ojee99 schreef:Ik ga zeker ook gelamineerd glas meebestellen:
http://www.autojunk.nl/2013/02/volvo-wil-niet-stuk
V60 Plug-in Hybrid: drie auto's in één
- s60magic
- 4th Gear member
Volgens mij is dit geen gelamineerd glas maar gewoon gehard glas, gelamineerd glas is volgens mij gelaagd glas.
- Paul
- Geartronic member
Dit is het gelaagde glas inderdaad, was pakketje op die V70's Sport Editions 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Bluemagics
- 4th Gear member
En wat als je in een sloot beland? Leveren ze een speciale veiligheidshamertje bij waarmee je het glas wel stuk kan slaan?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
-
- 2nd Gear member
Nou, zo'n filmpje is dan wel prima reclame voor Volvo, voor die gelaagde ruiten. Voortaan kun je gewoon je iPad op de passagiersstoel laten liggen als je even boodschappen gaat doen 
BLuemagics, goed punt. Misschien zit ze sterkte wel vanuit één kant, en kun je hem van binnenuit wel makkelijker inslaan? Al betekend gelamineerd glas alleen dat er tussen twee lagen glas een folie zit, dat zou dan niet moeten uitmaken van binnen of van buiten uit?

BLuemagics, goed punt. Misschien zit ze sterkte wel vanuit één kant, en kun je hem van binnenuit wel makkelijker inslaan? Al betekend gelamineerd glas alleen dat er tussen twee lagen glas een folie zit, dat zou dan niet moeten uitmaken van binnen of van buiten uit?
- s60magic
- 4th Gear member
In de V70 in het filmpje zit geen gelamineerd glas, dat kun je zien toen die kapot sprong het glas bleef niet in een folie hangen. Hier zat gewoon gehard glas in, en glas is aan beide kanten even hard.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
- ZX10r
- 5th Gear member
Hebben er inmiddels al meer mensen gereden met pih?
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
-
- 4th Gear member
Ja, ik heb afgelopen zaterdag met de PIH gereden, kort mee gereden want ik had weinig tijd.
Begonnen in de pure stand. Ik dacht dat de auto dan puur elektrisch zou rijden en dat de verbrandingsmotor helemaal niet aan zou gaan. Dat gebeurt dus wel, maar op het display kun je precies zien waar dat gaat gebeuren.
Daarna de hybride aangezet. Dan zie je dat de verbrandingsmotor eerder aangaat dan in pure. Het schakelen gaat inderdaad fijn, zeker als de elektro motor mee kan werken.
Uiteraard ook nog even in de advance stand gereden. Dat verschil merk je duidelijk! De versnellingsbak wordt volgens mij ook in de sportstand gezet en dan reageert de auto direct. Ik denk dat sommige dit als heel nerveus zullen ervaren.
De stoelen zitten erg goed, maar ik denk dat ik toch voor sportstoelen ga. De kofferbak is niet groot.
De auto vind ik van dichtbij mooier dan van een afstand. Waarom weet ik ook niet
.
De volgende keer zal ik langer gaan rijden en dan kan ik wat meer gaan testen. Zoals pure blijven rijden, acc etc.
Ik heb ook de Beechwood stoelen gezien in een V60. Deze stond in de showroom. Van mij mag de kleur meer naar donker bruin... maar ik twijfel nog wat ik ga kiezen. Black of beechwood. Het lichte interieur laat ik aan me voorbij gaan.
Begonnen in de pure stand. Ik dacht dat de auto dan puur elektrisch zou rijden en dat de verbrandingsmotor helemaal niet aan zou gaan. Dat gebeurt dus wel, maar op het display kun je precies zien waar dat gaat gebeuren.
Daarna de hybride aangezet. Dan zie je dat de verbrandingsmotor eerder aangaat dan in pure. Het schakelen gaat inderdaad fijn, zeker als de elektro motor mee kan werken.
Uiteraard ook nog even in de advance stand gereden. Dat verschil merk je duidelijk! De versnellingsbak wordt volgens mij ook in de sportstand gezet en dan reageert de auto direct. Ik denk dat sommige dit als heel nerveus zullen ervaren.
De stoelen zitten erg goed, maar ik denk dat ik toch voor sportstoelen ga. De kofferbak is niet groot.
De auto vind ik van dichtbij mooier dan van een afstand. Waarom weet ik ook niet

De volgende keer zal ik langer gaan rijden en dan kan ik wat meer gaan testen. Zoals pure blijven rijden, acc etc.
Ik heb ook de Beechwood stoelen gezien in een V60. Deze stond in de showroom. Van mij mag de kleur meer naar donker bruin... maar ik twijfel nog wat ik ga kiezen. Black of beechwood. Het lichte interieur laat ik aan me voorbij gaan.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat zou dan af fabriek een optie moeten zijn, bij het achterste zijruitje zit de strip verlijmd met dat ruitje.Hoes schreef: Overigens zou ik graag de auto zonder chroom willen hebben (iig bij ramen) met die lichte kleuren. Heb dat in het S60/V60 topic ook al gevraagd (maar nog geen duidelijk antwoord): Kunnen die lijsten er af?
Dit is geen gelamineerd glas want op het einde barst ie in 100.000 stukje. Als het gelaminieerd/gelaagd glas is, lukt dat niet. Net als je voorruit. Het is gewoon stevig gehard glas.s60magic schreef:Volgens mij is dit geen gelamineerd glas maar gewoon gehard glas, gelamineerd glas is volgens mij gelaagd glas.ojee99 schreef:Ik ga zeker ook gelamineerd glas meebestellen:
http://www.autojunk.nl/2013/02/volvo-wil-niet-stuk
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Bluemagics
- 4th Gear member
@Walter, Het gelamineerde glas op de V60 PIH heeft dus beide eigenschappen. Gehard (=tegen diefstal) en gelaagd (met een folie ertussen, zoals de veilighjeidsglas van een douche cabine) voor de veiligheid tijdens ongelukken?
Ik ben heel benieuwd of Volvo overna heeft gedacht wat je moet doen wanneer de auto in het water beland. Leveren ze een speciale veiligheidshamertje erbij?
Ik ben heel benieuwd of Volvo overna heeft gedacht wat je moet doen wanneer de auto in het water beland. Leveren ze een speciale veiligheidshamertje erbij?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat geharde is in basis niet tegen diefstal maar tegen grote stukken glas die door de auto de nek van de passagiers in vliegt. Al die kleine stukjes zijn wel scherp maar geven maar kleine verwondingen. Wel eens een theeglas laten stuiteren? Dan kun je je wel voorstellen hoe het in de auto eruit ziet na een gesprongen ruitje.
Dat gelaagde heeft naast anti-inbraak ook een geluidsisolerende werking. Volvo is volgens mij het enige merk die standaard een hamertje in de auto levert en zeker niet het enige merk dat gelaagd glas aanbiedt. Denk dat je jouw vraag beter aan de andere merken kunt stellen
Dat gelaagde heeft naast anti-inbraak ook een geluidsisolerende werking. Volvo is volgens mij het enige merk die standaard een hamertje in de auto levert en zeker niet het enige merk dat gelaagd glas aanbiedt. Denk dat je jouw vraag beter aan de andere merken kunt stellen

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
-
- 3rd Gear member
Dit wil ik dus ook graag weten, en niet van de andere merken, maar van Volvo. Voldoet zo'n standaard hamertje (dat bij vele merken standaard in het afleverpakket zit) ?Bluemagics schreef:
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
nee, dat standaard hamertje voldoet net zo min als ieder ander hamertje. Staat er ook bij vermeld.
Mijn blog
-
- 2nd Gear member
Hey, dat wist ik niet... PURE is dus niet altijd puur elektrisch....IV39 schreef:Begonnen in de pure stand. Ik dacht dat de auto dan puur elektrisch zou rijden en dat de verbrandingsmotor helemaal niet aan zou gaan. Dat gebeurt dus wel, maar op het display kun je precies zien waar dat gaat gebeuren.
-
- 4th Gear member
Nee, maar ik begrijp het wel (denk ik). Als je dan toch opeens meer vermogen wilt dan schakelt de auto toch de verbrandingsmotor in zodat je krijgt wat je op dat moment wiltojee99 schreef:Hey, dat wist ik niet... PURE is dus niet altijd puur elektrisch....IV39 schreef:Begonnen in de pure stand. Ik dacht dat de auto dan puur elektrisch zou rijden en dat de verbrandingsmotor helemaal niet aan zou gaan. Dat gebeurt dus wel, maar op het display kun je precies zien waar dat gaat gebeuren.

Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih
-
- 2nd Gear member
IV39 schreef:Dit heb ik ook gemerkt toen ik vrijdag een uurtje heb gereden.ojee99 schreef:Hey, dat wist ik niet... PURE is dus niet altijd puur elektrisch....IV39 schreef:Begonnen in de pure stand. Ik dacht dat de auto dan puur elektrisch zou rijden en dat de verbrandingsmotor helemaal niet aan zou gaan. Dat gebeurt dus wel, maar op het display kun je precies zien waar dat gaat gebeuren.
Als je in pure "gas" geeft dan gaat dit elektrisch. Als de elektro motor maximaal accelereert dan kan je het pedaal een stuk verder intrappen zonder dat de diesel motor aanspring. Druk je het pendaal dan nog verder in dan spring de diesel bij. Net als een soort kickdown.
De accelaratie in pure zonder dieselhulp is voldoende om gewoon met het verkeer mee te rijden. Vooral de versnelling vanuit stilstand is erg prettig.
Peter
- Bluemagics
- 4th Gear member
@Walter, Als ik goed begrijp, dan heeft het gelaagde gals drie voordelen:
- Veiliger tegen inbrekers
- Veiliger bij een ongeluk (minder grote glasscherven)
- Geluidsisolatie
Het systeem heeft 1 nadeel:
- Als je in het water beland, dan krijg je de ruiten niet kapot en waarschijnlijk je deur niet open.
- Veiliger tegen inbrekers
- Veiliger bij een ongeluk (minder grote glasscherven)
- Geluidsisolatie
Het systeem heeft 1 nadeel:
- Als je in het water beland, dan krijg je de ruiten niet kapot en waarschijnlijk je deur niet open.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
dat is een aardige samenvatting. Misschien dat er wel een handigheidje is, dat weet ik niet.
Voor wat betreft dat gaspedaal; laatst een technische interne training gehad en dat gaspedaal is erg inventief. Er zit een soort rubber balg waardoor je een zelfde soort weerstand voelt als bij een conventioneel pedaal. En om diesel in te schakelen, moet je door een soort extra trap waardoor je sneller op electra blijft rijden. Dus hetzelfde als hierboven ervaren, grappig. Mij was dat niet eens opgevallen
Voor wat betreft dat gaspedaal; laatst een technische interne training gehad en dat gaspedaal is erg inventief. Er zit een soort rubber balg waardoor je een zelfde soort weerstand voelt als bij een conventioneel pedaal. En om diesel in te schakelen, moet je door een soort extra trap waardoor je sneller op electra blijft rijden. Dus hetzelfde als hierboven ervaren, grappig. Mij was dat niet eens opgevallen
Mijn blog
-
- 2nd Gear member
Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben, is hoe de auto zich gedraagt op de snelweg. Uit de vele ervaringen die hierboven zijn gepost blijkt wel dat de auto vanuit stilstand prettig wegrijdt (electrisch) en dat het overschakelen tussen electrische en diesel ook soepel verloopt. Maar hoe rijdt de auto op de snelweg? Wat gebeurt er als je bij 130 km/h volgas geeft? Werken de electromotor en de dieselmotor dan samen? Of doet de electromotor dan niet meer mee (ik begreep dat die boven een bepaalde snelheid niet meer meedoet), waardoor je in feite in een hele zware V60D5 rijdt (een soort XC90
). Ik vind in mijn huidige V60D5 het juist zo leuk dat ie er ook bij wat hogere snelheden nog als een speer vandoor vliegt..... (ik weet het: boys and toys
)

V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Het gewicht van een V60 PIH is zo'n 300 kg hoger dan van een gewone V60.
Dat betekent dat je constant met ruim 2100 kg onderweg bent.
Als je dat alleen op diesel doet is de PIH gegarandeerd onzuiniger dan een gewone.
Dat betekent dat je constant met ruim 2100 kg onderweg bent.
Als je dat alleen op diesel doet is de PIH gegarandeerd onzuiniger dan een gewone.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
Vanaf de 130 gaat deze nog steeds goed vooruit, dan merk je volgens mij nog wel de hulp van de elektromotor (tot 150km).Jan Hagel schreef:Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben, is hoe de auto zich gedraagt op de snelweg. Uit de vele ervaringen die hierboven zijn gepost blijkt wel dat de auto vanuit stilstand prettig wegrijdt (electrisch) en dat het overschakelen tussen electrische en diesel ook soepel verloopt. Maar hoe rijdt de auto op de snelweg? Wat gebeurt er als je bij 130 km/h volgas geeft? Werken de electromotor en de dieselmotor dan samen? Of doet de electromotor dan niet meer mee (ik begreep dat die boven een bepaalde snelheid niet meer meedoet), waardoor je in feite in een hele zware V60D5 rijdt (een soort XC90). Ik vind in mijn huidige V60D5 het juist zo leuk dat ie er ook bij wat hogere snelheden nog als een speer vandoor vliegt..... (ik weet het: boys and toys
)
Ik merkte na de 150 wel dat het tijdens het schakelen langzamer gaat. Ik heb nu geen D5, dus ik kan je het vergelijk niet geven....
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih