D5 inlaat geluid

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Doe ik, bedankt!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Inmiddels het vacuum gemeten op een aantal punten en daar lijkt alles normaal. Op de motorsteunen na, want die zijn lek en afgedopt. Ga deze nog wel een keer vervangen.
Vandaag is er een file getrokken van de ECU. Daar bleek uit dat er van de tuning software niet veel klopt, zeker na vergelijk met een polestar file. De tuning zat al op de auto toen ik 'm kocht. Het is nog te vroeg om te zeggen of dat de oorzaak is van het geluid.
Zodra http://volvotunenl.wix.com/volvotune de file goed heeft bestudeert en klaar is met het maken van goed functionerende software en deze geladen heeft, zullen we het weten!!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Klinkt alsof de opgebouwde druk bij gas geven niet de juiste weg volgt als je het gas loslaat. Geluid doet me denken aan enkele filmpjes over "turbo surge" (moet je maar eens zoeken op YouTube) komt er op neer dat bij gas los de druk niet weg kan richting motor en dan een andere weg zoekt (bij turbo surge keert de lucht dan terug door de turbo naar de inlaat, wat een raar geluid geeft en op termijn ook niet goed is voor de turbo) normaal zitten er kleppen op om die lucht terug naar de inlaat te brengen op de juiste plaats.
Misschien werkt die klep niet goed meer? (als die er al op zit bij een diesel)

Ik ben geen expert, ik oordeel gewoon naar het geluid wat ik hoorde in andere filmpjes.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

ppFreddy, bedankt voor je input, maar het is een zuigend geluid en geen druk die via het inlaat gedeelte naar buiten wil.
Uit de file van de ECU blijkt al een beetje dat waarschijnlijk de turbo te lang lucht aanzuigt. Maar of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik waarschijnlijk woensdag a.s.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Vandaag de hele dag bij Volvotune geweest en hierbij wil ik Obbe hartelijk bedanken voor zijn enorme inzet, service en gastvrijheid.
Naast de verplichte zaken een gezellige dag gehad en nog wat geleerd over tuning ook. Na de orginele software te hebben geprobeerd om te kijken of het inlaat geluid daarmee weg is, de handmate versie van Obbe geladen. De auto rijdt weer bijzonder smooth, voldoende trekkracht en ook net wat zuiniger. Geen abrupte uitschieters meer. Blij dat de vorige tuning crap eruit is, deze zou op termijn ook niet goed voor de motor zijn geweest. Ook de laatste storingscode die nog in de ECU zat en niet gewist wilde worden is er nu ook uit!
Helaas is het inlaat geluid niet weg, dus zullen we het waarschijnlijk toch in het mechanische moeten zoeken.
We zullen doorgaan!!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Tsja een beetje teleurgesteld was ik wel, de file die in DannyB's Volvo aanwezig was, kon het "surge" geluid in het luchtfilter terweeg gebracht hebben.
Nadat we de originele bij de auto horende file geladen hadden was het "surge"geluid jammer genoeg noch steeds daar.
De tuning die we daarna geladen hebben leek iets beter.
Voor de liefhebbers een paar screenshots van een originele file in vergelijk met de tuning die in het motormanagement was.
mvgr Obbe
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Wat dacht jij Obbe, dat duurt me te lang dus ik zet ze zelf maar online!
Ben zeer tevreden over het resultaat!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Perfect en fijn dat je tevreden bent !
daar doe ik het voor, Volvo rijders die blij met mij zijn :-)

En vandaag ? nog iets uitgekomen ?
Je auto naar Henry brengen is een laatste optie....
Hij gaat met vida en dice je Turbo-druk, en alle mogelijke hardware mogelijkheden nameten, ik ben benieuwd.....

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Ben vandaag niet geweest, omdat dat alleen voor de standkachel zou zijn geweest.
Deze wordt meteen gerepareerd als de auto naar Henry gaat.
Links of rechtsom wordt het opgelost volgens Fred. Dus komt vast goed!

Gr. Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Inmiddels is de auto een week naar de garage geweest, een Volvo expert heeft de motor en aansturing volledig doorgemeten. De meetwaarden waren in eerste instantie allemaal normaal, geen rare dingen. Een conclusie was dat het inlaatgedeelte wellicht verstopt zou kunnen zitten. Dus inlaat gedeelte gecontroleerd, maar daar bleek niet veel aan de hand te zijn. Beetje roet, wat geen naam mocht hebben. Daarna nog een paar metingen gedaan en er bleek uiteindelijk alleen een verschil in waarden van de luchtmassameter te zitten. 60g ipv 30g. Tevens is er ook nog geconstateerd dat er een heel klein lek in de intercooler zat, deze is nu ook vervangen voor een nieuw exemplaar. Maar geluid blijft, voor mijn gevoel erger, maar dat is waarschijnlijk inbeelding.
Nog wat rondgebeld en wat bleek, een kennis met een XC90 D5 uit 2004 bleek hetzelfde probleem te hebben en een vriend van hem met S60 D5 ook.
Beide auto's getuned, waarvan de XC90 bij Rica. Dus zou goed moeten zijn.
Dus nu gaan ze de originele file opvragen, terugzetten en kijken of het inlaat geluid dan weg is.
Respect voor Polarcars, deze heeft er tot nu toe echt alles aan gedaan om het probleem op te lossen. Wordt vervolgd!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat geluid komt zeer vaak voor,dat heb ik al vaker aan gegeven,zelfs bij nieuwe D5 motoren hoor je het.
Als je de rembekrachtiger loshaalt van de rembekrachtiger zul je horen dat het een stuk minder is of zelfs helemaal weg..
We hebben bij nieuwe auto,s geluisterd en daar zit ook het plop geluid in,auto,s met 0 km..
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29101
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is dit geluid dus een schoolvoorbeeld van een producteigenschap van de D5 motor?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Ik heb als leenauto een XC70 met D5 uit 2003 meegehad en die heeft het absoluut niet. Een kennis van me heeft een V70 D5 en deze heeft het ook niet. Dus vaak is maar relatief. Als je rijdt is het overigens nog erger dan stationair.
Het is nu ook een prestige kwestie geworden, gewoon om te weten waardoor het wordt veroorzaakt.
@ Ramon, kun je de luchtmassa afwijking verklaren?
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik ga me er niet verder in verdiepen als je het niet erg vind,er is al zoveel over geschreven,er zijn verschillende soorten D5 motoren die technies totaal verschillend zijn.
Ze worden vaak met elkaar vergeleken als zijnde identiek,dat is dus beslist niet zo.
Dat plop geluid is al bekend van af de productiedatum van de D5.
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Originele ECU file is bij de Volvo dealer terug geplaatst, maar helaas geen verbetering. Dus afgelopen woensdag naar Volvotune geweest en Obbe heeft een nieuwe file gemaakt op basis van de originele versie. Ben weer zeer tevreden. Rijdt zuinig op cruise snelheid en heeft wat extra power als het nodig is.
Ik had intussen de EGR afgedopt en kreeg af en toe een Service melding. Volvotune heeft in de nieuwe file tevens de EGR software matig dicht kunnen zetten! en de melding is niet meer terug gekomen.
Als laatste poging om het geluid weg te krijgen ga ik het variabele gedeelte van de turbo demonteren en reinigen. Polarcars stelt hiervoor een turbo ter beschikking. Ik wil hierbij Volvotune en Polarcars nogmaals bedanken voor het meedenken en de geweldige service!

De XC90 rijdt overigens, op het schoonheids foutje na, erg fijn!

Gr. Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”