Vraag aan de techneuten onder ons: bij de 1.6d worden nokkenassen onderling verbonden met een ketting. Deze is uiteraard voorzien van een spanner. Mijn vraag is nu: wordt de spanner d.m.v. de oliedruk op spanning gehouden of zijn het gewoon sterke veren?
Bvd.
Kettingspanner
-
- 1st Gear member
@marioC70: dat is interessant, volgens mijn (Volvo) garage worden de nokkenassen onderling verbonden door een ketting. Het gaat om in dit geval om een V50 1.6D uit 2007. Die zou aan slijtage onderhevig zijn en een iets tjielpend geluid maken. Zodra er iets oliedruk en temperatuur is is het geluid weg. Dat is de achtergrond van mijn vraag. Als de spanner niet door oliedruk wordt aangestuurd kan het kettinkje ook niet versleten/iets opgerekt zijn. Dus is de vraag: wat is het dan wel? Spanrol?
-
- 6th Gear member
Dat klopt dat de nokkenassen door een ketting worden aangedreven,als de spanner defect is of de geleiders hebben te veel slijtage dan hoor je dat,komt niet zo vaak voor en is een vrij dure reparatie..
De distributie wordt verzorgd door een riem..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 3rd Gear member
Mijn volvo v50 1.6d maakt een bijgeluid, soort geluid is moeilijk te omschrijven, als hij stationair draaid. Bij licht gas geven gaat geluid weg. Dit geluid was ontstaan na ong. 40.000 km gereden te hebben na distributiewissel. Toen heb ik opnieuw de distributie vernieuwd en geluid was weg. Nu na 45.000 km heb ik weer hetzelfde geluid. Het komt van de zijde van de distributie. Als ik de multiriem losmaak is het geluid ook aanwezig. Ik heb een foto bijgevoegd van de vorige rollen. De spanrol is aan het lipje boven licht verbogen omdat ik deze had laten vallen.MarioC70 schreef:Dat klopt dat de nokkenassen door een ketting worden aangedreven,als de spanner defect is of de geleiders hebben te veel slijtage dan hoor je dat,komt niet zo vaak voor en is een vrij dure reparatie..
Nu lees ik dit van de kettingspanner. Zou deze ook de boosdoener kunnen zijn?
Overigens werd de aanvrage van de rollen voor garantie bij SKF afgewezen omdat zij aan verbogen lip konden zien dat deze onjuist gemonteerd was geweest en daar het bijgeluid het gevolg van was. Aan de rollen is niets te zien of te horen. Als je met de hand draaid gewoon alles als nieuw. (deze hadden er ook maar 40.000 op gezeten)
Maar na montage van nieuwe set was probleem wel weg. Nu zoals ik al beschreef is met de nieuwe set na 1 jaar het ptobleem weer terug.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
niemand een idee?