Sinds kort eigenaar van een V70 2.4D modeljaar 2008. De auto bevalt ons mateloos, het 5 cilinder geronk is verslavend en elke rit is tot nu toe nog een feest geweest.
Wat me wel opvalt is dat de wagen langzaam op gang komt, eenmaal op snelheid gaat het allemaal prima (en vind ik hem meer dan vlot genoeg), maar bij de eerste meters lijkt het of ie er niet echt zin in heeft. Gevoelsmatig is onze even zware Galaxy 2.0 benzine vlotter, terwijl deze het moet doen met 'slechts' 190 Nm tegen 340 Newtonmeter in de V70.
Is dit een bekend verschijnsel bij de V70? Of is dit exemplarisch en moet er wat opnieuw afgesteld worden? En wordt de wagen wat vlotter als ik hem laat tunen naar het vermogen van de D5 (185 pk, 400Nm) of ga ik daar alleen wat van merken bij volgas?
Tunen van 2.4 D naar 400 Nm?
-
- 2nd Gear member
Maar ga ik daar dan ook wat van merken in het dagelijks gebruik? Ik bedoel, ik ben niet iemand die het gas diep in het tapijt trapt, ik zou het alleen prettiger vinden als de wagen wat vlotter aanvoelt. Gewoon mee kunnen komen met het verkeer zonder het gas diep in te moeten drukken.
-
- 2nd Gear member
Er is inderdaad veel over geschreven op dit forum, maar ik lees (tot nu toe) nog nergens ervaringen over 'normaal' gebruik. Ik ben bang dat het tunen alleen merkbaar is bij vollast, ben benieuwd hoe een 185pk D5 zich in de praktijk verhoudt tot een 163 pk. Proefrijden in een D5 is natuurlijk de oplossing 

-
- 2nd Gear member
Nou, ik vraag het me af omdat de D5 en de 2.4 D feitelijk gezien dezelfde motoren zijn, per eenheid diesel-olie zouden beiden motoren dus evenveel kracht moeten kunnen genereren. Dat de D5 toch meer levert dan de 2.4D zou maar zo kunnen doordat de software van de 2.4D de brandstof-toevoer bij vollast wat meer beperkt. En misschien dat er wat aan de turbodruk gedaan wordt. Daarom is het ook relatief gemakkelijk om een turbo-diesel te tunen, kwestie van meer brandstof en meer turbodruk. Het opvoeren van een benzine-motor schijnt een stuk lastiger te zijn.
- wtr_s60
- 4th Gear member
Een geblazen motor (turbo, compressor) valt idd makkelijker te tunen ja, heeft weinig met diesel of benzine te zien.
Op de euro 4 2.4D/D5 zit idd veel marge. Ken talloze exemplaren die (sommige al 200.000km en meer, sommige ruim over de 200PK en 500Nm) met een tuning rondrijden en nog nooit een geval gehoord van brokken door tuning, daarvoor moet je 't dus niet laten. Zorg gewoon dat, wanneer je de stap zet naar tunen, je iemand kiest die kennis van zaken heeft. Daarom hoef je ook niet altijd meteen de hoofdprijs te betalen. Een beetje research kan wonderen doen.
Op de euro 4 2.4D/D5 zit idd veel marge. Ken talloze exemplaren die (sommige al 200.000km en meer, sommige ruim over de 200PK en 500Nm) met een tuning rondrijden en nog nooit een geval gehoord van brokken door tuning, daarvoor moet je 't dus niet laten. Zorg gewoon dat, wanneer je de stap zet naar tunen, je iemand kiest die kennis van zaken heeft. Daarom hoef je ook niet altijd meteen de hoofdprijs te betalen. Een beetje research kan wonderen doen.
-
- 2nd Gear member
Goede research zal inderdaad niet verkeerd zijn en misschien moet ik nog een beetje wennen aan het gewicht van de wagen (1.600 kg) en de zware diesel. Kom uit een drie-cilinder 1.200 cc eco-diesel en ook al heeft de V70 zowat dubbel zoveel koppel en is ie echt wel veel sneller dan de 3-pitter, het lichtgewicht dieseltje voelde wel vlot aan. Kon gemakkelijk meekomen met het verkeer....
Maar eerlijk is eerlijk, eenmaal in z'n drie en boven de 2.000 toeren is het echt genieten met de V70, ook in de 163pk.
Maar eerlijk is eerlijk, eenmaal in z'n drie en boven de 2.000 toeren is het echt genieten met de V70, ook in de 163pk.
- Turbotom
- 2nd Gear member
Ik weet niet of je een handbak of geartronic hebt. Ik heb de laatste en daarmee komt ook mijn 185pk versie relatief traag uit de startblokken. Als echter de boel eenmaal rolt en je geeft hem een flinke schop dan breekt de hel los
Tom

Tom
-
- 2nd Gear member
Ik heb een handbak, het relatief trage optrekken zou ook kunnen liggen aan de korte eerste versnelling en het relatief lage stationaire toerental (750 tpm) van de diesel (vergeleken met onze Galaxy), want als de boel eenmaal rolt en ik zit in z'n drie dan heeft ie wat mij betreft trekkracht zat.
- diesel01
- Geartronic member
Ik heb mijn XC60 D5 185pk net door de dealer(Polestar) laten tunen naar 205pk en je merkt dat hij ook bij normaal gebruik vlotter uit de blokken komt, niet schokkend maar wel een verbetering.
Bij vollast is er het verschil groter en is hij merkbaar sneller.
Bij vollast is er het verschil groter en is hij merkbaar sneller.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]