Hoi,
Sinds enkele weken heeft onze s60 rare verschijnselen tijdens het optrekken.
Ook was het vermogen lang niet wat het eerder is geweest.
Vaak tussen de 2500 en 3000 toeren lijkt het of hij wil schakelen maar ook eigenlijk niet. Oftewel het lijkt of hij inhoud.
Vorige week zijn we naar varioclean geweest en daar is hij aan de vida gegaan. Helaas geen rare storingen wat hier mee te maken heeft. Op advies van vario hebben we de luchtmassa meter laten vervangen voor een nieuwe.
Na een proefrit lijkt het al een stuk beter. Het vermogen is nagenoeg weer terug.Terug weg van vario naar huis begon halverwege de terug reis het storing's lampje te branden. Gelijk de dealer gebeld maar deze hadden geen tijd meer om hem uit te lezen. Morgen hebben we een afspraak bij de dealer om deze uit te laten lezen. Storing's lampje is na 2 dagen van zelf weer uitgegaan.
Afgelopen weekend ben ik s'nachts naar Schiphol geweest en veel gebruik gemaakt van de CC. Daar kwam ik een opmerkelijk iets tegen zoals te zien is op het filmpje. Hele weg ongeveer 150 km/h gereden tot ik weg werkzaamheden tegen kwam. Uiteraard netjes op de rem. Toen ik deze voorbij was en de CC weer inschakelde naar de ingestelde snelheid begon deze te pingelen tussen de 2500 - 3000 toeren.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ben bang dat er morgen bij de dealer ook niet veel bijzonders uit komt.
Het filmpje op youtube zal het 1 en ander duidelijker laten zien:
http://www.youtube.com/watch?v=LHXg5lBavgw
Met Vriendelijke Groet,
Jeroen
inhouden / pingelen S60 2001 2.5 T
- Morgenstond
- 5th Gear member
Volgens mij heet dat pendelen en geen pingelen. Wellicht kom je met die zoekterm verder
Lees ook dit topic eens door: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43803

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gezien het een 2001 betreft ben ik er bijna van overtuigd dat het je ETM (gasklephuis) is.
Dit pendelen zie je vooral gebeuren bij een automaat.
Helaas worden deze storing net goed vastgelegd in de computer en is dus ook niet uit te lezen.
Ook de dealer zal dit niet kunnen. Wel kunen de waarden gecontroleerd worden bij diverse gasklepstanden.
Maar niet elke dealer heeft daar de (kennis) monteurs voor. Dus het blijft een beetje een gok.
Dit pendelen zie je vooral gebeuren bij een automaat.
Helaas worden deze storing net goed vastgelegd in de computer en is dus ook niet uit te lezen.
Ook de dealer zal dit niet kunnen. Wel kunen de waarden gecontroleerd worden bij diverse gasklepstanden.
Maar niet elke dealer heeft daar de (kennis) monteurs voor. Dus het blijft een beetje een gok.
- jeboem
- 1st Gear member
Even de zoek opdracht aangepast naar pendelen en dan komt de ETM wel naar dicht in de buurt. Binnenkort maar weer contact opnemen met vario.
En het is een 2.4T i.p.v. een 2.5T
En het is een 2.4T i.p.v. een 2.5T
2012 t/m heden: S60 2001 2.4 T Automaat (200 Pk)
Een originele kost bij de Volvo-dealer ongeveer € 250,- + montage + nieuwe software laden.
Uit ervaring geef ik je de tip mee om een originele te kopen, geen gereviseerde.
Na 3 gereviseerden een originele gekocht, gelijk van alle problemen af.
Uit ervaring geef ik je de tip mee om een originele te kopen, geen gereviseerde.
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
+1AlexV70 schreef:Een originele kost bij de Volvo-dealer ongeveer € 250,- + montage + nieuwe software laden.
-
- 2nd Gear member
Heb ik ook maar na een schoonmaakactie van de garage was het weg. Gasklephuis was de oorzaak . Was weg.
Nog geen 2000 km later(de V70 rijdt weinig) komt het weer langzaam terug. In de categorie V70 2000 t/m 2007 kom je het draadje tegen onder pendelen.
Nog geen 2000 km later(de V70 rijdt weinig) komt het weer langzaam terug. In de categorie V70 2000 t/m 2007 kom je het draadje tegen onder pendelen.
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Citroën C1 baby blue
- jeboem
- 1st Gear member
In iedergeval al bedankt voor de reactie's.
Vanmorgen is vrouwlief naar de dealer geweest om hem uit te lezen.
Hier kwamen 2 storing naar boven:
ECM-261 A: Adaptieve Lamda regeling
ECM-680 S: Regelsysteem Turbo
De monteur van de dealer vermoed dat het niet de gasklephuis maar iets met een turbo regelventiel? (zegt mij helemaal niets)
Nadat de de auto bij vario is geweest is de computer leeg gehaald.(vida)
Denk dat ik de ETM maar schoon ga maken en kijken of het beter wordt. Wordt het niet beter dan zal het toch iets in de geest van de turbo moeten zijn.
Of zijn er nog andere suggesties?
Alvast bedankt!
Vanmorgen is vrouwlief naar de dealer geweest om hem uit te lezen.
Hier kwamen 2 storing naar boven:
ECM-261 A: Adaptieve Lamda regeling
ECM-680 S: Regelsysteem Turbo
De monteur van de dealer vermoed dat het niet de gasklephuis maar iets met een turbo regelventiel? (zegt mij helemaal niets)
Nadat de de auto bij vario is geweest is de computer leeg gehaald.(vida)
Denk dat ik de ETM maar schoon ga maken en kijken of het beter wordt. Wordt het niet beter dan zal het toch iets in de geest van de turbo moeten zijn.
Of zijn er nog andere suggesties?
Alvast bedankt!
Houd er rekening mee dat door een (defecte) ETM onjuiste waarden (stand gasklep) kunnen worden afgegeven.
Hierdoor kunnen andere onderdelen in "storing" gaan.
Zijn de ETM waarden uitgelezen?
Hierdoor kunnen andere onderdelen in "storing" gaan.
Zijn de ETM waarden uitgelezen?
- jeboem
- 1st Gear member
Hoi,
Zover mij bekend zijn deze niet uitgelezen.
Advies was trouwens ook gewoon door rijden tot de storing weer komt en dan z.s.m naar de dealer om hem weer uit te lezen.
Wel vindt ik het vreemd dat deze storing er nog niet was voor het vervangen van de luchtmassa meter en nu op eens wel.
Maar heeft het schoonmaken van de ETM dan wel zin als deze toch al naar z'n grootje is?
Zover mij bekend zijn deze niet uitgelezen.
Advies was trouwens ook gewoon door rijden tot de storing weer komt en dan z.s.m naar de dealer om hem weer uit te lezen.
Wel vindt ik het vreemd dat deze storing er nog niet was voor het vervangen van de luchtmassa meter en nu op eens wel.
Maar heeft het schoonmaken van de ETM dan wel zin als deze toch al naar z'n grootje is?
Schoonmaken is veelal uitstel van.......
Maar ach, nee heb je. Let op, bij een turbo is dit wel meer werk......
Dus als je het zelf niet kan, heb je de kans dat je aan uurloon uit de band springt.
Maar ach, nee heb je. Let op, bij een turbo is dit wel meer werk......
Dus als je het zelf niet kan, heb je de kans dat je aan uurloon uit de band springt.
-
- 2nd Gear member
Zoals bij mij komt het langzaam aan weer terug. Het lijkt er op dat het vervangen wordt. Maar goed, hij doet het nu nog. Pendelen is heel zwakjes waarneembaar maar wel weer aanwezig. Hoop dat schoonmaken bij jou wel een blijvende oplossing biedt!
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Citroën C1 baby blue
Citroën C1 baby blue
-
- 3rd Gear member
Het zou kunnen dat je er een Bosch regelklep in hebt zitten; voordat je deze los trekt en schoon gaat maken of laat vervangen op al het goedbedoelde advies, zou ik dit eerst eens toetsen.
de foutcode wijst naar de TCV. (turbo regelklep) Wellicht zijn de bijbehorende slangetjes poreus of is de klep minder goed.
Weet niet of je een geartronic hebt? zet hem dan eens vast in de lockup en test het dan nog eens. varieert hij ook zo bij vol vermogen? of is het alleen onder halfgas?
de foutcode wijst naar de TCV. (turbo regelklep) Wellicht zijn de bijbehorende slangetjes poreus of is de klep minder goed.
Weet niet of je een geartronic hebt? zet hem dan eens vast in de lockup en test het dan nog eens. varieert hij ook zo bij vol vermogen? of is het alleen onder halfgas?