De auto's worden steeds slimmer, er kan steeds meer maar het wordt ook steeds ingewikkelder. Is Volvo wel op de goede weg?
Wanneer je op dit moment een nieuwe Volvo gaat uitzoeken krijg je een prachtige machine die vol zit met allerlei gadgets. Nu komt er zelfs internet in de auto en ik vraag me af of ik dat wel wil.
Voor mij is een Volvo een vervoermiddel dat me veilig van hot naar haar moet brengen. Passieve veiligheid doordat hij slim is gebouwd van Zweeds staal en actief door de nieuwste radarsystemen.
Dat vind ik allemaal prachtig zolang ik er niets aan hoef te doen.
Maar nu is er Sensus, een elektronisch deel van de auto waar ik van alles mee kan. Ik merk dat oudere nieuwe Volvorijders daar helemaal niet mee uit de weg kunnen! Die zijn nog opgegroeid met radio's waar twee draaiknoppen op zaten, een voor de zenders en de andere voor het volume.
Ik kan me voorstellen dat de jongere generaties, die opgroeien met smartfones en tablets dat allemaal prachtig vinden maar de gemiddelde mens boven de 50 heeft daar veel minder affiniteit mee.
Ik zou er voor willen pleiten dat Volvo van al z'n modellen ook een basisversie maakt. Die is niet alleen financieel aantrekkelijk maar houdt ook de oudere Volvorijder binnen de deur.
Vroeger kreeg je de sleuteltjes van je nieuwe auto en je kon zo wegrijden. Ik praat regelmatig met dealers en de verkopers zijn vaak uren kwijt met het uitleggen van alle nieuwe gadgets. En regelmatig komt de klant na een paar dagen terug met nog veel meer vragen. Ja ik weet dat alles ook in 'het boekje' staat maar zelfs dan is het voor veel mensen nog nauwelijks te begrijpen.
Ik merk zelfs dat mensen die tientallen jaren Volvo hebben gereden overstappen naar een ander merk omdat ze die auto's wél snappen.
Kortom, willen we al die gadgets wel of hoeft het allemaal niet zo nodig.
Willen we dat eigenlijk allemaal wel?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
Met welke auto is dat tegenwoordig niet meer zo Ben.., dit zelfde onderwerp werd toevallig 2 weken terug behandeld in topgear, was weer erg leuk gedaan 
En dan hoeft het niet eens over de gadgets te gaan, maar denk ook aan de nieuwe ontwerpstijl van Volvo, ja ze zijn mooi om te zien. Maar voor de echte Volvo die-hard is het natuurlijk geen echte Volvo...

En dan hoeft het niet eens over de gadgets te gaan, maar denk ook aan de nieuwe ontwerpstijl van Volvo, ja ze zijn mooi om te zien. Maar voor de echte Volvo die-hard is het natuurlijk geen echte Volvo...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik heb het niet over de looks Gerrit. dat is de discussie niet.
Het gaat mij om de al dan niet noodzakelijke gadgets waar er steeds meer van in een auto verschijnen.
Het gaat mij om de al dan niet noodzakelijke gadgets waar er steeds meer van in een auto verschijnen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
Ik vind gadgets wel leuk, maar koop er geen auto voor...
Mijn S80 heeft alle gadgets van Volvo aan boord, maar al die veiligheids systemen zijn vermoeiend, hoeven van mij niet. Sensus met bluetooth en tripcomputer zijn daarentegen wel handig.
Base uitvoering zonder gadgets is een heel goed idee
Mijn S80 heeft alle gadgets van Volvo aan boord, maar al die veiligheids systemen zijn vermoeiend, hoeven van mij niet. Sensus met bluetooth en tripcomputer zijn daarentegen wel handig.
Base uitvoering zonder gadgets is een heel goed idee
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 5th Gear member
Ik ben 23 jaar Ben, en ben opgegroeid met de nieuwste gadgets, maar met mijn SC-805 ben ik ruim tevreden. En de mobiel zit in een houder met zuignap aan de voorruit.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Waarom zou je niet "gewoon" net als vroegah zelf mogen en kunnen bepalen,
welke opties je besteld, ook op een basis versie.
Ik begrijp wel dat als gevolg daarvan, jouw auto misschien veel duurder kan/zal worden.
Om over het uiterlijk/model maar te zwijgen, want dat is helemaal een onbegonnen discussie.
welke opties je besteld, ook op een basis versie.
Ik begrijp wel dat als gevolg daarvan, jouw auto misschien veel duurder kan/zal worden.
Om over het uiterlijk/model maar te zwijgen, want dat is helemaal een onbegonnen discussie.
En dat was voor mij het belangrijkste aankoop argument.Ben schreef: ... Voor mij is een Volvo een vervoermiddel dat me veilig van hot naar haar moet brengen. Passieve veiligheid doordat hij slim is gebouwd van Zweeds staal en actief door de nieuwste radarsystemen.
...
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ik mag mijzelf ook 50 plusser noemen...
Het hangt er van af. Internet in de auto lijkt mij wel handig, daarentegen ben ik allergisch voor allerlei bliepjes en piepjes om je te waarschuwen.
Maar ook andere merken hebben dat. Om 1e versie van de multifunctionele knop op de middelconsole van de BMW 7 serie te bedienen, moest je een halve informatica expert zijn. Ook bij Top Gear staken ze daar de draak mee doordat door alle instellingen het wegrijden een halve dag duurde.
Ik waardeer mijn huidige S60 door de ergonomische opzet van het dashboard en door niet teveel onzin dingen.
Het hangt er van af. Internet in de auto lijkt mij wel handig, daarentegen ben ik allergisch voor allerlei bliepjes en piepjes om je te waarschuwen.
Maar ook andere merken hebben dat. Om 1e versie van de multifunctionele knop op de middelconsole van de BMW 7 serie te bedienen, moest je een halve informatica expert zijn. Ook bij Top Gear staken ze daar de draak mee doordat door alle instellingen het wegrijden een halve dag duurde.
Ik waardeer mijn huidige S60 door de ergonomische opzet van het dashboard en door niet teveel onzin dingen.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Die automatisch dimmende binnenspiegel vind ik het minst goede gadget,Johan s60 schreef:Ik vind al die gadgets prima zolang ze het maar blijven doen, bv de automatische binnen spiegel erg handig
en vooral bij achteruitrijden in het ..... donker.
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
mmmm, dat vind ik nu juist heeel prettig,
zo zie je maar weer!
zo zie je maar weer!
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Voor mij hoeft het eerlijk gezegd niet, mijn S90 heeft gelukkig cruise control, stoelverwarming en climate control. Verder lekker genieten van de smeuige 6 cilinder. Dat zijn gadgets genoeg voor mij.
En hoe staat het met al die gadgets over 10 jaar? Tegen die tijd is dat stokoude software.
En hoe staat het met al die gadgets over 10 jaar? Tegen die tijd is dat stokoude software.
@ Mart van der Steeg, zo zie je maar weer, één ieder kijkt door zijn/haar eigen ogen.
Dat betekent dat de ene bestuurder in donker erg goed kan zien bij heel weinig licht en de andere dan erg veel aan lichtsterkte tekort komt.
Dat betekent dat de ene bestuurder in donker erg goed kan zien bij heel weinig licht en de andere dan erg veel aan lichtsterkte tekort komt.
- Richo
- 4th Gear member
Ben ik behoort tot die "jongere" generatie en heb er zelf ook geen behoefte om dergelijke gadgets in mijn auto te hebben (de reden dat ik begonnen ben met een oldtimer)Ben schreef:De auto's worden steeds slimmer, er kan steeds meer maar het wordt ook steeds ingewikkelder. Is Volvo wel op de goede weg?
Wanneer je op dit moment een nieuwe Volvo gaat uitzoeken krijg je een prachtige machine die vol zit met allerlei gadgets. Nu komt er zelfs internet in de auto en ik vraag me af of ik dat wel wil.
Voor mij is een Volvo een vervoermiddel dat me veilig van hot naar haar moet brengen. Passieve veiligheid doordat hij slim is gebouwd van Zweeds staal en actief door de nieuwste radarsystemen.
Dat vind ik allemaal prachtig zolang ik er niets aan hoef te doen.
Maar nu is er Sensus, een elektronisch deel van de auto waar ik van alles mee kan. Ik merk dat oudere nieuwe Volvorijders daar helemaal niet mee uit de weg kunnen! Die zijn nog opgegroeid met radio's waar twee draaiknoppen op zaten, een voor de zenders en de andere voor het volume.
Ik kan me voorstellen dat de jongere generaties, die opgroeien met smartfones en tablets dat allemaal prachtig vinden maar de gemiddelde mens boven de 50 heeft daar veel minder affiniteit mee.
Ik zou er voor willen pleiten dat Volvo van al z'n modellen ook een basisversie maakt. Die is niet alleen financieel aantrekkelijk maar houdt ook de oudere Volvorijder binnen de deur.
Vroeger kreeg je de sleuteltjes van je nieuwe auto en je kon zo wegrijden. Ik praat regelmatig met dealers en de verkopers zijn vaak uren kwijt met het uitleggen van alle nieuwe gadgets. En regelmatig komt de klant na een paar dagen terug met nog veel meer vragen. Ja ik weet dat alles ook in 'het boekje' staat maar zelfs dan is het voor veel mensen nog nauwelijks te begrijpen.
Ik merk zelfs dat mensen die tientallen jaren Volvo hebben gereden overstappen naar een ander merk omdat ze die auto's wél snappen.
Kortom, willen we al die gadgets wel of hoeft het allemaal niet zo nodig.
Als ik het tot nu toe goed begrepen heb is de sensus toch een optie?
Behalve dat de elektronica binnen 10-15 jaar allemaal aan vervanging toe is, ben ik ook niet zo blij met de potentiële mogelijkheden die nadelig zijn voor de bestuurder. Enkele voorbeelden hiervan zijn virussen, track en trace (google, apple, microsoft etc. doen dit al), spam etc, deze 3 kom ik als eerste op en maak ik mij meteen de meeste zorgen om omdat een virus (en de rest) je auto helemaal kunnen verzieken (letterlijk en figuurlijk). De mogelijkheden van een virus in je auto zijn bijna grenzeloos maar de belangrijkste zijn het verwijderen van software en vernielen van hardware waardoor je opeens op de snelweg stil kan komen te staan of in het ergste geval je motor kan vernielen. Dit is geen fictie maar realiteit heb zelf in een fabriek gewerkt en daar is wel eens een hacker binnen geweest die flink schade heeft aangebracht aan de software wat de machines van slag afbrengt met alle gevolgen van dien (gelukkig had deze geen verstand van het proces maar een auto is heel stuk eenvoudiger). Realiseer me ook dat in de beginfase alles gescheiden is maar alles zal steeds verder met elkaar verbonden worden i.v.m. kosten (bijvoorbeeld dat de sensus en de boodcomputer 1 geheel worden)
kort gezegd ben ik geen fan van internet toegang in een auto en andere apparaten die mogelijk levensgevaarlijk worden als die gehackt worden.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Waarom ben ik het toch weer eens met Piet?lingsper schreef:Voor mij hoeft het eerlijk gezegd niet, mijn S90 heeft gelukkig cruise control, stoelverwarming en climate control. Verder lekker genieten van de smeuige 6 cilinder. Dat zijn gadgets genoeg voor mij.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Als een auto wordt ouder raakt is er niets meer up te daten en de raakt een auto in potentie onbruikbaar
(neem de navi van een 1997 V70, niets meer voor te koop)
(neem de navi van een 1997 V70, niets meer voor te koop)
Volvo for life
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Wat was er nou helemaal mis met de uitrusting van de 2 en 7 serie?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- PeerTronic
- 4th Gear member
Ik ben dol op gadgets. Zolang het allemaal maar werkt.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Allemaal leuk en aardig, dat gadget-gedoe, maar wat als het kapot is, in storing raakt of wat weet ik? Dan ben je wel enigzins aan de beurt, in financiële zin dus.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dit is een onderwerp waar ik helemaal op leeg zou kunnen lopen maar ik zal het toch maar zo beperkt mogelijk houden.
Ik denk niet dat het een vraag specifiek Volvo betreft maar dat je af kunt vragen of de autofabrikanten in het algemeen wel op de goede weg zijn. Ja en nee. Tot op zekere hoogte ja als het om veiligheidsondersteunende voorzieningen gaat. Echter het lijkt erop dat ze tot doel verheven zijn in die zin dat ze meer en meer het zelf nadenken van de bestuurder naar de achtergrond verdringen waardoor er het gevaar dreigt dat men er blindelings op gaat vertrouwen en het een vals gevoel van veiligheid gaat geven.
Nee als de voorzieningen, 'gadgets', niet meer intuïtief te bedienen zijn. En dat weet ik uit ervaring, dat zijn vele al lang niet meer, Ze leiden af van het verkeer. De bestuurder van een auto is geen geluidstechnicus die pauzeloos het geluid moet bijregelen zoals bij live-concerten. Een auto is ook geen internetcafé. Als info in front op het instrumentenpaneel voor me een decent overzicht, van de relevante zaken: snelheid, toerental, oliedruk, olietemp. , koelvloeistoftemp., brandstof voorraad. Geen fluorescerende lichtreclames waarmee ik middels draai of drukknoppen op het stuur allerlei volkomen irrelevante zaken kan oproepen. Gewoon klokken dus !
Jongere generaties groeien inderdaad op met smartphones en tablets maar dat ze er daardoor ook meteen alles van zouden begrijpen is zwaar overtrokken ! Ik ben ook behoorlijk actief op een forum over smartphones
en alleen al de vragen over de instellingen en de mogelijkheden spreken voor wat dat betreft al boekdelen. ja, whatsappen en gamen kunnen ze er allemaal wel mee maar als je zo'n jongeling vraagt laat eens zien wat die smartphone allemaal kan en hoe je dat allemaal instelt dan blijkt de de phone stukken 'smarter' te zijn dan de bezitter ! Niets is leuker dan een technisch gesprek met een willekeurige verkoper of verkoopster in een winkel vooral als je al bij voorbaat wordt ingeschat als 'daar heb je weer zo'n bejaarde die zo nodig ook een smartphone moet'.
En auto's ..... daarbij is het echt niet anders. In mijn vriendenkring bewegen zich ook allerlei jonge mensen. 'Nou laat het maar eens even zien waar het allemaal voor dient !' 'En waar is dit knopje voor ?''Hé, geinig deze kun je draaien, indrukken en uittrekken, wat is dat ?' 20.000 km verder weten ze het antwoord nog stééds niet ! Nou ja, niet ....... 3 van de 400 functies die dat stukje multifunctioneel vernuft verbergt hebben ze dan onder de knie. Bij een stilstaande auto, dat wel natuurlijk. (gelukkig maar dat Volvo's een veelvoud van 20.000 km meegaan !)
Dat jonge mensen het allemaal beter zouden begrijpen ? Onzin, wél sneller in het algemeen en dat is inderdaad deels te verklaren doordat ze niet alles van scratch af hoeven te leren maar ook doordat naarmate je ouder wordt je steeds meer tijd nodig hebt om je dingen eigen te maken. Niks nieuws onder de zon want dat is al heel lang geleden door wetenschappers die zich daarmee bezighouden vastgesteld !
Zitten we nu allemaal te wachten op al die 'gadgets' ? Ook hier weer ja en nee.
Nee, als je gezonde verstand gebruikt en je afvraagt heb ik het echt nodig, wat is de meerwaarde en wat kost het ?
Ja, als je blindelings laat verleiden door de marketingstrategen die je er o zo handig van weten te overtuigen dat zonder niet te leven valt. En dat is wel iets waar zeker veel jonge mensen gewoon intrappen want anders kan ik het niet noemen. Het soort koperspubliek is gewoon heel erg gewijzigd. Het komt vaak op me over alsof men niet meer zo kritisch is. De fabrikanten maken en leveren het en dus .......... is het noodzakelijk en moet je het hebben lees: moet het in de auto zitten !
Nou het zal duidelijk zijn dat het voor mij allemaal niet hoeft. Inderdaad een basisversie die je helemaal zelf aan kunt kleden heeft verreweg mijn voorkeur. Nu wordt het me opgedrongen. We kennen allemaal wel de voorbeelden van als je in car-configurator een optie aanvinkt dat die een eind verder weer wordt uitgevinkt omdat hij niet samen kan met pakket X of i.c.m. met optie Y.
W.t.f., moet het nu mijn auto worden of die van de verkoper ?
Ik eindig hier maar mee:
In vroeger dagen bleef er wel eens handel staan. De sombere verkoper troostte zich dan met het cliché: "Ach, de koper loopt al rond, hij heeft me alleen nog niet gevonden." Uit die tijd stammen ook de sombere woorden: "Met een witte blijf je zitten", maar tegenwoordig is men slimmer en worden de wildste plannen bedacht.
Er wordt gebrein stormt, er zijn creatieve seminars, brown paper sessies. Daarna gaat het hele bataljon aan marketeers, analysers, product development managers en hoe al die Nima gerelateerde fenomenen ook mogen heten, er over heen. Die tonnen kosten voorbereidende campagnes dienen dan alleen maar om een kopersprofiel van de nog te verwerkelijken consumenten te kaderen. Eerst wordt het product bedacht. Daarna wordt gezorgd voor een bijpassende consument. Gemaakt dus. Als er dan unaniem is besloten wat voor soort sukkels de ideale doelgroep vormt voor de nieuwe, revolutionaire smartphone waarmee de eigenaar zich ook nat kan scheren, die de hond te eten geeft en de kinderen op tijd in bed stopt, dan komen de zwaargewichten van de reclamebureaus in actie.
Tegen een uurloon overigens dat je je niet kunt voorstellen. (vroeger, in Italiaanse lires waren die tarieven helemaal fenomenaal)
Denkdrang werkt. Omdat de mens, dus ook u beste lezer, er erg gevoelig voor is om zich te onderscheiden én …….. omdat hebzucht een heel elementair gegeven is. Het is alleen aan ons in hoeverre het hele circus aan ons voorbij laat trekken om er vervolgens alleen de leukste kunstjes uit te halen. Kijk, lééf en geniet, máár ………………..laat je niet denken!
Rob
Ik denk niet dat het een vraag specifiek Volvo betreft maar dat je af kunt vragen of de autofabrikanten in het algemeen wel op de goede weg zijn. Ja en nee. Tot op zekere hoogte ja als het om veiligheidsondersteunende voorzieningen gaat. Echter het lijkt erop dat ze tot doel verheven zijn in die zin dat ze meer en meer het zelf nadenken van de bestuurder naar de achtergrond verdringen waardoor er het gevaar dreigt dat men er blindelings op gaat vertrouwen en het een vals gevoel van veiligheid gaat geven.
Nee als de voorzieningen, 'gadgets', niet meer intuïtief te bedienen zijn. En dat weet ik uit ervaring, dat zijn vele al lang niet meer, Ze leiden af van het verkeer. De bestuurder van een auto is geen geluidstechnicus die pauzeloos het geluid moet bijregelen zoals bij live-concerten. Een auto is ook geen internetcafé. Als info in front op het instrumentenpaneel voor me een decent overzicht, van de relevante zaken: snelheid, toerental, oliedruk, olietemp. , koelvloeistoftemp., brandstof voorraad. Geen fluorescerende lichtreclames waarmee ik middels draai of drukknoppen op het stuur allerlei volkomen irrelevante zaken kan oproepen. Gewoon klokken dus !
Jongere generaties groeien inderdaad op met smartphones en tablets maar dat ze er daardoor ook meteen alles van zouden begrijpen is zwaar overtrokken ! Ik ben ook behoorlijk actief op een forum over smartphones
en alleen al de vragen over de instellingen en de mogelijkheden spreken voor wat dat betreft al boekdelen. ja, whatsappen en gamen kunnen ze er allemaal wel mee maar als je zo'n jongeling vraagt laat eens zien wat die smartphone allemaal kan en hoe je dat allemaal instelt dan blijkt de de phone stukken 'smarter' te zijn dan de bezitter ! Niets is leuker dan een technisch gesprek met een willekeurige verkoper of verkoopster in een winkel vooral als je al bij voorbaat wordt ingeschat als 'daar heb je weer zo'n bejaarde die zo nodig ook een smartphone moet'.
En auto's ..... daarbij is het echt niet anders. In mijn vriendenkring bewegen zich ook allerlei jonge mensen. 'Nou laat het maar eens even zien waar het allemaal voor dient !' 'En waar is dit knopje voor ?''Hé, geinig deze kun je draaien, indrukken en uittrekken, wat is dat ?' 20.000 km verder weten ze het antwoord nog stééds niet ! Nou ja, niet ....... 3 van de 400 functies die dat stukje multifunctioneel vernuft verbergt hebben ze dan onder de knie. Bij een stilstaande auto, dat wel natuurlijk. (gelukkig maar dat Volvo's een veelvoud van 20.000 km meegaan !)
Dat jonge mensen het allemaal beter zouden begrijpen ? Onzin, wél sneller in het algemeen en dat is inderdaad deels te verklaren doordat ze niet alles van scratch af hoeven te leren maar ook doordat naarmate je ouder wordt je steeds meer tijd nodig hebt om je dingen eigen te maken. Niks nieuws onder de zon want dat is al heel lang geleden door wetenschappers die zich daarmee bezighouden vastgesteld !
Nee, als je gezonde verstand gebruikt en je afvraagt heb ik het echt nodig, wat is de meerwaarde en wat kost het ?
Ja, als je blindelings laat verleiden door de marketingstrategen die je er o zo handig van weten te overtuigen dat zonder niet te leven valt. En dat is wel iets waar zeker veel jonge mensen gewoon intrappen want anders kan ik het niet noemen. Het soort koperspubliek is gewoon heel erg gewijzigd. Het komt vaak op me over alsof men niet meer zo kritisch is. De fabrikanten maken en leveren het en dus .......... is het noodzakelijk en moet je het hebben lees: moet het in de auto zitten !
Nou het zal duidelijk zijn dat het voor mij allemaal niet hoeft. Inderdaad een basisversie die je helemaal zelf aan kunt kleden heeft verreweg mijn voorkeur. Nu wordt het me opgedrongen. We kennen allemaal wel de voorbeelden van als je in car-configurator een optie aanvinkt dat die een eind verder weer wordt uitgevinkt omdat hij niet samen kan met pakket X of i.c.m. met optie Y.
Ik eindig hier maar mee:
In vroeger dagen bleef er wel eens handel staan. De sombere verkoper troostte zich dan met het cliché: "Ach, de koper loopt al rond, hij heeft me alleen nog niet gevonden." Uit die tijd stammen ook de sombere woorden: "Met een witte blijf je zitten", maar tegenwoordig is men slimmer en worden de wildste plannen bedacht.
Er wordt gebrein stormt, er zijn creatieve seminars, brown paper sessies. Daarna gaat het hele bataljon aan marketeers, analysers, product development managers en hoe al die Nima gerelateerde fenomenen ook mogen heten, er over heen. Die tonnen kosten voorbereidende campagnes dienen dan alleen maar om een kopersprofiel van de nog te verwerkelijken consumenten te kaderen. Eerst wordt het product bedacht. Daarna wordt gezorgd voor een bijpassende consument. Gemaakt dus. Als er dan unaniem is besloten wat voor soort sukkels de ideale doelgroep vormt voor de nieuwe, revolutionaire smartphone waarmee de eigenaar zich ook nat kan scheren, die de hond te eten geeft en de kinderen op tijd in bed stopt, dan komen de zwaargewichten van de reclamebureaus in actie.
Tegen een uurloon overigens dat je je niet kunt voorstellen. (vroeger, in Italiaanse lires waren die tarieven helemaal fenomenaal)
Denkdrang werkt. Omdat de mens, dus ook u beste lezer, er erg gevoelig voor is om zich te onderscheiden én …….. omdat hebzucht een heel elementair gegeven is. Het is alleen aan ons in hoeverre het hele circus aan ons voorbij laat trekken om er vervolgens alleen de leukste kunstjes uit te halen. Kijk, lééf en geniet, máár ………………..laat je niet denken!
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Richo
- 4th Gear member
dit noemt met neurotypisch gedraggsx750r schreef:Dit is een onderwerp waar ik helemaal op leeg zou kunnen lopen maar ik zal het toch maar zo beperkt mogelijk houden.
Ik eindig hier maar mee:
Rob

ben toch altijd van mening geweest dat men niet zover moet denken als de buurman die een nieuwe/2de hands auto koopt die beter/nieuwer is als die van jou want daar draait het uiteindelijk om (dit is de 1ste stap naar een nieuwer aankoop voor veel mensen). Daarnaast de opties die bij een auto zitten vindt ik vaak veel te veel om uit te kunnen kiezen en vond ik het vroeger principe van voertuigen toch wel aantrekkelijk (kijk maar de 200 serie waar je DL, GL, GLE en turbo uitvoering uit als modellen had). Je had niet te veel poespas en had toch een redelijke keuze aan uitvoeringen, maar op vandaag kan je een basis uitvoering kiezen en daarna nog 10x zoveel customize aan je auto. Nu vraag ik me af, is dit wel nodig mensen? Hebben wij als consument hier nu eindelijk om gevraagd of is dit een manier vanuit de fabrikant om goedkoper te werken en de luxe die weggehaald is uit de "basis" modellen aan mensen voor een meerprijs aan te "smeren". Wat zat er vroeger in de basismodellen? Ben op dit moment in het bezit van de meeste luxe uitvoering van de 260 serie, heb me niet verdiept in de andere uitvoeringen. Nu vraag ik me af wat het prijs verschil was tussen de DL en de GLE/turbo uitvoering, is deze namelijk net zo groot als tussen de momentele Kinetic (volledig basic) en de summun (maximaal haalbare options)? Ga misschien te ver OT maar het is denke nwaard in mijn ogen.
als afsluiter, al het onderzoek kost geld en het moet allemaal terugverdiend worden.
Mazda 3 2010 131.549