Regeneratie DPF filter

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Elsje
1st Gear member

Heeft er al iemand ervaringen met de regeneratie van het roetfilter?
Na 9000 km met de D2 (2 maand oud) heb ik voor de eerste keer bij thuiskomst, na een rit van 500 km op de snelweg, in de garage een aparte verbrande geur waargenomen die zich later niet meer voorgedaan heeft. Korte ritten heb ik zo goed als nooit gedaan en de snelheid op de snelweg (90% van mijn kilometers) lag veelal tussen de 90 en 140km/u. Dus geen stadsverkeer, korte ritten of lange files. Mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 4 liter. (3.8 tot 4.2l) Ik gebruik altijd de adaptive cruise control en ga soms zo kort (min 25m) mogelijk achter een vrachtwagen rijden aan 90km/u wat mi een positieve invloed heeft op het verbruik. (3.4 liter aan 90km/u)
Besluit: Zou die verbrande geur het gevolg geweest zijn van het regeneratieproces waarbij extra diesel ingespoten wordt? Zo ja, waarom is er dan een regeneratieproces geweest? Want gezien mijn rijstijl zou men toch denken dat de roetpartikels direct verbrand worden en zich nooit konden opbouwen in de filter?
Johan s60
6th Gear member

Ook met deze rijstijl komt er roet in het filter, door de overdruk te meten wordt er bepaald wanneer er wordt geregenereerd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
v70bio
3rd Gear member

Kort achter een vrachtwagen rijden is afgezien van de onveiligheid helemaal niet zuiniger. Test hebben dit namelijk uitgewezen. Het blijkt dat je toch weer vol de luchtweerstand pakt....
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
lint
Geartronic member

Dat is normaal dat de regeneratie van het roetfilter pas na 9000 km nodig is bij het veelvuldig rijden van lange afstanden. Bij het rijden van kortere afstanden waarbij de motor niet altijd op temperatuur komt zal het regeneratieproces van het roetfilter veel vaker voorkomen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Elsje
1st Gear member

Wat het verbruik bij kleven betreft: http://www.meesterbrein.com/view.php/bu ... dstof.html
Wanneer ik achter een vrachtwagen rij die 85 rijdt en wij dan nog eens langzaam links ingehaald worden door een andere vrachtwagen die 90km/u rijdt, dan zie ik mijn boordcomputer alleszins tijdelijk dalen van 3.4l tot 2.8l.
En met de adaptive cruise control is het gevaar op een botsing met een plots vertragend voertuig voor mij zo goed als onbestaande. De reactietijd is door de ACC alleszins al teruggebracht tot milliseconden en de V40 heeft slechts 34 meter nodig om te stoppen aan 100km/u.
Maar het is alleszins niet mijn vaste rijstijl om zomaar tussen vrachtwagens te blijven rijden.... Niet de vrachtwagen voor mij boezemt mij angst in, wel die achter mij....
MichelR
6th Gear member

Even in online handleiding gekeken en je zou een waarschuwing symbool moeten hebben gezien ten teken dat roetfilter vol was.

Gaat lekker hard met je kilometers.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Elsje
1st Gear member

MichelR schreef:Even in online handleiding gekeken en je zou een waarschuwing symbool moeten hebben gezien ten teken dat roetfilter vol was.
Gaat lekker hard met je kilometers.

Dat symbool heb ik alleszins niet gehad. Maar tussen een vol roetfilter en een tussentijdse generatie zal er misschien een verschil zijn...? Ik had ook al gekeken in de dikke handleiding maar van een melding bij een regeneratieproces is er blijkbaar toch geen sprake. Op welke blz heb jij dat gevonden?

Gaat lekker hard met je kilometers: Ja, en zeggen dat het hier eigenlijk gaat om funkilometers. Het is gewoon keihard genieten om met die V40 te rijden. Lekker stil vanbinnen waardoor de muziek veel beter te genieten is en men zich niet irriteert aan bijgeluiden, zalige zetels, belachelijk laag verbruik, keigoeie wegligging,.... kortom het is een machtige beleving en pure verwennerij. Ik ga mezelf moeten inhouden of die is tot op de draad versleten over 4 jaar.
Ik kan iedereen die een V40 wil kopen aanraden om die ACC erbij te nemen... die neemt een hele boel stress weg op lange trajecten en verhoogt ook nog eens de veiligheid. (geen reactietijd meer in te calculeren bij het remmen waardoor de remafstand bij bvb 90km/u gehalveerd wordt)
MichelR
6th Gear member

Blz 305
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Elsje
1st Gear member

MichelR schreef:Blz 305
Thx. Ik heb dus geen oranje melding gehad. Die geeft men, volgens blz 305, pas als een roetfilter 80% vol gekomen is met roetdeeltjes. (oorzaak=geen tussentijdse regeneratie gehad omdat de wagen niet op temperatuur kon komen door vele korte ritten achtereen)
Ik zal dus ongetwijfeld een gewone automatische regeneratie gehad hebben waarvoor er blijkbaar geen melding gegeven wordt.

Alleen begrijp ik niet waarom Volvo geen verschil maakt in rijgedrag bij het verplicht vervangen vh dpf op 120.000km.

Iemand die steeds lange stukken rijdt met een verbruik van 3.8 liter heeft uiteindelijk toch een minder vuile filter met reststof dan iemand die veel in de stad rijdt en een verbruik heeft van 6 liter?

In mijn geval zou ik gerust 180.000km kunnen rijden met hetzelfde DPF.
Nu goed, beter te vroeg vervangen dan te laat en de prijs van een DPF is ook al veel minder dan vroeger (400 euro nu tegen wel 1000 euro vroeger)
Jers3n
5th Gear member

Ervanuitgaande dat het regenereren vergelijkbaar werkt als bij ander modellen, lijkt het mij sterk dat pas na 9000 km de eerste regeneratie plaats heeft gevonden. Al viel mij wel op dat in het V40 intructieboekje geen afstanden (min-max) genoemd worden mbt het regeneratieproces. Bij ons zou het elke 300-900 km gebeuren volgens het boekje. Dat het minder vaak gebeurt kan ik mij voorstellen maar dat de tussen afstanden 10x langer zijn niet. (Ons verbruik is uiteraard meer maar niet 10x zo hoog)

Daarnaast zul je bij normaal gebruik zelden tot nooit meer merken van het regeneratie proces dan de opvallende geur die de TS geroken heeft. Zeker bij veel snelweg KM's zijn de omstandigheden (motortemp., toerental/snelheid & rijtijd) voor het regenereren vaak geschikt, het proces vind dan gewoon tijdens het rijden plaats (duurt max. 20 min.) en daar merk je vrijwel niks van (op wellicht een waarneembaar hoger verbruik op BC na). Enkel bij het stoppen tijdens of net na het regenereren zou je het dus kunnen ruiken.

De melding "roerfilter vol" (al dan niet met lampje/symbool) zal enkel verschijnen indien je rijstijl/ritten dusdanig zijn dat er zich op het moment dat regenereren nodig is "langduriger" geen mogelijkheid aandient waarop de regeneratie kan plaatsvinden/starten. Zoals TS hierboven al meldt. Het filter is dan dus ca. 80% vol en het is dan wel zaak de instructie in het boekje op te volgen (rijden op secundaire of snelweg tot melding verdwijnt) om zo het regeneratie proces te starten/laten plaatsvinden.

Vervanging heeft m.i. waarschijnlijk ook te maken met aansprakelijkheid (beter safe than sorry) en daarnaast vermoed ik ook met het aanvullen van het inspuit additief (zorgt voor een lagere verbrandingstemp. van het roet) dat op kan raken. Maar ik heb me er ook al eens over verbaasd dat de auto niet registreert hoe vaak (en na hoeveel km) regeneratie plaats heeft gevonden. Na X maal vervangen zou dan bij de een na 120000 km zijn, bij een ander kan dat dan langer duren.
Er wordt, bij ons iig, nu enkel geregistreerd of het regeneratieproces correct verloopt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Elsje
1st Gear member

Het is uiteraard best mogelijk dat de automatische regeneratie(s) zich al eerder voorgedaan had(den) dan bij 9000km. Al rijdend op een snelweg kan ik natuurlijk die geur niet waarnemen. (Gelukkig maar, want mijn eerst reactie bij die brandgeur bij thuiskomst was alsof mijn huis of motor in de fik stonden). En daarvoor alleen al vind ik het spijtig dat er geen verklikkerlichtje is bij de tussentijdse regeneraties. Dan zou ik tenminste weten vanwaar die geur kwam. Voor de rest denk ik (vrij zeker van zelfs) dat de nieuwe V40 niet meer met dat additief werkt...
Jers3n
5th Gear member

Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat door het gebruik van een additief er altijd een klein restje as/residu achterblijft in het roetfilter, die as verbrand niet meer en dus loopt het filter heel langzaam vol. Dat is bij mijn weten de reden waarom het filter vervangen moet worden.

Bij de V70N (en dus ook onze XC70) wordt zeker weten geen additief gebruikt, en dat roetfilter hoeft in principe niet vervangen te worden. (Er is een extra diesel inspuiting in uitlaatgas, die diesel verbrandt waardoor temperatuur uitlaatgas hoger wordt, waardoor het roet verbrandt kan worden.)
Het feit dat voorgeschreven wordt het filter te vervangen geeft/gaf mij aanleiding te denken dat er een additief gebruikt wordt....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
robert-v50
2nd Gear member

Volgens mij heb ik gisterenavond de regeneratie meegemaakt...brandlucht en de fan van de auto bleef zo'n 5 minuten loeien, terwijl ik de motor had uitgeschakeld en de auto afgesloten.
Ik heb nu zo'n 4950km gereden in 6 weken.

Nog nooit eerder meegemaakt met andere auto's en deze geur rook ik nu al voor de tweede keer. Ik rij wel ander en kortere afstanden (gebruik is 5,7l/100km)
[2008 - 2011] V50 1.6D Edition-1
[2011 - 2012] Skoda Octavavia1.6 TDI Elegance Business 7-DSG
[2012 - 2012] BMW 118D Business
[2-11-2012] V40 D2 Summum - Black Sapphire Metallic, 17";Manan, Body Kit, Verlaagd sportchassis met HP-spoiler en Charcoal/Blond-Leder interieur
JonvdPloeg
1st Gear member

Ik schop deze even omhoog als het mag.
Ik heb in de afgelopen maand (4500 km) al een paar keer de beschreven brandlucht in de auto gehad. Meestal in de bebouwde kom voor bijvoorbeeld een stoplicht, maar vorige week ook op een stuk van 20 kilometer provinciale weg met 105 km/u. Toen ik 115+ ging rijden was de geur weg, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Zijn er soortgelijke ervaringen of wordt het toch tijd voor een bezoek aan de dealer?
Plaats reactie

Terug naar “V40”