onderhoudsvragen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Donderdag
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.08.2006 - 14:15

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste auto. Een echte Volvo 440 uit 1992 1.6 DL. De auto rijdt geweldig en ziet er voor zijn leeftijd nog goed uit (6 uur in de file en geen rugklachten, kunnen moderne auto's dat ook??) :) , echter.........
Op een van de randen van de wielkasten zit wat roest evenals op een van de portieren. Om erger te voorkomen wil ik weten hoe ik de roest kan wegwerken. Hoe moet dit? Daarnaast gaat het knopje om de achterportier te sluiten of te openen zeer ver naar beneden en is de portier daardoor lastig te openen. Weten jullie daar ook een oplossing voor?
Gebruikersavatar
its always 480Turbo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2006 - 17:37

Voor het wegwerken van de roest zijn er naar mijn weten alleen de gebruikelijke oplossingen: is het weinig, ff beunen met de dremel en de gaten opvullen met vulmiddel, maar Jammergenoeg is het vaak al te ver heen om het zo te doen, dus dan rest er niets dan slijpen, lassen en spuiten ::( ::( ::(

Hoewel het natuurlijk niet mooi is, is het niet snel een punt van afkeur bij de APK; volgens mij mocht 1/3 deel van een onderdeel verroest zijn, en de achterspatborden zijn vrij grote onderdelen denk ik zo ::| ::| ::|

Maar voor mijn mede 4xx-serie fans volgd hier een tip: de velgrand loopt met een knik naar binnen toe. Hier gaat best wat vuil inzitten, heb ik wel gemerkt met mijn 480: als ik 'm 1,5 á 2 maanden later schoonmaak, zitten de velgranden weer vol!!! Dat vuil (grotendeels gewoon zand) heeft de nare bijwerking dat vocht hier langer in vastgehouden word, zodat het roesten veel sneller gaat als bij andere delen van de auto. Kijk maar eens goed naar de achterspatborden en de voorspatborden; aan de voorkant zit namelijk nooit roest, omdat deze niet die 'knik' in de velgrand heeft zitten :scratch: :scratch: :scratch:

Mocht je er nou echt geen geld aan willen uitgeven, dan kun je er natuurlijk ook roestdekkende hammorite verf op smeren, maar of het dan nog wel een Volvo 440 is ipv een tuinhek is nog maar de vraag :-k ...............
Volvo is groot, Volvo is machtig, Volvo, dat is 480
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Vul die knik iig niet met polyfiber oid, want dan kun je het schudden op de APK. Meestal is het die hoek achteraan bij de wielkast onder de tankdop. Die kun je gewoon opvullen, heb ik ook gedaan.

En wegslijpen van de roest is de enige oplossing. Dat plaatwerk daar is zoiets van dun, daar helpt anti roest spul totaal niet meer.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”