Witte sludge door E10?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Heren,

Ik schrok een paar dagen geleden behoorlijk toen ik de oliepeilstok trok: nog nooit zovéél witte sludge gezien onder aan de peilstok van mijn, al zeg ik het zelf, keurig onderhouden S70 uit 98. Heb een maand geleden olie ververst (10W40 Castrol Magnetic). Geef toe, alleen maar korte ritten, maar dat is niet anders als voorgaande jaren. Heb de laatste keer eens E10euro95 in Duitsland getankt, zo van: laat ik het eens proberen.

Zou het kunnen zijn dat deze E10-brandstof, onder koude bedrijfsomstandigheden, veel meer water achterlaat dan de superplus98 die ik normaal tank? Heb gisteren maar weer snel 98 getankt.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Heeft er niet veel mee te maken en witte sludge op de peilstok is niets bijzonders,komt door het temperatuurverschil,de peilstok zit op een koude plek in het motorblok.
Als je geen koelvloeistofverlies hebt,is er dus niets aan de hand.
Komt de motor goed op temperatuur?
Het zit vaak ook onder de olievuldop en in de carterventilatie.
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ramon&Ramon schreef:Heeft er niet veel mee te maken en witte sludge op de peilstok is niets bijzonders,komt door het temperatuurverschil,de peilstok zit op een koude plek in het motorblok.
Als je geen koelvloeistofverlies hebt,is er dus niets aan de hand.
Komt de motor goed op temperatuur?
Het zit vaak ook onder de olievuldop en in de carterventilatie.
Koelvloeistofniveau is (gelukkig) al jaren goed en de motor komt goed op temperatuur, behalve natuurlijk bij stukjes van 2 km bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt. Ik denk dat ik maar eens een flink eind moet gaan rijden en kijken of het water dan verdampt is.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Inderdaad,dat helpt wel...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”