Vervangingsinterval distributieriem

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

De distributieriem van mij V70 D5 MY07 moet volgens schema na 180.000 km worden vervangen. Duidelijk! In het onderhoudsschema is dit de beurt in jaar 6. Uitgaande van die 6 jaar is mijn auto dit jaar dus aan de beurt, waarbij de teller pas 115.000 km heeft genoteerd.

In Vida lees ik echter:

Distributieriem
riemspanner, leidwiel
-vervang aan de hand van het onderhoudsprogramma
of:
- vervang met een interval van max. 10 jaar

Mag ik daaruit concluderen dat de vervanginsinterval 180.000 km of 10 jaar is?

Tom.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Het zou tien jaar moeten kunnen... je hoort verschillende verhalen. Zelf heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de riem na 8 jaar bij ongeveer 130 dkm vervangen. De riem zag er overigens toen nog perfect uit, geen (haar)scheurtjes te bekennen.
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

Kan nog makkelijk 2 jaar bij zeker als bij een visuele inspectie er nog niets te zien is aan de riem.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik zou ook meenemen hoelang wil je nog met deze auto doen?

Binnen 2 jaar auto vervangen? Dan doorrijden !!1
Auto vervangen over een jaar of 4? Dan nu riem (incl waterpomp)vervangen, loop je geen enkel risico
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Interval is inderdaad dan 180.000 km of 10 jaar, wat het eerste komt. 10 jaar is wel lang voor een riem. Als je auto binnen die tijd nog geen 180.000 km heeft gelopen zou ik inderdaad de riem voortijdig (laten) inspecteren of gewoon wat eerder vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Ik heb het nu net gedaan omdat mijn auto 10 jaar oud is geworden. Stond 95.000 op de teller.
Mijn nederige mening is dat je die riem alleen kan inspecteren als ie er af is en tja, als je hem er dan toch af gaat halen zou ik hem er niet meer op zetten (Je moet hem nml even vouwen om op haarscheurtjes te kunnen controleren) Als je hem inspecteerd terwijl hij erop zit moet hij wel erg slecht zijn om de conclussie te trekken dat hij niet goed is. Nogmaals dit is een mening :)

Verder zou ik altijd de waterpomp meenemen. Ze gaan met een nieuwe riem vaak lekken omdat de druk op het dandwieletje net ergens anders komt te staan dan daarvoor, waardoor er meer speling ontstaat dus lekkage. Moet het hele spul er weer af!
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt goed luisteren of er rollen piepen en of de riem er nog goed uit ziet. Ben het wel met je eens dat je een riem alleen goed kunt inspecteren als hij eraf is. Je kunt dana pas zien of er scheurtjes aan de binnenkant (in de vertanding) zitten als je de riem open vouwt. Maar vaak gaan er ook stukjes van de zijkant af waardoor je zeker weet dat je de riem moet vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

ovwest schreef:Ik heb het nu net gedaan omdat mijn auto 10 jaar oud is geworden. Stond 95.000 op de teller.
Mijn nederige mening is dat je die riem alleen kan inspecteren als ie er af is en tja, als je hem er dan toch af gaat halen zou ik hem er niet meer op zetten (Je moet hem nml even vouwen om op haarscheurtjes te kunnen controleren) Als je hem inspecteerd terwijl hij erop zit moet hij wel erg slecht zijn om de conclussie te trekken dat hij niet goed is. Nogmaals dit is een mening :)

Verder zou ik altijd de waterpomp meenemen. Ze gaan met een nieuwe riem vaak lekken omdat de druk op het dandwieletje net ergens anders komt te staan dan daarvoor, waardoor er meer speling ontstaat dus lekkage. Moet het hele spul er weer af!

Dan heb je dus geluk gehad!
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Tsja die 10 jaar ga ik niet redden.
Ik vervang de riem iedere 150.000 km.
De 1e vervanging was bij 160.000 km toen ik de V70 kocht in 2009.
De 2e vervanging was in 2012 bij 300.000 km.
Nu heb ik alweer 350.000 km gereden met de V70.
Dus de 3e vervanging zal wel bij 450.000 km zijn in 2014/2015.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”