Heeft er al iemand gereden met de 9 bak?
Nee !
Eventjes afwachten dan.
Ik weet dat de 8 bak actie, BMW geen windeieren heeft gelegd.
Met de juiste schakelmomenten kan je een auto met minder vermogen toch leuk laten rijden.
Over versnellingsbakken
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4277
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
De ingenieurs van ZF kennen dat probleem van het pendelen heus wel. Zelfs die van Getrag kennen het, wees maar gerust.
De ZF 8-traps past niet in een voorwielaandrijver met dwarsgeplaatste motor. Die nieuwe 9-traps zou daarvoor wel bedoeld zijn.
Negen versnellingen, dat is haast een CVT. Die heeft de nare gewoonte om bij gas geven meteen hoog in de toeren te gaan, op zoek naar het maximum koppel. Om dat te counteren past men de sturingssoftware aan. Zo heeft Audi op z'n multitronic voorgeprogrammeerde verhoudingen, zodat je als bestuurder nog wel wat controle houdt, en de motor niet meteen hoog in de toeren gaat, wat als onaangenaam wordt ervaren door het geluidsniveau en mogelijk extra trillingen. Deze gevolueerde multitronic en de ZF 9-traps bereiken zo met verschillende techniek een gelijkaardig resultaat.
En dan nu afwachten tot Volvo details vrijgeeft van de nieuwe VEA-aandrijflijnen : welke fabrikant wordt het, welke waarden qua verbruik, prestaties en CO² mogen we verwachten...
M.i. moeten we voor antwoorden toch nog tot het najaar wachten.
De ZF 8-traps past niet in een voorwielaandrijver met dwarsgeplaatste motor. Die nieuwe 9-traps zou daarvoor wel bedoeld zijn.
Negen versnellingen, dat is haast een CVT. Die heeft de nare gewoonte om bij gas geven meteen hoog in de toeren te gaan, op zoek naar het maximum koppel. Om dat te counteren past men de sturingssoftware aan. Zo heeft Audi op z'n multitronic voorgeprogrammeerde verhoudingen, zodat je als bestuurder nog wel wat controle houdt, en de motor niet meteen hoog in de toeren gaat, wat als onaangenaam wordt ervaren door het geluidsniveau en mogelijk extra trillingen. Deze gevolueerde multitronic en de ZF 9-traps bereiken zo met verschillende techniek een gelijkaardig resultaat.
En dan nu afwachten tot Volvo details vrijgeeft van de nieuwe VEA-aandrijflijnen : welke fabrikant wordt het, welke waarden qua verbruik, prestaties en CO² mogen we verwachten...
M.i. moeten we voor antwoorden toch nog tot het najaar wachten.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4277
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Weet iemand dit : een Geartronic is adaptief, past zich een beetje aan aan je rijgedrag.
Is deze functie gekoppeld aan de autosleutel, zoals het zetel- en spiegelgeheugen ? Want mijn vrouw rijdt toch helemaal anders dan ik...
Is deze functie gekoppeld aan de autosleutel, zoals het zetel- en spiegelgeheugen ? Want mijn vrouw rijdt toch helemaal anders dan ik...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Nee aan hoe jij het gas pedaal intrapt.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4277
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Wordt het adaptieve dan een mengelmoes van hoe ik en hoe mijn vrouw het gas intrappen, ook al gebruiken we elk onze eigen autosleutel ?Laguna-S60 schreef:Nee aan hoe jij het gas pedaal intrapt.
Wij gebruiken de auto beiden, wellicht rij ik wat meer. Het geheugen voor de zetels en de spiegels is derhalve voor ons heel makkelijk, ik vroeg me af of de sturing van de Geartronic ook met dergelijke individuele instellingen per sleutel werkt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 18:59
Volvo heeft een behoorlijke historie van leveranciers als het gaat om de automaten. Zover ik weet had de 200 serie bakken van de Amerikaanse Borg Warner. Ook had men ze van ZF in de 400 serie liggen, een 4 traps bak. Uiteraard niet te vergeten de CVT/Variomatic voor de 66 en 300 serie, welke door Volvo zelf in het Belgische St. Truiden werd geproduceerd. Dan nog de door Volvo genaamde HTA (CVT) met de snaar van VDT (Van Doorne's Transmissie) uit Tilburg. VDT werd overgenomen door Bosch.
Vandaag de dag is Aisin Warner de leverancier voor de automaten met koppelomvormer, dus de bakken uit de 850, S70, V70, S40, V40, S60, S80, C70, S40/V50/c30, XC90, XC60, XC70.
In de vorige generatie S40/V50/C30/C70 kon op de tweeliter (Peugeot) diesel van 136 PK een 6 traps Powershift automaat met dubble natte platenkoppeling geleverd worden. Dus voorbehouden aan de dieselmotor. Deze bak werd geleverd door Getrag, een Duitse bakkenbouwer en een volle dochter van Ford. Kennelijk doet de bak het goed, hij is nu leverbaar op alleen de benzinemotoren op de T3, T4, T5 van de XC60, S60/V60, V70 en S80. Op de nieuwe V40 is hij beschikbaar op de T4 en T3. Omdat Getrag van Ford is verklaart dit meteen waarom de Powershift geleverd wordt op de Ford motoren in de diverse Volvo's. De T5 in de V40 is een echte Volvo vijfcilinder en heeft de 6 traps Geartronic.
Ikzelf heb nu de tweede S60 T5 Summum met Powershift en ik ben er erg tevreden over. Jammer is dat op het modeljaar 2014 de optie schakelpaddles aan het stuurwiel uitgerekend op de T5 Powershift niet leverbaar is.....
Vandaag de dag is Aisin Warner de leverancier voor de automaten met koppelomvormer, dus de bakken uit de 850, S70, V70, S40, V40, S60, S80, C70, S40/V50/c30, XC90, XC60, XC70.
In de vorige generatie S40/V50/C30/C70 kon op de tweeliter (Peugeot) diesel van 136 PK een 6 traps Powershift automaat met dubble natte platenkoppeling geleverd worden. Dus voorbehouden aan de dieselmotor. Deze bak werd geleverd door Getrag, een Duitse bakkenbouwer en een volle dochter van Ford. Kennelijk doet de bak het goed, hij is nu leverbaar op alleen de benzinemotoren op de T3, T4, T5 van de XC60, S60/V60, V70 en S80. Op de nieuwe V40 is hij beschikbaar op de T4 en T3. Omdat Getrag van Ford is verklaart dit meteen waarom de Powershift geleverd wordt op de Ford motoren in de diverse Volvo's. De T5 in de V40 is een echte Volvo vijfcilinder en heeft de 6 traps Geartronic.
Ikzelf heb nu de tweede S60 T5 Summum met Powershift en ik ben er erg tevreden over. Jammer is dat op het modeljaar 2014 de optie schakelpaddles aan het stuurwiel uitgerekend op de T5 Powershift niet leverbaar is.....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 18:59
In aanvulling op mijn vorige stukje over de automaten denk ik te weten waarom de fabrikanten steeds meer versnellingen toevoegen aan hun automatische versnellingsbakken. De huidige (zowel diesel als benzine) motoren, en dan vooral de gedownsizde exemplaren, leveren het maximale koppel vaak al tussen de 1500 en 2100 toeren. In dit toerengebied is het verbruik het laagste. Om de motor in dit gebied te houden heb je veel stappen nodig. Kijk in de vrachtwagenwereld met de grote dieselmotoren. Het is gewenst om in het groene gebied van de toerenteller te blijven. Je moet dus schakelen binnen dit groene gebied met het hoogste koppel en het daarbij behorende laagste verbruik. Dus optrekken in de eerste versnelling en doortrekken tot aan het einde van het groene gebied en vervolgens doorschakelen naar de tweede versnelling levert een toerenteller op welke exact aan het begin van het groene vlak staat. Dus elke volgende stap komt steeds uit in het groene gebied van de toerenteller. Dit kun je ook altijd mooi zien in de diagrammen van motorkarakteristiek. De koppelkromme en de tegenovergestelde boog van het verbruik hebben de piek (max. koppel) en het dal (verbruik) exact tegenover elkaar liggen. Dus bij het toerental waarbij het hoogste koppel geleverd wordt hoort het laagste verbruik.
Uiteindelijk gaat het erom om een lage uitstoot (lees verbruik) en dito label (A-B-C) te verkrijgen. Altijd weer de belasting (BPM) op auto's en brandstof (accijns en BTW) welke een deel van het rijgenot wegkaapt!!!
Uiteindelijk gaat het erom om een lage uitstoot (lees verbruik) en dito label (A-B-C) te verkrijgen. Altijd weer de belasting (BPM) op auto's en brandstof (accijns en BTW) welke een deel van het rijgenot wegkaapt!!!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21108
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
AW-bakken zijn ook geleverd in de 900- en S/V90-serie.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21091
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Er zijn meer fabrikanten die met 9 traps komen een verbruik van 5.3/100km voor een 252pk sterke 6cyl diesel is best knap.
De automaat kan tot 1000nm koppel hebben.
http://www.autoweek.nl/nieuws/24194/mer ... djes-erbij
De automaat kan tot 1000nm koppel hebben.
http://www.autoweek.nl/nieuws/24194/mer ... djes-erbij
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het moet niet gekker worden: veel schakelen met een automaat. Waarom?
Dat gehik en (zachtjes) schudden bij het schakelen is helemaal niks.
De enige leuke echte automaat in mijn ogen was die van een DAF: een truttenschudder met jarretels. Oneindig aantal versnellingen.
De enige auto die langzaam en geleidelijk harder ging rijden, terwijl het toerental van de motor gelijktijdig langzaam naar beneden ging.
Dat gehik en (zachtjes) schudden bij het schakelen is helemaal niks.
De enige leuke echte automaat in mijn ogen was die van een DAF: een truttenschudder met jarretels. Oneindig aantal versnellingen.
De enige auto die langzaam en geleidelijk harder ging rijden, terwijl het toerental van de motor gelijktijdig langzaam naar beneden ging.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19