Hallo, wie weet kan iemand mij helpen?
Mijn Volvo 850 bouwjaar 1995 is thans aan vervanging toe (voor het schroot na een ongeval, helaas) en in de nieuwe wagen (S60) zal er een geïntegreerde audio zitten met bediening aan het stuur e.d.
Ik heb twee jaar geleden in die 850 een DAB radio gestoken en eigenlijk ging dit vrij eenvoudig. Er was in de handel een kabelboom te krijgen om de Volvo radio-aansluitingen om te zetten naar ISO, en de antenne op de linker achtervleugel vervangen was ook vrij eenvoudig. Er moest wel onder de binnenbekleding een kabeltje bij gelegd worden want de DAB antenne heeft een gewone kabel voor FM en een dunner kabeltje voor het DAB signaal. De radio zelf heeft een antenne-ingang voor digitaal (het kleine kabeltje) en een analoge (een klassieke ronde coax plug met pin).
Nu mijn 850 weggaat zou ik graag de DAB radio inbouwen in de V40 van mijn vrouw en daar zit er nu een HU555 radio van Volvo in.
Die HU555 is wel dubbel zo hoog als de Blaupunkt radio maar dat is niet erg want er onder wordt dan het navigatietoestel geplaatst, ook al van Blaupunkt, een Travelpilot DX-V. Het overbouwen van deze laatste lijkt mij geen bijzondere problemen te stellen maar de radio wel.
De overgangskabel voor stroom en dergelijke van de Volvo norm naar ISO zal hopelijk dezelfde zijn bij de V40 als bij de 850, zo niet zal er wel een aangepaste kabelset te krijgen zijn. Of wie weet is de aansluiting van de HU555 reeds ISO zodat men maar in te pluggen heeft.
De antenne evenwel stelt andere problemen.
Op de HU555 wordt de antenne aangesloten met twee kleine pinnetjes en niet met een ronde coax stekker zoals op de Blaupunkt wèl het geval is. Ook is het duidelijk dat de tweede kabel (voor het digitaal signaal) ontbreekt.
Wellicht bestaan er overgangskabeltjes van twee pinnetjes naar coax, maar dan heb ik toch alleen nog FM en geen DAB.
De enige oplossing lijkt mij te zijn dat ik de antenne zelf, in het midden achteraan op het dak, vervang door de antenne van de 850 en dat ik de twee kabels doortrek tot gans vooraan aan de radio.
Is dat te doen voor een niet-professioneel of zal ik mij tot de garage moeten wenden ?
De bestaande antenne lijkt mij een actieve antenne te zijn want buiten de antennekabel loopt er ook een klein kabeltje naartoe, geel-rood en waarschijnlijk is dit een voedingsdraadje. Alleszins geen antenne met een digitale naast de analoge uitgang.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de antenne op een V40 ?
Dank u wel op voorhand voor alle nuttige informatie.
Blaupunkt Woodstock DAB53 inbouwen in V40
In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors