airco compressor valt in stukken

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Zoals de titel al zegt, vond ik wat onderdelen, wat volgens mij van de airco pomp komt, (de koppeling), beneden liggen op de motor beschermplaat, zie ook foto's.

Waarschijnlijk is er iets afgebroken. Is dit er nog op te schroeven, of is het einde verhaal, en gewoon een nieuwe koppeling (kosten iets van € 200) of nog erger, een complete pomp (kost iets van € 550)

En weet iemand een leuk adresje, buiten VOMD, scandisk etc. ????
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nieuwe pomp kost geen 500...ongeveer 200 minder,,
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

@Ramon: is een koppeling voldoende, of de pomp.
En waar heb je die prijs vandaan??
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

PM gestuurd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21214
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb met de vorige 960 eens een ruilcompressor gehad van de dealer. Die kostte minder dan 350 euro. Hij moest natuurlijk wel nog gemonteerd worden ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Volgens mij kan je deze er gewoon weer op schroeven. Het lijkt er op dat de bout is los gelopen.
Gezien de roest ligt hij er ook al een tijdje af.
Dit boutje wordt ook niet erg vast worden gezet, uit mijn hoofd, 13 Nm.
Let op de speling van de magneetkoppeling moet liggen tussen (ongeveer) 0,3 en 0,5 mm
Dus misschien eerst even "ringetjes" halen bij de dealer
Meestal houden de monteurs die wel over, als de koppeling een keer moet worden afgesteld.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Boutje breekt meestal af en afstellen doen ze niet meer met ringetjes,daar zijn andere methoden voor.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wat ik erg vreemd vind, is dat in dat losse ding in het gat schroefdraad zit.......ik zou ervan uit gaan dat in de as schroefdraad zit, en je hem zo vast zet...
In VIDa plaatjes wordt ik ook niet veel wijzer, eerlijk gezegd.

@Ramon, PM gelezen, kom ik morgen op terug! Bedankt!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gast

Ramon&Ramon schreef:Boutje breekt meestal af en afstellen doen ze niet meer met ringetjes,daar zijn andere methoden voor.
welke methode dan?
Gast

wim de jong schreef:Wat ik erg vreemd vind, is dat in dat losse ding in het gat schroefdraad zit.......ik zou ervan uit gaan dat in de as schroefdraad zit, en je hem zo vast zet...
In VIDa plaatjes wordt ik ook niet veel wijzer, eerlijk gezegd.
klopt, Vida geeft wat anders aan.
Deze koppeling is de meest eenvoudige, zonder speciaal gereedschap los te halen.
Ik heb exact dezelfde en die heb ik vorige week nog los gehad.
In de as kan je een M6 boutje draaien om de koppeling te monteren (vast te zetten).
Door een M8 in de koppeling te draaien, krijg je koppeling los van de spiebanen.

Kan je met spiegel zien of er nog een deel van het boutje in de as zit?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Waar koop je dan die losse koppeling?,bij volvo is hij niet meer te koop,was compleet met de magneetspoel.
Als die koppeling los heeft gezeten is er veel onbalans ontstaan in de aircopompas,met als gevolg dat er misschien lagerschade is ontstaan.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Draait de airco pompas nog rond als die koppeling los komt? Het lijkt me dat de magneet niet meer aantrekt, en dus draait de as niet meer rond.....

maar goed, ga morgen eens kijken of ik iets bijzonders zie op de as mbv spiegeltje, of probeer de binnenscherm los te peuteren, kijken of ik zo erbij kan.
Als het alleen een kwestie van een boutje erin, ben ik gauw klaar !

@alexV70......die opmerking heb ik wat aan, nu snap ik het een beetje. In dat ding op de foto wat dus los ligt zit schroefdraad van M8 inderdaad. En die plaat kan je vastmaken met een M6 bout.... waarschijnlijk met een veerring eronder, om lostrillen tegen te gaan.
Moet ik dan ook die koppelingsplaat een beetje schuren om die roest eraf te krijgen? (zie bovenste foto, da's waarschijnlijk de binnenkant.
En dan ringetjes scoren, denk ikm bij de dealer.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je hebt nu geluk gehad dat de koppeling naar beneden is gevallen,maar het kan ook anders,dat of de riem of iets anders door je distributiedeksel heen ramt,met alle gevolgen van dien.
Maar ok,wie ben ik..
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ja, dat klopt.......De multiriem kan zomaar beschadigd raken. Als dat ding met volle toeren rondslingert, is het precies een Chinese werpster! Ragt overal doorheen.

Het gekke is dat ik helemaal nooit iets gehoord heb, niet eens een klein tikje en/of rammeltje. Ik zag hem liggen, toevallig, toen ik ruitenwisservloeistof bijvulde. Hij lag er schuin onder.
En dat ik nog steeds het idee had dat de airco werkte, maar dat is onmogelijk natuurlijk.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Conclusie is,dezelfde pomp laten zitten ,daar neem je een risico mee.
Verder wil ik het hierbij laten..
Gast

wim de jong schreef:Draait de airco pompas nog rond als die koppeling los komt? Het lijkt me dat de magneet niet meer aantrekt, en dus draait de as niet meer rond.....
Hij draait in vrijloop, maar waarom de pompas dan nu krom zou moeten zijn begrijp ik (nog) niet.
De koppeling (poelie) op zich zit op een andere wijze vast aan de pomp, dus niet met dat kleine M6 boutje.
Gast

wim de jong schreef:@alexV70......die opmerking heb ik wat aan, nu snap ik het een beetje. In dat ding op de foto wat dus los ligt zit schroefdraad van M8 inderdaad. En die plaat kan je vastmaken met een M6 bout.... waarschijnlijk met een veerring eronder, om lostrillen tegen te gaan.
Moet ik dan ook die koppelingsplaat een beetje schuren om die roest eraf te krijgen? (zie bovenste foto, da's waarschijnlijk de binnenkant.
En dan ringetjes scoren, denk ikm bij de dealer.
Origineel zit onder de M6 geen veerring, wel is de kop vrij plat.
Misschien een HEEL klein beetje locktite? Origineel boutje regelen?
Ik heb nog wel een paar foto's, misschien kom ik daar nog aan toe dit weekend.
Schuren is nmm niet nodig het is metaal op metaal, dus 1 X slippen en de roest zal weg zijn.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik ga eerst proberen die koppeling er weer op te zetten.....dinsdag ff bij iemand kijken o pde brug, en gewoon proberen.
Zelfs met een spiegeltje zie ik niet goed of er nog wat in zit in het draadeind op de as. De poellie zelf zit gelukkig nog op een andere manier vast, dus deze draait er ook niet zomaar af, je kunt er dus mee door rijden. Lukt het niet, jammer, dan maar een nieuwe pomp, alleen een koppeling met magneetspoel vervangen begin ik niet aan..

Ik heb een adresje gevonden in Enschede, die verkoopt VOLVO aircopompen compleet gereviseerd, met 2 jaar garantie, en ik heb een prijs gekregen van € 276, incl. Nou ja, dat valt dan ook weer mee, alleen weer vacumeren, drogen en vullen komt er dan ook weer bij natuurlijk......maar daar heb ik ook weer een heel goedkoop adresje voor in Dronten.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gast

@wim de jong, kijk hier even voor de foto's: mijn topic: pieptoon
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Wat is dan slimmer,een orginele nieuwe 395 euro incl btwplus 35 euro monteren en 40 euro vullen,of het halve land door rijden voor ietsje minder?
Sorry als ik het niet meer begrijp..
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”