Hoi al ik ben de gelukkige eigenaar van een 740 GLE turbo diesel (6cilinder) uit 1986
daar zit z'n vaag knopje op voor de 5de versnelling ook wel overdrive genoemd begrijp ik, Deze werkt nauwelijks meer. Het begon met afentoe uitvallen tijden het rijden. Tot huidige situatie dat hij gewoon niet meer in z'n 5 gaat, wel als ik het maar blijf proberen uiteindelijk wel afentoe.
ik heb de versnellings knop uit elkaar gehaald die is goed en de kabel door de versnellings pook ook die gaat vervolgens door naar het dashboard.... daar houd ut bij mij even op. Nu is mijn vraag heeft iemand een schema van deze bekabeling en wat kan er mis zijn waar zou ik nu veder moeten gaan ?
B.v.D.
Scotty.
problemen met de overdrive / 5de versnelling van een 740 gle
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Het knopje werkt alleen als de pook in z'n 4 staat, maar dat wist je natuurlijk al.
Wat bij een overdriveknop regelmatig gebeurde is dat de contacten van het schakelaartje slecht werden. In dat geval moet óf dat knopje inwendig geheel schoongemaakt worden. Óf het moet vervangen worden.
Een andere mogelijkheid die ik heb meegemaakt is dat de contacten waren losgetrild. De draadjes heb ik er weer stevig opgeknepen en het spul liep weer.
Als het probleem niet in de pook zit, wordt het zaak om de draadcontacten naar de versnellingsbak goed na te lopen.
Bij een overdrive t/m 1986 is type J toegepast.
In dit geval is er sprake van 2 kabels naar de versnellingsbak: één van de achteruitrijlichten en één van de overdrive.
De overdrivekabel gaat naar een solenoïde die helemaal links-vóór-onder aan de overdrive zit. De overdrive is een aparte versnellingsbak en zit achter de gewone M46-bak.
Als er geen foutje in de bekabeling zit, wordt het lastig. De solenoïde bedient nl. een hydralische regelklep en dat lijkt me een gruwelijke klus, want dan moet de bak helemaal open...
Wat bij een overdriveknop regelmatig gebeurde is dat de contacten van het schakelaartje slecht werden. In dat geval moet óf dat knopje inwendig geheel schoongemaakt worden. Óf het moet vervangen worden.
Een andere mogelijkheid die ik heb meegemaakt is dat de contacten waren losgetrild. De draadjes heb ik er weer stevig opgeknepen en het spul liep weer.
Als het probleem niet in de pook zit, wordt het zaak om de draadcontacten naar de versnellingsbak goed na te lopen.
Bij een overdrive t/m 1986 is type J toegepast.
In dit geval is er sprake van 2 kabels naar de versnellingsbak: één van de achteruitrijlichten en één van de overdrive.
De overdrivekabel gaat naar een solenoïde die helemaal links-vóór-onder aan de overdrive zit. De overdrive is een aparte versnellingsbak en zit achter de gewone M46-bak.
Als er geen foutje in de bekabeling zit, wordt het lastig. De solenoïde bedient nl. een hydralische regelklep en dat lijkt me een gruwelijke klus, want dan moet de bak helemaal open...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- Starter
heb het zelfde probleem gehad zat in de stekkers heb ze er toen zowel van de bak als op de pook afgehaald goed schoon gemaakt iets aangeknepen en werkte weer perfect.
Groet marthin 760 v6`89 760 v6`90 740 d `91 740 estate `87 740`gl `91
Groet marthin 760 v6`89 760 v6`90 740 d `91 740 estate `87 740`gl `91
-
- 7th Gear member
Of het relais achter de asbak stuk!Of doorsolderen!
- v40pokemon
- 3rd Gear member
mijn pa had ook ooit hetzelfde probleem gehad met een 740 ti ('87) toen was de hydrauliek dus kapot (350.000km) Laten reviseren was toen eht enige (dure hobby weet ik nog). Verder kreeg hij toen de tip mee om bij het inschakelen van de overdrive de koppeling netjes te gebruiken en te handelen alsof het een echte 5e versnelling is. De auto heeft het daarna tot de 780.000km gered; toen ging de turbo stuk...