Het verbruik van de PIH en de regeneratie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5283
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ook voor de paddle fritzen

Onderstaand een samenvatting van mijn ritje naar kantoor vanmorgen en een beetje natuurkunde:

Stroom verbruik 4349 Wh
Stroomregeneratie 649 Wh

Ergo de besparing door te vertragen op regeneratie ipv terugschakelen met de bak en verliezen in wrijving was deze morgen 12,6 % niet iets wat ik zou willen kwantificeren als ietsiepietsie.

Oke nu een iets diepere analyse (BS pay attention en be prepared to take notes) want het nuanceert de eerdere scepsis:

We hebben gebruikt 4349 – 649 = 3700 Wh of 3,7 kWh

De verbrandingswaarde (LHV) van een liter diesel is 48.000 kJ/l in diesel equivalent op verbrandingswaarde hebben we derhalve verbruikt 3,7 * 3600 / 48.000 = 0,27 liter op 15,2 km hierbij had ik de stoelverwarming aan.

Nu is een vergelijk op verbrandingswaarde natuurlijk niet eerlijk een electriciteits centrale heeft immers geen 100 % rendement (verre van dat zelfs). Een hele moderne STEG komt op een rendement van zo’n 50 % (deze zou je op diesel kunnen stoken is derhalve een eerlijk vergelijk). Een gangbaar getal om te compenseren voor het rendement van een centrale en de transport verliezen is 50 % (45 % gem centrale en 5 % nationaal transport) hier bovenop tel ik nog een additieel verliezen voor de ac/dc converter in de auto van 5 %.

Dit impliceert dat om een eerlijk vergelijk we de hoeveelheid verbruikte diesel equivalenten door 0,55 moeten delen om op de equivalente hoeveelheid diesel te komen hetgeen resulteert in een equivalent diesel verbruik van 0,27/0,55 = 0,49 liter diesel voor de vanmorgen gereden 15,2 km. Dit is ongeveer 1 : 30 iets wat je met een KOUDE diesel niet gaat halen dan zal je voor dat stukje rond de 1 : 10 uitkomen.

Één klein voorbehoud ik ben er vanuit gegaan dat ik de in het overzicht genoemde regenereerde 649 Wh af mag trekken van de verbruikte stroom. Mocht de hoeveelheid verbruikte stroom hiervoor al gecompenseerd zijn dan komt het verbruik ik dieselequivalenten 12,6 % hoger uit.

Onderstaand de summary.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Dat is een mooi resultaat!

Ik ben benieuwd wat het wordt als je wat meer kilometers hebt gereden en dan ook een stuk snelweg erbij.
Wat is je verbruik over de 1316Km?

Mooi om te zien dat er nog een aardige opbrengst uit de regeneratie komt.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Zoefje
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.06.2009 - 21:11
Locatie: Hendrik-ido-Ambacht

Vanmorgen ook volledig op puur naar kantoor gereden. Wat rijdt dat lekker zeg :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Zoefje, bij jouw klopt de fabrieksopgave!!!!! Wauw... voor de korte afstand werkt het dus goed. En ook een mooie regeneratie.
Je hebt niet echt door kunnen rijden zo te zien.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

NielsV70 schreef: Ergo de besparing door te vertragen op regeneratie ipv terugschakelen met de bak en verliezen in wrijving was deze morgen 12,6 % niet iets wat ik zou willen kwantificeren als ietsiepietsie.
Mooi analyse, daar hebben we wat aan. Maar ff voor de duidelijkheid. Hoe weet je zo zeker dat die 649 wh uit remenergie komt? Ik heb begrepen dat de dieselmotor (ook wanneer je niet in "save" mode aan het opladen bent) de accu oplaadt.
Dus misschien moet je dezelfde test nog eens doen met een rit in pure, zonder flink gasgeven en met alles uit zodat de motor zeker uitblijft. Volgens mij kun je dan pas echt vaststellen hoeveel het remmen je oplevert. En wel gewoon normaal rijden he, Prius rijders die 200 meter voor het stoplicht langzaam gaan remmen, hebben we al geneog :) !
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Superfunky schreef:
NielsV70 schreef: Ergo de besparing door te vertragen op regeneratie ipv terugschakelen met de bak en verliezen in wrijving was deze morgen 12,6 % niet iets wat ik zou willen kwantificeren als ietsiepietsie.
Mooi analyse, daar hebben we wat aan. Maar ff voor de duidelijkheid. Hoe weet je zo zeker dat die 649 wh uit remenergie komt? Ik heb begrepen dat de dieselmotor (ook wanneer je niet in "save" mode aan het opladen bent) de accu oplaadt.
Dus misschien moet je dezelfde test nog eens doen met een rit in pure, zonder flink gasgeven en met alles uit zodat de motor zeker uitblijft. Volgens mij kun je dan pas echt vaststellen hoeveel het remmen je oplevert. En wel gewoon normaal rijden he, Prius rijders die 200 meter voor het stoplicht langzaam gaan remmen, hebben we al geneog :) !
Zie bericht van Zoefje. Die heeft amper diesel verbruikt en wel een regeneratie bewerkstelligt.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

@SuperFunky: Er is minder dan 0.1 liter diesel gebruikt. Lijkt me sterk dat daarmee de 649Wh is gegeneerd. Ik denk dus dat het voornamelijk rem-energie is.

Tenzij die 0.1 liter niet helemaal klopt.
Gebruikersavatar
Zoefje
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.06.2009 - 21:11
Locatie: Hendrik-ido-Ambacht

Ik heb 1x het gaspedaal iets te ver ingetrapt en sloeg de diesel aan. Dat is een momentje van 5 seconden geweest. De rest alleen "Pure"
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

En trouwens, het kan aan mij liggen, maar is het niet heel veel gedoe en heisa voor een besparing van 1ct per kilometer?? Of zie ik het ff niet?

Oh nee, wacht, het ging om het milieu!
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Alleen heb je wel heel erg langzaam gereden Zoefje.

Ik ben benieuwd hoe het verbruik is met een stuk rijden op 120km/h.

Mijn woon-werkverkeer is 60km per dag (heen en weer dus). Daarvan is 20km in de stad (dus onder de 50km/h met veel stoplichten), 20km op 70km/h en 20km op 120km/h.

Ik hoop dat ik alleen de 20km op de snelweg op disel hoef te doen en de andere 40 op stroom.

Ik moet straks maar proberen wat beter werkt, de heel tijd op hybrid of toch switchen naar pure in de stad.
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Gebruikersavatar
Zoefje
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.06.2009 - 21:11
Locatie: Hendrik-ido-Ambacht

Ik heb niet langzaam gereden, alleen heel veel stoplichten :-(
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Bluemagics schreef: Ik moet straks maar proberen wat beter werkt, de heel tijd op hybrid of toch switchen naar pure in de stad.
Leuk! Doe straks precies dezelfde ritten. Ben benieuwd naar je resultaten!
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Superfunky schreef:En trouwens, het kan aan mij liggen, maar is het niet heel veel gedoe en heisa voor een besparing van 1ct per kilometer?? Of zie ik het ff niet?

Oh nee, wacht, het ging om het milieu!
Ik vind wel dat je de morale plicht hebt om zoveel mogelijk milieu te besparen.

Natuurlijk mag het altijd om even een paar minuten in de power-modus te rijden, maar als tegen prestatie van de belasting voordelen hoop dat je wel zoveel mogelijk op groene stroom probeert te rijden.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Bluemagics schreef: Ik vind wel dat je de morale plicht hebt om zoveel mogelijk milieu te besparen.

Natuurlijk mag het altijd om even een paar minuten in de power-modus te rijden, maar als tegen prestatie van de belasting voordelen hoop dat je wel zoveel mogelijk op groene stroom probeert te rijden.
Tuurlijk, dat mag je vinden! Had je wel een andere auto moeten kopen, maar dat terzijde ;) !
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Alleen vind ik dit de enige mooie eco auto (+ de Tesla natuurlijk)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5283
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Superfunky schreef:
NielsV70 schreef: Ergo de besparing door te vertragen op regeneratie ipv terugschakelen met de bak en verliezen in wrijving was deze morgen 12,6 % niet iets wat ik zou willen kwantificeren als ietsiepietsie.
Mooi analyse, daar hebben we wat aan. Maar ff voor de duidelijkheid. Hoe weet je zo zeker dat die 649 wh uit remenergie komt? Ik heb begrepen dat de dieselmotor (ook wanneer je niet in "save" mode aan het opladen bent) de accu oplaadt.
Dus misschien moet je dezelfde test nog eens doen met een rit in pure, zonder flink gasgeven en met alles uit zodat de motor zeker uitblijft. Volgens mij kun je dan pas echt vaststellen hoeveel het remmen je oplevert. En wel gewoon normaal rijden he, Prius rijders die 200 meter voor het stoplicht langzaam gaan remmen, hebben we al geneog :) !
Zal eerdaags hetzelfde ritje eens doen en zelf schakellen Wel lastig zo zonder flippers maar toe maar in het belang van de wetenschap zal ik maar zeggen....
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

NielsV70 schreef:Zal eerdaags hetzelfde ritje eens doen en zelf schakellen Wel lastig zo zonder flippers maar toe maar in het belang van de wetenschap zal ik maar zeggen....
Goed plan! Doe je wel voorzichtig?? Volvo zegt dat het onveilig is; hand van het stuur halen :):):)
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Superfunky schreef:
NielsV70 schreef:Zal eerdaags hetzelfde ritje eens doen en zelf schakellen Wel lastig zo zonder flippers maar toe maar in het belang van de wetenschap zal ik maar zeggen....
Goed plan! Doe je wel voorzichtig?? Volvo zegt dat het onveilig is; hand van het stuur halen :):):)
Inderdaad helemaal niet veilig.
Als je gaat schakelen dan gaat de diesel aan, dus het verbruik wordt veel hoger??
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

IV39 schreef: Als je gaat schakelen dan gaat de diesel aan, dus het verbruik wordt veel hoger??
Da's wat Niels o.a. gaat testen. Als hij het overleeft tenminste!

En wat hij eigenlijk gaat doen is mij ervan overtuigen dat paddles onzinnig zijn. Daar laat ik me graag van overtuigen, want ik heb er er echt gruwelijk de pee over in!
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Superfunky schreef:
IV39 schreef: Als je gaat schakelen dan gaat de diesel aan, dus het verbruik wordt veel hoger??
Da's wat Niels o.a. gaat testen. Als hij het overleeft tenminste!

En wat hij eigenlijk gaat doen is mij ervan overtuigen dat paddles onzinnig zijn. Daar laat ik me graag van overtuigen, want ik heb er er echt gruwelijk de pee over in!
Aha, ik ben benieuwd naar het verschil.
Wat ik niet begrijp is hoe je handmatig schakelen tov paddles in het verbruik terug kan zien?? OF begrijp ik er niet helemaal niks meer van?

Als hij het overleeft dan zijn paddles overbodig en anders....... heb jij gelijk????
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”