Blijf nou eens van die EGR af!
-
- 5th Gear member
@ mad: dus afvalscheiding is ook onzin?!
@ oceanracer: kun je de stelling 'door op de snelweg 110 km/u te rijden ipv 120 km/u te rijden, bespaar je meer dan met een nieuwe EGR' hard maken? Als hij al klopt, wat ik ten zeerste betwijfel, dan zouden alle mensen met afgesloten EGR dus maximaal 110 moeten rijden om hun asogedrag te compenseren. Ook goed, nemen ze tenminste verantwoordelijkheid
En nu hou ik er echt mee op. Het is lastig discussiëren met mensen die er geen enkel belang bij hebben te horen dat ze het niet bij het juiste eind hebben...
@ oceanracer: kun je de stelling 'door op de snelweg 110 km/u te rijden ipv 120 km/u te rijden, bespaar je meer dan met een nieuwe EGR' hard maken? Als hij al klopt, wat ik ten zeerste betwijfel, dan zouden alle mensen met afgesloten EGR dus maximaal 110 moeten rijden om hun asogedrag te compenseren. Ook goed, nemen ze tenminste verantwoordelijkheid
En nu hou ik er echt mee op. Het is lastig discussiëren met mensen die er geen enkel belang bij hebben te horen dat ze het niet bij het juiste eind hebben...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Is in de computer van de auto naadloos aan te tonen. Of je op de BC een storing krijgt is afhankelijk hoe goed een tuner zijn werk doet op het softwarematige gebied.piotrV70 schreef:Even weer on-topic: kan ik bij onze C30 1.6D de EGR afdoppen of krijg ik dan een storingsmelding ?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Haha, krijg je wel een heel buizensysteem onder je auto door!Johan s60 schreef:Maar waarom niet uitlaatgassen na het roetfilter terugvoeren, het meeste roet is er dan uit, dan wordt de inlaat ook niet zo (snel) smerig.

Maar het idee is helemaal zo gek nog niet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Mooi, blaas jij dan maar mooi met 130 (of harder) over de snelweg met je schone EGR. Als jou dat een goed gevoel geeft...4wielen schreef:@ mad: dus afvalscheiding is ook onzin?!
Aso-gedrag, echt dommigheid ten top! Afijn, je hebt inmiddels drie keer beloofd op te houden, eens zien of dat nu wel stand houdt...
- Richo
- 4th Gear member
mag ik je iets vragen, weet je uberhaupt iets van milieu eisen en onderzoeken die gedaan worden naar het nut van auto onderdelen?4wielen schreef:Nu ga je Volvo zelf in twijfel trekken?! Beetje vreemd. Lijkt me dat ze die EGR er niet voor de lol op zetten.Oceanracer schreef:Ik zou het liever omdraaien, aangezien jij zelf hier de discussie begonnen bent: kun jij aantonen dat een EGR een heel autoleven lang zo'n positieve bijdrage aan het milieu geeft als jij hier doet voorkomen?
En het "waarom" van twee auto's is inderdaad een weinig relevant, meer het feit "ván" die twee auto's, vooral bij iemand die zegt zo begaan te zijn met het milieu. Een D2 (bijvoorkeur dan ook maar eentje) was trouwens ook logischer geweest.
En voor de laatste keer: ik ben helemaal niet zooooo begaan met het milieu. Lees nou eens goed man.
@ mad: je hebt natuurlijk gelijk. Maar niets zeggen is zo makkelijk. Ik zie het onderwerp 'ik wil mijn EGR dichtzetten' steeds vaker langskomen en vond daarom dat ik er iets van moest zeggen. Dan kan ik dat in ieder topic doen, of algemeen zonder personen direct te verwijzen. Dat laatste leek me aardiger
@ Volvotune: je kunt wel vragen stellen, maar volgens mij heb jij juist antwoorden. Kun jij er niet iets over kwijt?
blijkbaar niet, de roetfilter bijvoorbeeld is hier een perfect voorbeeld van namelijk reduceer de roet niet je vangt het gedeeltelijk af en de rest wordt zo minimaal klein gemaakt dat het niet meer waarneembaar is en dus lijkt het weg te zijn. Juist deze manier van het probleem verhullen is desastreus, want je lost het niet EN het is nog eens slechter voor de mens.
Daarnaast heb jij blijkbaar ook niet de posts gelezen van de mensen hier want, ik heb het over je eigen carbon footprint die je maakt. Weet je wat ik hiermee bedoel? vermoed van niet want je wijst meteen met je vinger naar andere mensen wat je al de hele tijd doet, zonder te realiseren hoe provocerend je bezig bent (je kan je argumenten niet eens voldoende onderbouwen).
Carbon footprint
De ecologische voetafdruk (ook mondiale voetafdruk of kortweg voetafdruk) voor een bepaald jaar is een getal dat weergeeft hoeveel biologisch productieve grond- en wateroppervlakte een bepaalde bevolkingsgroep in dat jaar gebruikt om zijn consumptieniveau te kunnen handhaven en zijn afvalproductie te kunnen verwerken. Het gaat om een hypothetisch getal, gemeten in mondiale hectares.
dit houd dus in dat jij bij de aankoop van een nieuwe auto, de vervuiling op jouw "naam" staat en dat degene die de auto koopt slechts de rest van de vervuiling door de auto mee neemt. Het is zeer zwart wit gezegd maar klopt wel, dat je het in werkelijkheid niet zo moet zien is anders maar denk er maar eens over.
Wat ik ook erg vindt is dat je meteen andere milieu aspecten afwimpelt als het niet uitkomt maar wel gebruikt als het even handig is. Daarnaast is gescheiden afval goed maar de verwerking daarvan niet.4wielen schreef:@ mad: dus afvalscheiding is ook onzin?!
heb een goed voorbeeld:
heb enkele jaren op een papierfabriek gewerkt waar oud papier hergebruikt werd, heb daar verschillende functies ingevuld en als je daar ziet wat in het oud papier zit, vraag ik me af of dit uberhaupt gescheiden wordt ingezameld of niet weer gemengd wordt na het inzamelen. We hebben het vaker mee gemaakt dat er RVS leiding werk van meer dan 10 cm diameter in het oud papier zat en het ergste was een gedeeltelijk motorblok van een auto dat we eruit haalde (naast de kleine dingetjes zoals kleding, schoenen en andere kleine elektronica). Nu vraag ik jouw of je gescheiden inzamelt? geloof je meteen maar hoe komt die rotzooi dan in het oud papier wat verwerkt wordt?
Daarnaast een simpel voorbeeld bij ons thuis, mijn vader heeft een eigen zaak en moet bepaalde stoffen gescheiden houden naast de normale scheiding van stoffen. Als het ingezameld wordt, is het allemaal met 1 afval wagen en zelfs het personeel zei dat het niets uitmaakte.
Milieu wordt op dit moment alleen gebruikt om extra te kunnen belasten, maar het daadwerkelijk implanteren is nog verre van af.
het is relevant aan de discussie om je bewuster te maken van de milieu vervuiling, wat jij als hoof draad wilt behandelen is een onderdeel maar je moet uiteindelijk naar het grotere plaatje kijken.
Kun je dit aan dan adviseer ik je te stoppen met posten om dat je anders toch maar ongeloofwaardig overkomt en dat willen we niet als je een leuke bijdrage wilt leveren op dit forum in de toekomst.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
-
- 6th Gear member
Je leest steeds meer gezeur,gezanik,beterweters op het forum,het is niet meer zoals paar jaar terug,velen zijn ook al afgehaakt door dat gezemel.
Laat een ieder in zijn waarde en doe met je egr wat je er zelf mee wilt of kunt doen,zo simpel is het.
Als je het niet goed gedaan hebt, komt dat bij de APK vanzelf tot uiting..
Laat een ieder in zijn waarde en doe met je egr wat je er zelf mee wilt of kunt doen,zo simpel is het.
Als je het niet goed gedaan hebt, komt dat bij de APK vanzelf tot uiting..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Oceanracer
- Geartronic member
Op zich is er niks op tegen om iets (zoals het afdoppen van de EGR) op het forum ter discussie te stellen. Echter, zoals wel vaker, is het de toon die de muziek maakt. En TS blaast nogal hoog van de toren met de gekozen titel en beargumenteert vervolgens zijn stelling met zaken die kant noch wal raken. Ook blijkt uit zijn bijdragen dat hij zich niet in de materie heeft verdiept, maar heeft er wel een stellige mening over. Dat geeft verder niks, maar dan moet je vervolgens niet zeuren als je tegengas krijgt.
- mad
- 6th Gear member
@Oceanracer: Blazen op de snelweg is onzin natuurlijk, maar geregeld een paar honderd km op een vrijwel lege snelweg met een gangetje van 140-150 vind ik redelijk normaal. Zo houd ik dus mijn EGR schoon (denk ik), of klets ik nu uit m'n nek?
@4wielen: afvalscheiding is zeker geen onzin... maar om nu geregeld de EGR te vervangen of schoon te maken vanwege de afvalscheiding gaat me iets te ver...
@4wielen: afvalscheiding is zeker geen onzin... maar om nu geregeld de EGR te vervangen of schoon te maken vanwege de afvalscheiding gaat me iets te ver...
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Silver_R
- 6th Gear member
Lijkt me een eindeloze discussie te worden, of was dat het al?
Als 4wielen zijn eerste post wat genuanceerder had gebracht, was het wellicht nog een interessant verhaal geworden.
Maar nu krijgt hij veel tegengas, en zoals het er nu uitziet houd hij daar niet van.
Forumvervuiling.
Als 4wielen zijn eerste post wat genuanceerder had gebracht, was het wellicht nog een interessant verhaal geworden.
Maar nu krijgt hij veel tegengas, en zoals het er nu uitziet houd hij daar niet van.
Forumvervuiling.
- Oceanracer
- Geartronic member
@mad, mijn reactie was n.a.v. TS zijn bewering dat harder rijden met een open EGR minder belastend is dan langzamer rijden met een dichtgezette EGR.
Of een vervuild inlaatsysteem kan worden schoongebrand enkel en alleen door even te kachelen op de snelweg, durf ik te betwijfelen, maar om nou gelijk te stellen dat je uit je nek klets, gaat mij natuurlijk veel te ver!
Of een vervuild inlaatsysteem kan worden schoongebrand enkel en alleen door even te kachelen op de snelweg, durf ik te betwijfelen, maar om nou gelijk te stellen dat je uit je nek klets, gaat mij natuurlijk veel te ver!

- Oceanracer
- Geartronic member
Klopt. De insteek was ongetwijfeld goed bedoeld, maar de manier waarop laat op z'n zachtst gezegd te wensen over...Silver_R schreef:Lijkt me een eindeloze discussie te worden, of was dat het al?
Forumvervuiling.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik ben van mening dat alle onderwerpen besproken mogen worden. Daar zijn regels voor opgesteld en iedereen die hier post en leest, heeft daarmee ingestemd.
We moeten er echter wel voor waken om een topic als "forumvervuiling" te zien, enkel omdat we het niet eens zijn met de keuze van het onderwerp of taalgebruik.
Ik denk even terug aan Wim Sonneveld: Je kunt wel mooi zingen maar het komt zo rottig je strot uit.
We moeten er echter wel voor waken om een topic als "forumvervuiling" te zien, enkel omdat we het niet eens zijn met de keuze van het onderwerp of taalgebruik.
Ik denk even terug aan Wim Sonneveld: Je kunt wel mooi zingen maar het komt zo rottig je strot uit.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Oceanracer
- Geartronic member
Forumvervuiling is het zeker niet. Zijn argumenten waren verre van steekhoudend, maar wellicht is zijn doel wel bereikt. Er is immers over gepraat en het zóu kunnen dat iemand na het lezen van zijn topic er nu wat langer over nadenkt voordat hij de klep laat afdoppen/dichtzitten.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Was er niet iemand die behoorlijk aan het klussen moest in verband met een aanstaande verhuizing?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Geen idee, vertel! 

- Silver_R
- 6th Gear member
Vond het meer een spelletje welles, nietes worden.
Natuurlijk kunnen dit soort zaken besproken worden. Vind het alleen een beter idee om dat in de vorm van een gezonde en zeker wel een stevige discussie te doen.
Maar niet op deze manier.
Natuurlijk kunnen dit soort zaken besproken worden. Vind het alleen een beter idee om dat in de vorm van een gezonde en zeker wel een stevige discussie te doen.
Maar niet op deze manier.
- Oceanracer
- Geartronic member
Huh?
- diesel01
- Geartronic member
Ik heb laatst mijn EGR gereinigd...door een 45 minuten met 200km/h over de A31 te gassen.
Halve tank diesel er door maar man, man wat loopt dat blok dan weer fijn.
Zelfs mijn vrouw merkte het verschil, wat heb je met de auto gedaan??
Halve tank diesel er door maar man, man wat loopt dat blok dan weer fijn.
Zelfs mijn vrouw merkte het verschil, wat heb je met de auto gedaan??
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]