Volvo V40 D2 R-Design Passion Red

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
automaiti
2nd Gear member

Even schrikken vanmorgen. Barst van ruim 10 CM in de vooruit vanaf linker A-stijl. Dat wordt een snelle vervanging van de voorruit. Oorzaak vooralsnog onduidelijk. Niets gemerkt van steentje of iets dergelijks. Ook geen sterretje te zien.
1-3-13: Volvo V40 D2 R-Design, Passion Red, Introline, Winterline, BLIS, Premium Sound, Automatich dimbare binnenspiegel, in hoogte verstelbare passagierstoel met lendensteun, zonder model- en typeaanduiding
HarroJansen

Dat is balen.
automaiti
2nd Gear member

foto's. Mijn partner kwam toevallig monteur van ruitenservice binnen en die dacht toch aan een minuscuul putje (kiezelsteentje) waarbij dat, omdat het dicht bij A-Stijl zit, door de temperatuurwisselingen dan toch tot zo'n barst kan leiden. Gevalletje van pech hebben dus. Enfin wordt wel opgelost via verzekering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1-3-13: Volvo V40 D2 R-Design, Passion Red, Introline, Winterline, BLIS, Premium Sound, Automatich dimbare binnenspiegel, in hoogte verstelbare passagierstoel met lendensteun, zonder model- en typeaanduiding
yekke63
1st Gear member

Das jammer van je voorruit, maar ik vind jouw V40 in het rood zeer goed meevallen en heb je me met de foto's doen twijfelen om mijn bestelling om te zetten naar een rode. ](*,)
lint
Geartronic member

Dat is pech, die scheur in je voorruit maar wordt weer snel vervangen lees ik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MHL
2nd Gear member
Contacteer:

Vraagje over de spiegels... Klappen die automatisch in als je de auto met de afstandsbediening dicht doet? En klappen ze uit als je de auto ontgrendel.
Volvo - For Life
Jeroen C
3rd Gear member

Ja, bij mij wel

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
LightStar
4th Gear member

MHL schreef:Vraagje over de spiegels... Klappen die automatisch in als je de auto met de afstandsbediening dicht doet? En klappen ze uit als je de auto ontgrendel.
Kun je instellen ;)
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
MHL
2nd Gear member
Contacteer:

LightStar schreef:
MHL schreef:Vraagje over de spiegels... Klappen die automatisch in als je de auto met de afstandsbediening dicht doet? En klappen ze uit als je de auto ontgrendel.
Kun je instellen ;)
Oeh, nice!

Voor de rest een schitterende uitvoering die je hier in het topic staat.
automaiti
2nd Gear member

Jawel inderdaad, spiegels klappen automatisch in bij vergrendeling. Wel instellen. Wat even wennen is, is dat bij het openen van de betuurdersdeur de overige deuren niet worden ontgrendeld, pas na 30 seconden of zo. Via de ontgrendelingsknop in de deur of via de sleutel kan je alle deuren vrij geven. De ruit wordt volgende week vervangen. Hoop dat het voorlopig bij een ruit blijft. Trouwens super tevreden over service Bangarage Amstelveen. Die weten nog wat een klantrelatie behelst.
tweemeter
1st Gear member
Contacteer:

Prachtig, weet ik weer dat ik de juiste kleur heb besteld ;-).
Saab 900: the car that nice people drive.
www.tweemeter.nl
HakanC
3rd Gear member

Staat niet verkeerd rood + R-Design ;) Veel plezier ermee!
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
automaiti
2nd Gear member

Zo, vandaag de eerste wasbeurt en stofzuigen. Klaar voor een heerlijke rit morgen naar Zuid Limburg. Zal komende week een review delen over 400 km V40 D2 R-design. Wat blijft dit een heerlijke auto, nu al....alleen staat de voorruit nog steeds in backorder. Enfin, ze vinden het bij Bangarage Amstelveen ook vervelend, maar ruit moet nu uit Zweden komen...we zijn al bijna gewend aan de barst van 20 cm in onze linker ooghoek.
JosP
3rd Gear member

automaiti schreef:Jawel inderdaad, spiegels klappen automatisch in bij vergrendeling. Wel instellen. Wat even wennen is, is dat bij het openen van de betuurdersdeur de overige deuren niet worden ontgrendeld, pas na 30 seconden of zo. Via de ontgrendelingsknop in de deur of via de sleutel kan je alle deuren vrij geven. De ruit wordt volgende week vervangen. Hoop dat het voorlopig bij een ruit blijft. Trouwens super tevreden over service Bangarage Amstelveen. Die weten nog wat een klantrelatie behelst.
Hoe bedoel je? Bij mij gaan alle deuren tegelijk van de vergrendeling en dit is ook instelbaar in het menu. Of begrijp ik je verkeerd?
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
automaiti
2nd Gear member

@josP: de situatie die ik beschrijf is vanuit het interieur van de auto. Open je je bestuurdersportier en wil je bijv. van de achterbank iets halen dan is het linkerachterportier nog op slot. Dat geldt voor alle portieren.
Jeroen C
3rd Gear member

Dat is bij mij niet zo, zal wel iets met instellingen te maken hebben.

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
JosP
3rd Gear member

Bij mij is dit ook niet zo. Ik heb het echter niet zo ingesteld staan dat bij het rijden de portieren automatisch vergrendelen. Maakt dit het verschil?
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Rutgerv40
2nd Gear member

keyless driving --> klacht weg ;)
automaiti
2nd Gear member

Volvo V40 D2 R-design review
Tijdens het paasweekend onze Volvo V40 D2 R-Design eens even goed aan de tand kunnen voelen tijdens een weekendje Maastricht. Uit en thuis zo’n 450 km gereden en een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Ik kan wel zeggen dat ik stevig heb doorgereden en hem af en toe even flink op de staart heb getrapt. Je wilt toch wel even het potentieel leren kennen van deze heerlijke 1.6 diesel. Inderdaad heerlijk…wat een souplesse heeft deze motor. In het Nederlandse verkeer kom je echt niets tekort. Ik heb de afgelopen 4 jaar zo’n 3-4 keer per jaar het ritje Randstad – Maastricht mogen afleggen met een BMW 318D Touring en, geloof het of niet, de Volvo doet er voor wat de gemiddelde “driveability” betreft niet voor onder. Hieronder ga ik wat meer specifiek in op een aantal onderdelen van deze geweldige auto.

Motor en versnellingsbak
Weliswaar moet er in de lagere regionen wel wat meer geschakeld worden om vlot met het verkeer mee te komen maar vanaf 100-120 km/u pakt de motor goed op in zijn zesde versnelling en is er voldoende reserve voorhanden om, bijna onopgemerkt, te versnellen naar 160-170 km/u. En daarbij hoor je de motor nauwelijks en spelen banden- en windgeruis een bescheiden rol op de achtergrond. Je komt in het gemiddelde Nederlandse verkeer dus absoluut niets tekort met deze zuinige maar toch voldoende krachtige motor. De optimale verhouding tussen vermogen en koppel is beschikbaar bij pakweg 1750 – 2750 toeren.
De zesbak schakelt exact en licht. De versnellingen zijn trefzeker te vinden en de bak kent een korte slag. Een heerlijke soepele bak. In tegenstelling tot wat er in het instructieboekje staat (wegrijden in z’n 2) rijd ik de eerste meters gewoon in z’n 1 weg. Geen problemen daarbij. Toegegeven, nu is die 1e versnelling wel ultrakort.

Wegligging, veercomfort en besturing
Ik zij het al een beetje in mijn introductie. Deze Volvo V40 R-design doet wat mij betreft op het gebied van “driveability” weinig onder voor de enorme fijne BMW 318D touring. Een auto waar wij helaas, na een total loss, vroeger dan gepland afscheid van moesten nemen.
Op zo’n traject Randstad-Maastricht dat ik al zo vaak gereden heb ken je dus zo langzamerhand wel bepaalde bochten waarbij je vanuit de BMW ervaring weet dat je daar met forse snelheid (lees: hoger dan het waarschuwingsbord aangeeft) doorheen kan. Welnu, de Volvo doet daar niet voor onder. Onderstel geeft geen krimp, auto stuurt feilloos in, is goed in de bocht te zetten en komt er weer feilloos neutraal uit. Vertrouwenwekkend dit schaap in wolfskleren.
De stuurreacties zijn ook lekker direct, licht bij het parkeren maar met voldoende gevoel en reactie bij de hogere snelheden. Stuurwiel ligt goed in de hand en ziet er ook nog eens prachtig uit.
De vering/demping is prima in orde. Wat korte oneffenheden komen wel wat door in het interieur maar op de snelweg is vering/demping dik in orde. Daarbij is het onderstel wars van bijgeluiden.

Zitcomfort
Ik was de BMW sportstoelen gewend maar ik moet zeggen de Volvo stoelen bevallen uitstekend. Voldoende grip en ondersteuning op het zitvlak en rugleuning, waarbij ik denk dat de deels nubuck bekleding daar ook zijn positieve bijdrage aan levert. Als onderdeel van het winterpakket beschikt de auto over verwarmbare voorstoelen. Wat een heerlijkheid is dat, je wilt nooit meer zonder. Ook hebben we gekozen voor een in hoogte verstelbare passagiersstoel. Wel jammer is dat deze stoel geen kantelfunctie kent en dat deze ook niet leverbaar is.
De achterbank is ruim voldoende voor 2 personen. Een 3e persoon is aldaar geen optie. De achterbank heeft een wat meer actieve zit (zeg maar je zit minder onderuitgezakt). Afhankelijk van de voorpassagiers is de beenruimte toereikend. De instap naar achteren door de relatieve smalle deuren is voor langere mensen wat lastig.

Verwarming en ventilatie
Tja dan merk je weer dat je in een Zweeds product rijdt. Starten lopen en warm zou ik bijna zeggen. Hiervoor hadden we tijdelijk een Peugeot 508 SW en daar duurde het een eeuwigheid voordat die balzaal op wielen was verwarmd. De verwarming staat eigenlijk altijd in de autostand en doet zijn werk uitstekend. De afgelopen periode ook nog baat gehad bij de verwarmbare voorruit. Nooit meer krabben…(behalve de zijruiten dan). Een warme auto met het zonnetje er flink op hebben we ook al gehad en dan zie je dat ook de airco-capaciteit helemaal niets te wensen over laat. En dat allemaal in relatieve rust met een bescheiden ventilatiegeluid.

Opbergruimte en kofferruimte
Door de hele auto heen toch meer dan voldoende plekken voor spullen. De opbergzakken aan de voorkant van de stoelen zie je zowat over het hoofd bijv. De kaartenbakken voorportieren zijn net niet helemaal geschikt voor de wat grotere wegenkaarten. Opbergruimte tussen stoelen is prima en daar zitten ook de nodige aansluitingen voor oplader telefoon en USB. Ook de bekerhouder is bij geen bekergebruik een opbergruimte en doet dienst als plek voor de smart Phone wanneer Flitsmeister wordt gebruikt of voor additionele navigatie via bijv. google maps.
Over de bagageruimte is veel gezegd en geschreven. Voor een zogenaamde objectieve vergelijking wordt de inhoud in liters uitgedrukt maar ik denk dat toch ook vooral de vorm van de bak medebepalend is voor het praktisch gebruik. Er gaan met gemak 2 forse Samsonite koffers mee (rechtopstaand) en dat gaat de klep inclusief hoedeplank nog dicht. Rondom blijft dan nog plek voor wat kleine tasjes e.d.
Hierbij teken ik wel aan dat we bewust niet hebben gekozen voor de laadvloer op 2 niveaus. Leuk dat je dan een vlakke laadvloer creëert met de achterbank naar voren geklapt maar het vreet de diepte (± 10 cm) weg uit je kofferbak. Daarnaast is het frame waarop de laadvloer rust ook nog eens een ruimtevreter. Mijn advies, niet doen, want het gaat echt ten koste van het praktisch nut van je kofferruimte. Wel een aanrader is een opbergnetje aan de linkerkant van de bagageruimte. Had er eigenlijk standaard op moeten zitten. Handig voor doekje, flesjes etc.

RTI Navigatie, Sensus, multimedia en Premium Sound
Het Volvo Navigatiescherm van 7 inch is op de juiste hoogte geplaatst met een goede resolutie. Navigatie verloopt in de meeste gevallen via bestemmingen die we al in het systeem hebben opgeslagen. Dat zie je dan ook terug op de kaart middels een geel pictogrammetje. Nieuwe bestemmingen invoeren gaat redelijk goed via de stembediening, al moet je wel duidelijk articuleren en langzaam spreken. De stembediening vind ik wel een aanrader. De TMC staat smal ingesteld en dat scheelt veel onnodige informatie. Het herberekenen van routes gaat snel en levert geen problemen op.
Het Sensus systeem kent natuurlijk enorm veel mogelijkheden. Te veel om hier te benoemen. Neem er je tijd voor om er eens door heen te gaan, vooral in het My Car menu zitten een aantal aardige mogelijkheden. Nu moet ik zeggen dat de dealer al heel veel had ingesteld.
Het koppelen van telefoons gaat eenvoudig en ook daar werkt de stembediening goed. Het Premium Soundsysteem is misschien wel de kers op de taart van het totale systeem. Wat een goed afgewogen geluidsbeeld met de juiste verhoudingen tussen hoog, midden en laag. En ook op hoog volume nog zuiver.
We hebben het geluidsbeeld ingesteld op de voorstoelen en de equalizer als zeg maar een “smiley” ingesteld. Een ezelsbruggetje voor een min of meer perfecte instelling…. De muziek wordt gehaald van een 32 GB USB en dat levert geen enkel probleem op. Via MP3 Tagger er ook voor gezorgd dat per CD alle nummers netjes in de juiste volgorde wordt afgespeeld. Vooral van belang bij live-concerten.
Naast de stembediening kan een en ander ook worden aangestuurd via de stuurbediening. Dankzij de forumleden alhier geleerd dat je bij langer ingedrukt houden van de exitknop op het stuur in een overzichtsmenu komt voor radio, media, navigatie, my car en tel. Erg handig. Dan zie je bijvoorbeeld onder radio ook FM2 alwaar je nog eens 10 voorkeuzezenders kan onderbrengen. Het switchen tussen de menu's gaat via het scrolwieltje en met drukken bevestig je de keuze.

Diversen
Er is natuurlijk hier ook veel geschreven over approachverlichting, de eventuele bugs etc. Eerlijk gezegd gebruik ik het nauwelijks. Of ik zet het even aan om vanuit de verte te kijken hoe de omgeving van de auto er uit ziet en zet het dan weer uit. Een ander issue dat veel ter sprake is gekomen is de regensensor. Waarom die niet automatisch bij het contact aangaat. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat als de ruit bevroren is en je wisser gaat dan onbedoeld wissen en dan is er de kans dat je het rubber dan stuk trekt. Ook bij BMW moet je het via de stengel aanzetten. Ook nu weer weet ik het activatieknopje aan de stengel al blindelings te vinden.

Conclusie
Volvo heeft naar mijn idee met deze V40 een uitgebalanceerde, zuinige en kwalitatief uitstekende en zeer comfortabele middenklasser op de weg gezet die zijn geld dubbel en dwars waard is. Een enorm goed uitrustingsniveau en een fraai in- en exterieur maken deze auto iedere keer weer een genot om mee te rijden.
C30rulez
1st Gear member

De achterbak is ruim voldoende voor 2 personen. Een 3e persoon is aldaar geen optie
Heb je een bijbaantje bij de maffia... :D

on topic: Prachtige wagen!!!! bedankt voor de review. jammer dat ik nog 2 jaar moet wachten voordat ik weer toe ben aan een nieuwe!!
S60 R-Design B3, Fusion Red, 19" LMV
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 150 Exclusive, Grigio Magnesio, 18" 8c Sport Spider LMV
C30 DrivE Kinetic, barents blue, intro pakket, 17"; Zaurak LMV
Plaats reactie

Terug naar “V40”