Storing in het startsysteem

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Beste allen,

Ik heb een storing in het startsysteem van mijn Volvo V50 1.8 2004. Als ik de auto wil starten gebeurt er niets. Het contact gaat normaal aan, geen foutmeldingen. Als ik dan doordraai naar de derde stand om de startmotor te activeren gebeurt er vervolgens niets. De auto aanduwen lukt wel, en als ik zelf met een kabeltje + op het startrelais van de startmotor zet start deze ook en slaat ook aan. Alle zekeringen zijn goed.

Na wat speurwerk op het internet blijkt er vaker een probleem met het contactslot voor te komen. Dit lijkt mij ook aannemelijk in dit geval echter wil ik het wel graag zeker weten voor ik 150 euro ex. uit ga geven voor een nieuw contactslot. Meten is weten maar daar heb ik een elektrisch schema voor nodig. Wie kan mij daar aan helpen? Ik zou er erg mee geholpen zijn!

Vriendelijke groet,

Huub

EDIT: De draadkleur en codering van het uitgaande signaal van het contactslot naar het startrelais zou mij ook al helpen
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als je de sleutel in het contactslot steekt, hoor je dan een klik geluid?

Zo nee.....contactslot naar de eeuwige jachtvelden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

wim de jong schreef:Als je de sleutel in het contactslot steekt, hoor je dan een klik geluid?

Zo nee.....contactslot naar de eeuwige jachtvelden.

Hmm, weet niet precies wat je daar mee bedoeld... Het stuurslot gaat er wel direct vanaf als dat is wat je bedoeld
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Heb elektrische schema's gevonden. Staan nog heel veel andere volvo modellen op de site!

Voor de geïntereseerde: http://amtgarageforum.nl/public/topics/ ... agrams.mht

Nu maar eens meten
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Zou het niet aan je accu kunnen liggen? Mijn 1.8 V50 uit 2008startte afgelopen zondag ook niet meer, van het een op het ander moment, terwijl het aanvankelijk geen accu-probleem leek; verlichting, radio e.d. deed het allemaal nog. Maar zodra ik het contact naar stand III draaide noppes, verschillende foutmeldingen en alleen een raar tikkend geluid van een relais.
Accu doorgemeten en die bleek wel degelijk kapot: spanning daalde bij starten van 11.8 naar ongeveer 6 volt en ook de geleverde stroom was rond de 226 A twerwijl dit rond de 600 hoort te zijn.
Met een nieuwe orginele Volvo-accu voor rond de 120 euro weer helemaal blij!

EDIT: sorry, lees later pas dat je de startmotor uiteindelijk via de + van de accu wel aan de praat krijgt, dus lijkt idd niet aan de accu te liggen. Mijn bijdrage kan dus als niet verzonden worden beschouwd, al hoewel er wellicht iemand meeleest die er zijn voordeel mee kan doen ;-)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

@HbTps: goeie site !!! fijne tip.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Zo, de auto doet het weer naar behoren. Geen uitgaande spanning vanaf het contactslot, dus deze vervangen. Dat was nog een hele klus!

De volgende onderdelen moeten verwijderd worden om toegang te bieden aan het contactslot: Middenconsole, mediascherm, cd speler, onderzijde dashboard links en midden, ventilatieroosters midden/boven, instrumentenpaneel en een deel van de bevestiging van het dashboard moet los!

Goede nieuws is wel dat (in tegensteling tot veel verhalen op het internet) de sleutels niet opnieuw geprogrameerd hoeven te worden.

Nu maar hopen dat dit het voorlopig weer even is geweest vwb de uitgaven aan de auto :-(
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”