Willen we dat eigenlijk allemaal wel?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
evert65
6th Gear member

dan blijkbaar Volvo-gadgets de mist in: ze spreken niet voor zich, bedienen niet de chauffeur, maar de chauffeur moet het bedienen.
.
ik loop wat achter op dit topic, een ook qua gadgets :-)
ik zat me al af te vragen wat moet spotyfi in een auto :crazy:
heb zelf dat navigatie systeem van volvo in de hu1205, die bediening :sad1:
dus de pleidooien van zowel ben als rob +1
.
herrinner nu net het verhaal van m'n vader , ergens in de jaren 80 stelde hij:"de volgende wagen die ik koop wordt een Lada, zoveul electronica in de woages tegewoordeg, geef mien mar eenvoud"
keep calm!, your randomizer is running
The Volvoboy
7th Gear member

Ik weet niet eens wat spotify is :oops:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
evert65
6th Gear member

ik ook niet hahaha
keep calm!, your randomizer is running
PeerTronic
4th Gear member

Heb dus gisteren mijn auto opgehaald.......
.....de radio met de sensus, tja...met de HU803 was het makkelijker op zenders te zoeken, en je navigatie bleef zichtbaar.

Is dit nu een geval van gadgets of bedieningsgemak?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dank voor deze voorzet! vond je zelf dan niet dat een middenconsole van de oude V70 logischer gegroupeerd was? logisch geplaatste (grote) knoppen op een overzichtelijk geheel, de functie was leidend, nu is het de vorm met veel gepriegel.
Ik zie wel eens een storinkje in het 7" display (dan is het zwart en wil niet voor of achteruit) bij de oude sitiuatie kon je aircotemperatuur altijd uitlezen, een inkomend gesprek separaat zien, de display van je radio ten alle tijde lezen en je navischermpje idem, bij sensus, tja....
Volvo for life
Rutgerv40
2nd Gear member

Zo ingewikkeld zijn die opties toch niet? Alles behalve die pedestrian airbag (waarvan je niet hoeft te weten hoe het werkt om het goed te gebruiken :twisted: ) heb ik al in andere auto's gehad. Enkel die heads-up display in de V40 is 'nieuw' te noemen. Alles is vrij recht toe recht aan, alles is in 10 minuten uit te leggen door de dealer bij aflevering.

Het enige echt slechte aan volvo's vind ik de navigatie. Wat een traag systeem is dat zeg, daar kunnen ze nog veel van volkswagen, audi en bmw leren.
PeerTronic
4th Gear member

bart simpson schreef:Dank voor deze voorzet! vond je zelf dan niet dat een middenconsole van de oude V70 logischer gegroupeerd was? logisch geplaatste (grote) knoppen op een overzichtelijk geheel, de functie was leidend, nu is het de vorm met veel gepriegel.
Ik zie wel eens een storinkje in het 7" display (dan is het zwart en wil niet voor of achteruit) bij de oude sitiuatie kon je aircotemperatuur altijd uitlezen, een inkomend gesprek separaat zien, de display van je radio ten alle tijde lezen en je navischermpje idem, bij sensus, tja....
Ben het met je eens, maar heeft dus niets met gadgets te maken maar met bedieningsgemak. Blijkbaar zijn de ontwikkelaars bij Volvo nog niet zo ver als bij andere premium merken. Wat ook mogelijk is, is dat het een kwestie van Zweedse logica is.
Wat mij betreft hadden ze een aantal knoppen kunnen toevoegen....
...maar dan heb je weer kans dat liefhebbers van het pure Zweedse design klagen over vervaging van normen.
Dit wordt een discussie die nog lang door kan gaan.
Maar ik zou graag willen weten welke gadgets als echt totaal overbodig worden beschouwd. Spotify? Als mensen nu juist muziek willen streamen? DAB, tja. Televisie? hmmm.. Internet, ook mooi direct informative en integratie met navi, en houdt de kinderen op de achterbank rustig.
.....
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik moet ook toegeven dat de V70N overzichtelijker was dan de XC60 met Sensus, het is allemaal wel leuk, maar na 1 jaar Sensus, zoek ik met nog regelmatig te pletter als ik bvb "My POI" alarm eens wil uitzetten.

Of ik verwar de volume knop links met de menu knop rechts....

Alhoewel ik nu 50 ben, zit ik al sinds 1986 in de inflight entertainment business, audio en video systemen voor vliegtuigen zeg maar, dus het is niet zo dat ik een leek ben op niveau van systemen.
Ik mijn branche is er ook een wezenlijke revolutie geweest sinds 1986...

Mijn XC60 heeft zelfs electrisch neerklapbare hoofdsteunen achter, een druk op een knopje op de center stack en beide hoofdsteunennachter klappen omlaag.
Ik vraag me nog steeds af wat het nut ervan is, niet om achteruit te kunnen kijken bij achteruit rijden, want hij heeft ook een achteruitrijcamera en sensoren daar.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
John Vermeulen
3rd Gear member
Contacteer:

Boeiende vraag en discussie, waarop denk ik geen eenduidig en eenvoudig antwoord gegeven kan worden. Daarvoor hangen er te veel aspecten met elkaar samen. Ik noem de volgende:

- technologie: is het echt noodzakelijk dat alles wat op het technologisch gebied van mobiliteit, proactieve veiligheid, ondersteuning van bestuurdershandelingen, connectiviteit met de buitenwereld en auto-infotainment ontwikkeld kan worden ook daadwerkelijk een productietoepassing vindt in de auto? Kunnen we echt niet meer zonder? Waarom wisten we 10-15 jaar geleden niet beter? Voorkomt het echt menselijke fouten?;
- human-machine interface (HMI): hoe ergonomisch doordacht is het computersysteem in de auto? Voorkomt het een overload aan informatie? Hoe gebruikersvriendelijk is het? Draagt het echt bij aan veiligheid en comfort?;
http://www.rospa.com/roadsafety/policy/ ... rface.aspx
http://www.theautochannel.com/news/2012 ... tween.html
- marketing: welke beeld heeft het automerk van de (bestaande en potentiële) klanten en klantafwegingen en -wensen? Is dit 1 beeld of is het bijvoorbeeld verbijzonderd naar leeftijdscategorieën, digitale vaardigheden, wereldwijde geografische regio's?;
- concurrentiepositie: welke rol neem technologie als "uniek concurrentievoordeel" voor een merk in? In welke mate wil men zich onderscheiden met concurrenten en hoe belangrijk is dit voor de marktpositie?;
- prijsstelling: wat kost al die ingebouwde technologie nou eigenlijk en zou het goedkoper zijn zonder?

Wat Volvo al veel langer doet - gegeven al die aspecten - is het steeds verder uitbouwen en verfijnen van technologische toepassingen in de proactieve veiligheid. De concrete voorbeelden zijn bekend: voetgangersdetectie, adaptieve cruise control, voetgangersairbag, diverse andere driver support systemen, fietsersdetectie en zelfs experimenten met Sartre road train (Platooning).

De lijst is lang en zal alleen maar langer worden.

Volvo zal deze lijn van voortdurende innovaties volgens mij nooit loslaten, want het is een wezenlijk onderscheidend concurrentievoordeel in een hoog competitieve markt.

Wat je vervolgens dan ziet is dat Volvo volgens mij op technologisch gebied 1 beeld van de klant heeft: een klant die prijs stelt op comfort, een plezierige levensstijl en aandacht heeft voor mens, milieu en omgeving. NB: elke grote organisatie creëert zelf een beeld van hoe de klant eruit ziet, al dan niet op basis van marktonderzoek en klantenfeedback. We leven in een abstracte wereld!

Een derde is dat Volvo ook de weg is ingeslagen om de infotainment op een hoger niveau te krijgen, mede vanwege concurrentie afwegingen neem ik aan. Was er noem eens wat 25 jaar geleden een eenvoudige boordcomputer (met de interface in het klokkendisplay), toen kwam er de autotelefonie (afzonderlijk), de navigatie (afzonderlijk), de cassettespeler werd de CD-speler, er kwam de USB-aansluiting met MP3 speler, de geintegreerde telefoon, bluetooth connectiviteit met de Smartphone, wat afzonderlijk was wordt steeds meer geïntegreerd in een systeem (zoals Sensus) en Sensus krijgt een andere interface (touchscreen) met internet (altijd up-to-date kaarten, Spotify) met zelfs WiFi aan boord. De lijst is lang en zal alleen maar langer worden. Het jargon eindeloos en de consument lijkt het haast over niets anders te hebben.

Mijn conclusies (als eenvoudige klant):
- technologische vernieuwing is niet tegen te houden en zal altijd doorgaan; het een "factor of human life", altijd al geweest en zal altijd zo zijn;
- de human-machine interface zoals we die nu kennen in auto's zal er over 5-10 jaar al weer heel anders uitzien; we zitten in een overgangssituatie;
- omdat er 1 beeld van de klant is, gedefinieerd door de organisatie zelf, ook al wordt er ongetwijfeld veel klantenfeedback georganiseerd, wordt er aan een concrete klant in een concrete verkoopsituatie niet gevraagd "wilt u wel infotainment?", "wilt u wel een voetgangsairbag?" etc., etc. Het zit er gewoonweg al op. NB: Kijk eens naar Apple: welke consument had in vredesnaam 2 jaar geleden gehoord van een "Retina" display op de tablet of MacBook? Niemand. Het aanbod creëert hier de vraag en nu wil een deel van de consumenten de nieuwe iPad hebben, omdat die “Retina” heeft. Wonderlijke fenomenen;
- Volvo zou best wat meer mogen doen met het verbijzonderen van het klantbeeld, bijvoorbeeld naar de fase van de klant in de levenscyclus (van jong naar ouder) en de koopkrachtbesteding van de klant. Hierbij moet je volgens mij wel gigantisch oppassen met het clichebeeld dat ouderen niets met technologie hebben of daar minder behoefte aan hebben. In mijn beeld is de human-machine interface op ergonomisch gebied dan nog onvoldoende ontwikkeld. En ja auto’s zijn duur geworden, erg duur, zeker in Nederland, en dat in een tijd dat de koopkracht van veel inkomensgroepen, ook de middeninkomens, onder druk staat. Steeds meer consumenten lees ik elke keer op Autoweek.nl kiezen voor een kleine auto of een jong gebruikte auto. Maar ook dit kan over een aantal jaren weer iets anders liggen. Ik lees ook dat de nieuwe generatie van jongeren in de Randstad weinig tot niets om een eigen auto geeft en dit als achterhaald ziet.

Toch dus een Volvo V40 met hogere instap, de CC dus, met minder en aangepaste technologie, vooral de interface? En een Volvo C20 basis (is er niet, weet ik) voor de 25-30 jarigen? Buiten de Randstad?

Een persoonlijke toevoeging (eigen ervaringen en indrukken);
- ik reed eerder een S40 (MY 2006) en als ik de nieuwe S60 met de S40 vergelijk, dan ervaar ik de S60 als een veel "technologischer" auto, die op de punten waar het in dit topic omgaat echt wezenlijk anders is. Een wagen ook die mij in het begin imponeerde door wat er allemaal aan boord zit, waardoor ik een tijdje iets had van "ik versus de "machine". Waar zit dit dan in, zo heb ik mij wel eens afgevraagd. In de kern door drie zaken volgens mij:
- de turbo-injectie motor, die meer dan vlot reageert op het pedaal en niet van zichzelf zal aangeven dat er een bepaalde grens is bereikt (NB: ik ben geen "scheurneus", het gaat me om het beeld);
- alle technologie die met mij mee wil denken, bepaalde functies deels overneemt, en dat ook actief aangeeft met signalen, geluidjes en lampjes (BLIS, ACC, etc. uit de Driver Support Line);
- het Sensus systeem, dat door de menustructuur op de bediening van een computer lijkt, maar waarbij ik behoorlijk heb moeten wennen (en nog) aan de complexe structuur van het navigatiesysteem en wel eens heb gedacht "dat RTI uit de S40 was zo slecht nog niet".

Passagiers die met mij meerijden beginnen steevast over al die biepjes, lampjes, signalen, BLIS camera'tjes en het scherm boven het middenconsole. Het is net een "robot" zeggen ze dan, wat plagerig.
Ik heb mij ook wel eens afgevraagd hoe iemand die 20-25 jaar ouder is dan ik een wagen als de nieuwe S60 zou ervaren, de generatie boven mij dus. Ik denk echt, op basis van eigen ervaringen, dat men de grootste moeite zou hebben met de interfaces en een deel niet zou kunnen doorgronden en daardoor niet zou benutten. Te complex, te menugestuurd, te veel, te imponerend, te ingewikkeld.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
PeerTronic
4th Gear member

@John Vermeulen
Ik heb het geprobeerd zo te formuleren, maar ik erken de meester. Ben het helemaal met je eens.
least
3rd Gear member

Veel van de gadgets zijn lease proof: na 2,3 of 4 jaar weer een nieuwe uitzoeken en niet teveel zorgen over veroudering! Een telefoon met kiesschijf willen we toch ook niet meer?
nadenkend over weer een Volvo: V90
OGA244
8th Gear member

gadgets met een beperkte houdbaarheid beperken ook de bruikbaarheid van een auto op termijn, is een tft scherm na een jaar of 10 overleden kan het vervangen ervan een total loss betekenen
PeerTronic
4th Gear member

OGA244 schreef:gadgets met een beperkte houdbaarheid beperken ook de bruikbaarheid van een auto op termijn, is een tft scherm na een jaar of 10 overleden kan het vervangen ervan een total loss betekenen
Ik kan de toekomst helaas Niet voorspellen, maar tot nu toe blijft dat spul nog steeds in productie, zelfs na 10 jaar. Dus dat lijkt me overdreven.
OGA244
8th Gear member

Een CEM vervangen kost iets meer dan € 1.000,--.

Maar even als concreet voorbeeld, iets simpels als de achterruit voor een Volvo 460, die is al een tijdje niet meer te koop, die zat in iedere geleverde 460.
Voor de NAVI van een 870 reeks is (was er tot 2006) naast geen kaartmateriaal ook geen nieuwe hardware meer te koop (een overleden CD rom speler is niet meer nieuw te krijgen) die zat (gelukkig maar) in slechts een paar 70's.
Simpele delen als voor een 240 en een 940 zijn min of meer ongelimiteerd te koop.
Heb ik de keus tussen een 940 of een V70 ga ik op basis van onderdelen voorziening (en de prijs ervan) voor de 1e
PeerTronic
4th Gear member

Hmmmm,
Maar je voorbeelden gaan over Volvo's van meer dan 10 jaar. Ik snap wel wat je bedoelt. Bij klasiekers tot nu toe ging het om makkelijk en goedkoop te produceren onderdelen. Hoewel je voorbeeld van 460 dat weer tegenspreekt.
Maar dit is natuurlijk allemaal niet zo relevant in onze wegwerp maatschappij. Wat is de houdbaarheid van een auto. Ik zie hier ook op het forum veel liefhebbers die na enkele jaren weer wat nieuws willen. Met gadgets....
ovwest
3rd Gear member

Gadgets of niet: Het moet allemaal wel blijven werken. Wat als de auto van nu bomvol met gadgets over 10 jaar is een foutmelding geeft. Dat wordt leuk. Probeer dat maar eens zelf te vinden. Je kunt een auto helemaal vol proppen maar mijn mening is dat de (computer) hardware in de auto's van nu ver achter blijft op wat er eigenlijk in zou moeten zitten om het allemaal (software) langdurig te laten werken.
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
OGA244
8th Gear member

Hoe lang werkt een state of the art thuis pc probleemloos? (bij een omgevingstemperatuur van pak hem beet 10 tot 30 graden)
Carlsson 900

Méér dan 10 jaar.
Richo
4th Gear member

Carlsson 900 schreef:Méér dan 10 jaar.
bruikbaar of werkbaar?
de gemiddelde PC is na 10 jaar op en is dan noemenswaardig langzaam of zelfs ronduit versleten (hoe lang doe je met een pc of het werk of thuis zelf?)
de gemiddelde laptop haalt de 10 jaar niet eens, die geven het al na de helft op.
Dit is bij ons thuis en meeste mensen die ik ken de ervaring, er zijn altijd uitzondering die de computer niet dagelijks gebruiken.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
diesel01
Geartronic member

Richo schreef:
Carlsson 900 schreef:Méér dan 10 jaar.
bruikbaar of werkbaar?
de gemiddelde PC is na 10 jaar op en is dan noemenswaardig langzaam of zelfs ronduit versleten (hoe lang doe je met een pc of het werk of thuis zelf?)
de gemiddelde laptop haalt de 10 jaar niet eens, die geven het al na de helft op.
Dit is bij ons thuis en meeste mensen die ik ken de ervaring, er zijn altijd uitzondering die de computer niet dagelijks gebruiken.
Ik heb op het werk de computers die in 2007 zijn gaan draaien nu net vervangen dus in 5 jaar naar nul.
Ook de laptop is nu aan de beurt en is inmiddels besteld, overigens ook van 2007.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”