Na het tanken deed de autoradio het niet meer. De ventilator ook niet, en naar later bleek doen de koplampen ook niet wat ze horen te doen: het stadslicht gaat niet meer aan samen met het contact, en als ik de lichtschakelaar van 0 op stadslicht zet, gaan de koplampen wel aan, maar erg zwak. Als ik op dimlicht overschakel, hoor ik wel een relais klikken, maar wordt het licht niet sterker. Groot licht doet het ook niet. Ik heb alle zekeringen in het zekeringenkastje bij de ruitenwisser gecontroleerd (visueel), maar die lijken in orde te zijn.
Moet ik de zekeringen beter controleren (doormeten, en zoja: welke als eerste) of is het aannemelijker dat er iets met een relais aan de hand is dat door het contactslot geschakeld zou moeten worden of een ander probleem met het contactslot?
Ik ben benieuwd of iemand me op weg kan helpen!
volvo 440 radio ventilator en stadslicht doen het niet meer
-
- 5th Gear member
Dat de lampen minder branden zou op een accuplrobleem kunnen duiden. Startte de 440 wel gewoon?
Wim
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- 480R
- 1st Gear member
Heb je al gekeken of je ruitenwissers het doen?!
Ik heb ook eens zon gek probleem gehad. Als ik dan startte deed niets het, geen radio geen ventilator geen ruitenwissres. Als ik dan de auto weer uit zette en opnieuw startte deed alles het weer! Heb het idee dat de sleutel dan iets verder was doorgedraaid en daardoor wel contact maakte.
Het was iigeval een behoorlijk vaag probleem en ik heb er nooit echt naar gekeken. Heb toch altijd de radio aan staan, dus als die het niet deed, startte ik gewoon even opnieuw.
Gr. Ted
Ik heb ook eens zon gek probleem gehad. Als ik dan startte deed niets het, geen radio geen ventilator geen ruitenwissres. Als ik dan de auto weer uit zette en opnieuw startte deed alles het weer! Heb het idee dat de sleutel dan iets verder was doorgedraaid en daardoor wel contact maakte.
Het was iigeval een behoorlijk vaag probleem en ik heb er nooit echt naar gekeken. Heb toch altijd de radio aan staan, dus als die het niet deed, startte ik gewoon even opnieuw.
Gr. Ted

-
- Starter
Ja, de ruitenwisser doet het ook niet, alleen opnieuw starten helpt niet. Het wordt wel aannemelijker dat het met het contactslot te maken heeft. Ben ik toch al iets verder..
-
- 2nd Gear member
Relai in zekeringenkast links op schutboard onder motorkap
relai een voor een er uithalen en voet van de relaikast bekijken
deze wil weleens inbranden
als dat zo is relai en voet vervangen en onder de kast monteren
relai een voor een er uithalen en voet van de relaikast bekijken
deze wil weleens inbranden
als dat zo is relai en voet vervangen en onder de kast monteren
The Boz
-
- Starter
Relais voet onder de kast monteren? Als ik het goed begrijp moet ik dus de "basisplaat" waar alle relais en zekeringen in zitten loshalen en dan van onderaf een nieuwe voet voor het slechte relais monteren?
Klopt dit, en heb ik hier nog speciaal gereedschap voor nodig?
Klopt dit, en heb ik hier nog speciaal gereedschap voor nodig?
-
- 2nd Gear member
Je haalt de relaikast los(eerst accu los koppelen) onder de motorkap
2 bouten en weerhakken losmakken
relaikast naar binnen de autohalen
draaid is vrij lang
stekkers an de onderkant af kippen nieuwe anp stekkers monteren en op juiste stekker van het relai stekken
alleen relai/stekker vervangen welke ingebrand zijn
2 bouten en weerhakken losmakken
relaikast naar binnen de autohalen
draaid is vrij lang
stekkers an de onderkant af kippen nieuwe anp stekkers monteren en op juiste stekker van het relai stekken
alleen relai/stekker vervangen welke ingebrand zijn
The Boz
-
- Starter
De contacten van de relais leken me niet ingebrand, maar misschien is het relais zelf stuk. Ik denk dat ik er morgen even naar kan gaan kijken.
Zou het ook kunnen dat er bij de schakelaar van het contactslot iets los zit of op een andere manier stuk is? Bij iedere stand van het contactslot moeten er andere contacten gemaakt worden. Als daar iets mis is dan werkt het natuurlijk ook niet allemaal naar behoren.
Zou het ook kunnen dat er bij de schakelaar van het contactslot iets los zit of op een andere manier stuk is? Bij iedere stand van het contactslot moeten er andere contacten gemaakt worden. Als daar iets mis is dan werkt het natuurlijk ook niet allemaal naar behoren.
-
- Starter
Probleem opgelost!
Onder dat driehoekige zekeringkastje bleek los nog een relais te hangen dat slecht contact maakte.
Ik neem aan dat een vorige beun dit op zijn geweten heeft en dat dit niet een standaard Volvo oplossing was..
Onder dat driehoekige zekeringkastje bleek los nog een relais te hangen dat slecht contact maakte.
Ik neem aan dat een vorige beun dit op zijn geweten heeft en dat dit niet een standaard Volvo oplossing was..