kleppen stellen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen ebn ik behoorlijk in de weer geweest met mijn 440,
Ik heb de bak vervangen en nog het 1 en ander aan klein onderhoudt gedaan zoals bougie kabels, bougie's, olie en filter.

Nu ben ik de klepspeling gaan na meten,
en deze klopt op 4 kleppen niet meer!
de speling op de uitlaat kleppen is meer als de helft kleiner !!

Maar nu... wie helpt me verder op weg?
hoe haal ik die afstelplaatjes er uit...
hoe meet ik deze op?
hoe reken ik uit wat voor plaatjes ik moet kopen?
en hoe steek ik ze weer terug...

ook ben ik er nog niet helemaal uit welke nou uitlaat en welke inlaat kleppen zijn ..............
de 2 buitenste cilinders 1+4 heb ik uitgevonden
maar deze staan nog goed.

Dus cilinder 2+3 welke is in- en welke is uitlaat,
en de rest van mijn vragen ;)

mvg en alvast bedankt arjen

ps: het gaat om een 1800 injectie van november 93
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Je heb hier een speciale vork voor nodig waar vaak alleen de renault, de volvo dealer en gespecialeerde autobedrijven over beschikken.
Als je de plaatje er uit hebt kan je ze op meten met een schuifmaat ik zou dan kiezen voor een digitale-schuifmaat die veel duidelijker is. De plaatje kan je gewoon bestellen bij de dealer.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

kan het niet op een andere beunmanier?
het gaat er om dat je die stoters induwd zodat het plaatje er van tussen kan toch?

en als ik nou me nokkenas een stukje losdraai?
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Ik denk dat je dan de schoenen voor de plaatjes beschadigd en je moet er enorm veel kracht op zetten. Je kan kijken of je misschien een vork mag lenen bij een dealer aangezien die werkzaamheden niet veel meer voor komen. Ps: beunen aan een motor zelf zou ik afraden.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

niet de nokkenas losdraaien,dat is vragen om ellende.
het is heel simpel om ze te stellen zonder gereedschap,maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

zou u mij dan aub willen vertellen hoe ik dit moet doen?
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

nou vandaag maar aan de beun gegaan
helpstukje gemaakt om de schotels omlaag te duwen
zodat ik met een schroevendraaier de vulplaatjes er uit kon halen,
nou ben ik met de vulplaatsjes naar de aoc gegaan en heb de toleranties opgegeven enzo...
en toen heeft ie me andere plaatjes mee gegeven....
alles weer op zijn plek gezet.... en nou klopt er helemaal geen zak meer van
de kleppen tikken als de ziekte :S :S :S
Dus morgen avond maar weer ff alles na meten en gewoon zelf uitrekenen
welke ik nodig heb en deze halen...
Want die slampampers vertrouw ik niet meer
zucht :(
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

ik heb alles nog even na gemeten

alle kleppen zijn nu binnen de toleranties.
zou het kunnen dat ik 2 inlaat klepen heb gesteld voor 2 uitlaat kleppen?
wie kan me vertellen welke de inlaat en welke de uitlaat klep is?

ik dacht:

I=inlaat en U=uitlaat.

U I - I U - U I - I U

wie kan me vertellen of dit goed is?
want zo kom ik niet echt verder.

alvast bedankt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

UI_UI_IU_IU
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

oepsie...
dan heb ik een foutje gemaakt ::oops:
dan had ik toch echt een uitlaatklep met een speling van 0,15mm
das verdomd weinig...
nouja morgen weer verder beunen bedankt :D
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

gefixt :D bedankt voor de hulp
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

en waar is nou het fotoverslag en how-to voor de mensen die het ook zelf willen prutsen? :D
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

uh ja....
vraag maar wat je weten wil :P
wie denkt er naar nou aan om foto's te gaan maken
als ie staat te sleutelen in de bloedhitte met het zweet op het voorhoofd :P

maar ik kan je zo vertellen hoe het moet.
Het is goed te doen hoor je kan er makkelijk bij :)

grts arjen
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Mag ik vragen wat het je op deze manier gekost heeft?
Want het lijkt me leuk om te weten wat ik uit spaar als ik het zelf doe en of het dan de moeite is :wink:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

11,90 ;)

stelplaatjes voor 4 kleppen a €2,50 per stuk ex btw ;)

dus 11,90... verder alleen een paar schroevendraaiers nodig.
en gereedschap natuurlijk.

grts
Gast

arjen-440 schreef:uh ja....
vraag maar wat je weten wil :P
wie denkt er naar nou aan om foto's te gaan maken
als ie staat te sleutelen in de bloedhitte met het zweet op het voorhoofd
:P
Ikke, maar niet van een 440 :P

Doe je het gewoon toch een keer over! :lol:
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

ja, ik zal eens kijken als d-riem vervangen gaat owrden trek ik dat deksel nog wel een keer los :P. En voor de show een paar schroevendraaiers en voelermaatjes er tussen steken ;)
Timen
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
Locatie: Vaassen
Contacteer:

Mensen!
Er is spec klepstelgereedschap.

Gebruiksaanwijzing: excentrische Kleplichter

Voor B16, B172, B18, B20 enz. en overeenkomende Renault-typen .

In het geval dat de benzinepomp aangedreven wordt door de nokkenas moet de benzinepomp verwijderd worden.

1 Draai de nokkenas zo in positie, dat de beide nokken evenhoog omhoog staan.

2 Breng de kleplichter tussen nokvolgers. Duw hem goed tegen de nokkenas aan.

3. Draai de nokvolgers zo dat je de uitsparingen in iedere nokvolger voor het uitneemgereedschap goed naar voren zichtbaar zijn.

Let op de uitsparingen mogen nooit in aanraking komen met de kleplichter.
Controleer dit steeds! Voorkomen is beter dan genezen.

4 Steek de hefboom in de kleplichter en draai de nokvolger naar beneden, houdt de nokvolger waarvan je het klepstelplaatje wilt uitnemen in de hoek bij de lagering van de nokkenas.
Steek b.v een schroevendraaier in de uitsparing en hou zo de uitsparing in de hoek.

5 Licht nu het klepstelplaatje uit de nokvolger. Als het goed is kun je bij beide uitsparingen.

6 Trek nu met een goede plattebektang het klepstelplaatje er naar voren uit door gelijktijdig de kleplichter opzij te drukken. Er is soms wat kracht nodig om het klepstelplaatje langs de scherpe lichtmetalen rand te trekken.


Voor je vragen of opmerkingen : Timen.Smit@planet.nl
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

arjen-440 schreef:11,90 ;)

stelplaatjes voor 4 kleppen a €2,50 per stuk ex btw ;)

dus 11,90... verder alleen een paar schroevendraaiers nodig.
en gereedschap natuurlijk.

grts
Ohh dat is wel de moeite om het een keer zelf te doen ...twee keer voor de 440 en de 340 :razz:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

Timen schreef:Mensen!
Er is spec klepstelgereedschap.

Gebruiksaanwijzing: excentrische Kleplichter

Voor B16, B172, B18, B20 enz. en overeenkomende Renault-typen .

In het geval dat de benzinepomp aangedreven wordt door de nokkenas moet de benzinepomp verwijderd worden.

1 Draai de nokkenas zo in positie, dat de beide nokken evenhoog omhoog staan.

2 Breng de kleplichter tussen nokvolgers. Duw hem goed tegen de nokkenas aan.

3. Draai de nokvolgers zo dat je de uitsparingen in iedere nokvolger voor het uitneemgereedschap goed naar voren zichtbaar zijn.

Let op de uitsparingen mogen nooit in aanraking komen met de kleplichter.
Controleer dit steeds! Voorkomen is beter dan genezen.

4 Steek de hefboom in de kleplichter en draai de nokvolger naar beneden, houdt de nokvolger waarvan je het klepstelplaatje wilt uitnemen in de hoek bij de lagering van de nokkenas.
Steek b.v een schroevendraaier in de uitsparing en hou zo de uitsparing in de hoek.

5 Licht nu het klepstelplaatje uit de nokvolger. Als het goed is kun je bij beide uitsparingen.

6 Trek nu met een goede plattebektang het klepstelplaatje er naar voren uit door gelijktijdig de kleplichter opzij te drukken. Er is soms wat kracht nodig om het klepstelplaatje langs de scherpe lichtmetalen rand te trekken.


Voor je vragen of opmerkingen : Timen.Smit@planet.nl
allemaal leuk en aardig ;)
en zo hoort het ook.
Maar welke doe het zelver (beunhaas) heeft er nou zo'n
geval om je klepstoters in te duwen voor die ene keer dat je je kleppen stelt :P .
Dus daarom met een setje schroevendraaiers en een platbek tangetje kom je er ook.... het zal mischien iets minder makkelijk gaan,
maar het is zeer zeker goed te doen ;)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”