V60 PIH - Fiscaal

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
jvov60
4th Gear member

Ik ben om dezelfde reden ook geïnteresseerd in het antwoord op bovenstaande vraag.

En moet er dan uitstel van aangifte 2012 worden gedaan om eerst de definitieve prijs te kunnen bepalen van de V60 PIH?
MarcoHollaar
3rd Gear member

@jvov60

Ik heb Bluemagics even een PM gestuurd.
Als je wilt kun je dat ook even doen, is via algemeen forum niet zo handig.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
volvosan
3rd Gear member

Nee, je mag de Vamil alleen in 2012 toepassen over het bedrag dat je daadwerkelijk al in dat jaar (aan)betaald hebt.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
RichieB
6th Gear member

Ik ben om dezelfde reden ook wel geïnteresseerd in het antwoord op deze vraag. Waarom moet dit via een PM?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
MarcoHollaar
3rd Gear member

Omdat niet ieder zijn/haar situatie op het forum hoeft te staan.
En er gelden voor verschillende situaties verschillende oplossingen.
Die kan ik op het forum niet allemaal breeduit gaan behandelen.

Ik snap dat veel mensen behoefte hebben aan informatie, maar zodra die informatie iets teveel persoonlijk wordt, dan vind ik delen via PM een betere optie dan breeduit.

Ik wil ook voorkomen dat er allerlei verhalen over klokken en klepels gaan ontstaan op het forum.
Het is mijn werk, dat doe ik graag goed. Dus daarom liever op de persoon dan in het algemeen.

In het algemeen is het het meest voordelig om de aftrek in het jaar van aanschaf te kunnen nemen tegen 52%. Tegen 42% is uiteraard ook nog gunstig. Lukt dat niet, dan zijn er nog diverse opties om het op een andere wijze op te lossen.
Heb je een BV, dan is er alweer een compleet andere situatie.

Omdat heel veel forum-lezers en schrijvers niet fiscaal onderlegd zijn, is het vrij zinloos en verwarrend om alle mogelijke situaties te beschrijven in zodanig taalgebruik dat iedereen het ook snapt en dat er niet op verjaardagen allerlei spookverhalen de wereld in worden geholpen.

En als ik alle opties die er zijn moet beschrijven, dan is het zo'n lap tekst dat niemand dit gaat lezen en van degenen die het lezen zal een deel het ook niet geheel begrijpen.

En bovendien, fiscaal advies is maatwerk. Geen standaard verhaaltje.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
ferretje
4th Gear member

Verwerking in 2012 van MIA/KIA/Vamil is alleen mogelijk voor zover er ook in 2012 is betaald. Ik heb daar eerder over geschreven.
Heb je in 2012 niets betaald moet je je voorlopige aanslag 2013 scherp in de gaten houden omdat daar dan het leeuwendeel van de aftrek gerealiseerd word.

Als daardoor in 2013 een fiscaal verlies ontstaat kun je inderdaad nog terug naar voorgaande jaren. Het vervelende is dat je eerst alle fiscale faciliteiten zoals zelfstandigenaftrek etc. moet verrekenen voordat je aan verliesverrekening toekomt. Dan kan het voordeel nog wel eens tegen vallen. Daar komt bij dat je dan eerst de aangifte 2013 moet hebben ingeleverd en het verlies moet zijn vastgesteld. Dan ben je al ver in 2014.

Ik heb zelf het ongeveer bij te betalen bedrag vooruitbetaald aan de dealer en een bankgarantie bedongen. Daardoor heb ik voor dat bedrag in ieder geval recht op aftrek in 2012. De rest neem ik in 2013 wel weer mee.

Het is jammer dat Volvo aan dit aspect in al die mooie en dure presentaties nagenoeg geen aandacht aan besteed heeft. Een dealer vertelde bezig te zijn met een notaris om iets via een derden rekening te regelen. Notarissen mogen daar echter alleen aan meewerken als ze betrokken zijn bij een dergelijke overeenkomst. En om nou je auto via een notariele akte te kopen mwah....

Ook wat dat betreft een gemiste kans van Volvo....

@MarcoHollaar formeel heb je gelijk dat fiscale aftrekposten geen subsidies zijn maar het is een feit van algemene bekendheid dat de overheid er naar streeft via de belastingheffing inkomenspolitiek te drijven en bepaald gedrag te stimuleren. Als je stimuleringsmaatregelen neemt kun je dat via subsidies of fiscale maatregelen doen. Vaak wordt dan voor het laatste gekozen omdat het dan niet uit een subsidiepotje komt (ivm verantwoording naar Brussel) maar uit de algemene middelen. Het effect is in ieder geval hetzelfde.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Schrankie
Starter

Een vraagje over de afschrijvig.

Mag ik het aankoopbedrag van de v60 volledig afschrijven ( vamil) of moet ik nu ook eerst het inriuilbedrag van de huidige auto verrekenen en over het restant de vamil berekenen en afschrijven?
V60 PIH my2014 voc, sensus, sadia, electric silver
Zoefje
2nd Gear member

ferretje schreef:Ten eerste kan je geen auto aan jezelf verkopen, is gewoon onmogelijk.
Dit mag wel. Je moet aannemelijk kunnen maken dat je hem marktconform overneemt. Zorg dat je een schriftelijk inkoop voorstel heb van een autoinkoper (je dealer bijvoorbeeld). Koop de auto vervolgens prive voor dat bedrag.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
Autozoeker
5th Gear member

@ferretje: Dat heb je goed gedaan. In mijn geval heb ik dat ook overwogen, maar aangezien ik in 2013 ook goed ga draaien, heb ik het zo maar gelaten.

@zoefje: de belastingdienst is er heel duidelijk over hoor (iig voor eenmanszaken/vofs)

Voor de mensen die snel willen afschrijven. Indien je recht heb op startersaftrek (of jaar ervoor), mag je ook willekeurige afschrijving toepassen. Je kan dan gewoon 100% afschrijven in 1 jaar. Geen gedoe met VAMIL. Klik: spelregels
ferretje
4th Gear member

@Zoefje: Zoals Marco hiervoor al aangaf: op het moment dat je een auto aanschaft is een auto fiscaal gezien keuze vermogen. (Behalve bij de door Marco beschreven 90/10 en 10/90 verhoudingen. Deze keuze ligt vervolgens vast voor zolang je de auto onder min of meer gelijkblijvende omstandigheden blijft gebruiken. Als je er voor gekozen hebt de auto zakelijk te etiketteren kun je hem alleen overbrengen naar privé als het zakelijk gebruik zodanig is gewijzigd dat de keuze voor zakelijk vermogen redelijkerwijs niet gehandhaafd kan worden bijvoorbeeld omdat je de auto nog maar voor minder dan 10% zakelijk gebruikt.

Als een dergelijke gelegenheid zich niet voordoet mag je de auto niet naar prive overbrengen.
Let op: in strijd met het vorenstaande gebeurt het regelmatig dat zonder dat zich daar een aanleiding voor voordoet de auto toch naar prive wordt overgebracht. Door de lage controlekans vanwege onderbezetting bij de Belastingdienst kom je hier vaak wel mee weg. Maar correct is het niet.
Adviseurs die hierin meegaan zouden hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht er nog eens op moeten naslaan.

Civielrechtelijk bestaat het onderscheid tussen fiscaal en privevermogen niet.

Over het verkopen aan jezelf: de tekst van artikel 1 boek 7 BW luidt:
Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.

Dus kan een koopovereenkomst met jezelf nimmer bestaan. (De een versus de ander).

@Autozoeker Als starter een auto van >65K aanschaffen? Zullen er niet zo heel veel zijn....
Autozoeker
5th Gear member

Starter is een ruim begrip bij de belastingdienst. Je onderneming is < 5 jaar oud enzo. Na 3,4,5 jaar zou je het wel moeten kunnen aanschaffen.
Zoefje
2nd Gear member

@ferretje en @autozoeker: Het verschil zit hem dan denk ik de rechtsvorm. Mijn ervaring is het overnemen van een auto uit een BV (holding) naar prive.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
ferretje
4th Gear member

Zoefje, je snijd nu een heel wijd verbreid en problemen veroorzakende misvatting aan waarvoor dank.

Een BV heeft rechtspersoonlijkheid. Dus een eigen van de DGA afgescheiden rechtswereld. In de koopovereenkomst is de BV "de een" en de DGA "de ander".

Vanwege de eigen rechtspersoonlijkheid van de BV doe je dan dus geen zaken met jezelf (DGA). Ik kan me overigens goed voorstellen dat dat wel zo voelt. Van de linker naar de rechterbroekzak.
De fiscus is daar wel heel stringent/formeel in. Ik zou, zelfs bij benadering, je niet kunnen zeggen hoeveel fiscale procedures worden opgeroepen door het feit dat DGA's "mijn" (van henzelf) en "dijn" (van de BV) niet uit elkaar kunnen houden.... maar het zijn er op jaar basis enkele honderden, die ook nog eens heel frequent slecht aflopen voor de DGA......

Ik stop nu ff om te voorkomen dat dit topic een college fiscaal recht gaat worden.......
friend
2nd Gear member

volvosan schreef:Nee, je mag de Vamil alleen in 2012 toepassen over het bedrag dat je daadwerkelijk al in dat jaar (aan)betaald hebt.
Dat is niet correct, er is (mogelijk in een aantal situaties, al denk ik dat je daar een vrije keuze in hebt) daadwerkelijk sprake van 1 jaar terug en 9 jaar vooruit afschrijven.
http://www.agentschapnl.nl/programmas-r ... sche-autos
Bovenstaande betreft een FAQ, dus dekt niet alle situaties, beste is om even een emailtje te sturen naar AgentschapNL als je op een ander jaar wilt afschrijven dan de betaling, zij antwoorden meestal binnen 24 uur.
volvosan
3rd Gear member

Dat is inderdaad een uitzondering (alleen als je geen winst maakt in 2013), de regel is echter zoals ik m heb neergezet. Je hebt dus niet zomaar een vrije keuze. En ik ga er ook maar even vanuit dat je nu niet zo'n wagen aanschaft als je nu al weet dat je in 2013 niet of nauwelijks winst gaat maken....
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
rtino
2nd Gear member

Ik heb nog even een vraagje waar jullie mij vast wel mee kunnen helpen.

Ik ben een ZZPér en zit momenteel te twijfelen of ik de auto zal kopen of gedeeltelijk via Financial Lease zal financieren. Nu vroeg ik mij af of er bij Financial Lease ook een belastingvoordeel te behalen is op de financieringskosten. Gelden de financieringskosten bij Financial Lease als normale kosten voor je eenmanszaak die je dus kan aftrekken van je belastbare winst?
Zijn er andere dingen waar ik aan zou moeten denken bij het maken van deze keuze? Alle input hierover is welkom.

Alvast bedankt.
ferretje
4th Gear member

De betaalde rentekosten zijn gewoon aftrekbaar van de winst....

Als je de financiering rond kunt krijgen is dat een overweging. Je houdt dan spaargeld achter de hand voor eventuele tegenvallers in de zaak. Later alsnog financieren van de auto is nu eenmaal lastig als je cijfers slecht zijn. Kost alleen wel rente omdat je (veel) meer betaalt dan dat je ontvangt bij de bank. Maar in de huidige tijden geldt " Cash is King".

Stuur me een PB als je nog efkes wilt bomen.... doen we dat telefonisch. (Geheel vrijblijvend uiteraard.)
RichieB
6th Gear member

@rtino: als je twijfelt of je de auto 100% zelf kan/zal betalen zou ik in ieder geval kiezen voor een financieringsvorm die je snel boetevrij kan aflossen. Als het dan dit (en volgend) jaar meezit kan je snel van de lening af. Als dit bij financial lease niet kan zou je een normale zakelijke lening kunnen overwegen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Paul
Geartronic member

Ze hebben bij Volvo van dat hele korte lease om even vermogen te lenen. Moet je anders ook even naar kijken.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
rtino
2nd Gear member

Tx voor de input en Ferretje in het bijzonder voor het verhelderend gesprek :-)

ps Zijn er wel financial lease partijen waar je boetevrij versneld kan aflossen? Een zoektocht op het internet heeft jammer genoeg nog geen bevredigend resultaat opgeleverd.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”