Karizma schreef:Daarvoor moet je je is verdiepen in de werking van een gps.
sequence schreef:Anders moet men maar wat google skills leren, over GPS is veel te lezen.
Klinkt nogal erg aanmatigend heren ! Het feit dat ik een vraag stel betekent kennelijk voor jullie dat ik niet op de hoogte zou zijn met de werking van navigatiesystemen en/of hoe de snelheid van een auto wordt bepaald.
En ter geruststelling: mijn google skills zijn als bovengemiddeld tot zeer goed te kwalificeren !
Maar om terug te komen op mijn vraag en de reacties daarop.
Dat een snelheidsmeter van een auto afwijkt is mij bekend, nog sterker dat is zelfs verplicht en gereglementeerd in
Regulation No 39 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE)
V.w.b. een navigatiesysteem: Dat deze in het algemeen nauwkeuriger
kunnen zijn is mij ook bekend echter zijn ze dat niet per definitie. Ze zijn n.l. niet primair ontworpen als meetmiddel om snelheden mee vast te stellen maar om een zeer nauwkeurige plaatsbepaling te geven !
Een navigatiesysteem zal altijd achter lopen met de werkelijkheid hetgeen vooral bij remmen en accelereren zichtbaar wordt, één van de redenen dat het nog steeds niet als bewijsmiddel wordt geaccepteerd om snelheidsovertredingen aan te vechten !
De nauwkeurigheid van navigatiesysteem m.b.t. de snelheidsweergave wordt ten onrechte vaak als absoluut bestempeld. Het feit dat het van oorsprong een militair systeem is zou dit rechtvaardigen. Onjuist, militaire navigatisystemen zijn vele malen complexer dan de 'tomtom' in de auto maar beschikken bovendien over veel meer ingebouwde sub-systemen om de noodzakelijke nauwkeurigheid ook te kunnen handhaven bij de ontvangst van minder dan het optimale aantal satellieten.
Kortom, de (absolute) juistheid van de snelheidsmeting door een civiel navigatiesysteem wordt zwaar overschat en daarom is het niet juist om stellingen te hanteren als: "mijn Km teller is (volgens de gps) juister met 18" 225/40 dan met de standaard 15" velgen."
Daar ging mijn vraag dan ook over. Jammer dat de discussie werd doodgeslagen met ad hominem argumenten........
V50-Mart schreef:ik snap niet dat sommigen nog de discussie willen aangaan omtrent de nauwkeurigheid van GPS.
De wetenschap dat niet elke discussie door
iedereen als zinvol wordt ervaren zou dat dan een reden moeten zijn om hem dan maar niet te voeren ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.