DSTC

Plaats reactie
RonP
1st Gear member

Een vraag over DSTC.
Vandaag onverhard gereden over zandpaden, ik kwam daarbij stukken modderplassen van zo'n 20 meter tegen, met diepe sporen. Mijn XC70 baggerde er moeiteloos doorheen. In de prut hoorde ik wel de spincontrol inschakelen (licht geratel).
Mijn vraag is nu, kan je in die situaties beter de DSTC uitschakelen of in de bagger toch de computer z'n werk laten doen. In welke stand heb je de meeste trekkracht? Wie heeft hier ervaring mee?
lint
Geartronic member

Bij gladde ondergrond kan je beter DSTC uitschakelen, als de voorwielen grip verliezen/spinnen gaat er vermogen en aandrijving naar de achterwielen voor de AWD functie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RonP
1st Gear member

ik was bang dat al het vermogen dan verloren gaat via de spinnende wielen
Volvo 142
Volvo 245
Volvo 240 Estate Grand Luxe
Volvo 850
Volvo V70
Volvo XC70 2.5T
Volvo XC60 T6
Jers3n
5th Gear member

Ik weet niet of het je bekend is maar dit is de uitleg bij het beperken van de DTSC in het instructieboekje MY07:

Beperkte functie
Het is mogelijk de werking van het systeem tebeperken, wanneer de wielen doorslippen en u gas geeft.
Het systeem grijpt bij doorslippende wielen dan later in, zodat er een hogere mate van doorslippen mogelijk is. Dit levert een grotere bedieningsvrijheid op bij dynamisch rijden.
De aandrijving in diepe lagen sneeuw of zand wordt verbeterd, omdat er dan geen beperkingen meer gelden voor de te geven hoeveelheid gas.

En dit uit MY04:
Stabiliteitssysteem, SC (Stability Control)
Het stabiliteitsysteem is ontwikkeld om te voorkomen dat de aangedreven wielen hun grip op het wegdek verliezen tijdens het optrekken door het motorkoppel te beperken dat op de wielen wordt overgebracht. Het systeem verbetert de aandrijving en verhoogt de
veiligheid op gladde wegen. In bijzondere omstandigheden zoals bij het gebruik van sneeuwkettingen of bij het rijden in diepe sneeuw of zand, kan het handig zijn het SC-systeem buiten werking te stellen om de tractiete verhogen. U doet dat met een druk op de knop STC/DSTC.

Ik dacht dat het zo ongeveer zat:
Met DTSC ingeschakeld wordt bij spinnende wielen de hoeveelheid gegeven gas terug geregeld (lees: spinnend wiel afgeremd). Dit zou op sneeuw of los zand kunnen leiden tot het verlies van momentum of ervoor kunnen zorgen dat je slecht wegkomt bij wegrijden.

Bv. bij wegrijden op gladde ondergrond spinnen de wielen, om te voorkomen dat de wielen spinnen moeten deze zo ver worden afgeremd dat ze bijna niet meer draaien, dat trekt lastig op. Door meer spin toe te staan kunnen de wielen blijven draaien tot ze wel/meer grip hebben.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
RonP
1st Gear member

Bedankt voor de tip om eens in het instructieboekje te kijken ::cry: :read2:
Bij mij staat dat de traction control niet uitgeschakeld kan worden, de Active Yaw control ook niet, maar de Spin control wel.
Dat laatste zou meer tractie kunnen opleveren in diepe sneeuw of zand. Dat zou in moddersporen ook kunnen helpen denk ik.
Dus het is zoals jij zegt, bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”