Vandaag raar gedrag waargenomen bij de V50.
In vijfde versnelling bij het rijden rond 2200 toeren en daarna het gaspedaal stevig indrukken maakt de motor snel toeren tot 3000 toeren, waarna hij terugvalt naar 2200 en dan pas begint op te trekken.
Gebeurt overigens enkel in vijfde, niet in de andere versnelling. Het is trouwens niet altijd zo, soms begint hij zonder morren op te trekken ook.
Mijn vriendin en ik konden overigens geen vreemde geuren of geluiden waarnemen. Is dit het teken dat de koppeling gaar is?
Koppeling gaar?
-
- 7th Gear member
Als de koppeling slipt is hij versleten of je hebt een olielekkage.
Je rijdt niet met je voet op de koppeling per ongeluk?
Wat is de km stand?,ze gaan namelijk erg lang mee normaal gesproken.
Je rijdt niet met je voet op de koppeling per ongeluk?
Wat is de km stand?,ze gaan namelijk erg lang mee normaal gesproken.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Verkeerde/slechte behandeling van de bak en koppeling kan er toe bijdragen dat de levensduur enigszins verkort gaat worden. Dat is geen kritiek, er zijn hele volkstammen die daar moeite mee hebben. Wat dat betreft is een koppelingprobleem bij een dergelijke km-stand niets bijzonders.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
Heb hetzelfde verschijnsel 2x bij mijn V40 '02 gehad.
Een nieuwe koppeling is er onder slected used car garantie ingezet waarna hij 15k later weer hetzelfde probleem gaf.
Er bleek een montage fout te zijn gemaakt en is de hele handel weer vervangen.
Dus ja nieuwe koppeling.
Een nieuwe koppeling is er onder slected used car garantie ingezet waarna hij 15k later weer hetzelfde probleem gaf.
Er bleek een montage fout te zijn gemaakt en is de hele handel weer vervangen.
Dus ja nieuwe koppeling.
-
- 7th Gear member
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. 

- Phacoid
- 3rd Gear member
Nu thuis. Komt bijna permanent voor in vijfde, maar enkel rond de 2200 toeren. Nu ook al gehad in vierde. Het vreemde is dat ik het voor maandag nooit heb gehad, maar dat het wel snel erger wordt. Vertrek overigens nooit met slippende koppeling.
Ik dacht dat je in dit geval ook echt in fases begon te merken dat de koppeling het gehad heeft. Normaal pas volgende week garage bezoek, als iemand tegen die tijd tips heeft dan is dat altijd welkom!
Ik dacht dat je in dit geval ook echt in fases begon te merken dat de koppeling het gehad heeft. Normaal pas volgende week garage bezoek, als iemand tegen die tijd tips heeft dan is dat altijd welkom!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Een 2.0D heeft zo rond de 2000-2400rpm een serieus hoog koppel, dus als je koppeling begint te slijten zal je het inderdaad eerst rond die toerentallen merken. Als je dat garage bezoek nog even wil uitstellen doe je het beter rustig aan voorlopig. 130k is inderdaad wat vroeg, maar niet uitzonderlijk. Mijn ex-V50 heeft intussen 230k gelopen met de originele koppeling, sommigen hebben echter minder geluk. Een koppeling is niet goedkoop, maar als ze door een vakman wordt vervangen zit je weer goed hoor minstens enkele jaren.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Phacoid
- 3rd Gear member
Het is overigens een 1.6D, geen 2.0D.
Vorig jaar heb ik al om en bij de 1500 euro louter kosten gehad:
- Bougies
- Dynamo
- Luchtmassameter
- Temperatuursensor
- Rubbers van ophanging en andere onderdelen (rubber is duur geworden)
- Andere rare akkefietjes
Dat is exclusief onderhoud, nieuwe banden, velgen opknappen en jaarlijkse verzekering/taks. De auto, hoewel zeer geliefd door mij, is echt de grootste miskoop geworden van mijn leven. Zelfs binnen de garantieperiode waren er al voldoende problemen. Alle grotere werken werden uitgevoerd door mijn schoonvader, hij is mecaniciën en aan hem moet ik enkel onderdelen betalen.
Momenteel heb ik last van:
- Enorm onrustig lopen bij koude (onder het vriespunt) temperaturen na het starten en tot de motor volledig warm is (ze weten niet wat het is, vermoedelijk brandstoffilter)
- Een zeer hevig getril vanuit het dashboard rond de 1600 tot 2000 toeren (geen idee wat de oorzaak is, heb al zin gehad om het dashboard eruit te slopen)
- Resonantie uit het stuur
- Resonantie vanuit de gordelspanner (is nagekeken, volgens de garage normaal)
- Resonantie in het deurpaneel aan de bestuurderskant
- Resonantie aan de deurgrepen beide kanten voor (werd behandeld, is terug)
Voor zo'n uiteindelijk enorm dure wagen vind ik dit een waslijst die onoverkomelijk is. Let op, met de resonanties ben ik beginnen leven want anders word je compleet gek.
Mijn punt is de volgende: ik ben niet van plan om nu weer grote kosten te maken. Ik heb het onrealistische bedrag van 200 euro opgesteld. Komt het geheel duurder uit (zeer waarschijnlijk) dan gaat de auto de deur uit. In de toekomst zal ik mijn euro dan wel vijf keer omdraaien voor ik ooit nog een tweedehands (met garantie!) koop en wat allang vast staat is: geen diesel meer, enkel benzine en zeker niets van PSA!
Vorig jaar heb ik al om en bij de 1500 euro louter kosten gehad:
- Bougies
- Dynamo
- Luchtmassameter
- Temperatuursensor
- Rubbers van ophanging en andere onderdelen (rubber is duur geworden)
- Andere rare akkefietjes
Dat is exclusief onderhoud, nieuwe banden, velgen opknappen en jaarlijkse verzekering/taks. De auto, hoewel zeer geliefd door mij, is echt de grootste miskoop geworden van mijn leven. Zelfs binnen de garantieperiode waren er al voldoende problemen. Alle grotere werken werden uitgevoerd door mijn schoonvader, hij is mecaniciën en aan hem moet ik enkel onderdelen betalen.
Momenteel heb ik last van:
- Enorm onrustig lopen bij koude (onder het vriespunt) temperaturen na het starten en tot de motor volledig warm is (ze weten niet wat het is, vermoedelijk brandstoffilter)
- Een zeer hevig getril vanuit het dashboard rond de 1600 tot 2000 toeren (geen idee wat de oorzaak is, heb al zin gehad om het dashboard eruit te slopen)
- Resonantie uit het stuur
- Resonantie vanuit de gordelspanner (is nagekeken, volgens de garage normaal)
- Resonantie in het deurpaneel aan de bestuurderskant
- Resonantie aan de deurgrepen beide kanten voor (werd behandeld, is terug)
Voor zo'n uiteindelijk enorm dure wagen vind ik dit een waslijst die onoverkomelijk is. Let op, met de resonanties ben ik beginnen leven want anders word je compleet gek.
Mijn punt is de volgende: ik ben niet van plan om nu weer grote kosten te maken. Ik heb het onrealistische bedrag van 200 euro opgesteld. Komt het geheel duurder uit (zeer waarschijnlijk) dan gaat de auto de deur uit. In de toekomst zal ik mijn euro dan wel vijf keer omdraaien voor ik ooit nog een tweedehands (met garantie!) koop en wat allang vast staat is: geen diesel meer, enkel benzine en zeker niets van PSA!
- dutchlimits
- 5th Gear member
Je kan hem nu nog verkopen nu hij nog rijdt. Als hij niet meer vooruit komt dan is de auto geen drol meer waard en dan maak je zelfs nog meer winst als je de koppeling laat repareren.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- lint
- Geartronic member
Wegdoen is een optie maar verwacht geen goede prijs!
Als de potentiele koper een proefrit maakt vallen de gebreken zeker op, misschien is het ook wel netjes om de gebreken te vermelden bij verkoop.
Als de potentiele koper een proefrit maakt vallen de gebreken zeker op, misschien is het ook wel netjes om de gebreken te vermelden bij verkoop.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Phacoid
- 3rd Gear member
Eerst afwachten en kijken of het niet gewoon een stom olielek is. Als het echt de bak is dan kan die worden gerepareerd onder garantie (is opgedreven, heb daarop garantie gekregen indien het echt de bak zou zijn). Sowieso gaat de auto de deur uit, als het even kan pas eind dit jaar, anders zo snel mogelijk.
- Phacoid
- 3rd Gear member
Een kleine update, vandaag op de baan geweest met een mecaniciën en natuurlijk zoals het hoort met auto's kwam het probleem niet voor. Uiteindelijk dan wel weer toen ik bijna thuis was, dat was nutteloos.
- Valt stil wanneer je vanuit stilstand de koppeling laat opkomen in vijfde
- Er zijn geen oliesporen/druppels te bespeuren onder de auto
- Er is geen verbrande geur waar te nemen in of rondom de auto en ook niet onder de motorkap
- Onder de motorkap is er ook geen duidelijk signaal te bespeuren van een olielek
Conclusie van de mecaniciën is dat de koppeling nog gewoon goed werkt, ziet geen signalen van versleten koppeling. Hij zei dat ik, wanneer het weer zeer voorkomend is, moet langsgaan zodat hij een goede diagnose kan proberen stellen.
Ahja, auto's.
- Valt stil wanneer je vanuit stilstand de koppeling laat opkomen in vijfde
- Er zijn geen oliesporen/druppels te bespeuren onder de auto
- Er is geen verbrande geur waar te nemen in of rondom de auto en ook niet onder de motorkap
- Onder de motorkap is er ook geen duidelijk signaal te bespeuren van een olielek
Conclusie van de mecaniciën is dat de koppeling nog gewoon goed werkt, ziet geen signalen van versleten koppeling. Hij zei dat ik, wanneer het weer zeer voorkomend is, moet langsgaan zodat hij een goede diagnose kan proberen stellen.
Ahja, auto's.
- edraket
- 7th Gear member
Geloof me, de koppeling gaat echt weer slippen en dit is het begin van het einde. Een diesel heeft zo'n hoog koppel bij 2000 toeren dat de test van de koppeling op laten komen in zijn 2e versnelling bij stilstand niet werkt. Ook al slipt de koppeling bij 2000 toeren, dan nog zal de motor afslaan in zijn tweede.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- dutchlimits
- 5th Gear member
Phacoid, V50's hebben wel eens wat drama inderdaad. Lees er wel meer over. Sommigen blijven goed en er zijn enkelen die telkens problemen hebben... Jammer want het zijn wel leuke auto's.
Op mijn werk hebben we ook een V50 met 3 ton en dat ding blijft maar goed. *klop klop*
Op mijn werk hebben we ook een V50 met 3 ton en dat ding blijft maar goed. *klop klop*
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- oli4-86
- 1st Gear member
ik heb dit ook al voorgehad met mijn v50 (2.0d 85.000km) op de autosnelweg , invoegen en vol gas geven in 5de , en de toerenteller danst een paar 100 rpm , en dan begint hij door te trekken .
Het rare is dat ik daar nu niets meer van ondervind...
Ik ken ook iemand met een nieuwe v70 , zelfde probleem.
die is daarvoor naar de garage geweest , daar hebben ze hem medegedeeld dat ze tijdens een testrit niets ondervonden hebben en dat hij best nog wat afwacht . (lees tot de garantie verlopen is dat hij de volle pot kan betalen)
edit : als ik het mij goed herinner heeft er hier ooit eens een filmpje gestaan van iemand die dit fenomeen gefilmd heeft ?
Het rare is dat ik daar nu niets meer van ondervind...
Ik ken ook iemand met een nieuwe v70 , zelfde probleem.
die is daarvoor naar de garage geweest , daar hebben ze hem medegedeeld dat ze tijdens een testrit niets ondervonden hebben en dat hij best nog wat afwacht . (lees tot de garantie verlopen is dat hij de volle pot kan betalen)
edit : als ik het mij goed herinner heeft er hier ooit eens een filmpje gestaan van iemand die dit fenomeen gefilmd heeft ?