Vervangen schokdempers achter

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Is dit goed thuis op de oprit te doen ?
Staat er spanning op ?
Vallen ze naar onder na demontage van bout en moer ?
Is er dan voldoende ruimte op de krik ?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

vervangen is erg makkelijk, er staat geen spanning op. Je moet de achterkant wel hoog genoeg kunnen opkrikken, want de demper moet er via de onderkant uit. Je hebt dus ongeveer de lengte van de schokdemper als 'vrije ruimte' nodig onder de draagarm.
Bovenste moer los vanuit de kofferbak, onderste moer los, bout eruit en voila, je hebt de demper in je handen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Doeke Dobma schreef: Bovenste moer los vanuit de kofferbak, onderste moer los, bout eruit en voila, je hebt de demper in je handen.
Is het zo dat er toch een moer op de onderste bout moet, bij vadis is dit niet het geval als je de tekening bekijkt.
Wordt die bout niet in de draagarm gedraaid?
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ja, je hebt gelijk. Vergissing:-)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Let wel even op of je nivomat hebt of niet. Bij nivomats heb je een krik nodig om de demper te ontlasten als je hem losdraait en nog meer hoogte om ze te verwisselen. Deze kun je namelijk niet met de hand indrukken om ze korter te maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Morgenmiddag rij ik even bij Autoservice Hardenberg voorbij.
Ze hebben originelen op voorraad en vervangen duurt niet al te lang.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Kuupertje wil je laten weten wat je kosten waren? Zit ook in diat traject.
Heb je dezelfde achterveren gemonteerd of andere?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Hey Bover,

Originele Sachs 115 euro per stuk ex BTW
27,50 euro arbeidsloon ex BTW

306,43 euro incl. BTW

Schokbrekers kan je al voor de helft krijgen....van Monroe...maar dan weet ik niet wat je hebt. Voor het uurtarief wil ik zelf niet gaan knutselen.

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dat is te overzien......dank je. Zit regelmatig in twente/Almelo dus wie weet..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij kosten de originele Sachs ook maar 80 euro/st.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Ed, Tja de vraag is of je 200.000km de vering preventief moet vervangen en als je after market benadert wat dan de beste keus is op veergebied.

weet het gewoon niet. Simpelste is natuurlijk volvodealer en vervangen...Maar wil graag onderzoek doen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Kijk eens in de verkoopsectie van deze site, zou ik zeggen!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Op MP staat ook een vent met originele Sachs en evt vering voor de S60. Achterdemper 66 Euri incl. BTW/stuk.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bover schreef:@Ed, Tja de vraag is of je 200.000km de vering preventief moet vervangen en als je after market benadert wat dan de beste keus is op veergebied.

weet het gewoon niet. Simpelste is natuurlijk volvodealer en vervangen...Maar wil graag onderzoek doen
Bob, met veren is het heel erg simpel. Als de auto nog op de juiste hoogte staat is de veer nog prima, dus hoef je deze zeker niet te vervangen. Een veer die slapper wordt gaat verder in zakken en dat moet je zien aan de hoogte. Als de hoogte ok is doet de veer nog zijn werk als een nieuwe. Ik kan ook niet geloven dat dat nodig is.

Wat de dempers betreft: ik heb erg veel ervaring met veren en dempers, en neem nu van mij aan dat je de balans bijna nooit beter krijgt als origineel. Tuurlijk kun je de auto te week vinden, maar een goed gedesignde auto heeft ook een vering en demping die goed bij elkaar maar ook bij het verdere karakter van de auto past. Als je alleen de dempers vervangt door een sportievere variant ben je simpelweg de balans aan het verstoren en rijd het alleen maar slechter.

Wil je het dus goed doen heb je 2 mogelijkheden: je vervangt de dempers voor origineel Sachs. Dan ben je klaar voor een euro of 400 excl uren (ik zou het in 3 uurtjes redden rondom).
Tweede optie is een volledige set van bijv HR of Bilstein. Je krijgt dan verlagingsveren met bijpassende dempers. Dat is welliswaar op elkaar afgestemd, maar past niet echt bij de rest van de auto. Je krijgt dan last van de rest van de softe setup van de auto. Denk dan aan draagarm rubbers, motorsteunen, torsie enz.

Mijn welgemeende advies: doe alleen de dempers voor origineel en evt veerschotels vooraan dan heb je weer een zo goed als nieuwe ophanging!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ed dank je wel. Je verhaal overtuigt mij. Het deinen zit volgens mij in de schokbrekers.
Origineel vervangen dus!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zou ik doen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep maak graag gebruik van je expertise
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”