Hoi mensen,
Ik had al even rondgekeken met de zoekfunctie, maar ik moet mijn vraag toch zelf maar even posten:
Sinds enkele maanden slaat mijn D5 2001 (370.000 km) steeds slechter aan. 10-15 seconden was geen uitzondering. Maar als ik hem bijv. 's ochtends aan had gekregen, sloeg ie elk moment later op de dag probleemloos aan (ook al is de motortemp helemaal weggezakt).
Sinds kort slaat ie helemaal niet meer aan. Ook niet met het warme weer deze week.
Gesleept naar de garage: 3 van de 5 gloeibougies waren niet meer goed, alles vervangen. +- 270 EU al met al.
Het leek goed. Maar na een dag+nacht stilstaan slaat ie weer niet aan. Potjandosie.
Verstuivers zou in principe kunnen, maar maand geleden nog probleemloos op de autobahn 200 op de teller gehad. En als ie stationair (ook koud) eenmaal liep, klonk ie prima en regelmatig. Ook niet afslaan of wat dan ook. Afgezien van die koude start dus helemaal geen problemen.
Ik hoop dat jullie misschien nog tips hebben, want lukraak 1 voor 1 alle mogelijke onderdelen vervangen en een dag later kijken of ie misschien wel aanslaat, dat lijkt me ook een dure hobby worden.
alvast dank
Christiaan
Koude start
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Injector lekkage waarschijnlijk,retour test doen..Als er eentje lekt start hij al slecht.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Thanks voor je reactie. Is het met slechte verstuiver(s) dus nog steeds mogelijk dat de motor volop vermogen kan leveren als ie eenmaal is gestart? Of zou je het al rijdend wel moeten merken dat je minder vermogen hebt?
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nee,daar merk je weinig van,alleen met starten,het is simpel te testen of er eentje of meerdere stuk zijn.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Hoi mensen,
Misschien vinden geinteresseerden het nog leuk om de afloop te horen...
Zoals gezegd zijn eerst alle gloeibougies vervangen, want 3 van de 5 waren slecht volgens de garage... Garage gaf aan dat motor hiermee weer prima startte, maar men gaf 'geen garanties voor morgen'.... Na een dag stilstaan kreeg ik hem dus inderdaad opnieuw niet meer aan de praat... Reparatie voor niets? En vraag ik me nu af: hoe slecht waren die gloeibougies nu precies?
Garage had bij deze reparatie verder nog aangegeven dat de accu niet zo best meer was, maar goed, ik dacht: telkens 30 seconden lang achter elkaar starten op de accu zonder aanslaan...zo slecht kan die accu niet zijn. Dus die heb ik toen niet laten vervangen.
Toen ik dus na de reparatie weer stilstond, ben ik naar een 'officiele' Volvospecialist geweest. Die hebben behoorlijk lopen zoeken, maar ze kregen hem niet aan de praat. Uiteindelijk zelfs gebeld met Volvo zelf. En wat bleek uiteindelijk? Er zat vocht in het brandstoffilter. Brandstoffilter vervangen, en gelijk kon de motor weer aanslaan. Vanochtend de vuurproef (starten na een frisse nacht -1 graad), en jawel hoor direct aanslaan na netjes voorgloeien.
Overigens: ook de volvospecialist gaf aan dat de accu niet best was, en heb ik deze dure jongen toch maar laten vervangen. Dus nu weet ik niet 100% zeker in hoeverre de oude accu een deel van het problemen was. Met de 'kennis van nu', is mijn stelling dat de accu waarschijnlijk niet het probleem veroorzaakte of verergerde.... En had ik wellicht nog wel de oude accu kunnen laten zitten. Want als je midden in de winter 30 seconden lang kunt starten, dan had dat de komende tijd ook wel gekund (er vanuitgaande dat het weer warmer weer wordt en de startproblemen over waren).
Maar goed: de boel loopt weer, en dat is het belangrijkste!
dank voor het meedenken.
Misschien vinden geinteresseerden het nog leuk om de afloop te horen...
Zoals gezegd zijn eerst alle gloeibougies vervangen, want 3 van de 5 waren slecht volgens de garage... Garage gaf aan dat motor hiermee weer prima startte, maar men gaf 'geen garanties voor morgen'.... Na een dag stilstaan kreeg ik hem dus inderdaad opnieuw niet meer aan de praat... Reparatie voor niets? En vraag ik me nu af: hoe slecht waren die gloeibougies nu precies?
Garage had bij deze reparatie verder nog aangegeven dat de accu niet zo best meer was, maar goed, ik dacht: telkens 30 seconden lang achter elkaar starten op de accu zonder aanslaan...zo slecht kan die accu niet zijn. Dus die heb ik toen niet laten vervangen.
Toen ik dus na de reparatie weer stilstond, ben ik naar een 'officiele' Volvospecialist geweest. Die hebben behoorlijk lopen zoeken, maar ze kregen hem niet aan de praat. Uiteindelijk zelfs gebeld met Volvo zelf. En wat bleek uiteindelijk? Er zat vocht in het brandstoffilter. Brandstoffilter vervangen, en gelijk kon de motor weer aanslaan. Vanochtend de vuurproef (starten na een frisse nacht -1 graad), en jawel hoor direct aanslaan na netjes voorgloeien.
Overigens: ook de volvospecialist gaf aan dat de accu niet best was, en heb ik deze dure jongen toch maar laten vervangen. Dus nu weet ik niet 100% zeker in hoeverre de oude accu een deel van het problemen was. Met de 'kennis van nu', is mijn stelling dat de accu waarschijnlijk niet het probleem veroorzaakte of verergerde.... En had ik wellicht nog wel de oude accu kunnen laten zitten. Want als je midden in de winter 30 seconden lang kunt starten, dan had dat de komende tijd ook wel gekund (er vanuitgaande dat het weer warmer weer wordt en de startproblemen over waren).
Maar goed: de boel loopt weer, en dat is het belangrijkste!
dank voor het meedenken.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
eerste keer was overigens geen specialist, tweede wel. Die vroeg al vrij snel naar het brandstoffilter, maar ik vertelde hem dat die nog maar 1 jaar geleden (25.000 km geleden) was vervangen. Tja.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Brandstoffilter is normaal om de 60d km, maar uit voorzorg doe ik het al bij 40d km.Chrizzle D5 schreef:eerste keer was overigens geen specialist, tweede wel. Die vroeg al vrij snel naar het brandstoffilter, maar ik vertelde hem dat die nog maar 1 jaar geleden (25.000 km geleden) was vervangen. Tja.
Maar nu al bij 25d km?
Vraag: waar (welk merk) tank je?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gloeibougies zijn heel eenvoudig te controleren, dus beetje prutswerk wel inderdaad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Ik moet bekennen zo goedkoop mogelijk, maar als het kan bij zo'n ombemande shell. Zou het veel uitmaken?Vraag: waar (welk merk) tank je?
Het zou natuurlijk kunnen dat zowel brandstoffilter als gloeibougies niet meer goed waren. De auto is niet de jongste meer, of zou dat heel toevallig zijn? Of was het misschien een uberkritische monteur die een tikkie minder presterende gloeibougies reden vindt om ze allemaal te vervangen? Ik weet het echt niet.Gloeibougies zijn heel eenvoudig te controleren, dus beetje prutswerk wel inderdaad.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Ja, bedrijven als Tinq, Tango, Gulf, enz.... nemen het niet zo nauw.Chrizzle D5 schreef:Ik moet bekennen zo goedkoop mogelijk, maar als het kan bij zo'n ombemande shell. Zou het veel uitmaken?Vraag: waar (welk merk) tank je?
Veelal onbemande tankstations en hier zijn wel meer verhalen bekend over water in de brandstof bij deze bedrijven.
Maar ook in het buitenland gaat het wel eens mis.
Ik maak mij nu in ieder geval al minder zorgen.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Nou, maar weer eens een update. Twee weken geleden is (na koude startproblemen) het brandstoffilter vervangen van mijn D5 2001. Het oude filter was wat vochtig. Daarna startte hij weer prima.Ja, bedrijven als Tinq, Tango, Gulf, enz.... nemen het niet zo nauw.
Veelal onbemande tankstations en hier zijn wel meer verhalen bekend over water in de brandstof bij deze bedrijven.
Nu 2 week later, lijkt het weer steeds langer te duren voor de motor aanslaat bij het starten (met koude motor)...
Even langs de garage gereden, en ze hebben eigenlijk geen idee. Men denkt voorzichtig aan water in de brandstoftank (dat er dan dus blijkbaar nog steeds in kan zitten ook nog van de vorige keer). Toen moest ik toch even denken aan bovenstaande opmerking van Alex V70. Heeft iemand ervaring hiermee?
Verder suggereerde garagist om (bij koude startproblemen) eens op een volle tank diesel, er 2 liter benzine bij te gooien. Dat zou de boel wat schoonbranden. Heeft iemand hier ervaring mee met een D5-motor?
dank voor de reactie
CK
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Tip vervang je filter weer en haal alle brandstof er uit die er nog inzit.
Stook daar de kachel maar mee.
En ik hoop dat je pomp en verstuivers nog niet te veel op hun donder hebben gehad.
Stook daar de kachel maar mee.
En ik hoop dat je pomp en verstuivers nog niet te veel op hun donder hebben gehad.
Lees hier eens: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39072Chrizzle D5 schreef: Toen moest ik toch even denken aan bovenstaande opmerking van Alex V70. Heeft iemand ervaring hiermee?
edit: nu wel

Trouwens een HEEL slecht advies om benzine er bij te gooien. Daar zijn speciale middelen voor verkrijgbaar.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lees hier eens: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3907AlexV70 schreef:
Trouwens een HEEL slecht advies om benzine er bij te gooien. Daar zijn speciale middelen voor verkrijgbaar.[/quote]
DAt gaat over schokbrekers :roll:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95