Voorstel van garage m'n S60 T5 uit 2001 te chippen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Chris-s60t5
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.11.2012 - 02:39
Locatie: Brunssum

mijn s60 t5 uit 2001 is ook gechipt naar 300pk(wel een handbak). Rijdt top hoor, je hebt alleen wat meer last van wielspin als de turbo inslaat rond de 3000rpm. Voor dat geld zou ik zeggen doen:)
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Meer snoep is altijd lekker!
Denk er wel aan: Alles slijt harder. Remmen, banden en dat zijn dan nog dingen die je gewoon kunt zien danwel voelen. Ik denk dat zo'n T5 echt wel wat kan hebben dat dan weer wel. Maar in the end gaat hij duurder worden..... 250,- is wel een aanlokkelijk voorstel! Vraag Varioclean wat ze vinden van de GT in combinatie met die 300PK. Mijn R heeft het standaard en ik denk dat mijn GT niet veel anders is dan die van jou.... maar ik kan het mis hebben.... Wellicht dat hier specialisten zijn die zeggen dat een GT van een R anders is dan die van een T5?
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Wat voor koppelkromme komt daar uit bij welk toerental?
(dat is wat telt, 50pk meer, geen probleem, 80 ook niet, maar waar blijven ze en wanneer zijn ze er ...)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

En wat zegt varioclean wanneer je hem toch stuk zou rijden?

Sorry .... :?

Ik zou hem lekker zo laten want 250pk is niet echt behelpen zeg maar..... :wink:
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
...

Mijn persoonlijke mening:

Chippen van een voorwielaangedreven T5, zonder dat er andere aanpassingen zijn gedaan zoals de plaatsing van een mechanisch sperdifferentieel zorgt alleen maar voor een zenuwachtige auto. De extra winst is pas echt toepaspaar bij hogere snelheden, daaronder heb je er vaak alleen maar extra wielspin en vooral torque steer (reacties naar links/rechts) door. Bij volgas ben je dan constant aan het corrigeren in je stuur. Misschien is het extra vermogen dan wel leuk, maar vraag je af of je met deze heftigere stuurreacties kan leven of niet. Een R heeft AWD en heeft op die manier veel minder last van torque steer.

Je hebt trouwens grofweg drie soorten tuners:
1 Bedrijven die een standaard stukje software inladen, vaak zijn hierbij bepaalde waardes gewoon met een vast getal verhoogd.
2 Bedrijven die een standaard stukje software verbeteren of zelf ontwikkeld hebben. Hierbij is de software aangepast hebben op een specifiek motortype etc.
3 Bedrijven die de software echt op maat van jouw motorblok schrijven. Daarbij zal een nulmeting plaatsvinden en wordt de hele software verbetert.

Categorie 1 en 2 sta je vaak binnen een uurtje weer buiten. Voor en- achteraf een rollenbanktest zegt niet eens zoveel, dat laat alleen het verschil in vermogen zien. Bij categorie 3 ben je de auto langer kwijt, er worden meerdere metingen gedaan te zien om te zien hoe jouw motorblok reageert op de gewijzigde software, deze wordt dan steeds verder verfijnd.

Bij categorie 1 zou ik wegblijven (en dat is een groot deel!), grote kans dat je een waardeloze/piekerige koppelkromme krijgt (wat Volvotech ook al opmerkte). Het vermogen wordt dan niet soepel afgegeven en je krijgt een onrustige/zenuwachtige motor. Vooral bedrijven die maximale vermogenstoenames beloven met dit soort software zou ik ontwijken.

Categorie 2 is niks mis mee, je haalt niet het maximale uit de tuning wat zou kunnen, maar meestal geeft deze software een mooiere koppelkromme dan categorie 1. Vaak zul je zien dat deze bedrijven juist niet de grens met die extra 10pk opzoeken, puur om de auto 'rijdbaar' te houden.

Bij categorie 3 haal je (naar wens) het meeste uit de tuning, maar die ga je nergens vinden voor 250 euro. Deze pas je vaak toe als er bijvoorbeeld een grotere intercooler, andere turbo etc. is geplaatst.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

De tuning van mijn wagen valt in categorie 3. Fasttech is bijna een week bezig geweest om de tuning optimaal te krijgen. Kost wat, maar ik heb er een heel fijn rijdbare wagen voor terug gekregen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Nou, toch behoorlijke troubles in paradise...

Ze kwamen erachter dat de distributieriem 2 tanden versprongen is en dat de nokkenasversteller stuk is. Er blijkt al eerder behoorlijk mee gerommeld te zijn. Ik had onder de 2000 toeren een enorm koppel (veel meer dan standaard) en boven de 3000 veel minder (200pk op de rollenbank).

Zo is het balletje aan het rollen gekomen, en nu wordt dus eerst dit hersteld.

Behoorlijk balen dus. Weet ook nog niet of de tuning doorgang vindt. Eerst eens zorgen dat de auto weer in orde komt.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hoe ben je hierachter gekomen dan? Waarom heb je de auto ineens op de rollenbank gezet?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Het chippen lukte niet, dus toen hebben ze 'm helemaal doorgemeten en kwamen ze eerst achter die (verrassende) rollenbankresultaten. Daarna zijn ze gaan zoeken en kwamen ze dus achter de problemen met de distributieriem (2 tanden versprongen) en de nokkenasversteller..
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mmm jammer van die riem en nokkenas, maar enorm koppel onder 2000 toeren is wel fijn aangezien een T5 standaard daaronder vrij doods is. Kennelijk valt dat toch te regelen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Dat gaan ze wel weer terugschroeven, dat koppel is niet al te best voor de automaat.
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

kan je iets meer specifiek zijn.

tuning lukte niet ?
is die tandjes versprongen riem gebeurt nadat ze hun software hebben geladen?
..eerder mee gerommeld te zijn... ? door ? de vorige eigenaar ofzo? heb je de riem nooit laten vervangen sinds je de T5 hebt?
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Nee, was net vervangen toen ik 'm kocht.

Verder weet ik ook niets... Ben ook niet technisch genoeg om alle details te onthouden, en mij wordt ook niet elk detail verteld.
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

De variabele nokkenas timing van de s60 fuctioneert niet,
Dit houdt in dat boven de 2000 toeren de kleppen niet optijd open en dichtgaan,
Waardoor de auto te weinig vermogen heeft, en de kleppen te warm worden.

Wij moeten de nokkenas sensor eerst vervangen, en daarna evt. de variable kleptiming module.

Er is voorheen aan de auto getuned, of gesleuteld.
Waardoor deze situatie is ontstaan.
Er is sprake van niet originele bedrading aan de motor.
Ook is het koppel bij lagere toeren opvallend hoog aan de auto,
Terwijl op de rollenbank 30% vermogen mist bij hogere toeren.

Zo doorrijden is niet verstandig vanwege het gevaar van te hete kleppen, en te warme motor.
Ik heb al eeen donor t5 gehaald om wat uittewisselen om te checken of de software die je op de motor had origineel is.

We werken zo snel mogelijk door, en als het echt knaken gaat kosten overleggen we natuurlijk eerst.

Voorlopig ga ik er vanuit dat ik vijfhonderd honderd euro aan vervangingen moet uitgeven (sensor en vvt).
Nou, we'll see. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is dit het verhaal van je zelf of van de garage?
Ik begrijp er in ieder geval weinig van,zoals het er staat.
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Garage.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Euh... Riem 2 tanden versprongen en nog gewoon starten?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Wat een vreemde situatie. De auto maakte ook geen gekke geluiden voor die tijd? En maakt hij nu rare geluiden? Als een distributieriem verspringt dan loopt de boel echt niet meer lekker
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

dutchlimits schreef:Wat een vreemde situatie. De auto maakte ook geen gekke geluiden voor die tijd? En maakt hij nu rare geluiden? Als een distributieriem verspringt dan loopt de boel echt niet meer lekker
Hoeft helemaal niet, met een distributieriem die niet helemaal op tijd staat kun je nog gewoon rijden, je mist alleen wat vermogen.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Maf...
heb toch recent echt mogen zien wat er gebeurt als zo'n ding niet goed zit bij een demo'tje hierover;

In 1e voorbeeld geval zat er onderin iets niet op zijn juiste tand (iets met toerenteller/signaalgever oid) en startte de auto gewoon geheel niet.
In het 2e voorbeeld zat er bovenaan een tand verkeerd en startte de auto moeilijk om vervolgens echt geheel te gaan lopen bokken.
In het 3e voorbeeld , je raadt het al, draaide die 2 minuten hokkend en bokkend en bij gas over de 3000RPM was het knal...

(nou was dit er allemaal om gedaan, dus misschien erger ingezet dan dat bij melder hiervoor het geval was... maar alleen "slechter lopen boven de 2000RPM... hmmms)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”