Hi,
Sinds woensdag ben ik de trotse bezitter van een witte V40. Natuurlijk probeer ik alles naar mijn persoonlijke wensen in te stellen, maar ik loop tegen wat dingetjes aan waarbij ik graag wat (ervarings)advies zou willen;
* Automatisch slot -> De auto biedt de mogelijkheid om zichzelf automatisch af te sluiten wanneer je gaat rijden. Dit om diefstal in files of bij verkeerslichten te voorkomen. Ik zou echter verwachten, dat wanneer ik de motor uitschakel (én desnoods eerst mijn portier open) dat alle deuren weer geopend zouden worden. Dat blijkt niet het geval wat als resultaat heeft dat ik al een aantal keren geparkeerd heb, uitgestapt ben en mijn kofferbak wilde openen, maar dus eerst op zoek moest naar de afstandsbediening. Vraag: Doe ik iets verkeerd? Of is dit echt zo bedoeld?
* Achterruitverwarming: Deze schakelt bij mij automatisch in en lijkt niet meer uit te schakelen, tenzij ik dat handmatig doe (waarna deze bij een volgende start zich weer vrolijk inschakelt). Vraag: Is dit normaal gedrag?
* Regensensor: Het knopje voor het inschakelen van de regensensor moet ik bij iedere start weer handmatig inschakelen. Vraag: Kan deze ook ingeschakeld blijven?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen, en misschien zelfs opgelost hebben!
Dank alvast!
Groeten,
Quinternet.
Nieuwe V40 -> Vraagje
-
- 1st Gear member
Hoi Quinternet,
Gefeliciteerd met je nieuwe Volvo.
Je eerste punt heb ik geen last van, omdat ik keyless entry heb. Overigens kan je de autolock functie uitschakelen. (Maar dat wil je waarschijnlijk niet)
Het automatisch aangaan van de achterruitverwarming heb ik uitgezet. Meestal was achterruitverwarming niet nodig als het systeem vond van wel.
Je laatste punt: nee. Maar ik vind het wel prettig. Dat niet meteen een klodder vogelpoep op de sensor uitgesmeerd wordt.
Gefeliciteerd met je nieuwe Volvo.
Je eerste punt heb ik geen last van, omdat ik keyless entry heb. Overigens kan je de autolock functie uitschakelen. (Maar dat wil je waarschijnlijk niet)
Het automatisch aangaan van de achterruitverwarming heb ik uitgezet. Meestal was achterruitverwarming niet nodig als het systeem vond van wel.
Je laatste punt: nee. Maar ik vind het wel prettig. Dat niet meteen een klodder vogelpoep op de sensor uitgesmeerd wordt.
Volvo D2 Summum MY2013, Biarritz Blue, panoramadak, driver supportline, intro line, Premium audio, Elektrisch verstelbare stoelen en nog een paar opties....
- automaiti
- 2nd Gear member
Nog even wat de sloten betreft. Bij het openen van bestuurdersportier blijven overige deuren gesloten. Je kan er niet voor kiezen dat alle deuren ontgrendelen. De manier om dit op te lossen is de centrale ontgrendelingsknop in te drukken in het portier bij het verlaten van de auto. Ik denk ook dat er een gedachte achter zit, andere personen kunnen zo niet in je auto komen wanneer je uitstapt, bijv om rechtsachter iets uit je auto te halen op het moment dat je zelf linksvoor uitstapt. Ach, het is gewoon even wennen en past bij Volvo. Idem met de regensensor. Overigens heeft BMW dat ook en vast nog wel meer merken.
1-3-13: Volvo V40 D2 R-Design, Passion Red, Introline, Winterline, BLIS, Premium Sound, Automatich dimbare binnenspiegel, in hoogte verstelbare passagierstoel met lendensteun, zonder model- en typeaanduiding
-
- 1st Gear member
Uiteraard is er altijd iets dat je minder praktisch vindt. Ik vind het zelf wel fijn dat je de meeste dingen kunt instellen. En de meeste dingen is over nagedacht. Hiervoor had ik een Toyota. Daarvan kon je de spiegels inklappen, maar alleen als het contact aan staat. Niet handig dus. Dan is deze auto vele malen handiger.
Volvo D2 Summum MY2013, Biarritz Blue, panoramadak, driver supportline, intro line, Premium audio, Elektrisch verstelbare stoelen en nog een paar opties....
- Quinternet
- 1st Gear member
Super bedankt voor alle reacties; Ik ben in ieder geval wat wijzer geworden. Ik kom uit een Volkswagen en daar zijn dit soort dingen nét iets anders geregeld (bijvoorbeeld ook automatische vergrendeling, maar zodra ik de motor afzette, werden alle portieren geopend). Wennen natuurlijk, maar de automatische vergrendeling gaat er nu vanaf, zoals het nu is stoot ik té vaak mijn neus, en ervaar ik dus als vervelend.
V.w.b. de regensensor.... Tja, op zich niet zo erg, maar het knopje zit ook op een lastige plek waardoor het bijna makkelijker lijkt om de ruitenwissers op interval aan te zetten wanneer het begint te regenen dan voelend op zoek te gaan naar de regensensor.
De achterruitverwarming; Dat is hoe het is. Ik vind het niet erg dat deze onterecht aanstaat, ik heb inmiddels met wat geduld gezien dat deze zich uiteindelijk inderdaad gewoon uitschakelt. Prima dus.
Zodra het zonnetje schijnt en de auto dus wat fotogenieker ten tonele verschijnt zal ik hier absoluut foto's plaatsen! Maar geloof me: Hij is mooi!
V.w.b. de regensensor.... Tja, op zich niet zo erg, maar het knopje zit ook op een lastige plek waardoor het bijna makkelijker lijkt om de ruitenwissers op interval aan te zetten wanneer het begint te regenen dan voelend op zoek te gaan naar de regensensor.
De achterruitverwarming; Dat is hoe het is. Ik vind het niet erg dat deze onterecht aanstaat, ik heb inmiddels met wat geduld gezien dat deze zich uiteindelijk inderdaad gewoon uitschakelt. Prima dus.
Zodra het zonnetje schijnt en de auto dus wat fotogenieker ten tonele verschijnt zal ik hier absoluut foto's plaatsen! Maar geloof me: Hij is mooi!

- Quinternet
- 1st Gear member
Er schiet me nog één te binnen, trouwens;
De radio blijft doorspelen als de motor uitgeschakeld is totdat ik het portier geopend heb; Is daar nog iets aan te veranderen?
De radio blijft doorspelen als de motor uitgeschakeld is totdat ik het portier geopend heb; Is daar nog iets aan te veranderen?
- lint
- Geartronic member
Heb je geen uitleg gehad van de dealer over al deze functies? Misschien dat het instructieboekje je ook antwoord kan geven op diverse vragen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Quinternet
- 1st Gear member
De dealer heeft z'n best gedaan om de belangrijkste zaken te laten zien/uit te leggen. Dit betreft details die overigens niet terug te vinden zijn in de handleiding.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Onder klimaat onder my car zit die functie van de automatische achterruitverwarming, vinkje weghalen en de achterruitverwarming gaat niet meer automatisch aan.
Het werkt trouwens alleen onder de 9gr Celcius
Het werkt trouwens alleen onder de 9gr Celcius
Volvo for life
- Paul
- Geartronic member
Sorry de knop van de regensensor, die zit daar echt prima. Wen je na 1 dag al aan, echt waar!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
Inderdaad. Die radio is lastiger. Niet dat ie net uitgaat, dat is 1 tik vlak voor aankomst. Dt de radio altijd aangaat na start vind ik lastiger.Paul schreef:Sorry de knop van de regensensor, die zit daar echt prima. Wen je na 1 dag al aan, echt waar!
Als we dan toch kleine irritaties aan het opsommen zijn: die melding dt je de omgeving op veiligheid moet controleren als je de achteruit rijcamera aan zet. Dat probeer ik ook, maar er staat een enorme melding over het beeld!
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Wat is hier dan mis mee ?Quinternet schreef:Er schiet me nog één te binnen, trouwens;
Ik vind het juist handig dat de radio niet direct stopt als ik het contact uitzet, maar wel als ik uitstap.
Je moet duidelijk nog wennen aan je Volvo, probeer er ajb geen VW van te maken....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- Starter
Even niet om te zeuren maar ik vind deze punten ook op zijn minst discutabel. Waarom zou je radio nog aanstaan op het moment dat je deur een seconde open hebt gedaan? Ik zie daar geen logica in.
Ook vind ik het raar dat je de regensensor niet continu aan kan laten staan, en hetzelfde geldt weer juist andersom voor de achterruitverwarming.
Zou toch niet moeten dat je je hele auto opnieuw moet configureren op het moment dat je weer instapt ?
Ook vind ik het raar dat je de regensensor niet continu aan kan laten staan, en hetzelfde geldt weer juist andersom voor de achterruitverwarming.
Zou toch niet moeten dat je je hele auto opnieuw moet configureren op het moment dat je weer instapt ?
-
- 2nd Gear member
Regensensor continu aan is in de winter lekker... Voorruit dicht gevroren, regensensor "ziet" iets op de ruit, zet ruitenwissers aan en weg zijn je rubbers. Zeker weten dat men het dan ineens belachelijk vindt dat zo'n ding niet automatisch uitschakelt. En ja, ik spreek uit ervaring, op mijn Fiesta bleef de regensensor wel aan staan en dan schrik je wel even wanneer je ruitenwissers 's ochtends ineens over een bevroren ruit schrapen.
En waar praten we eigenlijk over. As het regent hoef je alleen maar op een knopje te drukken en dan werkt alles weer. We zijn gewoon verwend, vroegah met de interval stand bleef je steeds aan het aanpassen en nu klagen we al omdat we 1x een knopje moeten indrukken
En waar praten we eigenlijk over. As het regent hoef je alleen maar op een knopje te drukken en dan werkt alles weer. We zijn gewoon verwend, vroegah met de interval stand bleef je steeds aan het aanpassen en nu klagen we al omdat we 1x een knopje moeten indrukken

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik vind dat we steeds eigenaardigere Volvorijders krijgen, zelfs een klein beetje zelf nadenken is ze al te veel
Volvo for life
-
- Starter
Heeft niets met nadenken te maken maar met gebruiksvriendelijkheid. Als mijn ramen bevroren zijn dan ga ik deze meteen al vrij maken voordat ik überhaupt weg rij. En maak dat dan de keuze voor de berijder en zet dat in het menu om het aan en uit te zetten. Ik ben dik tevreden over mijn Volvo maar ga de auto niet helemaal heilig verklaren omdat het een Volvo is. Door kritisch te kjken naar dit soort zaken kun je de auto alleen maar beter maken.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de Cruise control die je iedere keer weer opnieuw moet activeren ..........
En ja ik ben nog steeds een tevreden Volvo rijder hoor ....
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de Cruise control die je iedere keer weer opnieuw moet activeren ..........
En ja ik ben nog steeds een tevreden Volvo rijder hoor ....

-
- 2nd Gear member
Persoonlijk vind ik het wel erg fijn. Hiervoor heb ik een Polo gereden en die liet de regensensor wel gewoon aan staan. Gevolg was dat ik tijdens het krabben er altijd achter kwam dat dit het geval is. Ik start namelijk (en met mij een boel mensen denk ik) eerst de auto, waarna ik pas ga krabben.
Een optie om dit in te stellen is dan misschien nog wel het allermooiste. Dan kun je dit in de lente/zomer/herfst mooi aan laten staan en in de winter uitzetten (zoals ik ook doe met de automatisch inklapbare buitenspiegels, die dingen vriezen anders vast in die stand).
Een optie om dit in te stellen is dan misschien nog wel het allermooiste. Dan kun je dit in de lente/zomer/herfst mooi aan laten staan en in de winter uitzetten (zoals ik ook doe met de automatisch inklapbare buitenspiegels, die dingen vriezen anders vast in die stand).
Ik kom zelf ook uit een Volkswagen .Quinternet schreef:Ik kom uit een Volkswagen en daar zijn dit soort dingen nét iets anders geregeld
Een ding wat je niet moet doen is deze twee auto's vergelijken met elkaar.
Zo heeft ieder merk het op zijn manier opgelost.
En anders weer terug gaan naar VW.