Probleem met sturen: m.n. het loslaten na een bocht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Audace
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 25.04.2009 - 17:39

Goedendag.

Ik september kocht ik een S80 D5 uit 2007. Hele fijne auto maar al in de tweede week viel het op dat het stuur schokt bij het terugkomen naar neutraal uit een bocht. Ook hoorde ik een nare fluit/tjilp toon. Als de wagen stilstaat (met draaiende motor) en je draaide het stuur een klein beetje naar links of rechts werd het geluid minder zolang je draaide.

Even bij mijn eigen (oude) Volvo garage langs (dichterbij)... 'Hmm pomp en/of reservoir/filter en/of olie.' Terug naar de garage van de aanschaf met deze diagnose: 'We zullen het laten uitzoeken'.
"Pomp vervangen!"
Ik rijd weg en was na 400 meter gekeerd. Probleem niet verholpen. Geluid net zo en het schokken was er ook nog. 'Nieuw reservoir/filter besteld en geplaatst'. Niet de oplossing. Andere officiële Volvo garage meegekeken met de ingeschakelde monteur van de verkopende garage: 'Leidingen vervangen!' was het advies.
'Leidingen vervangen' --> helaas. Wel was er ook iets van een spanrol vervangen en het rottige geluid was weg! Maar het schokkende gevoel in het stuur (niet bij insturen, dan zo soepel als het maar kan zijn) zit er nog steeds in. De monteur heeft er veel tijd in gestoken en gaf aan niets meer te kunnen doen... 'Als het nu niet goed is, dan is het S80 standaard...' Nou wil ik ook niet als 'zeur' bekend staan, maar ja... het is naar mijn idee (en ook van vrienden die ik heb gevraagd een stukje te sturen) gewoon niet goed.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Drie garages hebben gediagnosticeerd. Er is van alles vervangen en aan de bereidwilligheid en inzet ligt het niet. Mijn vorige Volvo (S60 D5) had er echter nooit last van en stond als op rails in bochten! Ook in andere auto's voel ik het nooit.

Iemand die er zijn of haar licht over kan laten schijnen?

Overige info: ik merk weinig verschil in het schokkerige gevoel in het stuur tussen hoge/lage snelheid en warme/koude motor. Het is geen schadeauto. Het stuur staat een graad of twee naar rechts voor rechtuit (ik heb een paar keer gevraagd uit te lijnen, maar dat schijnt niet nodig). In oktober zijn er nieuwe banden op de auto gezet op de originele velgen. Het schokken gebeurt evenredig bij stuur terug laten komen bij bochten uit links als uit rechts.
Jaguar XF 2.0t - 2020 - 'Fully Loaded'
S80 2013-2020 D5 Aut. - Getuned - met wederom alle 'bells and whistles'.
S60 2008-2013 D5 Aut. met alle 'bells and whistles'.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Het enige dat ik als S80 rijder kan zeggen is dat "Als het nu niet goed is, dan is het S80 standaard" volgens mij niet juist kan zijn. Het verschijnsel komt mij in ieder geval volkomen onbekend voor !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Audace
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 25.04.2009 - 17:39

Muito Obrigado Rob... Mijn idee ook inderdaad, maar ja... de onwetende consument heh...
Jaguar XF 2.0t - 2020 - 'Fully Loaded'
S80 2013-2020 D5 Aut. - Getuned - met wederom alle 'bells and whistles'.
S60 2008-2013 D5 Aut. met alle 'bells and whistles'.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Alleen het stuurhuis zelf blijft dan over?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kijk eens op de volgende link:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =stuurhuis

Ik heb daar ook last van gehad. Enige remedie is het stuurhuis vervangen. Is een slechte serie geweest.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30281
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik herken het probleem ook niet en sluit mij aan bij het advies om het stuurhuis te controleren/vervangen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Audace
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 25.04.2009 - 17:39

Ik heb jullie adviezen en de link naar deze thread naar de garage gemaild. Ik wacht het even af maar zal over de uitkomst communiceren.

Bedankt voor de tips!
Jaguar XF 2.0t - 2020 - 'Fully Loaded'
S80 2013-2020 D5 Aut. - Getuned - met wederom alle 'bells and whistles'.
S60 2008-2013 D5 Aut. met alle 'bells and whistles'.
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Bij onze S80 automaat 3.2 2007 is bij een km stand van 90.000 het stuurhuis en pomp vervangen. Klachten waren, schokken tijdens stuurhandelingen, jankend geluid, en een lekkage. Onder Volvo selekt garantie vervangen.

Groet,

Peer.
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
Audace
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 25.04.2009 - 17:39

Welnu, de oplossing is gevonden... en je gelooft het NIET!

Toen ik de auto kocht, kreeg ik er van de garage twee nieuwe voorbanden bij. Toen ik de eerste keer met het probleem terug kwam, werd me gevraagd of ik de banden leeg had laten lopen. (Nee dus...) Bleek dat er slechts iets van 1.4 bar in zat.

Welnu, twee weken geleden reed ik en hoorde ik een chinook helikopter overkomen. Tenminste, zo leek het. Het geluid werd steeds harder, maar... bij het sturen naar links was het weg. 'Okay... de bron van het stuurprobleem zal zich nu wel openbaren', dacht ik nog. Aan de kant gegaan en de band bekeken. Het leek in de auto alsof de band lek was of dat er iets op het rubber zat. Niets vreemds gezien. Doorgereden naar mijn eindbestemming 10 km verderop. Daar weer weggereden en het werd zo erg dat ik de garage weer belde: 'maakt me niet uit hoe-of-wat, maar ik kom hem nu inleveren en als je het nu zelf niet constateert....'.

Met 80 km/u naar de garage gereden (40 km). Geparkeerd. Verkoper komt naar buiten om proef te rijden. Ik stelde voor om met max uitslag achteruit weg te rijden zodat ik het loopvlak nog eens goed kon bekijken, en terwijl ik door mijn knieën zak zie ik dat van de vijf wielbouten er drie ontbreken. De vierde konden we met de hand pakken en met een draai van 90 graden trokken we hem er uit. De laatste zat nog wel handvast. De verkoper stond ook een beetje te kijken van 'oh ooh...'.

De auto is er een week gebleven, heeft nieuwe bouten en rijdt nu redelijk normaal. Trilt wel tussen de 90-130 maar ja... Ik heb geen idee of het schade aan de naaf of velg heeft opgeleverd en of de band(en) er verkeerd/veel door zijn afgesleten. De wielen zijn nog wel uitgelijnd en gebalanceerd. Heb er een half jaar mee gereden.

De monteur steekt de hand in eigen boezem en denkt te zijn afgeleid (weggeroepen/gebeld) tijdens de werkzaamheden. Ik ben er zo klaar mee.... Moet het maar accepteren. Maar het lag wel steeds 'aan mij'...

Dank voor jullie ideeën. Mochten er Volvo experts zijn die weten of ik nog iets zou moeten doen (contra expertise o.i.d.) dan graag.

Conclusie: twee keer stuurbekrachtigingsmotor, het filter, het reservoir en de leidingen voor niets vervangen. Iets van een maand in vervangend vervoer gereden en kilometers voor niets naar de garage gereden. Maar goed, de garage is/was ook niet blij met de verkoop van de auto en met name het verdere verloop daarna.
Jaguar XF 2.0t - 2020 - 'Fully Loaded'
S80 2013-2020 D5 Aut. - Getuned - met wederom alle 'bells and whistles'.
S60 2008-2013 D5 Aut. met alle 'bells and whistles'.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30281
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel heel slordig van de garage en levensgevaarlijk bovendien. Misschien toch een andere garage zoeken voor onderhoud?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Vergeten? Of met het verkeerde Moment (te laag) aangehaald en lopen ze los.
Als eens gezien, zeker bij de bouten met ringen.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik zie niet in waarom je dat trillen zou moeten accepteren, wellicht is er wel schade opgetreden aan de velg, kan me dat goed voorstellen als er nog maar 2 bouten in zaten.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wel zo eerlijk dat de monteur zijn hand in eigen boezem steekt. Je wilt niet weten hoe vaak een monteur vergeet iets aan te draaien, alleen meestal merk je dat niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Audace
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 25.04.2009 - 17:39

Ik sprak met de garage over de situatie indien het wiel er echt afgelopen zou zijn. Tja... De schade zou voor mijn rekening geweest zijn (op zich wel logisch, want de causaliteit tussen het loskomen en het niet vast zetten door de monteur is niet direct aantoonbaar).

Maar goed. Ik heb even met wat trillende benen gestaan toen we de conclusie trokken en moeten maar verder gaan met de orde van de dag. @Johan, ik denk dat ik de auto volgende week bij een andere Volvo garage breng en hem helemaal rondom laat inspecteren. Al was het alleen maar voor mijn eigen geruststelling. @Alex, ik sprak de monteur niet zelf, maar kreeg van de verkoper te horen dat er waarschijnlijk geen momentsleutel aan te pas is gekomen.

Maar een excuus is er nooit gekomen. Wel een opmerking in de trant van 'pff blij dat we er nu eindelijk mee klaar zijn'.

Fijn weekend!
Jaguar XF 2.0t - 2020 - 'Fully Loaded'
S80 2013-2020 D5 Aut. - Getuned - met wederom alle 'bells and whistles'.
S60 2008-2013 D5 Aut. met alle 'bells and whistles'.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Men zoeke vrolijk verder naar een bedrijf dat wel moeite in zijn klandizie wil steken...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

lint schreef:Dat is wel heel slordig van de garage en levensgevaarlijk bovendien. Misschien toch een andere garage zoeken voor onderhoud?
Dat zou ik zeggen,
met wielen mag een garage never nooit dit soort fouten maken. Met systematisch werken gebeurd dat ook niet.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

ik heb een D5 uit 2004 met 230.000 km erop. Er is al vaak voor iets vergelijkbaars aan mijn auto geknutseld en vernieuwd. Andere 'kleur' olie in de bekrachtigen hielp enorm. Vooral bij warm weer (vakantie en bergen) was het probleem bekend.. Zuigende geluiden.... zingend stuur..... en schokkend gevoel in lange bochten.

Het is nooit helemaal weggegaan.... maar nieuwe (dikkere) olie hielp het beste. Volvo dealer en Volvo-specialist (ex dealer) waren het erg oneens met elkaar over de dikte..... hoe is het mogelijk zou je zeggen. Lijkt me niet zo ingewikkeld.

Ik heb altijd het gevoel alsof het hele voorterrein een beetje 'te los' in de rubbers hangt. Voel iets te veel door in het stuur. Inmiddels 140.000 km ermee gereden.... het wordt niet erger... en blijft de enige irritatie van een verder superfijna auto
Plaats reactie

Terug naar “S80”