V90 interieur in een 940 '97--> Stoelverwarmingsperikelen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Beste Volvo liefhebbers,

Ik zal mij heel kort voorstellen, ik ben Marcel, heb een 855R op lpi uit '96. Mijn schoonvader heeft een 940 LPT uit '97. Mooi, net ding. Alleen een klein beetje kaal, zoals een verwarmd stoffen interieur. Nu heb ik een verwarmd en elektrisch verstelbaar leren interieur uit een V90 op de kop kunnen tikken.

Mijn vragen:
1. Is de elektrische stoelverstelling in een 940 '97 voorbereid, of moet ik zelf kabels trekken?
2. Zijn de stekkers van de stoelverwarming hetzelfde bij een 940/V90?
3. Hoe bevestig je een rolhoes in de kofferbak? Ik heb de rolhoes en twee klemmetje, waar hij in klikt. Hier zitten twee metalen kokertjes aan met schroeven erin, die je ergens in moet steken. Ik zou alleen niet weten waar de 2 metalen kokertjes per kant in moeten. Of moet ik zelf boren in het metaal onder de kunststof bekleding?
4. Er ontbreekt een zwart kunststof paneeltje achter de stoelverstellingsknoppen tussen de zitting en de rugleuning van de bestuurdersstoel. Heeft iemand toevallig iets liggen of weet iemand waar ik moet zoeken daarvoor?

Zo, een hele partij vragen. Ik ben redelijk bekend met de 850, maar de 900 serie is net andere koek. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Ad 1: ja in die van mij zitten ze wel voorbereid, in ieder geval de bestuurder. Bijrijder ben ik niet zeker van
Ad 2: ja heb ik ook gehad
Ad 3: gaten boren. Is een handleiding van. Wel even goed nadenken. Te dicht bij het raam boren of te laag is niet handig
Ad 4: dacht dat die wel vaker kwijtraakten. Dat de schroefgaten vooraan nog heel zijn is nog wel een wondertje dan. Dat soort spul is vaak nog wel beschikbaar via de dealer met wat levertijd
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Bedankt voor de antwoorden! Scheelt alweer een bult werk als die kabel voor de stoelverstelling er ligt.

Wat de rolhoes betreft weet ik al iets meer:

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... odelYear=0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Neem aan dat je de thermostaten er bij hebt voor de verwarming. Zit namelijk verschil in voor stof of leer.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

arjan_de_jong schreef:Neem aan dat je de thermostaten er bij hebt voor de verwarming. Zit namelijk verschil in voor stof of leer.
En waar zit de thermostaat als ik vragen mag want ik ga ook over van stof naar leer.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Onder beide stoelen. Ze hebben verschillende kleuren. Geel of groen geloof ik. Groen is me. Ik voor leer.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Je bedoelt vast de relais, maar als de TS de stoelen compleet uit een andere auto haalt zitten die er toch onder vastgemaakt?
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Volgens mij zitten die er inderdaad gewoon onder. Ik zal het even checken. Morgen haal ik het interieur op. In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken!
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Ik heb zitten zoeken naar een handleiding voor de rolhoes, maar niet gevonden. Begrijp ik het goed dat de 2 metalen kokertjes aan de voet van de steun een soort afstandbussen zijn tussen de metalen carrosserie en de kunststof bekleding van de C-stijl?

Als ik mijn fantasie gebruik zou het handleiding er als volgt uitzien:
1: plaats bepalen van de steuntjes op de C-stijl zodat de rolhoes stevig erin geklemd zit. Proefpassen en aftekenen op C-stijl bekleding.
2: Kunststoffen C-stijl bekleding loshalen.
3: Lokatie van de te boren gaten aftekenen op carrosserie C-stijl.
4: Klein gaatje boren in carrosserie, het is immers een zelftappende schroef, niet?
5: Gaten in de C-stijl bekleding boren, ter grote van de metalen kokertjes waar de schroeven inzitten.

Zit ik zo goed?
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

marrrcel schreef:Ik heb zitten zoeken naar een handleiding voor de rolhoes, maar niet gevonden. Begrijp ik het goed dat de 2 metalen kokertjes aan de voet van de steun een soort afstandbussen zijn tussen de metalen carrosserie en de kunststof bekleding van de C-stijl?

Als ik mijn fantasie gebruik zou het handleiding er als volgt uitzien:
1: plaats bepalen van de steuntjes op de C-stijl zodat de rolhoes stevig erin geklemd zit. Proefpassen en aftekenen op C-stijl bekleding.
2: Kunststoffen C-stijl bekleding loshalen.
3: Lokatie van de te boren gaten aftekenen op carrosserie C-stijl.
4: Klein gaatje boren in carrosserie, het is immers een zelftappende schroef, niet?
5: Gaten in de C-stijl bekleding boren, ter grote van de metalen kokertjes waar de schroeven inzitten.

Zit ik zo goed?
Is dat niet al voorbereid vraag ik me af, volgens mij hoef je niet te boren. In mijn 245 moest dat wel maar een 940 uit de jaren zal toch wel al voorbereid zijn?? Ik zou eerst de C-stijl kappen weghalen en dan pas boren
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Was niet voorbereid in mijn 97-er. Stuur eens een mailtje naar Mathy van Nisselroy voor de handleiding
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Uitmeten en 2x twee gaatjes boren is het probleem niet. Ik weet nu hoe het zit en het komt wel goed met die rolhoes.

Nu nog het interieur. Ik heb het interieur vandaag opgehaald. Helaas is één van de verwarmingsrelais overleden, dus ik heb er zo een nodig. Zo'n groen relais, nummer 3523890. Ik zal hem even bij onderdelen gezocht zetten. Het weekend van 20-4 ga ik naar schoonvader toe, dus dan kijken we verder.

Afbeelding

Nogmaals, bedankt voor de adviezen! Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen, met foto's natuurlijk.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik meen dat die dingen erg duur waren of zelfs niet meer te krijgen nieuw.
Ik heb er mogelijk ook nog 1 nodig.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Het interieur zit erin. Het paste 1op1. Inderdaad lag er al een stekker voor de elektrische vertelling. Foto's volgen zaterdag. Eerst even de conditioner in laten trekken en het interieur schoonmaken. Ik heb het hele interieur geverfd. De leerverf die ik op kleur heb laten, om kleine schades bij te werken viel vier tinten donkerder uit dan de bedoeling was. Was ff extra werk, maar het is wel mooi geworden.

Ik heb de pastic kappen van het oorspronkelijke interieur gebruikt. Je kunt namelijk het kleine opbergvakje wisselen voor de stoelverstellingsknoppen. Alles is overigens nog te krijgen bij de dealer, maar het was dus niet nodig.

@ Arjan de jong: Bij Auto Rima in Druten, €20,-. Vind ik een hele schappelijke prijs.

@Leidsekade: Jerry, de bedrading was inderdaad voorbereid! Gewoon stekker erin en het zooitje werk, echt super! Voor de rest paste alles prima.

Hartelijk bedankt voor de tips. Foto's volgen.

Groeten,

Marcel
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Ik zit nu toch te klooien met die stoelverwarming.
Passagierszijde pirma!
Bestuurderszijde: niks
- stekker op het groene relais was niet helemaal lekker --> gefixt
- Spanning op de stekker die van het groene relais naar de matjes gaat: goed
- Het relais klikt bij uit- en aan zetten
- Weerstand over matje rugleuning: in orde
- Weerstand over matje zitting: oneindig

Met andere woorden. Het matje in de zitting is stuk

Mijn vragen:
- Is het matje van de zitting van een stoffen stoel gelijk aan een leren?
- Hoe haal ik die zitting uit elkaar? Van onderen de stekkers en computer loshalen, de veren loshalen en het schuim er onder uit peuteren om het matje te wisselen?

Een zitting van een 850 is geen probleem voor mij, maar dit is net even andere koek. Hartelijk dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

ik meen dat je het matje ook kan repareren. mijn vader heeft dat al gedaan bij zijn 960. Ik wil dat ook nog eens gaan doen want de mijne doet het ook niet.
heb me er nog niet in verdiept
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Matje van de chauffeurstoel is vaak onderbroken aan de instapkant omdat de chauffeur daar met zijn gewicht op neerploft. Als je dat geluk hebt dan kan je het repareren met de stoel in de auto. Metalen ringetjes die het leer op de plaats houden doorknippen en het leer opstropen. Gloedraad aan elkaar knopen en een druppel soldeer op laten vallen. Leer weer vastmaken met tie-raps. Ik heb een paar jaar geleden een fotoreportage op het V700 forum gezet.

Succes Piet
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Juist Piet.......dat heb ik aandachtig gelezen, en opgevolgd.
Ik had inderdaad ook de mazzel dat het net daar onderbroken was....maar werkt weer prima.
Bij de bijrijdersstoel moet ik ook nog kijken, maar nog niet mee bezig geweest (zit er toch bijna altijd alleen in!)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

De plaatjes van het V90 interieur in de 940:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rolhoes
Afbeelding

Afbeelding



Helaas werkt de geheugenstand van de elektrische verstelling niet. Ik verdenk de knoppen of de regeleenheid. De knoppen kan ik een uitwisselen met die van mijn 850. Als dat het niet is, dan op zoek naar een andere regeleenheid.

Heeft nogal wat voeten in de aarde, dit project. Inmiddels weet ik wel dat de verwarmingsmatjes van stoffen en leren bekleding uitwisselbaar zijn, dus ik kan het matje uit het stoffen interieur gebruiken. Het uit elkaar peuteren van die zitting is ook nogal een klusje volgens mij, maar komt wel goed.

Iedereen bedankt voor de antwoorden en het meedenken. Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen, maar het zal niet snel gaan omdat ik 200km bij mijn schoonouders vandaan woon.
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Ben er inmiddels achter dat de regelunit voor de stoelverstelling en het paneeltje met microswitches uitwisselbaar zijn met die van een 850 >'96. Dat komt dus goed uit, dan kan ik binnenkort eens testen met de onderdelen van mijn 850R.

De stoelverwarmingsmatjes zijn in goede staat uit het oude interieur gekomen, één zal in de bestuurderszitting terecht komen, zodat de stoelverwarming ook weer naar behoren functioneert.

Wordt wederom vervolgd tot alles 100% in orde is.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”