of niet goed sluitende inlaat of uitlaatklep!
Ik kan het verhaal van jouw niet goed op een rijtje krijgen,vandaar mijn opmerkingen.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Ramon&Ramon schreef:De reden dat ik reageer is,dat de importeur het afkeurd om deze motoren in eigen beheer te repareren!
Vandaar mijn opmerking!
Die motoren zijn dusdanig geconstrueerd,dat bij het loshalen van het onderblok dat uit twee helften bestaat,de lijnboringtolerantie verloren gaat!
Om die reden raden ze dus revisie in eigen beheer af!
En een drijfstang krom?
Was dat met het oog te zien of na een meting?
Het is een gedeeltelijke revisie geweest (Volvo) dealer de carterpan is eraf gehaald en de cilinderkop eraf de zuigers kunnen dan door de bovenzijde van het blok incl drijfstang eruit gehaald worden.
Ik denk dus niet dat het onderblok uit elkaar geweest is.
Toen de carterpan eraf was gehaald was met het blote oog te zien dat de drijfstang 2e cil getordeerd was.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Voor mijn vakantie veel problemen gehad met vermogensverlies!!!!

vakantie moeten uitstellen :cry:
bijna een week op en neer gereden en gesleept!!! :( naar de dealer.

resultaat is een perfect lopende auto (althans 3600 km met sleurhut en belading, in totaal 2500+ kg door de franse bergen met mistral tegen) 8)

wat is er aan gedaan:
-bougies vervangen (gaf geen resultaat)
-bobines vervangen (gaf geen resultaat)
-brandstoffilter vervangen (gaf even heel goed resultaat)
-slangetje brandstofdrukregeling vervangen (resultaat ??)
-brandstofpomp en tank nagekeken (gaf een ander geluid van de pomp (waarvan het inlaatfilter is weggelaten ivm vervuiling) en een goed resultaat met twijfels zo nu en dan)
-brandstofpomp vervangen (gaf 100% goed gevoel en veilige vakantie zoals boven omschreven)

duurde wel een tijdje voordat ik hem weer helemaal vertrouwde :-k
maar dat gevoel is over en voorbij \:D/
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”