Lampje motorstoring

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
ArnoldV70
Starter

Bij mijn V70 2.5D van '99, 208.000 km., brandt af en toe het motorstoringslampje. De eerste keer was in juli op de Duitse Autobahn bij een zeer hoge buitentemperatuur. Ook de cruise control viel toen af en toe uit. Sindsdien is het niet meer voorgekomen, ik ging er van uit dat het met de hoge temperatuur te maken had.
Maar sinds deze week treedt dezelfde storing weer op. Soms ook weer in combinatie met het uitvallen de cruise control.
Het komt voor dat de storing tijdens het rijden vanzelf weer verdwijnt. De CC doet het dan ook ineens weer.
Heeft iemand een suggestie van waar ik de oorzaak moet zoeken?
theboz
2nd Gear member

foutcodes uitlaten lezen
dat cc het niet doet klopt je veiligheid gaat voor je heb een eltronish gaspedaal waar ook de cc op werkt als je een motormagnet probleem hebt gaat de cc er af
The Boz
llinssen
1st Gear member

Ik weet niet heel zeker of dit ook voor de Diesel uitvoering geldt, maar het lijkt me niet onlogisch.

Het uitvallen van de cc is een kenmerk van een probleem met de electronische gasklep. Kijk daarover maar eens HIER

Andere kenmerk is het schommelend toerental bij stationair draaien.

Als gasklep niet speelt bij Diesel, dan hoor ik het wel.
Volvo C70 Cabrio 2.5 LPT LPi 1999
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb een Volvo S70 2.5 TDI (Diesel dus), en mijn motorstoringslampje is beginnen branden, ik dacht eerst mss weer wat roet in mijn uitlaat, maar na paar keer goed door gas geven, en hoge toeren, geen uitschakeling. ik had nog maar 10liter diesel in de tank, dus ik ging tanken, ik tankte de bak voor de helft vol, vreemd genoeg na het starten ging het lampje na 30seconden uit. Buitentemp was koud, ik vraag me af of het door de koude komt, ofwel door slechte diesel getankt te hebben eerder deze week, of condens in de brandstoftank, of dergelijke. kent iemand nog dit voorval, of verklaring a.u.b.?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Brandstofpomp timing buiten zijn bereik meestal,die riem moet om de 60000km worden vervangen,als dat niet gebeurd,gaat na verloop van tijd het lampje branden,of de spanner is afgebroken,komt ook voor..
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Mijn riemen moeten volgens de garage vervangen op 330.000 kilometer, daar zit ik nog niet, onlangs is wagen nog binnengeweest voor groot onderhoud (olie...), interieurfilter had ik zelf al gestoken. riemen zijn het laatst vervangen op 210.000 kilometer (toen ik de wagen kocht bij de Volvogarage, als 2e hands). Iemand (ex collega) op mn werk zei me een monteur buiten zn uren, dat Volvo wel gevoelige brandstofpompen heeft, en wat mijn fout dan is, is dat ik soms veel te laat ga tanken, als het lampje begint te branden. Hij zei dat dat niet goed is voor mijn brandstofpomp, ik denk dus dat jouw 1e punt ivm brandstofpomp wel eens oorzaak zou kunnen zijn.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Distributie riem gaat om de 120000km en de pompriem om de 60000km..
Als de pomp van tijd af is,brandt het lampje..
Nieuwe pompriem plus rollen en de boel opnieuw afstellen brengt dus de oplossing.
Veneficus
2nd Gear member

Interessant. Ik herken hiervan een deel met mijn C70 benzine. Vooral in de winter gaat het lampje branden. Als ik de errorcodes uitlees krijg ik te zien dat het mengsel te rijk is. Die error gaat soms weg, dus ik dacht dat het misschien een vacuum-lek was. Het fluctuerende toerental herken ik ook, maar alleen onder diezelfde omstandigheden. Een error die altijd aanwezig is, maar waar geen lampje voor gaat branden, is dat er een timing mis is op bank 1. Deze error was er al voordat ik in december de distri heb vervangen, en de error is er ook nog steeds.
Is dat dan een error van de brandstofpomp? Heeft die een aparte riem?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het verhaal ging over een diesel,dat is een compleet ander systeem.

Je zou de auto even kunnen laten uitlezen op storingen.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

ik heb zelf kabel en programma, maar moet eerst laptop met serial poort aan de praat krijgen in verband met hdd
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”