kachel ventilator lawaai

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Rob2u schreef:
mini2 schreef:Kachelmotor eruit halen en binnenin inspuiten met contactspray. Effe laten uitdampen en weer terug inbouwen. En voila het vogeltje heeft de geest gegeven.
Dit werkt bij mij nu al 2 jaar.
Mooi, maar vreemd!
Contactspray is nl. een etsend middel, je gebruikt dit om bv. vervuilde contacten bij een zekering schoon te maken. WD40 of Teflonspray hebben een smerende werking en het het dus logisch om dit bij een piepende kachelpook te gebruiken...

Ha zeker W40, Contactsray is niet afdoende.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Gaat dat goed met de koolborstels en de electra van binnen? Vandaar de contactspray!
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

Ben een beetje aan het rondbellen voor het oplossen van het piepen bij dealer/specialist maar hoor toch wisselende verhalen. Volgens de één moet de ventilator inderdaad vervangen worden (nieuw 300 of gebruikt 150). Volgens een ander kan het bij mijn kilometerstand van 190.000 niet zo zijn dat het is versleten (in ieder geval had hij nooit meegemaakt) en zou het meer liggen in kleppen die misschien vastzitten of drooglopen van de ventilator. Dus geen nieuwe ventilator maar onderzoek naar wat het echt is.

Wat is nu wijsheid om te doen?
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Gewoon even demonteren en trachten was smerend middel in het lager te krijgen. Als het dan niet over is kan je altijd nog vervangen. Maar het lijkt me toch niet heel ingewikkeld om de ventilator los te halen en wat smeer middel in het lager te spuiten of zelfs het lager los te vervangen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Thijs schreef:of zelfs het lager los te vervangen?

Dat zou helemaal mooi zijn
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik kan het op de foto niet goed zien of hij uit elkaar te halen is, maar het zou moeten kunnen lijkt mij.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

emjee schreef:Ben een beetje aan het rondbellen voor het oplossen van het piepen bij dealer/specialist maar hoor toch wisselende verhalen. Volgens de één moet de ventilator inderdaad vervangen worden (nieuw 300 of gebruikt 150). Volgens een ander kan het bij mijn kilometerstand van 190.000 niet zo zijn dat het is versleten (in ieder geval had hij nooit meegemaakt) en zou het meer liggen in kleppen die misschien vastzitten of drooglopen van de ventilator. Dus geen nieuwe ventilator maar onderzoek naar wat het echt is.

Wat is nu wijsheid om te doen?
Bij mijn V70 begon het piepen na 6 jaar bij ca 110.000km.
Soms kwam de ventilator wat moeizaam en piepend op gang. Het piepen ging was er alleen bij laag toerental. Ik dacht dus ook aan een droog lager. Na enige tijd kwam er een licht ratelend geluid bij. Nog wat later draaide hij soms helemaal niet meer.
Na demontage bleek hij wel soepel te draaien maar was de collector (het koper waar de koolborstels tegen lopen) helemaal ingesleten.

Dealerprijs die ik door kreeg voor een nieuwe (zonder montage) was 438€.
Ik heb hem vervangen door een van Hella.
Dat is dezelfde en bijna 200€ minder duur.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

438 ???
dat is veel te duur bij dealer,

vorig jaar nog aan de hand gehad... was een stuk goedkoper dat weet ik wel, gewoon bij de dealer
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Bliksem wat en prijzen :crazyeyes: .. Als dat echt zo duur is ga ik mooi voor een imitatie. 100 euro op MP
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er zit meestal gewoon een bosch motortje in wat ook in een verwarmingsketel wordt gebruikt. Kost iets van 80 euro. Moet je hem alleen wel overzetten. Het Bosch nummer staat dan op het motortje, dus je hebt altijd de goede. Elke Bosch dealer kan dit bestellen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

edraket schreef:Er zit meestal gewoon een bosch motortje in wat ook in een verwarmingsketel wordt gebruikt. Kost iets van 80 euro. Moet je hem alleen wel overzetten. Het Bosch nummer staat dan op het motortje, dus je hebt altijd de goede. Elke Bosch dealer kan dit bestellen.
Kijk dat zijn berichten. Moet je het wel vaak er in en er uit halen maar je moet er wat voor over hebben.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Uiteraard alleen geschikt voor de mensen die iets willen besparen (en dat zijn er beste veel!) :)
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Voor het geval dat je dat wilt gaan proberen, op de motor staat:
BOSCH
DPO 12V K6964 (bij mijn nieuwe staat er ook nog 005 achter)
0 130 101 511

Je zal de aansluitkabel over moeten zetten (solderen).
Hopelijk krijg je de ventilator onbeschadigd overgezet.
Ik geef dit meer kans op slagen dan het lager in de motor te vervangen.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niet alle motortjes zijn gelijk van de verschillende bouwjaren. Dus klakkeloos dat motortje bestellen is wel een risico.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Even een update

Ik was er helemaal klaar met mijn vogelnestje, dus de stoute schoenen maar aan getrokken en de boel verweiderd. Is geen grote klus. Maar aangezien ik geen slangenmens ben, is het toch wel lastig om er bij te komen. Vooral de achterste torks is rot. Maar gelukt :P heb de boel schoon geblazen met hoge(lucht)druk en dat gaf me toch een stof. en daarna de motor in de WD40 gespoten en...... vogeltje is weg.. ik blij en pijn in mijn rug..
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

janpie schreef:Even een update

Ik was er helemaal klaar met mijn vogelnestje, dus de stoute schoenen maar aan getrokken en de boel verweiderd. Is geen grote klus. Maar aangezien ik geen slangenmens ben, is het toch wel lastig om er bij te komen. Vooral de achterste torks is rot. Maar gelukt :P heb de boel schoon geblazen met hoge(lucht)druk en dat gaf me toch een stof. en daarna de motor in de WD40 gespoten en...... vogeltje is weg.. ik blij en pijn in mijn rug..
TOP!
Geeft een goed gevoel hé als je het zelf op hebt gelost!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Ja zeker
. en vooral als je de prijzen hoort wat zo'n motor kost
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”