Hi allen,
Sinds gister ben ik de gelukkige eigenaar van een fraaie V50 1.6d met ervaring (223k). Nu merk ik echter dat de auto een toch iets te stevige roetwolk weet te produceren bij een warme motor en hogere toerentallen (3000+)
De motor houdt niet in, heeft meer dan voldoende trekkracht en geeft buiten dit euvel geen enkel teken van protest.
Sterker nog, mijn vorige Mini diesel met hetzelfde PSA 1.6d blok was compleet futloos boven de 3500 toeren. De Volvo heeft hier geen enkel probleem mee en gaat moeiteloos naar het rood.
De roetwolken komen niet alleen onder last uit te uitlaat, ook bij stilstand in zijn vrij kan ik de stoep zwart verven als ik toeren maak.
Even ter verduidelijking, ik rijd niet als hooligan! Deze rijstijl was alleen om te kijken hoe deze roetwolken tot stand kwamen.
Donderdag gaat hij voor onderzoek terug naar de garage (had dit blok niet durven kopen zonder Bovag garantie), maar wil graag gebruik maken van jullie gezamenlijke kennis voor een second opinion.
Mijn vraag: Heeft iemand van jullie een idee wat er mis kan zijn?
Zou het kunnen dat de motor een (agressieve) tuning heeft ondergaan? Ik vind het zo gek dat de motor bijzonder soepel loopt en toch de straat zwart zet.
Of zou het kunnen dat de vorige eigenaar hem wel erg zuinig gereden heeft en simpelweg alles vol geroet is?
Alvast hartelijk dank voor het mee denken!
Buiten dit euvel ben ik uitermate tevreden met de V50. Wat rijdt hij ontzettend lekker!
Roetwolken V50 1.6d
-
- 7th Gear member
Uitlezen brengt de oplossing..
Geen goeie proefrit gemaakt?
Geen goeie proefrit gemaakt?
-
- 1st Gear member
Hi Ramon,
Uitlezen zal inderdaad veel meer info geven, ben dan ook benieuwd wat er uit komt donderdag.
Tijdens de proefrit is niets opgevallen, terwijl ik toch regelmatig spiegel
Gisteravond was het opeens erg duidelijk toen ik weg reed bij het stoplicht en de koplampen van de achterligger een tijdelijke mistbank verlichten
Nu had ik er daarvoor wel een lange rit cruisecontrol (120 en 80) mee achter de rug dus ik dacht eerst dat de boel even schoon geblazen werd.
Dit had ik ook met een Golfje TDI, die gaf de eerste acceleratie na een lange rit ook een wolkje.
Nu bleef het echter...
Uitlezen zal inderdaad veel meer info geven, ben dan ook benieuwd wat er uit komt donderdag.
Tijdens de proefrit is niets opgevallen, terwijl ik toch regelmatig spiegel

Gisteravond was het opeens erg duidelijk toen ik weg reed bij het stoplicht en de koplampen van de achterligger een tijdelijke mistbank verlichten

Nu had ik er daarvoor wel een lange rit cruisecontrol (120 en 80) mee achter de rug dus ik dacht eerst dat de boel even schoon geblazen werd.
Dit had ik ook met een Golfje TDI, die gaf de eerste acceleratie na een lange rit ook een wolkje.
Nu bleef het echter...
-
- 7th Gear member
Uitlezen met goeie apparatuur dus,bij voorkeur bij de dealer of iemand met Vida..
-
- 1st Gear member
Hahaha, zo kan je het ook zien!
Vandaag weer 350 km gereden, en het lijkt minder te worden.
Maar wat een heerlijke auto om veel kilometers in te maken! Super relaxt en toch voldoende feedback. En niets waar uit blijkt dat deze heer reeds dik 2 ton gelopen heeft, geen idee hoe hij reed toen hij nieuw was... maar dit laat weinig te wensen over! (ok ok, behalve performance audio dan... dat is wel erg matig)
Vandaag weer 350 km gereden, en het lijkt minder te worden.
Maar wat een heerlijke auto om veel kilometers in te maken! Super relaxt en toch voldoende feedback. En niets waar uit blijkt dat deze heer reeds dik 2 ton gelopen heeft, geen idee hoe hij reed toen hij nieuw was... maar dit laat weinig te wensen over! (ok ok, behalve performance audio dan... dat is wel erg matig)
- ex-Mooseman
- 4th Gear member
Roet = goed...
Onze 3reeks doet dit ook al een tijd... Kan geen kwaad volgens de garage. De wagen is ondertussen al drie keer door de (milieu)keuring
Onze 3reeks doet dit ook al een tijd... Kan geen kwaad volgens de garage. De wagen is ondertussen al drie keer door de (milieu)keuring
- ex-Mooseman
- 4th Gear member
Laat ons zeggen: een stukje flink doorrijden om de longen eens goed vrij te maken. In vierde versnelling waar je anders in zijn vijf zou rijden, met andere woorden: hoog in toeren laten komen.
Minuut of tien volstaat
Minuut of tien volstaat
-
- 1st Gear member
Dank heren! Ik zal hem straks eens goed de sporen geven.
-
- 3rd Gear member
Ik ben zo eens naar de keuring geweest met vaders oude kar. Meteen bij het binnenkomen werd de uitstoot getest. 3x zoveel als toegelaten was het verdict.
2 dagen later ging ik terug (ondertussen niets aan de auto/uitlaat gedaan). Bij het oprijden flink gas gegeven, en net voor ik binnen moest bij de keuring, idd een minuut lang stilstaand plankgas gegeven. Verdict: uitstoot was goed
2 dagen later ging ik terug (ondertussen niets aan de auto/uitlaat gedaan). Bij het oprijden flink gas gegeven, en net voor ik binnen moest bij de keuring, idd een minuut lang stilstaand plankgas gegeven. Verdict: uitstoot was goed

- dutchlimits
- 5th Gear member
Kobayashi, lijkt me niet zo gezond voor je motor...
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 1st Gear member
Ik merk inderdaad dat korte tijd flink toeren maken de boel flink schoon blaast en bij lang laag in de toeren (80 in zijn vijf) het weer wat erger wordt.
Overigens is een paar keer flink accelereren voldoende, hem vol in de toerenbegrenzer jagen is bij mij zeker niet nodig.
Ik vind het echt verrassend hoe soepel dit blokje in die toch grote auto rond spint! Heb geen moment het gevoel dat ik vermogen te kort kom. Dat gekoppeld aan het bijzonder gunstige verbruik (1:22 op de boordcomputer) maakt me een tevreden mens!
Overigens is een paar keer flink accelereren voldoende, hem vol in de toerenbegrenzer jagen is bij mij zeker niet nodig.
Ik vind het echt verrassend hoe soepel dit blokje in die toch grote auto rond spint! Heb geen moment het gevoel dat ik vermogen te kort kom. Dat gekoppeld aan het bijzonder gunstige verbruik (1:22 op de boordcomputer) maakt me een tevreden mens!
-
- 1st Gear member
Tja, heb twee jaar een audi a6 met een heerlijke 3.2 V6 benzine gereden... de souplesse en kracht van dat blok vind ik niet terug in de V50.
En toch, de V50 is een fijnere auto. Veel beter stuurgevoel, een veel lichtere auto (ook kwa gevoel) en toch minstens zo comfortabel. En dat voor een auto die in de door mij betaalde aanschafprijs een fractie is van wat ik voor die audi betaald heb. Daar nog bovenop, 1:22 diesel tegen 1:7 benzine... dat is een prettig verschil aan de pomp.
De V50 nodigt dan ook wel uit tot rustig rijden, ik zal er niet snel de hooligan mee uit hangen. (het kan simpelweg niet) De A6 nodigde dan weer vooral uit tot een minder sociale rijstijl
En toch, de V50 is een fijnere auto. Veel beter stuurgevoel, een veel lichtere auto (ook kwa gevoel) en toch minstens zo comfortabel. En dat voor een auto die in de door mij betaalde aanschafprijs een fractie is van wat ik voor die audi betaald heb. Daar nog bovenop, 1:22 diesel tegen 1:7 benzine... dat is een prettig verschil aan de pomp.
De V50 nodigt dan ook wel uit tot rustig rijden, ik zal er niet snel de hooligan mee uit hangen. (het kan simpelweg niet) De A6 nodigde dan weer vooral uit tot een minder sociale rijstijl

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat is net zoiets als een mug vergelijken met een olifantaudi a6 met een heerlijke 3.2 V6 benzine gereden... de souplesse en kracht van dat blok vind ik niet terug in de V50.

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
Dat is duidelijk maar wat is de toegevoegde waarde op dit forum?VVijftiger schreef:Tja, heb twee jaar een audi a6 met een heerlijke 3.2 V6 benzine gereden... de souplesse en kracht van dat blok vind ik niet terug in de V50.
-
- 7th Gear member
Die man wil ook zijn verhaal kwijt. 

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Zo is dat en, gelet op de verbruikscijfertjes, ook nog eens gelukkig met zijn 1,6 D-tje

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant