Rokende remmen?

lancer
6th Gear member

Zijn de schijven blauwig? (Teken dat de schijven oververhit zijn geweest)

Kan zijn dat je in de afgelopen maanden te veel troep in de klauwen hebt gekregen. Bij mij bleven de blokken zo nu en dan vast zitten (met gas geven schoten ze meestal weer los). Ik heb alles laten schoonmaken bij de dealer en nu werkt het weer als een zonnetje.
remmm
5th Gear member

Lancer, Ik zal eens kijken, zal wel aan mij liggen en DrRossi ik heb wel mijn motorrijbewijs maar mijn motor 3 jaar gelden verkocht bij de eerstgeborene :) Wellicht dat ik mij bij mijn Midlife weer motorrijder mag noemen.... Dus daar kan het niet aan liggen.....

Hij remt wel maar als ik het vergelijk met de Mini Cooper dan is het toch wel heel anders.... Misschien verschil in gewicht? Of slechte remmen....
Jan Hagel
2nd Gear member

remmm schreef:Ik vind de remmen echt matig..... Hij remt wel maar ik heb niet echt het gevoel dat hij nu extreem vaart verminderd... Als er echt iets goed fout gaat heb ik niet het gevoel dat ik het met deze remmen ga redden. Ook als je een beetje sportief wil rijden en voor bochten wilt remmen dan heb ik niet al teveel vertrouwen in de remmen ligt dat aan mij? Of hebben meer mensen hier last van?
Heb exact dezelfde ervaring. Ik heb recent in een onderzoekje van volvo dit ook als enige minpunt aangegeven: de (gevoels)matig onderbemeten remmen. Let wel, misschien dat in cijfers uitgedrukt (remweg etc.) de remmen wel goed zijn, maar ze voelen simpelweg niet fijn. Ik heb dikwijls voor een stoplicht dat ik moet "bijremmen" omdat de remvertraging niet voldoende is. Daarnaast 1 of 2 x een noodstop moeten maken, en toen trok de auto erg naar 1 kant, voelde niet prettig. Het schijnt overigens dat de mate van remvertraging vanuit de fabrikant eenvoudig is in te stellen, dus wellicht een bewuste keuze?
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
lancer
6th Gear member

Het grappige is, dat ik dit gevoel bij mijn vorige S40 had. De S40's daarvoor (één daarvan is nu van mijn ouders) stopten een stuk beter. De S60 die ik nu heb remt naar m'n gevoel ook weer een stuk beter dan de vorige S.

Nu besef ik dat mijn rijstijl de remmen weinig belast (een overzichtelijke rotonde kun je best nemen zonder te remmen ;-) ), maar het puht is dat ik vind dat de remwerking onderling nog wel eens kan verschillen. Wellicht een leuk onderzoekje voor een volvomeeting met een stukje vrije weg.

(En voila een nieuwe trend; Dragbraking.... :D)
remmm
5th Gear member

Haha Lancer, wie weet wordt het een hype... ik zou maar even snel (c) op aanvragen... Het wordt in de lente weer eens tijd voor een 60 meet toch? Zijn er aardig wat bijgekomen inmiddels :D
t_w
4th Gear member

Leuk onderwerp!

Qua remmen kan elke normale moderne auto meer aan dan 'men' denkt.
Voor het werk doen wij veel rem metingen.

Op droog asfalt gaat dit van ongeveer 110 km/h tot 0, volledig in het ABS.
Dan ongeveer 1 minuut rondrijden / koelen en dan weer een remming. 10 remmingen gaat prima. Dan worden de wielen gewisseld voor de volgende set en gaat het weer door. Uren achter elkaar, zonder een centje pijn!

Toegegeven, heb het nog niet met een Volvo geprobeerd, maar wel met veel verschillende auto's van diverse merken, van compact klasse tot grote SUV's.
Aangezien Volvo nogal 'wat waarde aan veiligheid' hecht (understatement van de dag?) lijkt het me sterk dat ze zo veel moeite steken in passieve veiligheid en dan de actieve veiligheid als het remsysteem onder bemeten laten? Iets met: Voorkomen is beter dan genezen?

Uiteraard worden de remmen heet tijdens zo'n test. Wielbouten pak je niet meer aan zonder handschoenen :wink: .
Roken kan komen doordat de remmen in normaal verkeer relatief weinig 'echt' gebruikt worden. Bij nieuwe remmen (af fabriek) kan het zelfs zijn dat de lak op de klauw wat kan roken / stinken.

Voor wat betreft het vergelijken van remwegen:
Dat wordt een aardige uitdaging. Als je verschillende auto 's met elkaar gaat vergelijken, hebben de banden een erg grote invloed, denk aan:
  • Bandmaat
  • Bandmerk / Type
  • Hoeveelheid slijtage van de band
  • Leeftijd van de band
  • ...
Ook is het een aardige uitdaging om remwegen te vergelijken zonder deugdelijke meetapparatuur.
Bij 100 km/h is elke 0.1 seconde die je later op de rem trapt een slordige 2.8 meter extra remweg. Daarnaast zijn er weinig mensen die ongeoefend een goede 'vol-remming' kunnen uitvoeren. Klinkt vaag, maar ervaring leert dat het wel de waarheid is.

Dus wat blijft is goede meetapparatuur die de remweg kan meten. Dan kun je weer een stukje rijdersinvloed uitsluiten...

Desalniettemin wel een leuke test om op te zetten :wink:
lancer
6th Gear member

Ik heb het helemaal met je eens dat het geen sinecure is om een een serie vergelijkbare tests te houden.

Als het echter om de vraag gaat "heb ik het vertrouwen dat de auto op tijd stopt", dan zijn er ook nog een aantal andere factoren die een rol spelen. De S40 die ik minder vond remmen, stopt nog steeds binnen dezelfde afstand als mijn andere auto's alleen voelt het om de een of andere reden anders aan. Dat kunnen we natuurlijk prima vergelijken op een stukje vrije weg. Als we vervolgens ook kunnen kwantificeren wat er dan anders voelt, kunnen we de dealer (en Volvo) weer van een stukje feedback voorzien.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”