Willen we dat eigenlijk allemaal wel?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Verschil tussen computers en auto's met computers is dat gewone computers stil staan. Daarnaast zijn autocomputers alleen maar gemaakt voor de auto en wil/kun/moet je op gewone computers veel meer dan waar ze voor ontworpen zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ook zijn de omstandigheden/temperaturen waaronder die in een auto in hun werk moeten doen ook behoorlijk verschillend, trillingen, klappen, extreme koude, extreme hitte, je huispc staat op een tafeltje met +/- 20 gr rustig oud te worden
Volvo for life
PeerTronic
4th Gear member

Ik heb toch het gevoel dat we:
a. appels met peren aan vergelijken zijn
b. gadgets met verdoorgevoerde automatisering in de auto vergelijken
c. ik zeg het nogmaals, last hebben van nostalgie en feiten niet van emotie kunnen onderscheiden.

Allereerst, meeste computers verouderen door de software, die steeds meer aanspraak maakt op geheugen en CPU. Zelden dat een computer echt versleten is.
Automatisering samen is gegaan met verbeterd rendement op brandstofverbruik, meer veiligheid en minder ongelukken met dodelijke afloop en daarnaast gaan auto's ook langer mee.
Gadgets is een heel ander verhaal, maar wanneer is het een gadget
Nut en onzin is heel persoonlijk, maar de stelling die hier opgeworpen wordt is niet met feiten bewezen maar slechts een gevoel, nogmaals: "vroeger LEEK alles beter".
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
PeerTronic
4th Gear member

bart simpson schreef:Ook zijn de omstandigheden/temperaturen waaronder die in een auto in hun werk moeten doen ook behoorlijk verschillend, trillingen, klappen, extreme koude, extreme hitte, je huispc staat op een tafeltje met +/- 20 gr rustig oud te worden
En dat is geen enkel probleem als het goed in elkaar gestoken is....daar zijn toch legio voorbeelden van.
Wat denk je van de Apollo's en de space shuttles?
Vliegtuigen bij -40 to +50 graden Celsius.

Ik hoor graag feiten over nadelen tov voordelen...

Een hypothese stel je, vervolgens doe je onderzoek en kom je met een bewijs of ontkrachting van je hypothese.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

zucht.... Volvo koopt zijn computers iig niet bij dezelfde leverancier als waar de spullen voor de Apollo en de space shuttles gehaald worden.

Ik zie ook veel stuk door eigenmachtig gekloot (startkabels op de verkeerde polen als onbetwist nummer één) en is er wat stuk qua computer aan een 10 jaar oude Volvo kost het vervangen ervan al snel zoveel dat een auto al snel total loss gaat.
Kan me Ben zijn vraag wel voorstellen, een klein aantal nieuwe gimmickfreaks kan het niet gek genoeg zijn en bestaande behoudende klanten voelen zich niet meer thuis.
Volvo for life
PeerTronic
4th Gear member

bart simpson schreef:zucht.... Volvo koopt zijn computers iig niet bij dezelfde leverancier als waar de spullen voor de Apollo en de space shuttles gehaald worden.
We hebben het over beproefde concepten van tussen de 30 en 60 jaar geleden....
Lijkt me sterk dat dat niet mogelijk is.

Moet ik er wel eelijkheidshalve bij vermelden dat als we dezelfde computers zouden gebruiken we er nu een dubbelassige trailer als boordcomputer zouden moeten achterhangen.

Bart, ooit eens uitgerekend wat het de klant gemiddeld bespaart dat een monteur met een uurloon van 80 Euro of meer niet uren hoeft te zoeken naar een defect? Gewoon uitlezen.

Ik vraag het me af overigense als ik kijk naar de kostprijs van elektronica wat duurder is, bewegende delen of electronica.

Zucht 8)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Vraag was of we dit willen? jij dus wel, ik als het gaat om de bruikbaarheid op termijn niet.
Volvo for life
OGA244
8th Gear member

Hier ook zo, een oldtimer vol recht toe recht aan techniek is te rijden en is bruikbaar, een > 20 jaar oude auto vol verouderde electronica die niet langer up te daten blijkt is een weggooiding geworden.

Heb wel voorbeelden van verder in uitstekende staat verkerende overwegend japanse auto's die gesloopt zijn omdat een brandstofcomputer niet meer leverbaar was
PeerTronic
4th Gear member

bart simpson schreef:Vraag was of we dit willen? jij dus wel, ik als het gaat om de bruikbaarheid op termijn niet.
Bart ](*,)

Ik heb nog geen bewijs gezien, ik denk dat jullie denken dat de auto's minder lang meegaan. meer problemen en hebben en qua onderhoudskosten omhoog gaan.

Ik kan het niet uit de statistieken halen.

Wat ik wel geloof is dat er langzaam geen rem meer zit op het bedenken van "leuke gadgets" waar niemand op zit te wachten, hoofsteunen die met druk op de knop voor op de console op de achterbank omklappen....

Kompas op de binnenspiegel...

Enzovoort.
NielsPHEV
7th Gear member

Ben schreef:Mijn liefde staat hier op de oprit Erwin.
Die gaat nog wel even mee. Daar zitten nog geen gadgets in die verouderen ;-)
Ben toch met deze temperaturen mag je vrouw niet eens naar binnen ?
Richo
4th Gear member

PeerTronic schreef:
bart simpson schreef:Vraag was of we dit willen? jij dus wel, ik als het gaat om de bruikbaarheid op termijn niet.
Bart ](*,)

Ik heb nog geen bewijs gezien, ik denk dat jullie denken dat de auto's minder lang meegaan. meer problemen en hebben en qua onderhoudskosten omhoog gaan.

Ik kan het niet uit de statistieken halen.

Wat ik wel geloof is dat er langzaam geen rem meer zit op het bedenken van "leuke gadgets" waar niemand op zit te wachten, hoofsteunen die met druk op de knop voor op de console op de achterbank omklappen....

Kompas op de binnenspiegel...

Enzovoort.
hoelang doet volvo orginele onderdelen bijbestellen na de laatste fabricage dag van het model, dit is als ik me goed herinner 10 jaar. Mijn volvo rijd ondertussen al 35 jaar rond en heb nu de grootste moeite om mijn ontsteking gemaakt te krijgen (onderdelen die schaars zijn of niet meer te krijgen nieuw). Wat denk je dat met boordcomputer over 15-20 jaar gebeurt, die zal hoogwaarschijnlijk door mankementen kapot gaan enkele voorbeelden:
- corrosie van de printplaat
- inbranden van schermen
- simpelweg los trillen van elektronica op lange termijn (mijn pa heef zelf borgende moeren EN locktide op zijn harley '77 en nog trillen de moeren los na een half jaar)
- verbranden van de printplaat door de jarenlange stofvorming
Moet het eens zijn met andere posts hier dat de auto's op vandaag geen 30 jaar meer zullen mee gaan en dat de kennis, software en hardware van de momentele auto's verloren gaat binnen 10 jaar na de laatste fabricage dag (mijn lokale volvo dealer kon me geneens de kleurcode van me velgen geven en moest een week zoeken naar de kleurcode van de lak van de auto, terwijl hij daar nota bene is verkocht is in '78!).

statistieken zijn trouwens aanwezig misschien nog niet voor auto's maar wel de hardware en software.
- windows XP wordt niet meer ondersteund binnenkort (meest gebruikte besturingssysteem op dit moment)
- apple update zijn software en ondersteund daarmee de oude al een stuk slechter
- Nvidia Geforce kon me geneens informatie geven over mijn oude Voodoo 3 en 5 kaart (1 van de krachtische grafische kaarten ooit gemaakt) geven terwijl Geforce hun overgenomen had (had dit in 2001 opgevraagd)
- hoeveel software wordt niet na 10-15 jaar abandonware, zodat de ontwikkelaar het product niet meer hoeft te ondersteunen?'
- op het werk moesten alle proces computers vervangen worden omdat het niet meer ondersteund werd.
geschiedenis van het digitaal tijdperk spreekt voor zich op het gebied van hardware en software en de ondersteuning hiervan. Aftermarket producten zullen bijna tot niet beschikbaar zijn tenzij je de software weet te bemachtigen en de printplaten zelf maakt (wat opzich redelijk goedkoop is doch moeilijk als je weinig verstand ervan hebt)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

PeerTronic schreef:
Bart ](*,)

Ik ga je die bewijzen ook niet leveren, zakelijk gezien heb ik tenslotte een belang om die 10-20 jaar oude dingen kwijt te blijven raken.
Is het over door een defect computer die mij te duur is om te vervangen exporteer ik ze en wens de nieuwe eigenaar in de Baltics of in Polen verder sterkte
Volvo for life
PeerTronic
4th Gear member

:D
Beste mede Volvo liefhebbers.

Ik zie het probleem wel, maar het is niet alleen een auto probleem. Nu een cliché..
Het is een wegwerpmaatschappij. Wij moeten allemaal blijven consumeren om de multinationals groeicijfers te bliiven bezorgen van 2 cijfers.
En daar kunnen we tegen zijn, maar wie van jullie belegd zijn geld niet direct of indirect en ziet graag rendementen van meer dan de 2% die je nu je op spaarrekening krijgt.
Oei.. sorry de discussie ontspoort.

Maar ben het er wel mee eens dat het jammer is dat we die klassiekers niet meer op de weg kunnen houden, maar ja, dat is evolutie.

Ik zet een slotje voor mezelf op deze discussie. All that is said and done..
inbedrijf
2nd Gear member

ik begrijp de Topic Starter (TS) voor een groot deel wel, noem nu de in de nieuwe V40 de spotify app. Ik kan mij voorstellen dat over 10 jaar spotify helemaal niet meer bestaat, dus zit je met een lose app in je display. Dit is natuurlijk een klein voorbeeld en is redelijk makkelijk met een update te verhelpen. Maar mogen we er dan vanuit gaan dat als je over 10 jaar een tweedehands v40 koopt je er eigenlijk vanuit kan gaan dat alles in je "computer" eigenlijk niet meer werkt of summier? ik vraag me wel af of volvo hier wel goed over nagedacht heeft.

Een voorbeeld hiervan is Volkswagen (ja ja ik weet het) Maar als je naar hun audio en HUD systemen kijkt dan is dat zeker ontzettend germaans, maar alles werkt zoals het hoort en is meestal in één keer te vervangen in het dashboard, zelfs in de nieuwere modellen bijvoorbeeld de Golf 7.
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
Oceanracer
Geartronic member

En zij hebben tenminste nog gewoon een analoge meter voor de koelvloeistof. En iedere knop functioneert zoals je dat ook verwacht en zit op een logische plek. Misschien moeten de mannen van Geely eens een tijdje in Wolfsburg op stage....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
evert65
6th Gear member

bart simpson schreef:
PeerTronic schreef:
Bart ](*,)

Is het over door een defect computer die mij te duur is om te vervangen exporteer ik ze en wens de nieuwe eigenaar in de Baltics of in Polen verder sterkte
netjes hoor, en wagen die niet te repareren is verkoop je gewoon aan de eerste beste oostblokker :shock:
keep calm!, your randomizer is running
evert65
6th Gear member

Oceanracer schreef:En zij hebben tenminste nog gewoon een analoge meter voor de koelvloeistof. En iedere knop functioneert zoals je dat ook verwacht en zit op een logische plek. Misschien moeten de mannen van Geely eens een tijdje in Wolfsburg op stage....
waarom krijg ik het gevoel dat volvo door die. geely mannetjes langzaam aan aan het ontsporen is
keep calm!, your randomizer is running
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

evert65 schreef:netjes hoor, en wagen die niet te repareren is verkoop je gewoon aan de eerste beste oostblokker :shock:
ze jatten daarvandaan alles toch al wat los of vast zit, dus dat lossen ze vast ook wel op.
Maar ik kon ook tegen jou als aanbieder zeggen dat je hem in je haar kunt smeren, commercieel ook al niet heel handig volgens mij
Volvo for life
Carlsson 900

Richo schreef:
Carlsson 900 schreef:Méér dan 10 jaar.
bruikbaar of werkbaar?
de gemiddelde PC is na 10 jaar op en is dan noemenswaardig langzaam of zelfs ronduit versleten (hoe lang doe je met een pc of het werk of thuis zelf?)
de gemiddelde laptop haalt de 10 jaar niet eens, die geven het al na de helft op.
Dit is bij ons thuis en meeste mensen die ik ken de ervaring, er zijn altijd uitzondering die de computer niet dagelijks gebruiken.
Goed onderhouden en uitstekend werkbaar.
Het is wel een high-end versie.
evert65
6th Gear member

Goed onderhouden en uitstekend werkbaar.
Het is wel een high-end versie.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”