Ik zie dat veel forum genoten de optie "servotronic" aanvinken.
Wordt het sturen bij lagere snelheden lichter door servotronic, maar juist zwaarder bij hogere snelheden? Kan de auto veel minder direct aanvoelen door het lichter sturen? Een beetje weerstand lijkt mij juist goed.
Iemand die een V60 rijdt met servotronic? Wat zijn de ervaringen?
Kortom, is het aan te bevelen om het wel te nemen of gaat de sportiviteit van de auto flink achteruit? Of voelt het stuur anders te stug door het hogere gewicht van de auto?
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (servotronic)
- Bluemagics
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
- Locatie: Den Haag
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Was servotronic niet dat je kon kiezen uit 3 standen voor hoe zwaar de stuurbekrachtiging moest zijn?
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heb de optie niet genomen, dealer zei dat als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Bluemagics
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
- Locatie: Den Haag
LOL. Die optie is dus voor de stereotype ouwelullen die Volvo rijden?Paul schreef:Heb de optie niet genomen, dealer zei dat als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt.

- EV70S
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 13:53
Niet volgens mijn dealer, idd werkt het systeem krachtiger mee bij lage snelheid maar door de instelbaarheid kun je er ook voor zorgen dat de besturing op hogere snelheden juist zwaarder en directer aanvoelt.
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bluemagics schreef:LOL. Die optie is dus voor de stereotype ouwelullen die Volvo rijden?Paul schreef:Heb de optie niet genomen, dealer zei dat als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt.
Nog meer LOL ..Tip,voordat je een ouwelul wordt in een Volvo,koop een touw...
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
check, is helemaal super de normale versie is wat onrustiger in snelle bochten ik het hem op de zware stand staan
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- Bluemagics
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
- Locatie: Den Haag
Is de zware stand vergelijkbaar met een auto zonder servotronic?
Het systeem zorgt dus voor meer comfort (ten koste van directheid/sportiviteit). De mate waarin het systeem ingrijpt kan je dus instellen. Kan dat ook (eenvoudig) terwijl je aan het rijden bent?
Het systeem zorgt dus voor meer comfort (ten koste van directheid/sportiviteit). De mate waarin het systeem ingrijpt kan je dus instellen. Kan dat ook (eenvoudig) terwijl je aan het rijden bent?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
kan niet tijdens rijden is veel zwaarder dan de normale in de zware stand
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
boven de 100km/uur werkt het niet
Volvo for life
- Bluemagics
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
- Locatie: Den Haag
Ik denk dat ik het niet ga doen. Tijdens de proefrit beviel het iets zwaarder voelen van het stuur eigenlijk wel. Dan voel je tenminste meer van de auto en juist meer contact met de voorwielen. Ik volg de wijze woorden van Paul's dealer: "als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt". Ik ben een jonge god van 32, moet dus wel lukken. 

2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
Deze kan je juist zwaarder zetten dan de standaard, ik vind dit persoonlijk lekker, een hogere weerstand in het stuurgedrag. Het mogelijk lichter met parkeren maar dat betwijfel ik in de zwaarste stand.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Nee he, rijdt God straks ook al in een hybrid? 't moet niet gekker worden!!!Bluemagics schreef:Ik denk dat ik het niet ga doen. Tijdens de proefrit beviel het iets zwaarder voelen van het stuur eigenlijk wel. Dan voel je tenminste meer van de auto en juist meer contact met de voorwielen. Ik volg de wijze woorden van Paul's dealer: "als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt". Ik ben een jonge god van 32, moet dus wel lukken.
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Nee he, rijdt God straks ook al in een hybrid? 't moet niet gekker worden!!!Bluemagics schreef:Ik denk dat ik het niet ga doen. Tijdens de proefrit beviel het iets zwaarder voelen van het stuur eigenlijk wel. Dan voel je tenminste meer van de auto en juist meer contact met de voorwielen. Ik volg de wijze woorden van Paul's dealer: "als je gezond bent in je rug en armen dat je het niet nodig hebt". Ik ben een jonge god van 32, moet dus wel lukken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:12
Wel jammer dat je geheel stil dient te staan om het niveau van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging te kunnen veranderen.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Maar bevalt deze optie wel? Wij hebben hem ook genomen, zonder er mee gereden te hebben.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
In de parkeergarage vind ik t lekker hoor. Maar eigenlijk zou de standaard stuurinrichting gewoon goed genoeg moeten zijn, en instellen/veranderen niet nodig.
Het is ZF techniek, die leveren ook zeer plezierige automaten (helaas niet aan Volvo
), als die club iets levert wekt dat bij mij wel vertrouwen.
Het is ZF techniek, die leveren ook zeer plezierige automaten (helaas niet aan Volvo

-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15.12.2013 - 15:40
Mijn huidige V60 T5 heeft het niet, en ik mis het ook niet.
De proefrit-PIH had het wel en voelde voor mij te zenuwachtig aan op de snelweg in de middelste stand, heel gevoelig voor kleine stuurbewegingen. Later in de proefrit heb ik 'm op 'laag' gezet maar het sturen bleef veel te licht/onecht aanvoelen (bebouwde kom).
Ik heb de PIH besteld zonder snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Ik begrijp hier dat Paul de optie niet heeft op zijn PIH en tevreden is.
De proefrit-PIH had het wel en voelde voor mij te zenuwachtig aan op de snelweg in de middelste stand, heel gevoelig voor kleine stuurbewegingen. Later in de proefrit heb ik 'm op 'laag' gezet maar het sturen bleef veel te licht/onecht aanvoelen (bebouwde kom).
Ik heb de PIH besteld zonder snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Ik begrijp hier dat Paul de optie niet heeft op zijn PIH en tevreden is.
MY15 V60 D6 Plug-in Hybrid Ember Black Beechwood/Offblack - Titania
MY11 V60 T5 Ember Black Summum - Beechwood - Sleipner
MY03 S60 T5 Maya Yellow Pearl
MY11 V60 T5 Ember Black Summum - Beechwood - Sleipner
MY03 S60 T5 Maya Yellow Pearl