Dynamisch design, sportief rijgedrag én maar 20% bijtelling
De nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 R-Design
Tijdens de New York Autoshow presenteert Volvo haar nieuwe R-Designmodellen. De nieuwe R-Design-uitvoeringen van de Volvo S60, V60 en XC60 bieden een uitstekende mix van een sportieve uitstraling en dynamisch rijgedrag. De prijzen beginnen bij €35.195 voor de S60 T3 R-design.
Voor de Nederlandse markt betekent dat bijvoorbeeld een dynamische S60 of V60 D2, voorzien van een R-Design pakket, optioneel met 19 inch wielen, tegen het 20% bijtellingstarief vanaf €35.795
‘De nieuwe R-Design-modellen zijn perfect voor wie zowel prestaties als exclusieve details belangrijk vindt. We hebben de uitstraling van de nieuwe S60, V60 en XC60 R-Design tot in de kleinste details verbeterd', zegt Doug Speck, Senior Vice President Marketing, Sales & Customer Service bij Volvo Car Group.
Uniek nieuw front
Alle drie R-Design-uitvoeringen - inclusief de XC60 - zijn voorzien van een unieke, nieuwe voorzijde met een expressieve, dynamische neus. De frameloze grille - uitgevoerd in de kleur Tech Matte Black - is voorzien van hoogglanzend zwarte strepen, een zijdeglanzend metaalkleurige diagonaal en een verfijnd R-Design-embleem. De led-dagrijverlichting in de uiterste hoeken van het front versterkt de lage, brede uitstraling van de auto.
‘De voorwielkasten zijn designjuweeltjes die de sportieve uitstraling van de auto versterken. Het uiteinde van de voorbumper sluit nauw aan op het dynamische Ixion-wiel, dat nu beschikbaar is in een nieuwe 19-inchvariant voor de S60/V60 en een 20-inchvariant voor de XC60', vertelt Fedde Talsma, Design Director, Exterieur.
Aan de achterzijde wordt de unieke diffuser met aerodynamische vinnen geflankeerd door de ronde, hightech R-Design-uitlaten.
Nieuwe generatie R-Design-interieur
De nieuwe sportstoelen zijn standaard in de R-Design-modellen. De bekleding is een mix van zwart nubuck textiel en geperforeerd leder. Het geborduurde R-Design-logo met de blauwe ‘R' maakt de sportieve sfeer compleet. Geheel lederen stoelen zijn optioneel.
‘Met geweldige ondersteuning van de dijen tot aan de schouders past de nieuwe sportstoel perfect in een auto waarin de bestuurder als een coureur alles onder controle heeft. Daarbij biedt de stoel ook het geweldige comfort waar Volvo om bekend staat', zegt Doug Speck.
Met het adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel kan de bestuurder wisselen tussen drie lay-outs met verschillende configuraties en functionaliteiten: Elegance, Eco en Performance. In de R-Design-uitvoeringen heeft de Elegance-lay-out een helderblauwe kleur.
Het designteam heeft veel aandacht besteed aan interieurdetails die het onderscheidende R-Design-aura versterken.
‘Door de inlays te combineren met een geperforeerde look, zwart leder en contrasterende stiksels heeft het designteam een interieur gecreëerd waarin alle details perfect bij elkaar passen, gecompleteerd door de zwarte hemelbekleding. De nieuwe roestvrijstalen instaplijsten met de felblauwe R in het R-Design-embleem is nog zo'n geweldig detail', aldus Doug Speck.
Sportief rijden
De R-Design-modellen zijn te combineren met alle motoren die ook leverbaar zijn in de standaarduitvoeringen. Het aanbod varieert van de D2-diesel met 85 kW (115 pk / 20% bijtelling, niet verkrijgbaar in de XC60) tot de 3,0-liter zescilinder T6-benzine turbo met 224 kW (304 pk) en een koppel van 440 Nm.
De T6 krijgt een boost naar 242 kW (329 pk) met de optionele Polestar-software, die het speciaal ontworpen sportgaspedaal nog eens 18 kW (25 pk) extra geeft.
Sneller optrekken
De T6-uitvoering - met de nieuwe schakelpeddels voor wanneer de automatische transmissie in de Sport-modus staat - trekt nu nog sneller op. De S60 T6 accelereert van 0 naar 100 km/uur in slechts 5,9 seconden (voorheen 6,1). De V60 T6 heeft hier 6,0 seconden voor nodig (was 6,2) en de XC60 T6 gaat van 0 naar 100 km/uur in 6,9 seconden (was 7,3).
Verlaagd en steviger gedempt onderstel
Het R-Design Sport-onderstel is 15 mm verlaagd ten opzichte van het Dynamic-onderstel in de standaard S60 en V60. Bovendien is het Sport-onderstel 15 procent stijver dan het Dynamic-onderstel, wat resulteert in ongeëvenaard rijplezier met 100 procent controle.
‘De rijervaring moet zo direct zijn dat het de dynamiek een boost geeft zonder dat het onderstel te stug aanvoelt. Als het onderstel te straf is afgesteld, kan zelfs glad asfalt hobbelig aanvoelen. We gaan voor een sportief maar comfortabel gevoel', zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group.
Snellere dempers
Aan de achterzijde zijn de S60 en V60 R-Design voorzien van schokdempers met een enkele buis, waarbij compressie en terugloop via dezelfde klep verlopen. Hierdoor verplaatst de vloeistof zich sneller, waardoor de demper sneller reageert.
Straffere lagers voorkomen trillingen en zorgen voor meer controle. De lagers waarmee de dempers achter aan de carrosserie zijn bevestigd, zijn 20 procent stijver dan die van het Dynamic-chassis. De lagering van de voorste draagarm is vier keer zo stijf om schudden en trillen van de wielen tegen te gaan.
Een verbinding tussen de toppen van de veerpoten maakt de carrosseriestructuur extra stijf.
Het onderstel van de XC60 R-Design is ook stijver en dynamischer dan dat van de standaarduitvoering, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. De schokdempers en stabilisatorstangen zijn aangepast en steviger en beter uitgebalanceerd afgesteld. Het resultaat is een nog betere controle en een nog sportiever rijgedrag.
Corner Traction Control
Net als in de standaarduitvoeringen zorgen diverse elektronische systemen dat het onderstel van de R-Design-modellen een nog dynamischer rijgedrag biedt. Corner Traction Control helpt onderstuur te voorkomen door de binnenste wielen af te remmen en meer koppel naar de buitenste wielen te sturen tijdens het uitaccelereren van een bocht. Het is nu ook standaard op de XC60.
Het DSTC-systeem (Dynamic Stability and Traction Control) heeft meerdere functies die het rijgedrag en de veiligheid verbeteren, zoals:
- Advanced Stability Control. Maakt gebruik van een rolhoeksensor die doorslippen al in een vroegtijdig stadium opmerkt. Hierdoor kan de stabiliteitscontrole eerder en met grotere precisie ingrijpen.
- Engine Drag Control. Voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het afremmen op de motor op een glad wegdek.
- Het DSTC-systeem heeft ook een speciale sportinstelling waarmee de bestuurder de anti-spinfunctie kan reduceren.
Verwachtingen voor de Nederlandse markt
De nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 R-Design zijn verkrijgbaar op alle markten waar ook de standaarduitvoeringen van deze modellen worden aangeboden. Volvo Cars Nederland verwacht dat zo'n 25 procent van haar kopers kiest voor de R-Design-uitvoeringen.
De nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 R-Design
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41425
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41425
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De prijzen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
meer foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Die XC60 is me een bak dik geworden...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41425
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De XC60 blijft mijn favoriete (moderne) Volvo.
Hij wordt steeds mooier.
Hij wordt steeds mooier.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21294
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ohhh de XC is goed gelukt, zet maar voor de deur ook in die kleur.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Mooi! Ziet er goed uit na de facelift en zeker in R-design!
Nog nog even die gekke golven van de motorkap af, die rare golf in de zijflanken weg en nog iets hoekiger aub. Dan zijn we er wel redelijk
Nog nog even die gekke golven van de motorkap af, die rare golf in de zijflanken weg en nog iets hoekiger aub. Dan zijn we er wel redelijk

Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
XC60 ziet er goed uit. Voor de rest weer meer reden geen Volvo meer te gaan rijden als je geen diesel fan bent.
Benzine aanbod is ronduit drama.
Benzine aanbod is ronduit drama.
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Ik dacht toch meer aan diegene in mijn signatuurBen schreef:Die auto bestaat al Thuur. Maar ja het is geen Volvo:klik

Maar goed, zonder flauw te doen: ik denk dat weer die kant op gaat (Uiteraard niet letterlijk zoals de vroegere designs, maar er zal zeker inspiratie uit gehaald worden).
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Als ik dit soort beweringen lees, dan vraag ik mij af waarom het niet standaard zo wordt geleverd? Je moet dus een opzichtig sportpakket bestellen om een uitgebalanceerde afstelling te verkrijgen? Het lijkt mij ook sterk dat eea geen invloed zou hebben op het comfort.. Wat men ws. bedoelt, is dat comfort subjectief is: voor de één is dat deinen en hellen, voor de ander stug en stabiel.Het onderstel van de XC60 R-Design is ook stijver en dynamischer dan dat van de standaarduitvoering, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. De schokdempers en stabilisatorstangen zijn aangepast en steviger en beter uitgebalanceerd afgesteld. Het resultaat is een nog betere controle en een nog sportiever rijgedrag.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Dat zou ik zelfs als feit durven aanduidenThom schreef: Wat men ws. bedoelt, is dat comfort subjectief is: voor de
één is dat deinen en hellen, voor de ander stug en stabiel.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Vind de nieuwe R-desings echt 100x mooier dan de oude!! 

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11755
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik vind zelfs de S60 erg pruimbaar!
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green