Hallo iedereen,
Graag had ik wat meningen gehoord over het comfort van de standaardophanging bij mensen die al een tijdje met deze prachtige auto hebben mogen rijden. Ik heb natuurlijk een proefrit gepland, maar zo te horen (adus de dealer) hebben ze hier in BE enkel de diesel beshikbaar. Geen idee of dit een significante invloed gaat hebben op het veercomfort?
Om wat context te geven moet ik zeggen dat ik al met een Focus 1.0 Ecoboost heb gereden. Deze vond ik echt heel comfortabel zelfs op een wegdek waar elk betonschot (dus een stuk ongeveer elke 5 meter met een vervelende overgang naar het volgende stuk) scheef ligt t.o.v. het vorige.
De Volvo heeft (ongeveer?) dezelfde ophanging maar hier en daar hoor ik toch dat ze vooral achteraan aan de harde kant is? Zulke commentaren heb ik niet bij de Focus gelezen.
Alle tips waar ik moet op letten zijn welkom alsook de meer subjectieve eraringen:-)
Alvast bedankt,
Jeroen
v40 standaard vering te hard of niet? (D2 en T3 gereden)
- Gewoon
- 1st Gear member
Ga naar scancar te Lier, die hebben een volledig uitgeruste T3 als testvoertuig...
Zeg dat dieje gast met zijne Heico u gestuurd heeft
Voor de rest kan ik u niet verder helpen, heb heico veren. Maar ik heb een uurtje met die van scancar gereden en ik heb toch niet opgemerkt dat die vering hard of weinig comfort geeft.
Zeg dat dieje gast met zijne Heico u gestuurd heeft

Voor de rest kan ik u niet verder helpen, heb heico veren. Maar ik heb een uurtje met die van scancar gereden en ik heb toch niet opgemerkt dat die vering hard of weinig comfort geeft.
V40 T3 met Heico gebeuren.
- Jeroen C
- 3rd Gear member
Ik rijd sinds een kleine maand in een V40 D2 (met standaard velgen) en mijn vrouw en ik ervaren dat als zeer comfortabel, stevig maar beslist niet hard.
Maar het beste is natuurlijk: zelf ervaren.
Succes.
Maar het beste is natuurlijk: zelf ervaren.
Succes.
V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
-
- Starter
En die andere dealer mij maar blaasjes wijsmaken:-). 2 testritten kunnen geen kwaad denk ik dan maar. Zelf ervaren is beslist het beste en dat ga ik zeker doen.
Is de motor van de D2 zwaarder (meer gewicht op de voortrein) dan van de T3? Ik heb al wat hobbelwegen in mijn gedachten:-)!
Is de motor van de D2 zwaarder (meer gewicht op de voortrein) dan van de T3? Ik heb al wat hobbelwegen in mijn gedachten:-)!
- Jeroen C
- 3rd Gear member
Benzine is 8 kg zwaarder volgens de Volvo site
Gewicht
Massa leeg voertuig 1257 kg 1268 kg
Totaalgewicht 1890 kg 1910 kg
Max. daklast 75 kg 75 kg
resp voor D2 en T3
Gewicht
Massa leeg voertuig 1257 kg 1268 kg
Totaalgewicht 1890 kg 1910 kg
Max. daklast 75 kg 75 kg
resp voor D2 en T3
V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
- V40-D2
- 2nd Gear member
t.o.v de huidige focus vind ik dat ze beide een goede mix van comfort en sportiviteit(stijfheid) hebben.
Het vorig model leon bv vind ik veel on-comfortabeler die stuitert over elke drempel heen.
Het vorig model leon bv vind ik veel on-comfortabeler die stuitert over elke drempel heen.
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
-
- 2nd Gear member
Ik vind hem super rijden! Stug genoeg om lekker de bochten door te gaan, zacht genoeg om comfortabel te zijn. Ben er afgelopen weekend mee naar Oostenrijk op en neer geweest, ook op lange afstanden blijft het super comfortabel.
-
- 4th Gear member
Of je het sportonderstel op de V40 wel/niet hard of juist comfortabel vindt, hangt volgens mij heel erg af van je referentiekader.
Ter vergelijking: Het standaard (dynamic) onderstel van de V40 is naar mijn bevinding steviger afgeveerd/gedempt dan het sportonderstel op de Golf VII. De V40 voelt in ieder geval scherper, maar dat heeft ook met de besturing te maken. Tegelijkertijd voelt de V40 weer iets comfortabeler (misschien is verfijnder een beter woord) dan de C30 die ik hiervoor had.
Ter vergelijking: Het standaard (dynamic) onderstel van de V40 is naar mijn bevinding steviger afgeveerd/gedempt dan het sportonderstel op de Golf VII. De V40 voelt in ieder geval scherper, maar dat heeft ook met de besturing te maken. Tegelijkertijd voelt de V40 weer iets comfortabeler (misschien is verfijnder een beter woord) dan de C30 die ik hiervoor had.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
- Meeratne
- 2nd Gear member
Ik ervaar de auto over het algemeen niet als bijzonder stug (T3 met sportonderstel), maar soms bij de kleinste 'hobbeltjes' of 'putjes' stuiter je uit je stoel. M.n. op de A9 van Diemen naar de A2 (mocht het je iets zeggen) voel ik bijvoorbeeld de lussen van de flitskasten in het wegdek. Persoonlijk vind ik het prettig rijden, maar heb ook al een paar keer gehoord dat men het oncomfortabel vond. Het is iig stugger dan bijvoorbeeld een 1-serie met sportonderstel of een Focus.
Overigens heb ik de indruk dat de wagen achter stugger is van voor.
Overigens heb ik de indruk dat de wagen achter stugger is van voor.
- Goteborg
- 2nd Gear member
Ik had voorheen een v50 met het standaard onderstel. Nu in bezit van v40 T4 . Onderstel is stevig afgeveerd maar zeker niet onconfertabel. Reacties op de betonrichels, putdeksels en andere oneffenheden zijn volgens mij vergelijkbaar met reacties bij V50.
Ik ben zeer tevreden over de wegligging.
Ik ben zeer tevreden over de wegligging.
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks
2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak
2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak
2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak
2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak
2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak
2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak
2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
-
- 1st Gear member
Ik kom uit een A3 S-edition met verlaagd sportonderstel. Nu rijd ik een R-Design. Deze vind ik, en mijn vrouw ook overigens, een stuk comfortabeler rijden! Wij zijn er erg tevreden mee.
-
- 2nd Gear member
De D3 (die wel 100 kg zwaarder is op zijn neus) is merkelijk zachter vooraan dan achteraan. Met als gevolg dat hij achteraan wat stuiterig overkomt, ook met het standaard onderstel.
Dat merk je bvb. op de E17 van Gent naar Antwerpen op de linkerrijstrook, waar boomwortels het asfalt omhoog duwen. Die oneffenheden gaan echt door merg en been. Gelukkig zijn dat soort oneffenheden (zelfs in België :-p ) zeer zeldzaam.
Want het algemeen comfort is erg goed. 'k Heb vandaag 6u gereden met één pauze van 30 minuten, en kwam uit de auto alsof ik een kwartiertje had gereden. De Volvo zetels maken deze wagen gewoon af.
Maar inderdaad, comfort is een heel subjectief gegeven. Ik denk dat je in't algemeen kan zeggen dat de V40 relatief hard geveerd is en het nog het meest moeilijk heeft met korte, stevige oneffenheden.
Dat merk je bvb. op de E17 van Gent naar Antwerpen op de linkerrijstrook, waar boomwortels het asfalt omhoog duwen. Die oneffenheden gaan echt door merg en been. Gelukkig zijn dat soort oneffenheden (zelfs in België :-p ) zeer zeldzaam.
Want het algemeen comfort is erg goed. 'k Heb vandaag 6u gereden met één pauze van 30 minuten, en kwam uit de auto alsof ik een kwartiertje had gereden. De Volvo zetels maken deze wagen gewoon af.
Maar inderdaad, comfort is een heel subjectief gegeven. Ik denk dat je in't algemeen kan zeggen dat de V40 relatief hard geveerd is en het nog het meest moeilijk heeft met korte, stevige oneffenheden.
-
- 2nd Gear member
Op dit moment winterbanden nog, 16" :oops:E10 schreef:Met 17" of 18"?Alfist33 schreef:ik heb sportonderstel en vindt het heerlijk rijden, zeker niet te stug.
Denk dat ik begin april pas de zomerbanden eronder ga zetten, wellicht dat het dan nog iets stugger aan gaat voelen?
Alfa Romeo Virus in my veins
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
-
- Starter
Hoe komt het nu dat de benzine zwaarder is dan een diesel?:-) Bedankt voor alle ervaringen. Ik ga er zeker op letten tijdens de proefritten.Fietsventje schreef:De D3 (die wel 100 kg zwaarder is op zijn neus) is merkelijk zachter vooraan dan achteraan. Met als gevolg dat hij achteraan wat stuiterig overkomt, ook met het standaard onderstel. [...]
.
- LightStar
- 4th Gear member
Ik denk dat hij het verschil bedoelt tussen een T3/D2 en D3, de laatste is op de voorwielen zwaarder en zal je dus merken in het gedrag van de auto, denk als je het verschil wil weten tussen het normale en sport dan moet je gaan rijden met beide auto.. als het kan op dezelfde dag dan weet je gelijk de verschillen.Jeroen1000 schreef:Hoe komt het nu dat de benzine zwaarder is dan een diesel?:-) Bedankt voor alle ervaringen. Ik ga er zeker op letten tijdens de proefritten.Fietsventje schreef:De D3 (die wel 100 kg zwaarder is op zijn neus) is merkelijk zachter vooraan dan achteraan. Met als gevolg dat hij achteraan wat stuiterig overkomt, ook met het standaard onderstel. [...]
.
-
- Starter
Even mijn ervaringen delen qua comfort met de 115pk dieselversie. Ik heb er speciaal een paar erbarmelijke wegen voor uitgezocht in de buurt (niet zo moeilijk in België). Met name enkele met veel korte oneffenheden na elkaar: stroken gegoten beton waar men hier en daar nieuwe stukken in de weg heeft gelegd. De overgang tussen deze stukken heeft een variabel niveau. De lengte van zo'n stuk zal niet veel meer zijn dan 5 meter. Geen idee waarom men zo'n wegen legt in plaats van aaneengesloten asfalt maar soit:)
Qua ervaring kan ik me zeker aansluiten bij Fietsventje: de V40 staat achteraan merkbaar strakker geveerd. Ik ben er effectief gaan zitten terwijl de vriendin over exact dezelfde baan aan het rijden was dan wanneer ik vooraan zat. Het is zeker draagbaar maar een tikje zachter had wel gemogen voor me.
Vooraan was het gewoon goed. Niet superzacht maar zonder meer voldoende comfortabel.
De occasionele put of kasseienstrook (een betondeksel bijvoorbeeld) wordt wel goed geabsorbeerd.
Vergelijk ik de V40 met een Focus van 2008 en een Honda Civic van 1996 is de V40 zonder meer het hardst geveerd. Relatief hard, zoals Fietsventje zegt. Jammer dat er geen adaptieve dempers baschikbaar zijn als optie. Als is het maar het type met een comfort, normaal, en hard instelling.
Qua ervaring kan ik me zeker aansluiten bij Fietsventje: de V40 staat achteraan merkbaar strakker geveerd. Ik ben er effectief gaan zitten terwijl de vriendin over exact dezelfde baan aan het rijden was dan wanneer ik vooraan zat. Het is zeker draagbaar maar een tikje zachter had wel gemogen voor me.
Vooraan was het gewoon goed. Niet superzacht maar zonder meer voldoende comfortabel.
De occasionele put of kasseienstrook (een betondeksel bijvoorbeeld) wordt wel goed geabsorbeerd.
Vergelijk ik de V40 met een Focus van 2008 en een Honda Civic van 1996 is de V40 zonder meer het hardst geveerd. Relatief hard, zoals Fietsventje zegt. Jammer dat er geen adaptieve dempers baschikbaar zijn als optie. Als is het maar het type met een comfort, normaal, en hard instelling.
-
- 1st Gear member
Ik denk dat het comfort heel goed meevalt als je bedenkt dat je een standaard productiewagen wagen hebt die de baanvastheid van sportwagens benadert. Waar een Porsche en Ferrari bvb een elandtest aankunnen tot 80km/u zonder uitbreken, kan de nieuwe V40 mee tot 76km/u. (sportchassis en bredere banden zullen deze snelheid bovendien nog verhogen). Gemiddeld ligt die snelheid bij andere wagens 5 a 10 km/u lager. Hier een overzicht van de tests:
http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/
http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/
-
- Starter
Dat zijn natuurlijk heel mooie cijfers wat helaas niet wegneemt dat het achteraan toch iets zachter mocht zijn.
Ik heb wel goed nieuws: ik heb de T3 gereden en het viel best mee. De bandendruk stond op 2.75 bar (ecobandenspanning + nog wat extra
...), en deze heb ik kort na het vertrekken (zeker minder dan 2 kilometer gereden) even aangepast naar 2.35. In de handleiding staat 2.3 bar voor snelheden tot 160 km op de T3 dus dat zou correct moeten zijn.
Om to the point te komen: het comfort vooraan was prima, bovengemiddeld zelfs. Putdeksels, gewone putten en diepere oneffenheden worden goed weggewerkt. De uitstekende zetels dragen hier natuurlijk toe bij.
In welke mate het verlagen van de bandenspanning een invloed had, kan ik moeilijk beoordelen.
Het grootste minpunt blijft echter: achteraan is het comfort niet meer dan aanvaardbaar in bepaalde, helaas relatief vaak voorkomende, gevallen. De triestige weg die ik deze keer heb gereden is een van de de slechtste banen die ik ken. Ik doe het traject bijna dagelijks dus ik weet naderhand elke put en hobbel wel liggen. De baan ligt letterlijk voor geen meter vlak (pek tussen gegoten betonschotten). De overgangen tussen de betonschotten zijn niet echt zeer diep, maar het zijn er natuurlijk veel. Voor de liefhebber: Rijmenamstesteenweg. Dit is de baan tussen Muizen en Rijmenam.
Wanneer er korte doch abrupte diepe U-vormige verzakkingen (geen putten of oneffen overgangen) over de gehele beedte van het baanvak voorkomen, krijg je soms een maag-in-keel gevoel achteraan. Hier schiet de demping duidelijk te kort.
Bijvoorbeeld de Kruisstraat in Rijmenam => google maps waar ze er nog goed uit ziet maar dan krijg je een idee van het type baan.
Ik heb wel goed nieuws: ik heb de T3 gereden en het viel best mee. De bandendruk stond op 2.75 bar (ecobandenspanning + nog wat extra

Om to the point te komen: het comfort vooraan was prima, bovengemiddeld zelfs. Putdeksels, gewone putten en diepere oneffenheden worden goed weggewerkt. De uitstekende zetels dragen hier natuurlijk toe bij.
In welke mate het verlagen van de bandenspanning een invloed had, kan ik moeilijk beoordelen.
Het grootste minpunt blijft echter: achteraan is het comfort niet meer dan aanvaardbaar in bepaalde, helaas relatief vaak voorkomende, gevallen. De triestige weg die ik deze keer heb gereden is een van de de slechtste banen die ik ken. Ik doe het traject bijna dagelijks dus ik weet naderhand elke put en hobbel wel liggen. De baan ligt letterlijk voor geen meter vlak (pek tussen gegoten betonschotten). De overgangen tussen de betonschotten zijn niet echt zeer diep, maar het zijn er natuurlijk veel. Voor de liefhebber: Rijmenamstesteenweg. Dit is de baan tussen Muizen en Rijmenam.
Wanneer er korte doch abrupte diepe U-vormige verzakkingen (geen putten of oneffen overgangen) over de gehele beedte van het baanvak voorkomen, krijg je soms een maag-in-keel gevoel achteraan. Hier schiet de demping duidelijk te kort.
Bijvoorbeeld de Kruisstraat in Rijmenam => google maps waar ze er nog goed uit ziet maar dan krijg je een idee van het type baan.