Sneeuwkettingen wel/niet op C70 MY2007?
- C70-T5-Rik
- 2nd Gear member
Weet iemand wat Volvo adviseert over gebruik van sneeuwkettingen op een C70 MY2007. Sta momenteel op winterbanden maat 225x45x17. Als Volvo dit afraad, waarom is dat en hoe los je dan dit probleem op dat je (i.i.g.) op sommige wegen in Oostenrijk verplicht bent om sneeuwkettingen bij je te hebben, nog afgezien van de plicht ze te gebruiken?
C70, T5 Summum, Black Sapphire, RTI Navi, Dynaudio, Sadira 17";, Calcite leder; BlueTooth; Windblocker; afn. kogel.
XC40 T5 Plug in Hybrid (2020), Inscription uitvoering.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
In het Instructieboekje van de C70 MY07 (vreemd genoeg alleen in het Engels op de NL Volvo website) staat over sneeuwkettingen het volgende vermeld:

en de volgende band-velgcombinaties worden genoemd voor jouw auto

(Opm: in de wel Nederlandstalige versie van MY08 staat overigens hetzelfde)
Dit zijn dus de enige aanwijzingen die Volvo zelf geeft.
Ik heb al deze maten, incl. die maat die je er nu op hebt liggen, door een bandencalculator gehaald en zoals te verwachten was, wijkt de maat die je nu hebt het meest af van standaard ! (ruim 1,3% tegenover 0.04% - 0.6% van de overige)
Het zou dus kunnen zijn dat je bij gebruik van sneeuwkettingen, origineel of niet origineel, problemen krijgt met de ruimte tussen de banden en delen van de voorwielophanging en/of remmen.
Uitproberen lijkt me het slimste om te doen en als blijkt dat het niet gaat werken blijft er weinig anders over dan tijdelijk andere wielen te regelen.
Rob

en de volgende band-velgcombinaties worden genoemd voor jouw auto

(Opm: in de wel Nederlandstalige versie van MY08 staat overigens hetzelfde)
Dit zijn dus de enige aanwijzingen die Volvo zelf geeft.
Ik heb al deze maten, incl. die maat die je er nu op hebt liggen, door een bandencalculator gehaald en zoals te verwachten was, wijkt de maat die je nu hebt het meest af van standaard ! (ruim 1,3% tegenover 0.04% - 0.6% van de overige)
Het zou dus kunnen zijn dat je bij gebruik van sneeuwkettingen, origineel of niet origineel, problemen krijgt met de ruimte tussen de banden en delen van de voorwielophanging en/of remmen.
Uitproberen lijkt me het slimste om te doen en als blijkt dat het niet gaat werken blijft er weinig anders over dan tijdelijk andere wielen te regelen.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
Volgens mij kan je wel gebruik maken van de Centrax sneeuwkettingen... Deze schuif je er aan de zijkant op en hebben geen losse delen aan de achter- of binnenkant van de wielen.
kost een paar euro's maar werkt wel fantastisch!
kost een paar euro's maar werkt wel fantastisch!
Yorick
Volvo 340 DL 1.4 Aut.
Volvo 460 1.8 HTA
Volvo 440 1.8 HTA
Volvo V40 1.8 400k km
Volvo 480 Turbo GT-Line
Volvo 340 DL 1.4 Aut.
Volvo 460 1.8 HTA
Volvo 440 1.8 HTA
Volvo V40 1.8 400k km
Volvo 480 Turbo GT-Line
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik heb de vrijheid genomen om jouw reactie even aan te vullen met een demo-filmpjeyorick89 schreef:Volgens mij kan je wel gebruik maken van de Centrax sneeuwkettingen...
RUD Centrax
Zo te zien zou dat best eens een optie kunnen zijn.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- C70-T5-Rik
- 2nd Gear member
Mensen bedankt voor de info. Ik heb nog even mijn kettingen erom gelegd en dat gaf geen enkel probleem. Voldoende ruimte en het wiel liep volkomen vrij.
En tja wat moet je verstaan onder "never use quick-fit snow-chains"??
Vrijwel iedere sneeuwketting is vandaag de dag van het type "quick-fit".
En tja wat moet je verstaan onder "never use quick-fit snow-chains"??
Vrijwel iedere sneeuwketting is vandaag de dag van het type "quick-fit".
C70, T5 Summum, Black Sapphire, RTI Navi, Dynaudio, Sadira 17";, Calcite leder; BlueTooth; Windblocker; afn. kogel.
- mjeuring
- 3rd Gear member
Heb je hier een bron voor? Ik ben er naar op zoek geweest en heb alleen iets kunnen vinden over een verplichting voor motorvoertuigen > 3500 KG.C70-T5-Rik schreef:op sommige wegen in Oostenrijk verplicht bent om sneeuwkettingen bij je te hebben,
Neemt niet weg dat ik ze in de winter altijd bij me heb

- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Hierbij 2 artikelen over winterbanden en sneeuwkettingen in Oostenrijk.C70-T5-Rik schreef:Heb je hier een bron voor?
Ik heb met opzet een Oostenrijkse bron vermeld om vertaalfouten en/of verkeerde interpretaties gemaakt door Nederlandse bronnen uit te sluiten. Helaas komt dat vaak voor als het om buitenlandse wet- en regelgeving gaat !
Winterausrüstungspflicht - was gilt ?
en
Verwendung von Schneeketten
Rob
- mjeuring
- 3rd Gear member
Ik ken beide artikelen en ik géén van beide staat dat het verplicht is om kettingen bij je te hebben. In het eerste artikel staat dat je met een sneeuwbedekte rijbaan zomerbanden i.c.m. sneeuwkettingen mag gebruiken i.p.v. winterbanden.
Daar waar het aangegeven staat met het bekenden bord is het natuurlijk altijd verplicht om kettingen te voeren.
Op: http://www.adac.de/infotestrat/ratgeber ... fault.aspx
staat:
Lkw über 3,5 t zulässiges Gesamtgewicht und Busse mit mehr als acht Sitzplätzen außer dem Lenker sowie von solchen Fahrzeugen abgeleitete Kraftfahrzeuge (Sattelzugfahrzeuge, selbstfahrende Arbeitsmaschinen oder Spezial-Kfz) müssen im Zeitraum vom 01.11. bis 15.4. des Folgejahres geeignete Schneeketten für mindestens zwei Antriebsräder mitführen. Ausgenommen hiervon sind lediglich Fahrzeuge, bei denen bauartbedingt eine Montage von Schneeketten unmöglich ist sowie Autobusse im Linienverkehr.
Dus wel een verplichting > 3,5 ton voor het bij je hebben van kettingen. Voor personen auto's kan ik het niet vinden.
Daar waar het aangegeven staat met het bekenden bord is het natuurlijk altijd verplicht om kettingen te voeren.
Op: http://www.adac.de/infotestrat/ratgeber ... fault.aspx
staat:
Lkw über 3,5 t zulässiges Gesamtgewicht und Busse mit mehr als acht Sitzplätzen außer dem Lenker sowie von solchen Fahrzeugen abgeleitete Kraftfahrzeuge (Sattelzugfahrzeuge, selbstfahrende Arbeitsmaschinen oder Spezial-Kfz) müssen im Zeitraum vom 01.11. bis 15.4. des Folgejahres geeignete Schneeketten für mindestens zwei Antriebsräder mitführen. Ausgenommen hiervon sind lediglich Fahrzeuge, bei denen bauartbedingt eine Montage von Schneeketten unmöglich ist sowie Autobusse im Linienverkehr.
Dus wel een verplichting > 3,5 ton voor het bij je hebben van kettingen. Voor personen auto's kan ik het niet vinden.
- C70-T5-Rik
- 2nd Gear member
mjjeuring en gsx750r: jullie hebben helemaal gelijk! Bedankt voor het meedenken. Inmiddels een heerlijke wintersport achter de rug zonder de sneeuwkettingen nodig gehad te hebben.
- jaapburg
- 4th Gear member
Is inderdaad niet verplicht ze bij je te hebben. Maar op weg naar de wintersport een bergpas tegenkomen waar een politieauto staat en een groot bord: gesloten voor verkeer behalve als je kettingen omlegt.... Dan sta je toch beteuterd te kijken als je ze niet hebt!
Ben aardig wat pasjes tegengekomen met borden: winterbanden + kettingen verplicht, tenzij je awd hebt.
Ben aardig wat pasjes tegengekomen met borden: winterbanden + kettingen verplicht, tenzij je awd hebt.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004