@4 wielen, ik rij inderdaad 98% snelweg en dan 100 km/u..
En ik zit op 5.0 l per 100 km...
EN LPG is veel milieuvriendelijker dan diesel
Blijf nou eens van die EGR af!
-
- 5th Gear member
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Silver_R
- 6th Gear member
Mediator van beroep?maxjager schreef:Misschien als je de toon uit de laatste twee zinnen van je laatste bericht in je openingsbericht had gebruikt had je andere reacties gehad. Een discussie starten past prima binnen het forum mijn inziens, mensen keihard terecht wijzen wat minder en resulteert in bovenstaande.
Misschien heb je een punt, misschien niet. Ik wil graag een goed rijdende auto maar geef ook om het milieu.
Ik wens iedereen trouwens ook een fijn paasweekend.

- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Op zich een leuke discussie om te volgen dit.
Ik mis nog de inbreng:
Een oude (zuinige) diesel rijden, versus elke paar jaar een nieuwe auto met de daaraan verbonden productie vervuiling.
Iemand ?
mvgr Obbe
Ik mis nog de inbreng:
Een oude (zuinige) diesel rijden, versus elke paar jaar een nieuwe auto met de daaraan verbonden productie vervuiling.
Iemand ?

mvgr Obbe
-
- 2nd Gear member
Nope, maar zo voelt het soms wel om het resultaat te bereiken waarvoor men mij inhuurt...Silver_R schreef:Mediator van beroep?maxjager schreef:Misschien als je de toon uit de laatste twee zinnen van je laatste bericht in je openingsbericht had gebruikt had je andere reacties gehad. Een discussie starten past prima binnen het forum mijn inziens, mensen keihard terecht wijzen wat minder en resulteert in bovenstaande.
Misschien heb je een punt, misschien niet. Ik wil graag een goed rijdende auto maar geef ook om het milieu.
Ik wens iedereen trouwens ook een fijn paasweekend.

- Jers3n
- 5th Gear member
Zonder me echt te willen mengen in de discussie, het volgende:
Er moet m.i. met betrekking tot de uitstoot van diesels, onderscheid gemaakt worden tussen het gezondheidsaspect (fijnstoffelijk/roetdeeltjes) en broeikasgassen-aspect (o.a. CO2 & NOx, waarvan een deel N2O, een 296 keer sterker broeikasgas dan CO2).
De EGR zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur en daardoor voor reductie van de NOx (tot 30%), en zit er natuurlijk niet voor niks op. Er kleven ontegenzegelijk nadelen aan, zoals meer roet en inlaat vervuiling, maar als hij er, ivm. uitstooteisen, niet op zou hoeven zitten en de verbruikswinst dan voldoende uistootcompensatie zou zijn, dan zou de EGR echt wel achterwegen gelaten worden. Alhoewel het dan wel langer zou duren voordat de diesel warm is....
@Koidream: serieus? (Hoge druk) EGR zit op (bijna) alle moderne motoren, zowel benzine als diesel. (Lage druk EGR, aftappen uitlaatgas na roetfilter en overige uitlaatgasbehandeling, is minder vervuilend maar (nog) weinig toegepast)
@Marc Apeldoorn: LPG is inderdaad schoner dan diesel, maar bij 1-op-6 tov 1-op-18 natuurlijk niet meer...
Er moet m.i. met betrekking tot de uitstoot van diesels, onderscheid gemaakt worden tussen het gezondheidsaspect (fijnstoffelijk/roetdeeltjes) en broeikasgassen-aspect (o.a. CO2 & NOx, waarvan een deel N2O, een 296 keer sterker broeikasgas dan CO2).
De EGR zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur en daardoor voor reductie van de NOx (tot 30%), en zit er natuurlijk niet voor niks op. Er kleven ontegenzegelijk nadelen aan, zoals meer roet en inlaat vervuiling, maar als hij er, ivm. uitstooteisen, niet op zou hoeven zitten en de verbruikswinst dan voldoende uistootcompensatie zou zijn, dan zou de EGR echt wel achterwegen gelaten worden. Alhoewel het dan wel langer zou duren voordat de diesel warm is....
@Koidream: serieus? (Hoge druk) EGR zit op (bijna) alle moderne motoren, zowel benzine als diesel. (Lage druk EGR, aftappen uitlaatgas na roetfilter en overige uitlaatgasbehandeling, is minder vervuilend maar (nog) weinig toegepast)
@Marc Apeldoorn: LPG is inderdaad schoner dan diesel, maar bij 1-op-6 tov 1-op-18 natuurlijk niet meer...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- wtr_s60
- 4th Gear member
Ik ging eerst niet reageren maar ik kan het toch niet laten.4wielen schreef:Mannen (en enkele vrouw),
Ik lees steeds vaker dat mensen hun EGR dicht zetten.De EGR heeft een functie, en dat is zorgen dat jouw Volvo minder schadelijke uitstoot heeft. Als je de EGR dichtzet, ben je dus bewust meer aan het vervuilen. En dat alleen maar ten gunste van je eigen portemonnee. Klaarblijkelijk kan je Volvo dan iets minder verbruiken en de kans op een bepaalde schade (die volgens mij bijna nooit voorkomt, maar ook te voorkomen is door goed onderhoud) wordt verkleind. Ik vind dat bijzonder asociaal gedrag. En als we hier elkaar ook nog eens tips gaan geven hoe je om de APK heen kan... Sorry, ik word daar niet goed van. En dat wilde ik toch even kwijt. Laat het goedpraten maar beginnen...
Begin eerst bij jezelf: neem de fiets, gebruik de bus, tram, trein en verkoop je auto als het milieu je zo nauw aan je hart ligt. Man het tart echt alle verbeelding, het soort topics die hier worden aangemaakt, heb je echt geen belangrijkere dingen in je leven om je druk over te maken ? Als je hier al "niet goed van wordt"...
PS. M'n EGR is onaangeraakt
PS2. Heb geen roetfilter meer

GROETEN
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Men is hier een kolencentrale aan het bouwen die straks de elektriciteit gaat leveren voor, onder andere, de PIH rijders. Naast de diesel die in zo'n auto hangt dus ook nog eens stroom die gemaakt is door een centrale die 500 ton kolen per uur verstookt om 1600 Mw aan het net te leveren.
Mannen, dit gaat echt nergens over. Deze paashaas wenst jullie fijne pasen.
Mannen, dit gaat echt nergens over. Deze paashaas wenst jullie fijne pasen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Ach, in afrika flikkeren ze lijken in rivieren, waar 5 km verderop mensen dat water als enige (drink)waterbron gebruiken. Van mij mag je die EGR dan wel dicht zetten hoor, als je je schoonmoeder maar niet als brandstof gebruikt als ik achter je rij 

- Rippie V70
- 5th Gear member
@4wielen
Maar als ik mag aanhaken :
Je hebt wel een punt hoor, maarre
Ik heb een 130PK met EGR en roetfilter... 1:16.5 gemiddeld. bijna 300K. dus ook duurzaam.
Waarom rij je zelf dan in een 185PK uitvoering.... is dan ook een scheef signaal dan.
Ik denk dat het er maar een handjevol zijn met een afgesloten EGR.
vrolijk witte pasen
tja.... Wie begint er hier nou te wijzen...?Grappig dat mensen direct naar anderen (w.o. mijzelf) gaan wijzen...
Maar als ik mag aanhaken :
Je hebt wel een punt hoor, maarre
Ik heb een 130PK met EGR en roetfilter... 1:16.5 gemiddeld. bijna 300K. dus ook duurzaam.
Waarom rij je zelf dan in een 185PK uitvoering.... is dan ook een scheef signaal dan.
Ik denk dat het er maar een handjevol zijn met een afgesloten EGR.
vrolijk witte pasen
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Richo
- 4th Gear member
@4 wielen4wielen schreef:@ Piotr: het gaat hier over het ergeren aan asociaal gedrag, ik ben niets te beroerd daar wat van te zeggen. We hebben al genoeg medelanders die wegkijken!
@ Marc A: kijk even naar de specs, het kan gewoonweg niet dat jouw D5 GT zuiniger is, tenzij je vaak 80 / 100 rijdt. Dan ligt het puur aan het traject en niet aan de motor. Als je het wilt weten, mijn D3 GT zit op 5,2L / 100 km. En je R rijdt dan misschien op lpg, met 1:6 verbruikt hij dan wel 3 x wat mijn D5 verbruikt. Tja, zeg het maar...
@ 360 degreez: kop in...
@ t5power: ... het zand
@ NJ8: dus? Ik laat eind van het jaar Volvotune gewoon alles schoonmaken, niets aan het handje
En verder ga ik niet meer reageren. Ik wilde het even kwijt, omdat ik steeds maar weer het onderwerp terug zie komen en ik gewoon niet kan begrijpen dat mensen serieus hun auto bewust vervuilender maken, terwijl dat niet nodig is. 'Na mij de zondvloed'-gedrag. Gedrag dat voor de hele economische malaise waar ons land zich in bevindt heeft gezorgd. Ik wilde daar even iets van zeggen. Heb ik gedaan, ik ben het kwijt. En nu wens ik iedereen hele fijne paasdagen toe. En inderdaad hopelijk met wat beter weer
zullen we eens terug naar de basics gaan? om de hoeveel jaar koop jij een nieuwe auto, dat is de eerste vraag daarop volgende een verhaal over een vader en zoon:
Vader bezit een dikke amerikaanse slee uit 1956 met V8, deze rijd hij al zijn hele leven. De laatste jaren krijg hij van de zogenaamde bewuste amerikaanse burger dat hij ook maar een zuinige milieu bewuste auto moet gaan rijden, omdat hij met die oude auto toch wel zo milieu vervuilend is. nu begon vader zich hier aan te storen en had hier met zijn zoon erover, deze was goed opgeleid en ging onderzoek hierna doen. Mensen kopen om de paar jaar een nieuwe auto (ruw weg elke 5-10 jaar), die misschien iets zuiniger is dan de vorige maar meestal scheelt dit niet veel. Nu ging de zoon onderzoeken hoeveel de vader over zijn leven heeft vervuilt met zijn grote auto en vergeleek dit met iemand die elke 5-10 jaar een nieuwe auto kocht. Hieruit blijkt dat de vader milieu bewuster bezig en niet een heel klein beetje, dit verschil komt vooral door de fabricage (de grootste vervuiling).
Jeremy clarkson heeft hetzelfde gedaan met de Hybrid.
Milieu bewust bezig zijn doe je niet alleen met je auto maar met alles.
- wacht jij tot je elektrische apparatuur kapot tot je een nieuwe koopt?
- waar staat jouw verwarming op ingesteld? hoe vaak stookt hij?
- hoeveel auto's heb jij in je leven gehad?
- heb je zonnepanelen?
- doe je het licht achter je uit, of zet je onnodig aan?
- hoelang/hoe vaak douche je?
geef op de volgende vragen antwoord en ga dan eens kijken wat je aan energie verspilt en hoe groot jouw carbon footprint is? om te zeiken over zoiets klein als een egr, vind ik pietluttig en zelfs zielig.
als laatste: laat mensen doen waar ze zin in hebben, hou je in eerste instantie met je zelf bezig en dan kan hoogstens een advies gegeven worden richting andere mensen. Je bereikt niks met een rant want zonder een voldoende beargumentering jaag je alleen mensen tegen je in het harnas.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- lint
- Geartronic member
Dat is duidelijke taal!
Ik ben het overigens helemaal eens met je verhaal, er is heel veel onbegrip over het zogenaamde milieu bewust zijn. Er zijn allerhande niet onderbouwde verhalen die mensen op het verkeerde been zetten. Altijd logisch blijven nadenken wil dan wel eens helpen om te relativeren.
Ik ben het overigens helemaal eens met je verhaal, er is heel veel onbegrip over het zogenaamde milieu bewust zijn. Er zijn allerhande niet onderbouwde verhalen die mensen op het verkeerde been zetten. Altijd logisch blijven nadenken wil dan wel eens helpen om te relativeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Even een plaatje daar bij:Richo schreef:Vader bezit een dikke amerikaanse slee uit 1956 met V8, deze rijd hij al zijn hele leven. De laatste jaren krijg hij van de zogenaamde bewuste amerikaanse burger dat hij ook maar een zuinige milieu bewuste auto moet gaan rijden, omdat hij met die oude auto toch wel zo milieu vervuilend is. nu begon vader zich hier aan te storen en had hier met zijn zoon erover, deze was goed opgeleid en ging onderzoek hierna doen. Mensen kopen om de paar jaar een nieuwe auto (ruw weg elke 5-10 jaar), die misschien iets zuiniger is dan de vorige maar meestal scheelt dit niet veel. Nu ging de zoon onderzoeken hoeveel de vader over zijn leven heeft vervuilt met zijn grote auto en vergeleek dit met iemand die elke 5-10 jaar een nieuwe auto kocht. Hieruit blijkt dat de vader milieu bewuster bezig en niet een heel klein beetje, dit verschil komt vooral door de fabricage (de grootste vervuiling).

Waarbij vaders slee de rode lijn is, en de groene is iemand die steeds een nieuwe koopt. De auto stoot misschien minder uit, maar de rechte lijn omhoog is de fabricage.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Richo
- 4th Gear member
mensen staan meestal niet stil bij wat er aan milieu belasting plaatsvindt tijdens de fabricage en alleen van eigen verbruik.lint schreef:Dat is duidelijke taal!
Mazda 3 2010 131.549
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hehe,, ik dacht al wanneer komt het nou ?volvotune schreef:Op zich een leuke discussie om te volgen dit.
Ik mis nog de inbreng:
Iemand ?
mvgr Obbe

groet Obbe
-
- 5th Gear member
Wat een bullshit! Die afgedankte auto gaat toch niet naar de sloop? Daar gaat gewoon iemand anders mee rijden, echter komt er ook een minder milieubelastende auto voor terug. Als je op die manier blijft denken, wordt de wereld nooit beter dan deze nu is. Dit zijn alleen maar drogargumenten van mensen die niet onder ogen willen zien dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen! Makkelijk he.
Maar de hele discussie heeft niets te maken met het grote mileudebat. Spaar me zeg. Ik ben niet de meest milieubewuste persoon op deze aardkloot, dat heb ik eerder al geschreven. Dus ga nou niet steeds naar mij lopen wijzen omdat ik een D5 met 185 pk heb. Natuurlijk mag je best genieten. Waar het mij om gaat is het feit dat mensen een auto kopen met maatregelen om de milieuvervuiling te beperken en deze er vervolgens doodleuk vanaf gaan slopen, enkel en alleen voor hun eigen portemonnee. Dát gaat mij echt te ver. En dan kun je de hele wereld erbij halen (lijken in de rivier, etc.), maar dat doet er niks aan af dat JIJ best een klein beetje verantwoordelijkheid mag nemen voor je eigen acties? Wat ik dan doe? Simpel, ik laat mijn EGR zitten. En wat doe jij?
En nou krijg ik vast weer een tirade over me heen over wat ik allemaal verkeerd doe. Typisch gedrag voor 'zij die geen verantwoordelijkheid nemen'. Tjuus!
Maar de hele discussie heeft niets te maken met het grote mileudebat. Spaar me zeg. Ik ben niet de meest milieubewuste persoon op deze aardkloot, dat heb ik eerder al geschreven. Dus ga nou niet steeds naar mij lopen wijzen omdat ik een D5 met 185 pk heb. Natuurlijk mag je best genieten. Waar het mij om gaat is het feit dat mensen een auto kopen met maatregelen om de milieuvervuiling te beperken en deze er vervolgens doodleuk vanaf gaan slopen, enkel en alleen voor hun eigen portemonnee. Dát gaat mij echt te ver. En dan kun je de hele wereld erbij halen (lijken in de rivier, etc.), maar dat doet er niks aan af dat JIJ best een klein beetje verantwoordelijkheid mag nemen voor je eigen acties? Wat ik dan doe? Simpel, ik laat mijn EGR zitten. En wat doe jij?
En nou krijg ik vast weer een tirade over me heen over wat ik allemaal verkeerd doe. Typisch gedrag voor 'zij die geen verantwoordelijkheid nemen'. Tjuus!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
#zwaaien doet#
Nu niet van die lange tenen vriend, je bent de discussie zelf begonnen. Maar dat het feitelijk c.q. inhoudelijk nergens meer over gaat mag duidelijk zijn. En ik zal je verlossen want ik druf het wel te zeggen:
# mods, mag er een slotje op? #
# nog steeds heel blij zwaaien doet#
Nu niet van die lange tenen vriend, je bent de discussie zelf begonnen. Maar dat het feitelijk c.q. inhoudelijk nergens meer over gaat mag duidelijk zijn. En ik zal je verlossen want ik druf het wel te zeggen:
# mods, mag er een slotje op? #
# nog steeds heel blij zwaaien doet#
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volgens mij zit er in mijn auto helemaal geen EGR.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Oceanracer
- Geartronic member
Milieubarbaar!Ben schreef:Volgens mij zit er in mijn auto helemaal geen EGR.

En ach, TS gooit de knuppel in het hoenderhok, maar als het hem te heet wordt onder de voeten, druipt ie met z'n staart tussen de benen weer af. En maar klagen dat er vooral níet moet worden gewezen en al helemaal niet naar hem. Tssssjjj...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
4wielen, waarom heb je uberhaupt 2 wagens? 1tje prive en 1 zakelijk?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Oceanracer
- Geartronic member
Eigenlijk is/zijn 8wielen dan passender.. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue