De nieuwe S60, V60 en XC60 - voor het eerst aan het publiek getoond op de Geneva Motor Show - zijn vanaf dit voorjaar uit te rusten met een innovatie die rijden in het donker veiliger en comfortabeler maakt. Het vernieuwde Active High Beam Control - oftewel permanent adaptief grootlicht - maakt het mogelijk om grootlicht permanent te gebruiken, dankzij een ingenieus mechanisme welke verblinding bij tegenliggers voorkomt. Tijdens de persconferentie in Geneve, presenteert Volvo Car Group tevens `s werelds eerste collision-avoiding technologie.
Rijden in het donker neemt wereldwijd voor veel bestuurders uitdagende condities met zich mee. "Ons doel met de vernieuwde permanente adaptieve gootlicht technologie is de zichtbaarheid op de weg te verbeteren, door permanent gebruik te maken van het grootlicht, zonder te hoeven schakelen naar dimlicht bij het tegemoet komende auto`s," zegt Prof. Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist Safety bij Volvo Car Safety Centre.
Makkelijker spotten van onbeschermde weggebruikers
Het voornaamste voordeel van permanent adaptief grootlicht is dat wegen buiten verlichte gebieden hierdoor verlicht worden. Het verbetert de kans van de bestuurder om objecten langs de rand van de weg te detecteren, zoals stilstaande auto`s, onbeschermde weggebruikers en dieren.
"De technologie maakt `s nachts rijden comfortabeler en vooral veiliger. Ook verbeterd het de focus op het rijden en is het een uitstekend voorbeeld van onze Designed Around You benadering. Wij focussen altijd op features die echt een verschil maken voor de consument," zegt Lotta Jakobssen.
Ingenieus verduisterings mechanisme
In het geval van een naderende tegenligger of inhalen van een andere weggebruiker, helpt het systeem verblinding te voorkomen door via een ingenieus mechanisme te bepalen welk deel van de lichtstraal verduisterd moet worden.
Permanent adaptief grootlicht maakt gebruik van de reeds bestaande camera voor de achteruitkijkspiegel die wordt gebruikt voor collision warning met full autobrake systeem. Het detecteringsysteem lokaliseert de voorligger en bepaald welk deel binnen de groot lichtbundel verduisterd moet worden. De technologie is zo accuraat dat het frame rondom de voorligger met een precisie van 1.5° wordt verduisterd.
De besturings unit weerlegt de informatie richting een ingenieuze projector module die in de koplamp is geïntegreerd. Een kleine cilinder met daarin metalen deeltjes van verschillende formaten verduistert het frame met absolute precisie.
Permanent adaptief groolicht - werkt tevens bij voorliggende motorfietsen - is uitgerust in combinatie met Dual Xenon koplampen. De technologie is al actief bij snelheden vanaf 15 km/h. Het is beschikbaar op de Volvo S60, V60 en XC60 vanaf het voorjaar 2013.
Veiligheid wereldprimeur in Geneve
Tijdens de persconferentie op de eerste persdag aankomende week op de Geneva Motor Show, onthult Volvo Car Group wederom een wereldprimeur op gebied van veiligheid.
"Wij hebben onze collision-avoiding technologie continue verbeterd, en in Geneve presenteren we een revolutionaire stap voorwaarts," zegt Lotta Jakobsson en voegt toe "als leider in automotive veiligheid, hebben we het verwondingsrisico in een ongeluk sterk verlaagd. In onze laatste modellen is de kans op verwonding 50 procent kleiner dan in het jaar 2000. Door voortdurend preventieve en beschermende systemen te introduceren, gaan we richting ons doel dat in 2020 niemand meer gewond mag raken of verongelukken in een nieuwe Volvo."
Snelle vernieuwing
De zes vernieuwde auto`s in het Volvo Cars gamma - de Volvo S60, V60 (inclusief de V60 Plug-in Hybrid), XC60, V70, XC70 en S80 - staan tentoon in Geneve.
"Dit is tot nu toe de beste weergave van de snelle transformatie die ons bedrijf en ons merk doormaakt. Alle auto`s in ons modellengamma zijn vernieuwd sinds de show van Geneva van vorig jaar. De enige uitzondering is de nieuwe XC90, die eind 2014 gaat komen," zegt Doug Speck, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service bij Volvo Car Group.
Veiliger rijden in het donker
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41420
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Vin S60
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 20.02.2013 - 11:53
- Locatie: Noord Holland
Klinkt goed. Het zal zeker wat voor mijn vriendin zijn, want die "piept" al snel s`avonds bij regen en tegenliggers: "Ik zie niks"
Volvo S60 2.5T MY 07 Drivers Edition
Volvo S60 2.5T MY 05, Momentum

Volvo S60 2.5T MY 05, Momentum

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Gaaf systeem.
Bij de Duitse drie en Opel ook te bestellen.
Ik kwam laatst op een donker 2 baans weg een Audi A6 tegemoet die, toen ik op 5 meter was genaderd, ook grootlicht op deed.
Bij tegemoet rijden zitten de lampen in een bepaalde hoek zo op het randje van verblinden dat de blik er naar toe wordt getrokken.
Ook op de snelweg merk ik juist bij Duurdere Audi's dat de lampen gebruik maken van dit systeem.
Bij de Duitse drie en Opel ook te bestellen.
Ik kwam laatst op een donker 2 baans weg een Audi A6 tegemoet die, toen ik op 5 meter was genaderd, ook grootlicht op deed.
Bij tegemoet rijden zitten de lampen in een bepaalde hoek zo op het randje van verblinden dat de blik er naar toe wordt getrokken.
Ook op de snelweg merk ik juist bij Duurdere Audi's dat de lampen gebruik maken van dit systeem.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Mijn vader heeft dit systeem ook al in zijn V70. Werkt prima!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- casper
- 5th Gear member
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49
Ik heb op mijn XC60 de xenonverlichting die ook meedraait in de bochten.
Het is zalig om met deze verlichting bijvoorbeeld in het donker in de Ardennen te rijden. De noodzaak om ook nog het grootlicht te gebruiken heb ik allerminst want die combinatie die ik nu heb is reeds ruim voldoende.
Maar dit is natuurlijk ook wel de moeite als technologie al heb ik mijn twijfels of het wel echt noodzakelijk is.
Wat bijvoorbeeld met fietsers die je tegemoet rijdt, of een motorijder, blokt het systeem dan ook het licht af ?
Het is zalig om met deze verlichting bijvoorbeeld in het donker in de Ardennen te rijden. De noodzaak om ook nog het grootlicht te gebruiken heb ik allerminst want die combinatie die ik nu heb is reeds ruim voldoende.
Maar dit is natuurlijk ook wel de moeite als technologie al heb ik mijn twijfels of het wel echt noodzakelijk is.
Wat bijvoorbeeld met fietsers die je tegemoet rijdt, of een motorijder, blokt het systeem dan ook het licht af ?
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Precies!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2439
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Is het niet zo dat het systeem vanaf MY14 net ff anders werkt dan tot nu toe?
Naar wat ik opmaak uit de verschillende filmpjes wordt bij MY13 Active-High-Beam het hele groot licht "uitgeschakeld". Vanaf MY14 Active-High-Beam-Control wordt er via dat ingenieuze systeem, een enkel het stukje van het lichtbeeld waar in zich de tegenligger of voorligger bevind gedimd.
filmpje MY13 V40
filmpje MY14 S60
Naar wat ik opmaak uit de verschillende filmpjes wordt bij MY13 Active-High-Beam het hele groot licht "uitgeschakeld". Vanaf MY14 Active-High-Beam-Control wordt er via dat ingenieuze systeem, een enkel het stukje van het lichtbeeld waar in zich de tegenligger of voorligger bevind gedimd.
filmpje MY13 V40
filmpje MY14 S60
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
MY13 systeem werkt in elk geval prima, mijn vader is er blij mee. Blijkbaar heb ik dan zometeen Versie 2.0 PRIMA 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee nee nee helemaal niet meneer Oga, het is een optie uit de Driverssupport Line
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
DRIVER SUPPORT LINE
• Blind Spot Information System - BLIS
incl. Cross Traffic Alert & Lane Change Merge Aid
1.814,05 0,00 380,95 2.195,- p
• Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection en Adaptieve
Cruise Control met Distance Alert en Queue Assist
• Driver Alert en Lane Departure Warning Systeem.
Inclusief permanent adaptief grootlicht en verkeersborden herkenning
Met inderdaad het grote verschil dat er PERMANENT staat
• Blind Spot Information System - BLIS
incl. Cross Traffic Alert & Lane Change Merge Aid
1.814,05 0,00 380,95 2.195,- p
• Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection en Adaptieve
Cruise Control met Distance Alert en Queue Assist
• Driver Alert en Lane Departure Warning Systeem.
Inclusief permanent adaptief grootlicht en verkeersborden herkenning
Met inderdaad het grote verschil dat er PERMANENT staat

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
hier nog een youtube movie ervan:
het moet wel een "raar" gevoel zijn voor diegene die voor jou rijdt, links en rechts schijnt het licht van de volvo achter u, en jij rijdt voor jou in een donkere tunnel (met je gewone dimlichten)...
het moet wel een "raar" gevoel zijn voor diegene die voor jou rijdt, links en rechts schijnt het licht van de volvo achter u, en jij rijdt voor jou in een donkere tunnel (met je gewone dimlichten)...
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ga zo door Volvo. Gaaf!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou graag irl iets van het systeem zien.
De computer animatie geeft blijk van hoe het systeem zou moeten werken niet hoe het werkt
De computer animatie geeft blijk van hoe het systeem zou moeten werken niet hoe het werkt
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]